Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen
Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?
Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.
Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.
Kommentit (770)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa oli, koska tällöin olisit lopettanut opiskelun ja "nauttinut" työttömyydestäsi.
Suurin osa suomalaisista ei ole laiskoja vätyksiä, jotka yrittävät imeä yhteiskunnasta mahdollisimman paljon etua. Aika moni hakeutuu kiinnostavalle alalle ihan mieluummin kuin elää työttömänä vapaaehtoisesti.
Suurin osa työttömistäkin mielellään tekisi töitä, jos niitä saisi. Yksi tapa parantaa mahdollisuuksia on kouluttautuminen.
Niinpä, eli kuten sanoin, asiat eivät ole työttömänä paremmin kuin opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan tulot ovat ehkä suuremmat kuin työttömällä jos laina lasketaan, mutta laina ei ole tukea samalla lailla kuin työttömän työttömyyskorvaus ja tt-tuki, kyllä se korkojen kanssa on maksettava myöhemmin takaisin. Työttömällä on siis enemmän "ilmaista rahaa" käytettävissään. Kaikki eivät myöskään nosta sitä enimmäismäärää lainaa etenkään aloilla, joilla työllisyystilanne on heikko.
Kun valmistut etkä saa töitä niin et saa asumistukea etkä tt-tukea, jos puolisosi tienaa 2400 brutto ja 2 lasta.
Eli 2500 netolla maksatte vuokran, sähkön, veden, auton kulut, ruoat ja joka vuosi lasten vaatteet ja kengät uusiksi, kun lapset kasvavat 8-10 cm vuodessa. Lisäksi 4 puhelinlaskua. Ala-asteen ensimmäisellä luokalla lapselle on ostettava jo puhelin. Ala-asteen 4 luokalla lapsen koko luokka on WhatsApp ryhmässä ja siellä sovitaan asiat. Lapsilla puhelimia menee rikki, kun ne putoaa ja kastuu jne.
No maksappa sama 370€+asumistuki.
Yksinäinen voi syödä, vaikka kaalilaatikkoa. Lapsi ei suostu syömään ja terveydenhoitaja kyttää joka vuosi tuleeko lapselle painoa.
Niin? 370€ on perheellisen opintoraha.Vaikka sulla olis 5 lasta se raha on silti 370€. Että kahdehdi ihmeessä sitä asumistukea.
Tulee tuohon sulle lapsilisät ja opintotuki ja voit ottaa opintolainaa.
Meillä 2500 netossa on 200 lapsilisät laskettu mukaan ja puolison palkka vuorotyöstä 40 h viikko.
Lapsilisä riippuen lapsien määrästä.Kahdella lapsella n.200€.Opintotuki on sen 370€, opintolainaa toki voi ottaa,mutta se ei ole mitään tuloa, vaan lainaa,mikä pitää maksaa takaisin.Otitko sinä lainaa työttömyytesi ajalle,että voit ostaa ruokaa ja maksaa pois sitten kun menet töihin?kaikkien muiden lainojen lisäksi vieläpä?
Työttömänä saat bruttona vähintään 800€/kk työttömyystukea+lapsikorotukset.Lisäksi puolisosi palkka ja lapsilisä.
Työmarkkinatuki on 745 netto, kun 2 lasta ja lapsilisät 200, puolison palkka 1700, mutta siinä on lomarahat eikä tule veronpalautuksia.
Otathan huomioon, että osa ei saa ikinä vakituista työpaikkaa. Välillä saattaa saada 6 kuukautta palkkatukityön.
Ja itse olen ollut aikanaan opiskelija. Minulla on ammattikorkeakoulututkinto.
Mutta olen silti opiskelijoiden puolella.
Suomella on rahaa maksaa 33 miljardia eläkkeitä vuodessa ja nyt valtio maksaa sähkölämmitystä yksin omakotitaloissa asuville.
Miksi aina leikataan työttömiltä ja opiskelijoilta?
Opiskelu on väliaikaista ja työtön voi mennä töihin.Mitä esim.työttömiltä on leikattu?
Sipilän hallitus ihan kuuluisasti leikkasi työttömiltä reilusti. Samoin kuin muiltakin. Eihän nykyhallitus ole opiskelijoiltakaan leikannut.
Lakatkaa nyt ääliöt opiskelijat kadehtimasta työttömiä, kadehtikaa nyt edes jotain ryhmää jolla menee hyvin!
Hulluinta on, että nuo työttömiä kadehtivat opiskelijat saattavat itse olla kohta työttömiä.
Olen ollut sekä työttömänä, että opiskelijana. Täytyy sanoa että oli aikamoinen kannustinloukku panostaa opiskeluun, kun työttömänä asiani olivat paljon paremmin.
Tuskinpa oli, koska tällöin olisit lopettanut opiskelun ja "nauttinut" työttömyydestäsi.
