Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori keliaakikko ei halua syödä gluteenitonta ruokaa

Vierailija
03.02.2023 |

Ennemmin valitsee vatsakivun ja ripulin (ja ne kaikki hoitamattoman keliakian pitkäaikaisvaikutukset) kuin söisi gluteenitonta. Ei kuulema vain halua ja sanoo että gluteeniton on pahaa. Sitten lähtee useina päivinä koulusta kesken kotiin kun tulee niin huono olo tai soittaa mut hakemaan kaupungilta kotiin kun maha on niin kipeä ettei voi kävellä. Kyse ei ole siitä että hän ei tiedä mitä saisi syödä tai että gluteenittomia vaihtoehtoja ei olisi vaan hän ei omien sanojensa mukaan halua. Itse veikkaan että hän pelkää olla erilainen. Auttakaa mua. Miten saan tuon vakuuttumaan tästä että näin ei voi jatkua?

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että teiniys menee ohi ennen kuin hän vaurioittaa kroppaansa peruuttamattomasti. Jos ei: noin evoluutio toimii.

Vierailija
22/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesen Gton annos on nykyään kyllä ihan surkea! Miinusta siitä heille isosti!

Olen kuullut arvostelua ja surkuttelua syömisistäni, sekään ei ole mukavaa.

Onko kavereissa näitä gluteenittoman sapuskan syömisen arvostelijoita? Tuleeko paine sieltä?

Sitä en tiedä. Olen kyllä tästäkin kysynyt, mutta hän itse on kiistänyt, että näin olisi. Toivottavasti ei olekaan. Tiedän, että hän on pohjimmiltaan aika herkkä ja epävarma. Varmasti häntä jäisi tuollainen vaivaamaan. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tahallaan vahingoittaa itseään ja on terveydelleen vaaraksi, voit uhkailla tekeväsi hänestä lastensuojeluilmoituksen. Sinä kun et vanhempana häntä voi vahtia päivän jokaisena tuntina, vaikka parhaasi teetkin. Joku taho sitten ottaa hänet tiukan valvonnan alle, jos ei muuten opi.

Täällä ehdotettu myös sopeutumisvalmennuskurssia - hyvä ehdotus.

Vierailija
24/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen nuori?

Gluteenitonhan on tosi top trendi vaikkapa jenkkilässä - - kaikki vähänkään aikaansa seuraavat - naiset varsinkin- kiertävät gluteenin kaukaa.

14v. Ja jep, tuotakin olen yrittänyt mainostaa, että gluteenittomuus on trendikästä. Ei kuulema kiinnosta. AP

No kiinnostaako että kasvu voi hidastua kun ravinto ei imeydy?

Vierailija
25/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni Keliakialiitolla on sellaisiakin nuorten vertaistukileirejä, minne otetaan mukaan normaalisti syövä kaveri. Ehkä sellaisesta olisi apua?

Vierailija
26/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa kuvitella että keliakia ja gluteeniton ruokavalio olisivat nykypäivänä pilkan aihe teineille. Yläasteella hyvän kaverini veljellä oli keliakia joten näiden perheessä oli aina oltava tarkkana ruokien kanssa. Tästäkin on aikaa jo melkein 20 vuotta, eikä tuo ollut silloinkaan yhtään kenellekään ongelma.

Vierailija
27/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et sano sille, että hän EI SAA syödä gluteenitonta?

Luuletko ettei oltaisi tästä puhuttu? Kyllä hän tietää mitä hän saa ja mitä hän ei saa syödä. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ilmeisesti kiinnosta. Enkä mä voi esim siellä koulussa olla ja valvoa että ottaa gluteenitonta ruokaa. Usko tai älä, olen omasta mielestäni yrittänyt parhaani. AP

Vierailija
28/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et sano sille, että hän EI SAA syödä gluteenitonta?

Oletko koskaan yrittänyt kieltää teiniä?

Vierailija
29/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen nuori?

Gluteenitonhan on tosi top trendi vaikkapa jenkkilässä - - kaikki vähänkään aikaansa seuraavat - naiset varsinkin- kiertävät gluteenin kaukaa.

14v. Ja jep, tuotakin olen yrittänyt mainostaa, että gluteenittomuus on trendikästä. Ei kuulema kiinnosta. AP

No kiinnostaako että kasvu voi hidastua kun ravinto ei imeydy?

Olen mä tästäkin joskus sanonut. Ehkä pitäisi muistuttaa uudestaan. En mä kyllä tiedä tehoaako, kun hän on tällä hetkellä kaveriporukan pisimpiä. Noh. Aina voi yrittää. AP

Vierailija
30/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun keliaakikkopoika on yläasteella ja hän on todella tarkka ruokavaliostaan. Tarkistaa uudet tuotteet aina itse, ei luota äidin tsekkaukseen. Koulussa on välillä hyväntahtoista naljailua pojan keliakiasta kaverien taholta, mutta se ei kuulemma haittaa. Köksässä aina vaihtelee kaverien kanssa paria, niin että kaverit tekee välillä hänen kanssaan gluteenitonta, välillä sitten normiruokaa. Ollaan puhuttu keliakiasta paljon kotona, mm siitä että vaikuttaa hoitamattomana pituuskasvuun ja hiuksiin. Poika ei tod halua keliakian takia jäädä lyhyeksi. Eikö tällainen puhe tehoais teilläkin, tai sit veisin psykiatrille.

