Mistä tietää, kannattaako yrittää toista lasta? Kello tikittää
Meillä on yksi aivan ihana ja rakas lapsi, joka on minulle kaikki kaikessa. Rakastan olla hänelle äiti, vaikka introverttinä välillä saattaa oman tilan puute kiristää hermoja. Lapsi on kuitenkin parasta, mitä elämässä on. Saimme hänet korkealla iällä ja nyt mieli on täynnä vauvahaavetta. Olisi ihanaa saada toinen lapsi perheeseemme.
Olen kuitenkin jo 39-vuotias, joten päätös pitäisi tehdä heti alammeko yrittää vai mitä teemme. Asumme kolmiossa, varaa isompaan ei heti ole eikä vauvan tultua varmaan vuosikausiin olisikaan. Edellinen raskaus oli todella rankka loppua kohden ja synnytys meni tosi traumaattisesti, jouduin kiireelliseen sektioon. Uusi raskaus ja synnytys pelottaa paljon. Olisiko se sitten alatie vai sektio? Vauvavuosi jätti minuun edelleen jokaviikkoiset univaikeudet, herään joka rasahdukseen ja olen muutenkin ylivirittyneessä tilassa töiden ja lapsiarjen tasapainoilussa. Nämä huomioon ottaen tuntuu, ettei ole järkeä edes haaveilla toisesta lapsesta, vaikka saisin olla kotona taas pari vuotta. Ja se taas surettaa. Pelkään myös, että koska olemme molemmat jo sen ikäisiä, että lapsen terveys ei ole itsestäänselvyys, miten se sitten jaksettaisiin? Ei mitenkään.
Silti säästän koko ajan rahaa mahdolliseen tulevaan lapseen ja töistä poissaoloon. Joka päivä haaveilen ja toisaalta mies miltei painostaa, että kyllä meidän pitäisi olla rohkeita ja edes yrittää.
Mitä tässä kannattaa ottaa huomioon? Meillä on olematon tukiverkko mutta tähän asti ollaan pärjätty hyvin. Esikoinen on 3-vuotias, jos saisimme toisen niin ikäeroksi tulisi lähes 4 vuotta.
No toki. Itse sain esikoise 36 vuotiaana ja kuopuksen 39 vuotiaana.