Ai elänyt työttömänä koko elämäni? Ei, vaan kiristin vyötä ja opiskelen parhaillaankin todella kiinnostavaa ja työllistävää alaa. Opiskelujen ohella olen koko ajan tehnyt töitä.
Eli asiasi EIVÄT olleet paremmin työttömänä.
Kokonaiskuva ei ollut, mutta talouspuoli oli huimasti paremmin. Voi olla että joku vähemmän tarmokas olisi luovuttanut ja jättänyt talouspuolen takia leikin kesken, erityisesti jos elämässä olisi tullut joku takaisku kuten vaikkapa suomalaisille hyvin yleinen masennus. Tämä on ollut hyvin rankkaa aikaa, enkä mitenkään oleta että jokainen pystyy yhtäaikaa opiskelemaan ja työskentelemään, riippuu paljon myös alasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan tulot ovat ehkä suuremmat kuin työttömällä jos laina lasketaan, mutta laina ei ole tukea samalla lailla kuin työttömän työttömyyskorvaus ja tt-tuki, kyllä se korkojen kanssa on maksettava myöhemmin takaisin. Työttömällä on siis enemmän "ilmaista rahaa" käytettävissään. Kaikki eivät myöskään nosta sitä enimmäismäärää lainaa etenkään aloilla, joilla työllisyystilanne on heikko.
Kun valmistut etkä saa töitä niin et saa asumistukea etkä tt-tukea, jos puolisosi tienaa 2400 brutto ja 2 lasta.
Eli 2500 netolla maksatte vuokran, sähkön, veden, auton kulut, ruoat ja joka vuosi lasten vaatteet ja kengät uusiksi, kun lapset kasvavat 8-10 cm vuodessa. Lisäksi 4 puhelinlaskua. Ala-asteen ensimmäisellä luokalla lapselle on ostettava jo puhelin. Ala-asteen 4 luokalla lapsen koko luokka on WhatsApp ryhmässä ja siellä sovitaan asiat. Lapsilla puhelimia menee rikki, kun ne putoaa ja kastuu jne.
No maksappa sama 370€+asumistuki.
Yksinäinen voi syödä, vaikka kaalilaatikkoa. Lapsi ei suostu syömään ja terveydenhoitaja kyttää joka vuosi tuleeko lapselle painoa.
Niin? 370€ on perheellisen opintoraha.Vaikka sulla olis 5 lasta se raha on silti 370€. Että kahdehdi ihmeessä sitä asumistukea.
Tulee tuohon sulle lapsilisät ja opintotuki ja voit ottaa opintolainaa.
Meillä 2500 netossa on 200 lapsilisät laskettu mukaan ja puolison palkka vuorotyöstä 40 h viikko.
Lapsilisä riippuen lapsien määrästä.Kahdella lapsella n.200€.Opintotuki on sen 370€, opintolainaa toki voi ottaa,mutta se ei ole mitään tuloa, vaan lainaa,mikä pitää maksaa takaisin.Otitko sinä lainaa työttömyytesi ajalle,että voit ostaa ruokaa ja maksaa pois sitten kun menet töihin?kaikkien muiden lainojen lisäksi vieläpä?
Työttömänä saat bruttona vähintään 800€/kk työttömyystukea+lapsikorotukset.Lisäksi puolisosi palkka ja lapsilisä.
Työmarkkinatuki on 745 netto, kun 2 lasta ja lapsilisät 200, puolison palkka 1700, mutta siinä on lomarahat eikä tule veronpalautuksia.
Otathan huomioon, että osa ei saa ikinä vakituista työpaikkaa. Välillä saattaa saada 6 kuukautta palkkatukityön.
Ja itse olen ollut aikanaan opiskelija. Minulla on ammattikorkeakoulututkinto.
Mutta olen silti opiskelijoiden puolella.
Suomella on rahaa maksaa 33 miljardia eläkkeitä vuodessa ja nyt valtio maksaa sähkölämmitystä yksin omakotitaloissa asuville.
Miksi aina leikataan työttömiltä ja opiskelijoilta?
Opiskelu on väliaikaista ja työtön voi mennä töihin.Mitä esim.työttömiltä on leikattu?
Sipilän hallitus ihan kuuluisasti leikkasi työttömiltä reilusti. Samoin kuin muiltakin. Eihän nykyhallitus ole opiskelijoiltakaan leikannut.
Lakatkaa nyt ääliöt opiskelijat kadehtimasta työttömiä, kadehtikaa nyt edes jotain ryhmää jolla menee hyvin!
Hulluinta on, että nuo työttömiä kadehtivat opiskelijat saattavat itse olla kohta työttömiä.