Vierailija
31/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun keliaakikkopoika on yläasteella ja hän on todella tarkka ruokavaliostaan. Tarkistaa uudet tuotteet aina itse, ei luota äidin tsekkaukseen. Koulussa on välillä hyväntahtoista naljailua pojan keliakiasta kaverien taholta, mutta se ei kuulemma haittaa. Köksässä aina vaihtelee kaverien kanssa paria, niin että kaverit tekee välillä hänen kanssaan gluteenitonta, välillä sitten normiruokaa. Ollaan puhuttu keliakiasta paljon kotona, mm siitä että vaikuttaa hoitamattomana pituuskasvuun ja hiuksiin. Poika ei tod halua keliakian takia jäädä lyhyeksi. Eikö tällainen puhe tehoais teilläkin, tai sit veisin psykiatrille.

Ihanaa, että teillä on noin! Väkisinkin mietin, että olenko itse tehnyt tässä jotain väärin, kun tämä meni tällaiseksi... Ennen meilläkin nuori oli tarkka. Enää ei kiinnosta, vaikka pitäisi. AP

Vierailija
32/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö gluteenittomista ruokia joista pitää esim sushi, intialainen ruoka (esim ei naan vaan papadum lepänä) wokit yms. Heseltä löytyy gluteeniton hamppa ja gluteenitonta pizzaakin saa. Kokeile hyvien makujen kautta, jos söisi kavereiden kanssa jotain tuollaista vaikka kaupungilla?

Jep, onhan noita vaihtoehtoja. Harmi vain kun ei "tykkää". Mäkin olen sanonut että pyytää hampparin gluteenittomana niin hän vastaa vaan, että kuka sitä paskaa haluaa syödä. Kuitenkin silloin pienempänä ja vielä viime vuonnakin tuo gluteeniton hamppari oli hänestä super hyvää. AP

Joku kaverinsa on varmaan mennyt sanomaan tuon että kuka tota paskaa syö ja nyt toistelee sitä ja häpeää kun on syönyt toisten mielestä paskaa. Harmi juttu että kaverit voivat noin pienillä jutuilla saada noin paljon ikävää aikaan.

Vierailija
33/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsipä hänelle kuvia ja tietoja suoliavanteesta. Pyydä vaikka ihan lääkäriä näyttämään. Ja kerro että se on edessä isolla todennäköisyydellä jos jatkaa suolistonsa tuhoamista.

Vierailija
34/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, että teillä on noin! Väkisinkin mietin, että olenko itse tehnyt tässä jotain väärin, kun tämä meni tällaiseksi... Ennen meilläkin nuori oli tarkka. Enää ei kiinnosta, vaikka pitäisi. AP

Joillakin murrosikä iskee kovemmin kuin toisilla. Toivottavasti pahin menee pian ohi. Tuskin vika on sinussa tai kavereissakaan. Lapsesi vain nyt kamppailee itsensä kanssa siitä kuka hän on. Onko muuten murkkuikä kovasti päällä?

Vierailija
35/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mieltä koomikko Pirjo Heikkilä olisi tästä asiasta?

Hänellä oli joskus ikävä vitsi keliaakikon ruokavaliosta. Erittäin vähättelevä.

Toivotaan, että hänen oma pienokaisensa on terve, toivottavasti ei ole ruokarajoitteita.

Vierailija
36/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkistä oireilua. Itsensä tahallista vahingoittamista, minkä keliakia tekee erityisen helpoksi.

Vierailija
37/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa kuvitella että keliakia ja gluteeniton ruokavalio olisivat nykypäivänä pilkan aihe teineille. Yläasteella hyvän kaverini veljellä oli keliakia joten näiden perheessä oli aina oltava tarkkana ruokien kanssa. Tästäkin on aikaa jo melkein 20 vuotta, eikä tuo ollut silloinkaan yhtään kenellekään ongelma.

Minusta se on oikein helppoa kuvitella.

Vierailija
38/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin murrosikä iskee kovemmin kuin toisilla. Toivottavasti pahin menee pian ohi. Tuskin vika on sinussa tai kavereissakaan. Lapsesi vain nyt kamppailee itsensä kanssa siitä kuka hän on. Onko muuten murkkuikä kovasti päällä?

Ehkä näin ja toivotaan tosiaan. Kyllä hänellä on selvästi murrosikä päällä ja vähän pientä kapinointiakin mutta kyllä tämä on kaikista pahinta. Välillä kun hän on kotona ja tehdään jotain kivaa yhdessä niin oikein ihmettelen miksi hän tekee itselleen noin. Hän on oikeasti fiksu ja kiva nuori. Toivottavasti tämä menisi nyt pian ohi. Tyhmää kun koen, etten osaa tehdä mitään. AP

Vierailija
39/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä glut ruoassa on?

Vierailija
40/128 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi olla taustalla se, että se gluteeniton annos pitäisi varmaan itse pyytää siinä kouluruokalan linjastolla. Jos lapsi ei kehtaa avata suutaan tai jännittää puhumista keittiöhenkilökunnalle.