HS: Koulu haluaa etätyötä tekevät vanhemmat valvomaan lastensa välitunteja Helsingissä
"Kalasataman koulun rehtori ei halua kommentoida asiaa, sillä suunnitelmat ovat kesken."
Kommentit (86)
Eiks ton pitänyt olla hienokin alue? Ei ilmeisesti oo.
Ajatus siitä, että välitunneilla olisi enemmän aikuisia on hyvä. Sen sijaan etätyöläisten pyytäminen hommiin meni vihkoon. Ei varmaan kehdannut sanoa, että työttömät vois tulla. Sen sijaan kannustaisin Helsinkiä miettimään voisiko esim.nuorisotoimen tai vaikka liikuntaseurojen kanssa tehdä tässä jotain palkallista yhteistyötä tai palkata kouluun lisää kouluavustajia tmv. jotka olisivat mukana välitunneilla. Rehtorin luulisi voivan viedä tällaista viestiä ylemmälle taholle.
Opettajilla tuo 15min menee usein edellisen tunnin loppusiivoukseen, tunnilla riehuneiden oppilaiden puhuttamiseen, oppilaiden kadonneiden tavaroiden yms etsintään, Wilmamerkintöihin ja seuraavan tunnin valmisteluun (tarvikkeet esiin, kopiointi jne). Harva ehtii pitää edes vessataukoa päivässään. Eli kyllä se 15min töitä tehdään, vaikka joka ikinen välitunti ei ulkovalvonnassa olisikaan.
Minusta tämä on ihan hyvä idea niille, joiden työpäivä tällaisen mahdollisuuden suo. Miksipä ei? Monissa muissa maissa vanhemmat osallistuvat paljon aktiivisemmin kouluyhteisön elämään vapaaehtoisina ym., ja olen pitänyt ihan hyvänä juttuna.
Vierailija kirjoitti:
Ai suunnitelmat kesken? No, yleensä koulujen rehtorit ei keksi edes ryhtyä suunnittelemaan jotain noin hölmöä.
Tästä tulee mieleen se mainos, jossa äijä laulaa Mä oon teidän ceo, mul on teille viisiioo ja työntekijät häipyy.
Haha, just tämä tuli mieleen! Taitaa reksin työpäivät olla pelkkää somettelua jos kuvittelee että muut vanhemmat ehtii hänen töitään tekemään 😄
Vierailija kirjoitti:
Ajatus siitä, että välitunneilla olisi enemmän aikuisia on hyvä. Sen sijaan etätyöläisten pyytäminen hommiin meni vihkoon. Ei varmaan kehdannut sanoa, että työttömät vois tulla. Sen sijaan kannustaisin Helsinkiä miettimään voisiko esim.nuorisotoimen tai vaikka liikuntaseurojen kanssa tehdä tässä jotain palkallista yhteistyötä tai palkata kouluun lisää kouluavustajia tmv. jotka olisivat mukana välitunneilla. Rehtorin luulisi voivan viedä tällaista viestiä ylemmälle taholle.
Opettajilla tuo 15min menee usein edellisen tunnin loppusiivoukseen, tunnilla riehuneiden oppilaiden puhuttamiseen, oppilaiden kadonneiden tavaroiden yms etsintään, Wilmamerkintöihin ja seuraavan tunnin valmisteluun (tarvikkeet esiin, kopiointi jne). Harva ehtii pitää edes vessataukoa päivässään. Eli kyllä se 15min töitä tehdään, vaikka joka ikinen välitunti ei ulkovalvonnassa olisikaan.
Ihanko oikeasti peruskoulun opettajan työ on niin vaativa, että hän tarvitsee nuo välitunnit selvitäkseen oppitunneista? Jos opetustunteja on 4h/pv ja työaika on laskettu 8h. Eli tuohan tarkoittaa opettajan käyttävän aikaa suunnitteluun yms. enemmän aikaa kun itse opetukseen. Ja eikä ehdi käydä edes vessassa, vaikka opetuksen ohessa saa 5h (välitunnut +4h) ylim. aikaa muihin töihin.
Eikö opetushallitukselta tule valmiit suunnitelmat, vai räätälöikö ne jokainen opettaja itse?
No joo, ajatus on tietysti aivan hölmö. Eiköhän tuo rehtori sen tajua siinä missä me muutkin.
Mutta eikö kukaan muu tosiaan näe tässä sitä mahdotonta asemaa mihin kouluissa on jouduttu? Isot jättikoulut, kaikki julkisuudessa olevat koulutuksen ongelmat, jatkuva paine säästää, ylhäältä tulevat käskytykset, jotka ovat tukevasti irti koulujen arjesta jne.
