Vanha äitini puhuu vain rahasta ja ajattelee vain rahaa
Alkaa olla hieman kuluttavaa lähimmille. Mikään ei saisi maksaa mitään. Kaikki maailman asiat hän läpivalaisee rahan kautta. Olen häntä auttanut monessa asiassa ja kyläillyt luonaan, sillä tiedän hänen olevan yksinäinen. Mutta kun menen käymään hänen luonaan niin hän ei kuuntele minua ollenkaan, puhuu päälle eikä noteeraa ajatuksiani ja neuvojani (kysyy välillä mielipidettäni, mutta kun sen sanon niin hän ei kuuntele sanaakaan). Joululahjaksi sain häneltä 3 euroa tilisiirtona ja lisäksi vähän vajaa 3 euroa käteisenä. Näillä sain ostaa itselleni joulukukan. Tämä nyt siis esimerkkinä siitä mikä fiksaatio hänellä on rahasta. Tilillä hänellä on melkoisesti käyttörahaa, mutta silti tällainen ajatusmalli. Kaikki puhelut ja kyläilyt alkavat olla kyllä jo aika raskaita. Onko kenelläkään muulla tällaista?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tilanne menee koko ajan vain häiriintyneemmäksi. Nyt hän on hakemassa korvauksia joltain kotihoidon työntekijältä, sillä on sitä mieltä, että sai tältä koronan. (Joutui maksamaan lääkärilaskun). Hävettää todella paljon, vaikka enhän minä ole tästä vastuussa.
Sain häneltä tänä vuonna joululahjaksi kassillisen rikkinäisiä vöitä. Siis ne ompeleet repsottivat tai solki ei toiminut. Lisäksi pakasteessa olleen gluteenittoman joulutortturasian, joka oli jo mennyt vanhaksi.
Hän on oikeasti aivan uskomaton. Kukaan ei varmaankaan usko, että tuollaisia ihmisiä on olemassa.
Hän olisi varmasti myynyt oman äitinsä, jos se vaan olisi ollut mitenkään mahdollista.
Tähän vielä päälle kaikki muut sekoilut
Ap
Ihan uskottavaa dementikon käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon demari. Tuollaisiahan ne on kaikki.
Näit oikein vaivaa tällaisen aivopierun julkaisuun?
En tiedä onko kyse pelkästään ikäpolvesta, mutta kaikki tuntemani vanhukset ovat jo yli neljäkymmenen vuoden ajanjaksolla muuttuneet jossain vaiheessa sairaalloisen piheiksi.
Onko se dementiaa, kuolemanpelkoa, vai mitä, tiedä häntä mutta näin on käynyt sekä pula-aikaa eläneille että myös nuoremmille.
Omille lapsilleni olen sanonut, että kun minulla tulee 80 vuotta tauluun, niin kaikki taloudellinen päätöksenteko tulee viimeistään siirtyä heille. Harvalla tuon ikäisellä nimittäin on enää tilanne halussa pääkopassa, vaikka kuinka niin itse kuvittelisi. Maailma on muuttunut ja järki suomettunut niin, ettei nykymaailmaa ja sen kuluja enää pahemmin ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on oman aikansa tuote. Kun on elänyt puutteessa ja kokenut köhyyttä, siinä jää saituusvaihde päälle. Minun faija oli samanlainen saituri ja hamstraaja kuolemaansa saakka. Vaikka olisin suonut hänen nauttivan viimeisistä elinvuosistaan ilman kituuttamista, koska siihen ei ollut enää tarvetta.
"Vanha koira ei opi uusia temppuja."
Köyhästä lapsuudesta jää perusturvallusuuteen kolo. Sitä koloa ei pysty paikkaamaan kuin rahalla, eikä oikein hyvin silläkään.
Koko ajan on alitajuinen pelko siitä, että rahat loppuu, ei saa ruokaa eikä vaatteita ja joutuu johonkin telttaan tai pahvilaatikkoon asumaan. Ei sellaista turvattomuuden tunnetta pysty paikkaamaan järkipuheella eikä uusilla tempuilla.
Mä olen nylkyköyhistä lähtökohdista, mutta onneksi pienitarpeinen oman onneni seppä. Toivottavasti vanhanakin. Yritän ennakoida vanhuutta jo nyt. Ylipäätään elämä vaatii ennakointia.
