Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suhtaudutaanko nykyään lapsiin pidempään "pieninä" vai muistanko vain itse väärin?

Vierailija
03.02.2023 |

Mulla on sellainen muistikuva, että 10-vuotiaani olin jo itsenäinen ja iso, kuljin joka paikkaan itse, talvellakin pyörällä, pukeutumista ei enää kovasti vahdittu, ulos lähtiessä nappasi vaan hätäisesti jonkun takin päälle jne. Kun vertaa nyt tuntemaani samanikäiseen, niin autolla viedän lyhyetkin matkat, köytetään edelleen turvaistuimeen, lyheenkin ulosmenoon vaikka autolla kaupassakäyntiin pukeudutaan päästä varpaisiin, talvihaalareita ja vastaavia käyttää edelleen jne.

Ja ennen kuin joku haukkuu minut lyttyyn, niin ei, en moiti ketään vaan mietin, oliko tämä yleisesti niin, että nyt suhtaudutaan eri tavalla. Itse 80-luvun alkupuolella syntynyt.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylasten hyvinvointi vaan on tärkeämpää. Eikä tämä ole vitsi.

Ennen lapsia ei saatu, niitä vain tuli, ja kaikki tuo muu juontaa siitä.

Vierailija
2/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe, että olisin ollut mitenkään heitteillä! Mutta luotettiin kai jo aiemmin, että pärjää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siltä vaikuttaa. Itse kävelin kouluun ekaluokasta saakka ja matkaa oli kolmisen kilometriä. Nyt siskoni poikaa kuskataan kouluun vaikka on viidennellä luokalla. 

Vierailija
4/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, että olisin ollut mitenkään heitteillä! Mutta luotettiin kai jo aiemmin, että pärjää.

ap

No ei sitä lapsi välttämättä ajattelekaan noin (paitsi jos on oikeasti nälkäinen ja kylmissään koko ajan), mutta ennen kuoli lapsia paljon enemmän onnettomuuksissa juuri tuon huolettoman elämäntavan takia. 

(eri)

Vierailija
5/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös turvaistuinsuositus muuttunutkin niin, että se koskee nykyään tuon ikäisiä myös? Eli tuo ei ole vain vanhempien hössötystä.

Vierailija
6/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaani on alle 150 cm, joten hän käyttää autossa istuinkoroketta. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että "luotettiin että pärjää". Lapsista pidetään nykyään parempaa huolta niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Lapsi on ihmisenä yhtä arvokas ja tärkeä, kuin aikuinenkin.

Vierailija
7/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tämän päiväinen haalari- ja kurahousualoitus on siis tällainen. Huomenna sitten lähestytään aihetta taas jostain muusta näkökulmasta. Nämä aloitukset tulevat aina näin aamupäivisin suunnilleen samaan aikaan.

Vierailija
8/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen oli tuo, että lapsen piti pärjäillä itse hyvissä ajoin. Ei se ollut mitenkään traumatisoivaa, lapset tottuu ja oppii nopeasti. En ymmärrä tätä nykyistä nynnymeininkiä, jossa lasta kuskataan joka paikkaan kuin taksilla ja pidetään kuplassa. Tämä on tosin ehkä enemmän keskiluokan juttuja, lähiöissä ja työväenluokan alueilla pienet lapset kulkee kouluun ihan omatoimisesti ekaluokkalaisesta saakka ja näyttävät leikkivän keskenään kuten ennen vanhaan kasarilla. Ei siellä vanhemmat ole kaakattamassa.

Vierailija
9/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ennen oli tuo, että lapsen piti pärjäillä itse hyvissä ajoin. Ei se ollut mitenkään traumatisoivaa, lapset tottuu ja oppii nopeasti. En ymmärrä tätä nykyistä nynnymeininkiä, jossa lasta kuskataan joka paikkaan kuin taksilla ja pidetään kuplassa. Tämä on tosin ehkä enemmän keskiluokan juttuja, lähiöissä ja työväenluokan alueilla pienet lapset kulkee kouluun ihan omatoimisesti ekaluokkalaisesta saakka ja näyttävät leikkivän keskenään kuten ennen vanhaan kasarilla. Ei siellä vanhemmat ole kaakattamassa.

Lähiöissä lapset ovat enimmäkseen ns. taustaisia. Heillä luonnollisesti on hyvin erilainen kasvatuskulttuuri kuin suomalaisilla.

Vierailija
10/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatejutuissa muodit menee ja tulee, eikä välttämättä liity siihen, pidetäänkö lasta pienenä. Esimerkiksi mä en koskaan käyttänyt haalareita paitsi varmaan ihan taaperona. Mutta meidän 10v itse on itse kaupasta halunnut ja valinnut haalarit ja parilla kaverillaankin on. Jos siis näet lapseni haalarissa, se ei tarkoita sitä, että häntä kohdellaan pikkulapsena.