Olen ollut sekä työttömänä, että opiskelijana. Täytyy sanoa että oli aikamoinen kannustinloukku panostaa opiskeluun, kun työttömänä asiani olivat paljon paremmin.
Ai elänyt työttömänä koko elämäni? Ei, vaan kiristin vyötä ja opiskelen parhaillaankin todella kiinnostavaa ja työllistävää alaa. Opiskelujen ohella olen koko ajan tehnyt töitä.
Eli asiasi EIVÄT olleet paremmin työttömänä.
Rahallisesti olisivat olleet.
Jos se työttömän pari sataa parempi tuki olisi riittänyt elämänsisällöksesi niin olisit lopettanut opiskelun. Eli kuten sanottu, asiasi olivat työttömänä huonommin kuin opiskelijana, koska pystyit valitsemaan jomman kumman ja valitsit opiskelun koska se paransi elämänlaatuasi.
Ketään ei tulisi pakottaa asumaan solussa. Miettikää miltä itsestä tuntuisi, kun aamulla ei pääse vessaan, pienessä huoneessa täytyy säilyttää kaikki ruuista lähtien, yhteiset tilat ovat lian peitossa ja jatkuvasti siellä nukkuu kämppiksen kavereita. Yöllä myös pidetään meteliä ja paikkoja rikotaan niin, että myös sinä joudut maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiva olla kohta 30v ja koulut kesken, enkä sais ees opiskelun oheen mitään työpaikkaa, koska mitään työkokemusta ei ole paitsi työharjoitteluja. Enkä tän ikäisenä kyllä enää suostu asumaan kimppakämpässä, en ainakaan alle 25v ikäisten kanssa. Haluaisin kuitenkin opiskella jonkin ammatin loppuun, enkä vielä luovuttaa ja hyväksyä loppuelämää istuen jossain kunt. työtoiminnassa. Se voi kyllä olla surkea kohtaloni, vaikka valmistuisin jostain huomenna. Tai vaikka olisin valmistunut monta vuotta sitten.
Olen myös 30-vuotias opiskelija ja en ole liian hienostunut asumaan kimppakämpässä. Jos olisin, maksaisin lystin itse hankkimalla töitä mistä tahansa, vaikka inhoamastani puhelinmyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei tulisi pakottaa asumaan solussa. Miettikää miltä itsestä tuntuisi, kun aamulla ei pääse vessaan, pienessä huoneessa täytyy säilyttää kaikki ruuista lähtien, yhteiset tilat ovat lian peitossa ja jatkuvasti siellä nukkuu kämppiksen kavereita. Yöllä myös pidetään meteliä ja paikkoja rikotaan niin, että myös sinä joudut maksamaan.
Suurin osa nykyisistä ja aiemmista opiskelijoista asuu/on asunut solussa, joten ihan hirveästi tämä nyyhkytarina ei saa sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntola omalla vessalla ja sisäänkäynnillä sekä halvalla vuokralla keskustan liepeillä olisi just tätä varten mutta niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ainakaan vaatia kovin hyviä tuloksia opinnoissa. Tässä kyllä hajoitetaan suomalaisen opiskelukulttuurin peruspilari. Kyllä pitää olla mahdollista palautua ja opiskella rauhassa, jos meinataan saada osaavia tekijöitä tänne tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva olla kohta 30v ja koulut kesken, enkä sais ees opiskelun oheen mitään työpaikkaa, koska mitään työkokemusta ei ole paitsi työharjoitteluja. Enkä tän ikäisenä kyllä enää suostu asumaan kimppakämpässä, en ainakaan alle 25v ikäisten kanssa. Haluaisin kuitenkin opiskella jonkin ammatin loppuun, enkä vielä luovuttaa ja hyväksyä loppuelämää istuen jossain kunt. työtoiminnassa. Se voi kyllä olla surkea kohtaloni, vaikka valmistuisin jostain huomenna. Tai vaikka olisin valmistunut monta vuotta sitten.
Olen myös 30-vuotias opiskelija ja en ole liian hienostunut asumaan kimppakämpässä. Jos olisin, maksaisin lystin itse hankkimalla töitä mistä tahansa, vaikka inhoamastani puhelinmyynnistä.
Puhelinmyynnistä vaan ei saa palkkaa vaan provisiota silloin jos joku suostuu ostamaan niitä myymiäsi partakoneenteriä tai muuta turhaa ja voin kertoa että harva ostaa ja tällöin sinua ei pidetä töissä paria viikkoa kauempaa. Puhelinmyynnissä on erittäin suuri vaihtuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ainakaan vaatia kovin hyviä tuloksia opinnoissa. Tässä kyllä hajoitetaan suomalaisen opiskelukulttuurin peruspilari. Kyllä pitää olla mahdollista palautua ja opiskella rauhassa, jos meinataan saada osaavia tekijöitä tänne tulevaisuudessa.
