Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä olen menettänyt kun olen ollut teinistä asti samassa suhteessa?

Vierailija
03.02.2023 |

Ihan rehellisesti? Hyviä ja huonoja juttuja?

Olen nyt 38v., mies 41v., lapsia kolme, koiria kaksi ja taloja yksi.

Olin 15-vuotias kun tapasimme. Kaikki on mennyt tosi hyvin, mutta jostain syystä olen miettinyt tätä asiaa viime aikoina.

Keski-iän kriisi?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei olla oltu noin nuorista eikä noin kauaa yhdessä. Ollaan nyt 31 ja ollaan oltu yhdessä 18v asti.

Mielestäni et ole menettänyt mitään. Sydänsuruja, turhaa draamaa, epätasaisuutta, kelpaamattomuuden tunteita. Niistä olet jäänyt paitsi.

Vierailija
2/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parempi olla kokematta eroja ainakaan pitkistä suhteista. Niistä jää traumoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkokemuksen lähinnä.

Vierailija
4/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täällä peukutan ylöspäin kaikkia, vaikka perustelut olisi myös kiva kuulla.

Onko pitkästä suhteesta eroaminen aina välttämättä kriisi (itselleni olisi)? Tuoko useampi suhde välttämättä enemmän elämänkokemusta kuin pitkän liiton nousut ja laskut?

Ap

Vierailija
5/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole menettänyt mitään, jos suhteenne on hyvä. Suuri osa suhteista päätyy eroon, kun ei ole hyvä.

Vierailija
6/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 16v - 42v saman miehen kanssa.

Et ole menettänyt mitään.

Ja olisin edelleenkin, kasvoimme erillemme. Eroa en kadu, ei vain ollut speksejä jatkoon. En kadu muutamia eron jälkeisiä yhdenyön juttujakaan mut ei ne oikein anna mitään. Yksin on jees nyt kun olen siihen tottunut. Vaikea kuvitella enää pariutuvani.

N52

Vierailija
7/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin menettänyt järjettönän määrän elämänkokeusta. En olisi koskaan muuttanut ulkomaille, nähnyt maailmaa, enkä löytänyt nykyistä puolisoani.

Tuskin olisin saanut myöskään nykyistä 6000€/kk työpaikkaanikaan.

Vierailija
8/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä täällä peukutan ylöspäin kaikkia, vaikka perustelut olisi myös kiva kuulla.

Onko pitkästä suhteesta eroaminen aina välttämättä kriisi (itselleni olisi)? Tuoko useampi suhde välttämättä enemmän elämänkokemusta kuin pitkän liiton nousut ja laskut?

Ap

No koulii ne enemmän. Muttei hyvään suuntaan. Jos on paljon lyhyempiä suhteita, uudessa suhteessa luottaminen on vaikeampaa. On sellainen olo, että toinen lähtee pienestäkin vastoinkäymisestä. Pitkässä suhteessa luottaa ihan eri tavalla siihen toiseen

Mutta kriisinä pitkästä suhteesta lähteminen on varmasti isompi. Se suhde on kuitenkin jo osa omaa identiteettiä.

Vierailija
9/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt miten monta ihastumista ja rakastumista olen menettänyt, niitä ihania tunteita ja uuteen ihmiseen tutustumista.

Mitä olisi voinut jokaisen kanssa tehdä eri tavalla. Mutta näistä suhteista olisin sitten luonnollisesti myös eronnut, jos suhteita olisi kerran useampia.

Jos olisin ollut sinkku, olisin luultavasti elänyt hyvin erilaisia vaiheita ja elänyt enemmän itselleni.

Kyllä lapset ovat kuitenkin olleet se isoin muutos elämässäni, heitä on ollut ihana kasvattaa mieheni kanssa. Siinä kertyy elämänkokemusta aika paljonkin.

Ap

Vierailija
10/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pystynyt kasvamaan suhteessa omaksi itsenäiseksi persoonaksi? Olen huomannut, että jotkut teinistä asti samassa suhteessa olleet ihmiset, jotka eivät koskaan ole asuneet yksin ja olleet yksin vastuussa arjesta, ovat jääneet joissain asioissa sinne teini-ikään ja ovat aika epäitsenäisiä. Kaikille nuoresta asti samassa suhteessa olleille ei tietenkään näin käy, mutta helposti voi jäädä se oma persoona kehittymättä kun se peili on koko aika sama eikä koskaan vaihdu. Muuta en keksi mitä olisi voinut menettää. Oman persoonan kehitys on ehkä ihmisen tärkein tehtävä elämässä.

Vierailija
11/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villit vuodet menetit ainakin, eli et ole kokonainen nainen.

Toiseksi et ole kokenut Schwarz makkaraa (ehkä).

Oletko edes ottanut seksikästä kuvastoa itsestäsi?

Päätelmänä on, että olet menettänyt kaiken.

Et ole puhjennut naisena kukkaan.

Vierailija
12/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko pystynyt kasvamaan suhteessa omaksi itsenäiseksi persoonaksi? Olen huomannut, että jotkut teinistä asti samassa suhteessa olleet ihmiset, jotka eivät koskaan ole asuneet yksin ja olleet yksin vastuussa arjesta, ovat jääneet joissain asioissa sinne teini-ikään ja ovat aika epäitsenäisiä. Kaikille nuoresta asti samassa suhteessa olleille ei tietenkään näin käy, mutta helposti voi jäädä se oma persoona kehittymättä kun se peili on koko aika sama eikä koskaan vaihdu. Muuta en keksi mitä olisi voinut menettää. Oman persoonan kehitys on ehkä ihmisen tärkein tehtävä elämässä.

Olen elänyt pitkään perheelle (käynyt toki töissä, mutta sekin valikoitui perheen ehdoilla). Se on ehkä jäänyt miettimättä, millaista elämää haluaisin elää myöhemmin.

Miehen kanssa on kasvettu vahvasti yhteen, mutta tunnen olevani oma persoonani siitä huolimatta.

Ap

Vierailija
13/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villit vuodet menetit ainakin, eli et ole kokonainen nainen.

Toiseksi et ole kokenut Schwarz makkaraa (ehkä).

Oletko edes ottanut seksikästä kuvastoa itsestäsi?

Päätelmänä on, että olet menettänyt kaiken.

Et ole puhjennut naisena kukkaan.

Jahas.

Vierailija
14/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokaisessa parisuhteessa ja elämäntilanteessa oppii uutta itsestään ja saa elämänkokemusta. Toisaalta voi olla, että olet säästynyt paljolta pahalta 🤔. Hukkaan tuo ei ainakaan ole mennyt, varsinkin kun on lapsiakin.

Jos suhteessa on rakkautta, kunnioitusta ja intohimoa, niin et ole menettänyt mitään.

Vierailija
15/65 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla ole suhteita, vaikka niitä haluaisi. Tässä jotenkin kuvitellaan, että kaikki saisivat parisuhteita. Pidä kiinni siitä, mitä on.

Vierailija
16/65 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liudan huonoja Tinder-treffejä.

Vierailija
17/65 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et yhtään mitään, mikäli suhde on hyvä.

Ei vaihtuvista kumppaneista ole muuta iloa kuin kipinä ja uuden suhteen tuoma jännitys. Kiima. Sekin menee nopeasti ohi.

Vierailija
18/65 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt pitkään perheelle (käynyt toki töissä, mutta sekin valikoitui perheen ehdoilla). Se on ehkä jäänyt miettimättä, millaista elämää haluaisin elää myöhemmin.

Miehen kanssa on kasvettu vahvasti yhteen, mutta tunnen olevani oma persoonani siitä huolimatta.

Ap

Hyvän miehen olet löytänyt jonka kanssa olet voinut kasvaa yhteen. Sielunkumppanin.

Vierailija
19/65 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko neitsyys mennyt?

Vierailija
20/65 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Expatti kirjoitti:

Olisin menettänyt järjettönän määrän elämänkokeusta. En olisi koskaan muuttanut ulkomaille, nähnyt maailmaa, enkä löytänyt nykyistä puolisoani.

Tuskin olisin saanut myöskään nykyistä 6000€/kk työpaikkaanikaan.

Me on oltu 15-vuotiaista yhdessä, matkusteltu ennen lapsia, nähty maailmaa myös heidän kanssaan, asuttu kahdesti ulkomailla perheenä ja molemmilla on hyvät työpaikat (mun palkka 7000€, mieheni 9700€) Perhe ja pitkä suhde nimenomaan mahdollistaa järjettömän määrän elämänkokemusta. Toki sulle hyvä että olet löytänyt nyt puolison, minä löysin sen jo teininä.

Ihan se on itsestä kiinni millaiseksi elämänsä rakentaa, parempi se on hyvässä parisuhteessa tehdä kuin yksin.

Ap: Hyvä, pitkä suhde on vain ja ainoastaan hyvä asia! Pidä siitä kiinni.