Minun iäkäs äitini on täysin samanlainen. Omalla äidilläni on kyllä pieni eläke joka juuri riittää elämiseen mutta asuu omassa suht arvokkaassa asunnossa. Äitini vertailee kauppojen hintoja ja jos jossain kaupassa joku tuote maksaa vaikka 10 senttiä enemmän kuin toisessa niin äitini huudahtaa että voi luoja miten kallista! Ja jos soitan hänelle niin ikään kuin hän ei kuulisi välillä mitä puhun kun yritän sanoa jotain ja hän vaan puhuu omia juttujaan puheeni päälle.
Mun äiti on säästänyt on ihan ok, sitten meni pankkiin siirtämään yhteisen tilin kaikki rahat omalle tililleen,tililtä maksamme perikunnan talon maksut. Kun puhuimme kävi palauttamassa rahat. Syytti naapureita varkaiksi meille, onneksi ei naapureilleen sanonut. Vahti lompakkoaansa. Diagnoosi, muistisairaus ja nyt on jo hoitopaikassa .
Vierailija kirjoitti:
Juu, äitini yli 80 v juuri myös hourailee, että hän on köyhä! Kun ehdotin jotain palvelua. Tilillä kuitenkin myös kuusinumeroinen luku. Hän siis sota-ajan lapsia, ja kaikki piti säästää. Aiemmin hän puhui niin, että säästää vanhuuden varaksi. Mutta nyt olisi se vanhuus, eikä sitä rahaa sovi käyttää. No, kukin tyylillään... Minä taas mietin, miten saisin omat varat kulutetuksi ennen kuin kuolen.
Jännä että joidenkin vanhemmat kertoo paljonko heillä on rahaa tilillään, oma äitini ei ole minulle koskaan kertonut ja nuuka on nyt ja on aina ollut. Isäni myös oli todella nuuka ja luulinkin että häneltä olisi jäänyt iso perintö mutta ei montaa tonnia hänellä ollut tilillä rahaa kun kuoli, juuri riittivät rahat hautajaiskustannuksiin, niihinkin menee helposti 10 000eur jos pitää hautakivi ostaa mikä maksaa jo tonneja.
Sehän on hyvä että on tilillä rahaa niin jälkeläisille jää hyvä perintö.
Vierailija kirjoitti:
Pula-ajan lapsi, isäni, oli aina raivoissaan, jos tuli kuluja vastaan elämässä. Hän ei ikinä esimerkiksi kunnostanut omistamaansa taloa, koska remontit oli niin "saa-tanan" kalliita. Ainoa, jolla oli väliä, oli tilillä oleva raha. Hän ei ole vielä dementoitunut, mutta veikkaan, että vastaavia oireita tulee.
Ne tulevat ettet välttämättä huomaa, mun mutsilla oli jo aika pitkällä kun tajusin, oli sairaalloista rahan ja tilien vahtimista, kävi pankissakin sanomassa ettei kukaan saa tiliään käyttää, eikä ole edes käyttänyt koskaan. Varmaan pankissa ihmetelty käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
AP ei ole äitiään parempi, koska avasi keskutelun rahasta.
Tämä nyt hyvä keskustelunaihe.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni täti asui n.40v avoliitossa. Ei omia lapsia. Puolisolla 2.
2018 hänellä oli kiinteistön/kiinteistöjen myynnin jälkee viellä n.60 000euroa tilillä. Hän sai päähänsä että puolisoni sisko tavoittelee hänen rahojaan. Kävi puolison siskon työpaikalla "riehumassa". Täti sitten soitti puolisolleni että sisar yrittää viedä hänen rahat.
Puoliso vastasi, ettei usko ja antaa nyt sitten olla tässä yhteydenpito.
Poliisi otti nyt 6v tämän jälkeen yhteyttä kun vanhus löydetty kuolleena asunnostaan. Nälkiintyneenä kuollut. Tilillä ei juuri yhtään rahaa. Minne rahat on kadonneet? Pankilta hän oli ennen kiinteistön myyntiä ottanut lainaa puolison hautaus ym. Maksamatta viellä osa. Yhteinen testamentti oli viellä avaamatta pankissa.
Hänellä oli 2018 asioidenhoitaja. Tietoa ei siitä enää ollut.