"Hajotetaan peruspilari", joka on ollut olemassa muutaman vuoden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynnistä vaan ei saa palkkaa vaan provisiota silloin jos joku suostuu ostamaan niitä myymiäsi partakoneenteriä tai muuta turhaa ja voin kertoa että harva ostaa ja tällöin sinua ei pidetä töissä paria viikkoa kauempaa. Puhelinmyynnissä on erittäin suuri vaihtuvuus.
Jos elämä olisi minulle noin vaikeaa niin sitten menisin sinne soluun itkemään. Kolmikymppinen ihminen kyllä osaa jo kantaa vastuuta omasta elämästään. Jos solu ei kelpaa, niin valitettavasti sitä aikuisena joutuu joko tyytymään asiaan tai keksimään jostain tienestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos elämä olisi minulle noin vaikeaa niin sitten menisin sinne soluun itkemään. Kolmikymppinen ihminen kyllä osaa jo kantaa vastuuta omasta elämästään. Jos solu ei kelpaa, niin valitettavasti sitä aikuisena joutuu joko tyytymään asiaan tai keksimään jostain tienestiä.
Etkä menisi.
Opiskelijat voisivat asua opiskelija-asunnoissa, joita on tälläkin hetkelllä vapaana Helsingissäkin. Opiskelija-asuntoja voisi rakentaa lisää. Miksi pitäisi asua yksiössä Kalliossa?
Asumistuen vois poistaa kyllä ihan kaikilta muiltakin, kokonaan. Vuokranantajallehan se menee! Ei asumistuki jää vuokralaiselle. Nostaa vaan keinotekoisesti asuntojen vuokria, ja vuokranantaja hyötyy enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä menisi.
En siinä mielessä, että parhaillaan asun solussa, vaikka käyn töissä ja olisi varaa muuhunkin. Laitan mieluummin rahat säästöön ja ostan asunnon kun on sen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin 2000-luvun alussa solussa ja hyvin sujui. Oli kivat kämppikset. Koulut alkoivat kaikilla sen verran eri aikoihin tai kaikki heräsi eri aikoihin etten kyllä koskaan muista että olisi pitänyt jonotella kylppäriin. Ja miksi niitä ruokia pitäisi säilyttää siellä omassa huoneessa? Nehän pidettiin keittiössä. Ei ollut sotkua erityisemmin, siivottiin kimpassa.
Miksi se soluasuminen on niin erilaista kuin kimppakämpässä asuminen? Samanlaisia opiskelijoita kaikki kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nykyisistä ja aiemmista opiskelijoista asuu/on asunut solussa, joten ihan hirveästi tämä nyyhkytarina ei saa sympatiaa.
En kyllä itse tiedä lähes ketään, joka solussa olisi asunut ainakaan toisen asteen opintojen jälkeen. Pari sellaista tiedän, jotka asuivat amiksen ajan, kun piti pieneltä paikkakunnalta muuttaa isompaan kaupunkiin amiksen perässä. Ehkä Etelä-Suomessa sitten tilanne on eri, itsellä on kokemusta vain pohjoisemmasta ja suurin osa asuu edullisissa yksiöissä, harvat sitä isommissa tai hienommissa asunnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa, jos tulee vesivahinko esim. 1970-luvun.
Jos ei ole rahaa korjata niin talo on hometalo. Koita vaan hyväksyä asia.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen vois poistaa kyllä ihan kaikilta muiltakin, kokonaan. Vuokranantajallehan se menee! Ei asumistuki jää vuokralaiselle. Nostaa vaan keinotekoisesti asuntojen vuokria, ja vuokranantaja hyötyy enemmän.
Joo ja yli 30000e tienaavat voi maksaa vähän lisää veroja, että saadaan talous tasapainoon.Olisko semmonen 12% kateusvero mitään? +6% yks. siitä,että pitää olla niin kade varakkaamille ja +6% yks. siitä, että pitää pienituloisten asumistukeakin kahdehtia.
Riippuu vähän mm. työmatkojen kustannuksista onko tuo totta. Erotus saattaa olla hyvin pieni ja työssäkäyvä saattaa jäädä paljonkin miinuspuolelle verrattuna työttömyyteen. Pätkätöitä tehdessä systeemi oli ainakin omina pätkävuosinani hidas ja tukia saattaa joutua välillä odottamaan kauankin, sillä aikaa syödä kengänpohjia. Pienen työpätkän vastaanottaminen ajoi enemmänkin taloudelliseen ahdinkoon kuin parempaan tilanteeseen.
Mutta vaikea sitä on kivuta paremmille palkoille, jos ei suostu ensin hankkimaan kokemusta kitupalkalla. Minullakin on nykyään suomalaisen mediaanipalkka ja aion hakeutua edelleen paremmille apajille, jos mahdollista.