Minkälainen ihminen menestyy nykyään työelämässä?
Mitä mieltä olette?
Miltä teistä tuntuu, minkälaiset piirteet ovat nykyään edullisia työelämässä menestymiselle?
Koetko, että olet menestynyt juuri joidenkin tiettyjen piirteidesi takia?
Koetko, että et onnistu työssäsi, koska et pysty kehittämään itsessäsi jotain puolta tai persoonallisuuden piirrettä vahvemmaksi?
Kiinnostaisi keskustelu aiheesta.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan hiljainen suorittaja. Ehkä siis päinvastainen.
Onko mitään alaa/työnkuvaa, missä arvostettaisiin hiljaista suorittajaa?
Varmaan tiedeyhteisössä ja tutkijana tuollainen menestyy ihan ok.
En usko. Tutkijankon pitää verkostoitua, pitää seminaareja, vastata haastatteluihin, tehdö yhteistyötä, matkustaa, hankkia rahoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen, hyvä valehtelija, kylmäverinen.
Olen eri mieltä. Toki tämmöisiäkin aloja ja yrityksiä varmasi löytyy, mutta nykyään arvot ovat muuttumassa pehmeäksi. Asiakkaat arvostavat yrityksiä, jotka ovat eettisiä ja jossa se asiakas otetaan huomioon. Hyvässä työpaikassa, missä on hyvä yhteishenki ne ammattitaitoiset ihmiset myös viihtyvät kun taas huonoissa työpaikoissa työntekijöiden vaihtuvuus on suuri.
Piirteet joilla olen pärjännyt ihan ok: nopea oppimiskyky (alkaa olla työelämässä menetetty), vastuullisuus, halu tehdä hommat hyvin, halu kehittää tekemistä kaikkien osalta järkevään suuntaan.
Piirteet joilla menestyisi havainnoimani mukaan: Kyky sulkea silmät ongelmilta ja mennä massan mukana, itsevarmuus -on se sitten perusteltua tai perustelematonta- , halu olla oikeiden ihmisten piirissä ja kivoissa jutuissa.
Soisi olevan toisin, mutta ainakin isoissa organisaatioissa olennaisinta on vaan puskea läpi itseään ja ylhäältä annettua agendaa turhia ajattelematta.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä pärjää sillä että tulet töihin kun työvuorosi alkaa, teet pyydetyt tehtävät, et tee isompia virheitä ja varsinkaan toistuvasti, et saikuta.
Tuolla tekniikalla ei paljon urakehitystä tule. Jos haluaa menestyä niin pitäisi nimenomaan tehdä enemmän kuin ne annetut työtehtävät. Omatoimisuus on myös todella tärkeää, se että ei vaan odota mitä se työnantaja käskee sinun tehdä vaan se, että olet ratkaisukeskeinen ja innovatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm kunnianhimoinen, tunnollinen, vastuuntuntoinen ,aikaansa seuraava, kehityskykyinen, oppimishaluinen
Nämä ei valitettavasti riitä. Et pääse töihin sinne valitaan se supliikki joka osaa kieliä. Noita mainitsemiasia asioita kun et pysty todistamaan mitenkään työhön valinnassa ne eivät siis korostu ja ilman niitä pärjää koska töistä on nykyisin lähes mahdotonta irtisanoa ketään.
Mainitsikin vain muutamia luonteenpiirteitä. Lisäksi tulee tietysti koulutus, työkokemus, kielitaito jne.jne. Useinhan "vaaditaan/ kysytään lähes mahdottomuuksia!"
Generalisti, joka tietää kaikesta jotain, mutta ei mistään kauhean syvällisesti. Sivistynyt ihminen siis.
Nöyrä. Asiantuntijaorganisaatioissa on hyväksyttävä, että ei osaa niin paljon kuin muut johtoasemassa.
Vakaa persoona, joka ei reagoi liian voimakkaasti ongelmatilanteissa.
