"Minä väistän kaikkia" -autoilijat
Erityisesti parkkipaikoilla todella ärsyttävää kun ihmiset eivät aja sääntöjen mukaan. Tunnen erään tällaisen henkilön mutta en ole kehdannut mainita asiasta. Tietysti parempi näin kuin että ajaisivat jonkun kylkeen mutta eikö autokoulussa ole opetettu miten tasa-arvoisessa risteyksessä ajetaan?
Kommentit (9)
Jalankulkijana ja pyöräilijänä välillä nämä liiankin kanssa tietä antavat ärsyttävät. Jos minulta on suojatielle matkaa vielä 20m ja auto hidastaa antaakseen tietä niin melkein pakko ottaa juoksuaskelia ettei auto joudu kovin pitkään odottamaan. Mutta tosiaan, parempi näin päin kun ne, jotka eivät kevyestä liikenteestä välitä.
Minulle kävi inssissä niin että oikealta tuleva ei tasa-arvoisessa risteyksessä millään olisi halunnut ajaa risteykseen ensin. Siinä sitten kotvan sai viittoa että mene jo. Lopulta hän sitten taipui ja ajoi. Inssi meni läpi. Jälkikäteen olen miettinyt että oliko lavastettu "ansa".
Koska ihmiset ei tunne juuri ollenkaan parkkipaikan sääntöjä (siellä ei ole mitään etuajo-oikeuttua pääväylää!), niin kyllä joskus kuumottaa ihan hitsisti tulla sieltä jonkun oikealta. Vaikka minulla onkin etuajo-oikeus, niin ehjä auto on kans kiva.
Minä jalankulkijana/satunnaisena jopoilijana väistän aina auton. Varsinkin Audin autopilot on usein rikki, eikä auto tajua pysähtyä, vaikka suojatiellä on menijöitä.
Mariannea kirjoitti:
Minulle kävi inssissä niin että oikealta tuleva ei tasa-arvoisessa risteyksessä millään olisi halunnut ajaa risteykseen ensin. Siinä sitten kotvan sai viittoa että mene jo. Lopulta hän sitten taipui ja ajoi. Inssi meni läpi. Jälkikäteen olen miettinyt että oliko lavastettu "ansa".
Kyllä sinä siitä saat ajaa jos toinen auto ei aja. Muutenhan siinä ollaan koko päivä tai ehkä viikko.
Ääliö urheiluauton omistava exäni tuppasi kiihdyttelemään parkkipaikoillakin, siis myös jossain Prisman parkkiksella jossa olisi voinut juosta vaikka joku pikkumuksu alle. Ei ole hidastelijat ynnä muut ärsyttäneet enää tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mariannea kirjoitti:
Kyllä sinä siitä saat ajaa jos toinen auto ei aja. Muutenhan siinä ollaan koko päivä tai ehkä viikko.
Tuli tästä mieleen, että eri maissa on myös erilaiset väistämissäännöt, ja se toinen kuski ei välttämättä ole suomalainen vaikka ajaisikin suomalaisella autolla. Että tuo saattaa myös selittää miksi toinen vaan jumittaa, vaikka olisi hänen vuoronsa ajaa.
Pääliikennesäännöt ovat kaikissa maissa samat.
Joillakin autoilijoilla tuntuu olevan tapana lyödä jarrut lukkoon aina, kun he näkevät kulkusuuntaansa risteävän pyöräilijän. Ei ennen näin ollut. Jostain on tullut käsitys, että pyöräilijä on aina etuajo-oikeutettu. Pyöräillessä harmittaa, kun nämä ylikohteliaat autoilijat sekoittavat liikenteen. Toisaalta jotkut pyöräilijät ovat omineet etuajo-oikeuden, joten autoilijoiden varovaisuus on ymmärrettävääkin.
Kärsin itse vielä ajotunneilla samasta, koska en uskonut muiden noudattavan liikennesääntöjä. Onneksi lopulta pääsin siitä eroon, olen henkisesti varautunut muiden mokailuille enkä ota itseeni. En tiedä, miten tuollaiset henkilöt uskaltavat ajaa lainkaan, en itse varmaan olisi ajanut autokoulun jälkeen, jos olisin jäänyt samalle aaltopituudelle.