Muistisairas, rahaton vanhus. Joka kuukauden n.20 päivä tililtä oli käteisenä nostettu n.800 euroa. K
Hän on voinut piilottaa rahat johonkin, kirjojen väliin tms. Olisikin hyvä jos pankeissa olisi jonkun omaisen puh numero kuten terveystiedossa niin voisivat ilmoittaa jos huolestuttaa outo käytös rahan käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on, mikään ei saisi maksaa yhtään mitään. Meillä vielä lisäksi muistisairaus ja vainoharhaisuus sen myötä että joku yrittää varastaa hänen kaikki rahat
Ei välttämättä vainoharhainen. Tiedän tapauksen, jossa veli kyttää pentuineen veljensä aika isoa omaisuutta ja puhuu melko avoimesti holhoukseen asettamisesta ilman mitään perustetta. Antaisi varmaa viikkorahaksi veljelleen 20 euroa, että pennuille jäisi paljon perittävää. Tällaisia sukulaisia on, ottakaa huomioon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on, mikään ei saisi maksaa yhtään mitään. Meillä vielä lisäksi muistisairaus ja vainoharhaisuus sen myötä että joku yrittää varastaa hänen kaikki rahat
Ei välttämättä vainoharhainen. Tiedän tapauksen, jossa veli kyttää pentuineen veljensä aika isoa omaisuutta ja puhuu melko avoimesti holhoukseen asettamisesta ilman mitään perustetta. Antaisi varmaa viikkorahaksi veljelleen 20 euroa, että pennuille jäisi paljon perittävää. Tällaisia sukulaisia on, ottakaa huomioon!
Lisää. Kuulemma tämä veli yrittää estää sinkkuveljensä ulkomaanmatkat - tosin vain paheksumalla kun ei muuta voi. Kaiken takana pelko tulevan perinnön hupenemisesta. Mitä te tekisitte sinkkuveljenä tällaisessa alhaisessa saalistusjutussa?
Vierailija kirjoitti:
Sellaiseksi me vanha menemme. Jokaiselle tulee jokin päähän pinttymä.
Mikähän se itselle tulee? Pitääkö köyttää kiinni sänkyyn, etten ole rinkka selässä lähdössä teilaamaan. Saa nähdä, toivottavasti itse älyän.
Ei todellakaan tule kaikille. Monet ovat aivan skarppeja. Piirteet korostuvat usein iän myötä. Jos on ollut saita jo ennen vanhuutta, niin tämä saa usein megalomaaniset mittasuhteet vanhetessa.
Äidilläni on puheenaihetta riittänyt useammaksi päiväksi kun osti kevätsipuleita ja seuraavana päivänä toisessa kaupassa ne olikin 10 senttiä halvempia ja kuulemma myös paremman näköisiä ja isompia. Tämä on harmittanut häntä useamman päivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon demari. Tuollaisiahan ne on kaikki.
Haista pitkä paska, kokkari.
Äitini lasuudenkoti oli köyhä maalaistalo. Pitkän työuransa äitini teki hoitoalalla. Siitä huolimatta äiti on aina antanut vähästäänkin eli ollut todella antelias. Nyt hänellä on alkava muistisairaus, jonka myötä hänestä on tullut superpihi ja vainoharhainen, että hänen rahansa varastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on oikeasti aivan uskomaton. Kukaan ei varmaankaan usko, että tuollaisia ihmisiä on olemassa.
Me kaikki uskomme.
Isäni kuoli viime vuonna. Kotonaan, nälkään. Me lapset olimme monta kertaa ehdottaneet, että muuttaisi meitä lähemmäs, palvelukotiin. Saisi hoitoa ja ruokaa, ja lapsenlapset voisivat käydä katsomassa vaikka viikottain. Mutta sehän maksaisi. Ajatella, jos hän joutuisi omistaan maksamaan, hän olisi ollut varaton 98-vuotiaana! No, nyt tuli halvaksi kun jäi kotiinsa eikä ostanut ruokaa, ja tosiaan kuoli nälkään 80-vuotiaana. Mutta jäi perintö. Josta me kaikki kolme lasta olimme erikseen teroittaneet, että mitään ei tarvitse jättää, käytä rahat itseesi!
Hänen käärinliinoihinsa olisi pitämyt tehdä taskut. Kesällä, kun hänen tuhkansa haudataan, aion lisätä niiden joukkoon poltetun satasen. Että voi sitten näyttää Haadeksessa kaikille m
Aika hurjaa että omainen kuolee nälkään, miksi ette tehneet vaikka huoli ilmoitusta sossuun hänestä jos ei syönyt tai ostanut ruokaa itselleen?
Vanhuuden varalle olisi hyvä pistää kaikki paperille, ja paperi talteen. Kuka hoitaa, mitä ja miten. Ja asiat yleiseen tietoon.
Tässä tapauksessa syyllinen löytynee miehen lapsista. Toinen tai molemmat näkivät sopivan tilaisuuden, kun muisti huononi ja syytti siitä edellä mainittua sisarta. Kun välit menivät niin tilikin tyhjeni helposti.