Tarvittaessa rohkea päätöksentekijä.
Vastuunkantaja, joka ottaa virheet omalle kontolleen ja palkitsee muita menestyksestä.
Turvallinen persoonallisuus, jonka kanssa ongelmienkin yhteydessä on hyvä työskennellä.
Toki muitakin strategioita menestykseen on.
Pitää osata jotain sellaista, mihin toiset ei pysty. Sillä tavalla saa työpaikan tai onnistuu pitämään sen. Voi olla myös neurologisesti poikkeava.
Olen avoin uusille asioille
Opiskelen mielelläni
Tulen toimeen monenlaisten ihmisten kanssa, mutta jos joku on täysi krpä, minulla on myös munaa sanoa etten tee hänen kanssaan töitä.
Teen mitä sovitaan, mutta minulla on myös elåmä työn ulkopuolella, eli asetan rajat
En kumartele esimiehiä, vaan kerron totuuden niinkuin se on
Jos jotain en osaa, tuon myös senkin ilmi enkä esitä osaavani vaikkei ole mitään hajua.
Näillä eväillä olen edennyt apumiehestä pörssiyhtiön keskijohtoon. Minulla on ollut vain kaksi työnantajaa, eli olen varsin pitkäaikainen työntekijä.
Jos haluaisin ylempään johtoon, joutuisin tinkimään edellämainituista periaatteistani ja tekemään oikeasti töitä.
Mutta olen tyytyväinen näin, mielestäni tässä hommassa on palkka kohdallaan suhteutettuna työpanokseen.
M40
Järjestelmällisyys, hyvä oppimiskyky ja vuorovaikutustaidot 👍
Toimistotöissä:
- suu käy, mutta mitään ei useinkaan tapahdu
- seurustelu-upseerina läsnätöissä (ei etänä)
Vierailija kirjoitti:
Generalisti, joka tietää kaikesta jotain, mutta ei mistään kauhean syvällisesti. Sivistynyt ihminen siis.
Nöyrä. Asiantuntijaorganisaatioissa on hyväksyttävä, että ei osaa niin paljon kuin muut johtoasemassa.
Vakaa persoona, joka ei reagoi liian voimakkaasti ongelmatilanteissa.
Tarvittaessa rohkea päätöksentekijä.
Vastuunkantaja, joka ottaa virheet omalle kontolleen ja palkitsee muita menestyksestä.
Turvallinen persoonallisuus, jonka kanssa ongelmienkin yhteydessä on hyvä työskennellä.
Toki muitakin strategioita menestykseen on.
Olen eri mieltä tuosta ekasta kohdasta, mielestäni nimenomaan sellainen henkilö, joka on alansa ekspertti ja syvä tieto ja osaaminen alalla tulee menestymään. Toki niistä muistakin asioista on hyvä tietää jonkin verran.
Väsymätön multitaskaaja, joka halveksii vapaa-aikaa, ruokataukoa ja yöunta. Jos tämä nukahtaa klo 23 jälkeen, on työnantajalla suvereeni oikeus herättää tämä jatkamaan työntekoa. Palkkaa reilu tonni nettona, ylityökorvaus on tuntematon käsite. Uhrautumisesta ei palkita mutta siihen velvoitetaan. Porukan paras skippaa kesälomat ja arkipyhät, koska on firmalle korvaamaton. Siinä sivussa ruoskii ponnekkaasti myös huonompia työkavereitaan oman tasoiseensa huippusuoritukseen. Työn jälki ja laatu on sutta ja sekundaa, mutta se onkin eri asia, ja siitä lisää ensikerralla.
