Miksi lehtien vanhoja tilaajia rangaistaan pitkästä asiakkuudesta?
Tiedän että pitää saada uusia tilaajia ja tehdä tarjouksia niille mutta kun kyse ei ole mistään poikkeustarjouksista vaan aina sama juttu.
Saan maksaa vuoden tilauksesta 400 euroa ja uusille tilaajille vuosi tarjotaan 200 eurolla. Joka vuosi sama juttu on ollut tämän kanssa kun mietin onko varaa ja katson tarjouksia.
Eikö niitä jotka on ollut pitkään asiakkaina voisi mitenkään palkita?
Kommentit (14)
Miksi koet normaalihinnan olevan rangaistus?
Loyalty penalty.
Nykyinen bisneslogiikka kaupankäynnissä monella alalla on se, että uskollista asiakasta rangaistaan, siis lypsetään niin paljon kun hän sietää
Esim. lehdet, puhelinliittymät ja monet muut saa puoleen hintaan kun ei tee ikinä kestotilauksia. Ota vain tarjoukset, niitä saa aina.
Vakuutukset kanbattaa kilpailuttaa parin vuoden välein. Parhaan hinnan saa kun vaihtaa yhtiötä
Mietin aikanaan ihan samaa. Sitten aloin miettiä asiaa lehtitalon kannalta, eli miten pitäisi toimia. Ei löytynyt parempaa ratkaisua.
Jatkuvan tilauksen tehneet maksavat tietyn summan joka on monelle lähellä kipurajaa. Tämän lisäksi on tämän ulkopuolelle jääneet joita yritetään houkutella takaisin. Heidän pitää vastineeksi edullisemmasta hinnasta tehdä jotakin enemmän.
Ongelma on yleisempi : jos myyt tuotetta, haluaisit hinnoitella sen kohderyhmän mukaan. Esimerkiksi suomalaisille Tallinnassa jonkun palvelun pitäisi maksaa enemmän kuin paikallisille. Mutta kuinka erottelet ja estät niitä enemmän maksavia tekeytymästä toisen ryhmän jäseniksi ?
Miksi olla lojaali yhtiölle, joka ei ole lojaali ja reilu sinulle?
Reiluutta ei ole kalenteri ( niitä minulle tulee vähintään viisi joka vuodenvaihteessa) tai joku arvoton rihkamakynä kerran vuoteen
Saako niitä alennuksia kuin uudet tilaajat?
Sama puhelinliittymien kanssa. Ihan naurettavaa pelleilyä että ensin pitää irtisanoa että saa uuden tarjouksen, joka ei kuitenkaan ole lähellekkään niin hyvä kuin uusille asiakkaille.
Sanomalta toki ihan kiva kun lehden välissä on välillä koodeja että saa tilata näytenumeron ilmaiseksi. Mustaa vaan olisi reilua, että saisin 3 näytenumeroa, jos minulle tulee tilattuna kolme lehteä minkä välissä tuo tarjous on.
Luen lehdet kirjaston ilmaispalvelussa, aamulla vilkaisin me naikkoset ja Annan, niitten silsällöistä en ole valmis maksamaan, samoin kaikki aikakauslehdet, ne voi kirjaston palvelusta lukea ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mietin aikanaan ihan samaa. Sitten aloin miettiä asiaa lehtitalon kannalta, eli miten pitäisi toimia. Ei löytynyt parempaa ratkaisua.
Jatkuvan tilauksen tehneet maksavat tietyn summan joka on monelle lähellä kipurajaa. Tämän lisäksi on tämän ulkopuolelle jääneet joita yritetään houkutella takaisin. Heidän pitää vastineeksi edullisemmasta hinnasta tehdä jotakin enemmän.
Ongelma on yleisempi : jos myyt tuotetta, haluaisit hinnoitella sen kohderyhmän mukaan. Esimerkiksi suomalaisille Tallinnassa jonkun palvelun pitäisi maksaa enemmän kuin paikallisille. Mutta kuinka erottelet ja estät niitä enemmän maksavia tekeytymästä toisen ryhmän jäseniksi ?
Joo mulla on toi summa juuri nyt yli kipurajan kun rahat on välissä. Muuten tätä mediaa tukisin ihan kannatuksenkin vuoksi mutta kun ei ole rahaa yhtään liikaa. Siksi harmittaa tuollainen iso ero uuden ja vanhan tilaajan välillä.
ap
Toinen vaihtoehto olisi, etteivät uudetkaan tilaajat saisi tarjouksia. Tuskin mikään yritys pystyy jatkuvasti jakamaan tuotteita tappiolla kaikille.
No itse teen niin että otan aina tuollaisen halvan tilauspätkän, joka alennuskausi jälkeen muuttuisi normaalihintaiseksi. Irtisanon lehden juuri ennen alennuskauden loppua ja kas, heti kilahtaa sähköposti uusi tarjous. Sitten tilaan taas lehden uudelleen uudella alennuskaudella. Itselläni ollut 12kk tarjouksia joten tämä rumba tarvitsee tehdä vain kerran vuodessa ja sen voi tehdä netissä, 5min menee tähän.
Puhelinliittymistä olen samaa mieltä! On peestä että vanhoja lojaaleita asiakkaita ei palkita mitenkään!
Vierailija kirjoitti:
Saako niitä alennuksia kuin uudet tilaajat?
Saa, jos tilaat saman yhtiön toisen lehden entisen lisäksi.
Muuten et saa.
Esim Telialta halusin aikanaan lasjakaistan samaan hintaan kuin uusi asiakas. Ei onnistunut mitenkään. Joten irtisanoin liittymän saman neuvottelun lopuksi. No myyjä oikein innostui, että nyt kun en ole enääasiakas, niin hän voi myydä liittymän puoleen hintaan uutena asiakkaana. Vitutti niin, että en ottanut.
Mulla on ollut Telian matkapuhelinliittymä kohta 27 vuotta. Aina kun on tulossa katkos ja hinta olisi kohoamassa, niin sen verran teen jalkatyötä kaupunkireissun yhteydessä ja menen kauppakeskukseen, missä on Telian ja Elisan puodit vastakkain. Telian tiskillä kysyn, päivän hinnan, ja alan siitä sitten tinkaamaan, sanomalla, että voin käydä kysymässä tuosta Elisalta päivän hinnan. Yleensä ollaan päästy yhteisymmärrykseen hinnasta, eikä ole tarvinnut alkaa sitä irtisanomis-tulenkin takaisin asiakkaaksi-rumbaa. Siitä olen samaa mieltä, että meitä uskollisia asiakkaita saisi tulla vastaan ja reippaasti!
Kannattaa ottaa tarjouspätkä ja irtisanoa ennen kuin muuttuu jatkuvaksi tilaukseksi. Sitten taas uusi tarjous jne.
Lopetat entisen tilauksen ja aloitat uuden.