Terapeutin merkinnät Kantaan
Onko normaalia, että terapeutti kirjoittaa sanatarkasti potilaan kanssa tekstiviestitse käytyä keskustelua tai keskustelua terapiaistunnnoista Kantaan? Oletin, että sinne kirjoitetaan vaan yleisellä tasolla eikä mitään yksityiskohtia.
Kommentit (25)
Ei kannata mennä terapiaan. Ne eivät ole enää luottamuksellisia.
Kannatta sanoa sille terapeutille ettet pidä siitä, että sun kertomasi kirjataan niin tarkasti kantaan. Itse sanoin suoraan, että en halua kaikkien lukevan esim. traumaattisista tapahtumista jotka koskettavat myös muita kuin minua, tai omista syvimmistä tunteistani. Kelan psykoterapiassa kela vaatii kuulemma joitain kirjauksia terapian etenemisestä, mutta kuulostaa tosi oudolta noin tarkat kirjaukset mitä edellä on kerrottu.
^
Kerroin. Vastaus oli, että THL vaatii. Ei pitänyt sitäkään epänormaalina, että on kopsannut aivan suoraan tekstivaihdonkin. Täytyy sanoa, että olin tosi yllättynyt, ettei tuollaisesta ilmoiteta asiakkaalle. Luulis, että tyhmempikin tajuaa, että moni kuvittelee kirjesalaisuuden pätevän eikä ole tietoinen, että terapeutti voi laittaa sähköiseen järjestelmään periaatteessa ihan kaiken. No, mä lopetin terapian tähän. Luottamus meni, mutta eipä siitä muutenkaan ole hyötyä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla sanatarkasti, mulla taas kirjoitteli ihan mitä sattuu. Kun vaikka kerroin kandista, kirjasi Kantaan gradusta. Kun kerroin, että jotakin oli joskus tapahtunut meillä töissä toisten ihmisten välillä, hän kirjasi että pelkäsin tämän asian tapahtuvan meillä töissä minua kohtaan. Jne jne jne. Lopetin asiakkuussuhteen puolen vuoden jälkeen, ei hyödyttänyt mitään kun jatkuvasti sai korjailla hänen oletuksiaan.
Mulla myös terapeutti kirjoitti ihan mitä sattuu mikä ei pitänyt paikkaansa. Kävin vain kerran enkä mennyt toiste, kun asenne minua kohtaan oli ikävä. Kirjaus todisti vaistoni oikeaksi.
Sama juttu. Kävin psykiatrisella sairaanhoitajalla ja hän myönsi suoraan etten ole hänelle mieluinen asiakas. Olin ihan hölmistynyt. Oli sitten kirjoittanut Kantaan etten halua enää tulla. En halunnut kyllä mennäkään.
Mulle terapeutti sanoi, että olen vaikea ja tällaisen kanssa ei oikein voi saada mitään tuloksia aikaan. Vois ehkä ammattilaiselta odottaa asiallisempaa muotoilua. Vaikka tämä meidän yhteistyö ei taida sujua. Hyötyisit ehkä toisenlaisesta terapeutista tms. Taitaa aika moni terapeutti katsoa potilaitaan alaspäin ja ei sitten viitsi noudattaa hyviä käytöstapoja. Ja jos potilas reagoi, niin aina voi laittaa kritiikin sairauden piikkiin.
Laki muuttui niin että yksityisten terapeuttien piti siirtää asiakastietonsa Kantaan. Kaikki terapeutit eivät tätä hyväksyneet, koska se vie luottamuksellisuutta asiakassuhteelta. Siis muut voivat lukea näitä tietoja.