Kantaa vastuun
Tekee enemmän kuin vaaditaan
Osaa priorisoida
Kehuu muita, on kiinnostunut ihmisistä
Nopea oppimaan
Pitää kestää palautetta ja negatiivisia asioita, keskittyä asiaan eikä tunteisiin
Hypoteettinen esimerkki. Johdolla on muutosvisio, jonka toteuttamiseksi osastonpomo tuottaa lähimpine apujoukkoineen strategian, jättäen kokonaan huomiotta tekijän X. Tämän voi loogisesti arvioida tuottavan jalkauttaessa x-määrän kustannuksia, sekä worst case scenariossa (jos tapahtuu myös y) n*x määrän lisäkustannuksia ja merkittävän mainehaitan. Tämän tuo esiin Henkilö Alainen, kun hänelle esitellään juuri julkistettavaksi vietävää strategiaa.
Valitettavan monissa organisaatioissa huomataan, että H. Alaisen huomiohan tuottaa ylimääräistä lisäduunia suunnitteluun, ja lasketaan hyvin tarkkaan tästä aiheutuvat kulut. On selvää että lisätyö on tarpeen, joten H.Alainen saa nihkeät kiitokset, mutta jatkossa häneen suhtaudutaan hieman epäilevästi, onhan hän sellainen vastarannankiiski. Sen sijaan osastonjohtaja saa strategiastaan loistavat kiitokset, erityisen iloisia ollaan kaikkien muuttujien tarkasta huomioinnista.
Jos olet organisaatiossa, jossa H.A. saa isot kiitokset, muistetaan osastonpomon taholta ja myöhemmin ylennyksiä jaettaessa, niin onnittelut! Saa vinkkailla missä.
Pitää kuulua matriarkaatin kähmintäkerhoon ja olla tyttiviikari.
Selkärangaton vastuun pakoilija. Selkäänpuukottaja juoruilija. Itseään kehuva, toisten aikaansaannokset omiva. Mestari manipuloija. Psykopaatti. Narsisti. Tai sitten vaan nuori hoikka nainen.
Vierailija kirjoitti:
Hypoteettinen esimerkki. Johdolla on muutosvisio, jonka toteuttamiseksi osastonpomo tuottaa lähimpine apujoukkoineen strategian, jättäen kokonaan huomiotta tekijän X. Tämän voi loogisesti arvioida tuottavan jalkauttaessa x-määrän kustannuksia, sekä worst case scenariossa (jos tapahtuu myös y) n*x määrän lisäkustannuksia ja merkittävän mainehaitan. Tämän tuo esiin Henkilö Alainen, kun hänelle esitellään juuri julkistettavaksi vietävää strategiaa.
Valitettavan monissa organisaatioissa huomataan, että H. Alaisen huomiohan tuottaa ylimääräistä lisäduunia suunnitteluun, ja lasketaan hyvin tarkkaan tästä aiheutuvat kulut. On selvää että lisätyö on tarpeen, joten H.Alainen saa nihkeät kiitokset, mutta jatkossa häneen suhtaudutaan hieman epäilevästi, onhan hän sellainen vastarannankiiski. Sen sijaan osastonjohtaja saa strategiastaan loistavat kiitokset, erityisen iloisia ollaan kaikkien muuttujien tarkasta huomioinnista.
Jos olet organisaatiossa, jossa H.A. saa isot kiitokset, muistetaan osastonpomon taholta ja myöhemmin ylennyksiä jaettaessa, niin onnittelut! Saa vinkkailla missä.
Fiksuna työntekijänä se H.Alainen lähtee tuosta firmasta.
Minä olen tällainen ja lisäksi vielä autismin kirjolla, minua pidetään tyhmänä ja osaamattomana. Tunnen ihan valtavaa häpeää siitä, että en korkeakoulutettuna pääse koulutusta vastaaviin töihin. Haastatteluihin pääsen kyllä usein, mutta kun en osaa "myydä" itseäni enkä esiintyä oikealla tavalla niin työpaikka jää vaan haaveeksi.
Pitäisi olla supliikki, itsevarma ja verkostoitunut. Minä en ole näistä mitään.