Eiköhän tuo rehtorikin ole vain epätoivoinen liian ison ongelman edessä.
Ja ne vanhemmat tuskin saisivat palkkaa siitä hyvästä? Rehtori ei halua uusia maksavia työntekijöitä, vaan "pyytää" lapsien vanhempia tekemään rehtorin ja opettajien omat työnsä...
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä on ihan hyvä idea niille, joiden työpäivä tällaisen mahdollisuuden suo. Miksipä ei? Monissa muissa maissa vanhemmat osallistuvat paljon aktiivisemmin kouluyhteisön elämään vapaaehtoisina ym., ja olen pitänyt ihan hyvänä juttuna.
Suomessa on tosiaan hieman erilainen systeemi kuin monissa muissa maissa. Täällä pääosin molemmat vanhemmat ovat töissä ja koulujen yhteisöllisyys on valtion/kuntien harteilla. Vapaaehtoistyön kulttuuri puuttuu.
Kaikessa on tietysti puolensa.
Opettajathan saavat palkkaa työstä, vanhemmat omasta työstään. Eikä se vuoro joka välitunti samoille opettajille satu. Aina tuota samaa nillitystä opettajilla, että kun jostain työstä ei erikseen saa palkkaa, niin sitä ei haluttaisi tehdä. Tästä esimerkkinä vanhempainvartit. Ihan sama on valtaosalla palkansaajista. On sovittu kuukausipalkka ja se sisältää esimerkiksi minulla myös vaikkapa vapaa-ajallakin välillä asioiden valmistelua. Ja sähköposteihin vastaamista jne. Välituntivalvonta kuuluu koulupäivään vieläpä.
ja nyt koululaiset on perseelleet luokkaretkellä
Vierailija kirjoitti:
Millainen koulu tuo Kalasataman koulu oikein on? Eikö tilanne ole opettajilla enää hallinnassa?
Tuolle alueelle ei ainakaan lapsiperheiden kannata ilmeisesti muuttaa.
sellainen jossa tarvitaa 6-8 valvojaa 40 8.lk nuorelle
Vierailija kirjoitti:
Millainen koulu tuo Kalasataman koulu oikein on? Eikö tilanne ole opettajilla enää hallinnassa?
Ainakin näyttää siltä, että 24%:lla oppilaista on s2-oppilaita.
Mitä ihmettä? Eh..siellä etätöissä ollaan TÖISSÄ, ei siinä ehdita seisoskella koulujen pihoilla.
Eikö noista vanhuksista tuumattu jeesiä kouluihin ja vuosia sitten? Persut rupee vielä maksamaan niille palkkaa,, niin saadaan työllisyys nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin näyttää siltä, että 24%:lla oppilaista on s2-oppilaita.
Typotin. Siis 24% oppilaista on s2-oppilaita.
On koulun vastuulla taata oppilaiden terveys ja turvallisuus koulupäivän aikana. Rehtori ja opettajat tehkööt itse omat työnsä ja vanhemmat omansa, siitä heille/meille maksetaan.
Hyvä ehdotus, lehmät hommiin vain!
Ai kun mahtava ehdotus, näitä pissiksiä pitääkin saada hommiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti peruskoulun opettajan työ on niin vaativa, että hän tarvitsee nuo välitunnit selvitäkseen oppitunneista? Jos opetustunteja on 4h/pv ja työaika on laskettu 8h. Eli tuohan tarkoittaa opettajan käyttävän aikaa suunnitteluun yms. enemmän aikaa kun itse opetukseen. Ja eikä ehdi käydä edes vessassa, vaikka opetuksen ohessa saa 5h (välitunnut +4h) ylim. aikaa muihin töihin.
Eikö opetushallitukselta tule valmiit suunnitelmat, vai räätälöikö ne jokainen opettaja itse?
Opetushallitukselta ei todellakaan tule mitään suunnitelmia. Kirjasarjojen kustantajilta saattaa tulla jotain. Lähinnä alakoulun opettajille, joilla ei ole kunnon asiantuntemusta mistään aineesta. Varsinkin yläkoulun reaaliaineen opettaja tekee materiaalitkin yleensä itse. Jos jotain on valmiina, ne ovat pääsääntöisesti luokattoman huonoja.
T. Yläkoulun lehtori, jolla ei meinaa välkät edes riittää wilmanerkintöihin ja seuraavan tunnin materiaalien esiin kaivamiseen.