Vierailija
11/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoiselta kuulostaa, että 10-vuotiasta kuljetettaisiin turvaistuimessa. Mutta tässä lienee suurta vaihtelua perheiden tavoissa toimia. Lapsiluku, vanhempien ja työn määrä ym. vaikuttavat siihen onko lapsen opittava itsenäisemmäksi vai onko vanhemmilla mahdollisuutta tukea enemmän. Kummassakin hyvät ja huonot puolensa on, ja toiset lapset tarvitsisivat tukea kovastikin, toiset kenties hyötyvät enemmän siitä että saavat itse oppia ja ratkaista ongelmiakin. Varmasti kummallakin tavalla ääripäässä toimivia perheitä on ollut aina, eikä se koskaan ole lapselle ihanteellinen tilanne.

Lastensuojelulaki velvoittaa nykyään vanhempia enemmän, joten siinä mielessä uskon että olet oikeassa, että tätä pienenä pitämistä tapahtuu nykyaikana enemmän.

Lähipiirissäni vaikutti myös siltä, että ennen lapset sysättiin helposti mihin vaan pois näkyvistä eikä heistä sen kummemmin murehdittu tai huolehdittu. Sitten jos jotain ongelmia tuli, niin se oli ikäänkuin lapsen vika, että aiheutti huolta. Usein ongelmat pyrittiin pitämään vanhemmilta salassa, koska ei niihin apua olisi saanut, vaan suuttumusta tms. Vaikea sanoa, onko tämä ollut yleinen kokemus ja kasvatustapa.

Vierailija
12/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähiöissä lapset ovat enimmäkseen ns. taustaisia. Heillä luonnollisesti on hyvin erilainen kasvatuskulttuuri kuin suomalaisilla.

Ihan valkoisia suomalaisia on nämä täällä lähiössä olevat lapset.

Vierailija
13/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-vuotiaani on alle 150 cm, joten hän käyttää autossa istuinkoroketta. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että "luotettiin että pärjää". Lapsista pidetään nykyään parempaa huolta niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Lapsi on ihmisenä yhtä arvokas ja tärkeä, kuin aikuinenkin.

Lyhyenä aikuisena tuo taas tuntuu liioittelulta, mutta ymmärrän, että raja pitää vetää johonkin. 

Vierailija
14/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen huomannut ihan saman! Aiemmin yläkoululaiset ja lukiolaiset elivät jo jotenkin ihan erillistä, omaa elämäänsä, mutta nykyään vanhemmat ovat tosi tiiviisti heidän elämässään, kuskaavat harrastuksiin ja valvovat koulunkäyntiä. 

Joskus kavereita kun kuuntelee, niin ihan hämmästyy, että minkä ikäisiä lapset ovat. Mulle kävi esimerkiksi uudessa työpaikassa niin, että kuvittelin puheiden perusteella erään naisen lapsien olevan päiväkodissa, siis sain puheista ihan sellaisen käsityksen, että heillä eletään pikkulapsiperheen arkea. Myöhemmin selvisi, että lapset ovat 8 ja 10 v.

Vierailija
15/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyenä aikuisena tuo taas tuntuu liioittelulta, mutta ymmärrän, että raja pitää vetää johonkin. 

Se ei ole vain pituus vaan lapsen keho on muutenkin erilainen vaikka olisi saman pituinen kuin lyhyt aikuinen.

Vierailija
16/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Helsingissä on jo niin vaarallista, että ei uskalla päästää lapsia yksin?

Vierailija
17/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen kun työkaverit soittelevat 10-vuotiaille ja selostavat joka aamu, mitä lapsen pitää tehdä ennen kouluun menoa. Tyyliin "nyt menet jääkaapille, otat sieltä margariinin..." Ja sitten tietenkin soitetaan erikseen kun lapsen pitää lähteä kouluun. Nämä eivät ole mitään erityislapsia. Itse osasin kellon tuon ikäisenä ja huolehdin itse kouluun menosta.

Vierailija
18/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että lapsen mittasuhteet ja fysiikka ovat erilaiset kuin aikuisella? Mitä sinä aikuisena ihmisenä tähän tulet itkemään lasten turvaistuimista, käytä toki itsekin jos haluat.

Vierailija
19/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen kun työkaverit soittelevat 10-vuotiaille ja selostavat joka aamu, mitä lapsen pitää tehdä ennen kouluun menoa. Tyyliin "nyt menet jääkaapille, otat sieltä margariinin..." Ja sitten tietenkin soitetaan erikseen kun lapsen pitää lähteä kouluun. Nämä eivät ole mitään erityislapsia. Itse osasin kellon tuon ikäisenä ja huolehdin itse kouluun menosta.

Höpö höpö, eivätkä soittele. :D Keskityhän sinä työhösi. Olet ollut ihan yhtä avuton kakara kuin kaikki muutkin.

Vierailija
20/64 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatejutuissa muodit menee ja tulee, eikä välttämättä liity siihen, pidetäänkö lasta pienenä. Esimerkiksi mä en koskaan käyttänyt haalareita paitsi varmaan ihan taaperona. Mutta meidän 10v itse on itse kaupasta halunnut ja valinnut haalarit ja parilla kaverillaankin on. Jos siis näet lapseni haalarissa, se ei tarkoita sitä, että häntä kohdellaan pikkulapsena.

Aina sinulla on nuo samat tarinat missä alakouluikäinen vapaaehtoisesti haluaa käyttää haalaria tai kuravaatteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme