Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohjelmoinnin alkeet Mooc!

Vierailija
01.02.2023 |

Onko joku tehnyt sitä? Mä aloitin toistamiseen, kun ekalla kerralla meni hermot ihan samaan asiaan kuin nytkin. Ekat pari tehtävää on aina ok, ja ne pystyy tekemään kun sisäistää juuri opitun asian. Mutta ne loput tehtävät on AINA sellaisia, että niitä ei vaan ole käsitelty vielä ollenkaan ja silti pitäis osata tehdä ne. Siis todella raivostuttavaa! Nyttenkin jäin taas jumiin yhteen tehtävään, jossa pitäisi osata asiaa jota ei ole käyty läpi.

Vai onko tässä tarkoituskin että tehdään ekat pari tehtävää ja jatketaan seuraavaan osioon ja sitten vasta joskus kurssin loppuvaiheessa käy tekemässä ne väliin jäänet tehtävät?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan stressaat. Et kuitenkaan saa hyväpalkkaista ohjelmoijan hommaa.

Vierailija
2/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei ohjelmointi meinaa mennä jakeluun, niin ei taida olla taipumusta ainakaan kyseiseen kieleen tai sen yleisesti käytettyyn IDE:en.

Sopisi kokeilla useita eri kieliä ja työkaluja, jos joku natsaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menis se jakeluun, jos kerrottais miten pitää jokin asia tehdä. Tuskinpa muutkaan alalla olevat ovat syntyneet tieto valmiina päässään. 

Vierailija
4/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmoinnissa on ideana, että et voi katsoa suoraan mallista, miten jokin ongelma ratkaistaan, vaan sinun pitää osata päätellä se itse. Mieti, miten ratkaisisit saman ongelman kynällä ja paperilla. Sitten kirjoita sama asia ohjelmointikielellä käyttämällä niitä rakenteita (esim. If-käsky), joita siihen asti on opetettu.

Vierailija
5/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko pistää linkin siihen Moociin jota tarkoitat.

Vierailija
6/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmoinnissa on ideana, että et voi katsoa suoraan mallista, miten jokin ongelma ratkaistaan, vaan sinun pitää osata päätellä se itse. Mieti, miten ratkaisisit saman ongelman kynällä ja paperilla. Sitten kirjoita sama asia ohjelmointikielellä käyttämällä niitä rakenteita (esim. If-käsky), joita siihen asti on opetettu.

Niin, ei paljon auta että ymmärrät logiikan jos ei ole kerrottu millä sanoilla ja puolipisteillä se ilmaistaan milläkin kielellä.

Vierailija
7/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tuo Mooc onkaan?

Vierailija
8/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tuo Mooc onkaan?

Kaikille avoin verkkokurssi. Tämä on Helsingin yliopiston. 

Vierailija
9/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ei paljon auta että ymmärrät logiikan jos ei ole kerrottu millä sanoilla ja puolipisteillä se ilmaistaan milläkin kielellä.

Ohjelmoinnissa on myös tärkeää osata etsiä tietoa itse. Harvoin se ratkaisu tai keinot siihen pääsemiseksi tarjoillaan hopeavadilla. Netistä löytyy kyllä paljon tietoa kunkin kielen syntaksista ja metodeista, kun vaan etsii.

Vierailija
10/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suoritin tuon kurssin alunperin 2020 kokonaisuudessaan ja ihan hyödyllinen oli. Mielestäni kattavat ohjeet oli sisäistämään idean, jolla itse PÄÄTELLÄ oikea tapa tehdä tehtävät. Ohjelmointi ei toimi niin, että jokaiseen ongelmaan löytyy valmis malli, vaan se täytyy itse luoda. Hätätilanteita varten pystyi onneksi käyttämään kolikoita tai kysymään MOOCin omasta telegram ryhmästä jeesiä. 

Vierailija
11/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kynä-paperi on kyllä hyvä vinkki. Tai sitten iso paperi ja post it lappuja. Mieti miten ohjelma etenee ja mitä sen pitää tehdä missäkin kohdassa. Minä en ole mikään hyvä koodari mutta jotain pieniä teollisuusautomaatio tai PLC ohjelmia rustailen silloin tällöin.

Vierailija
12/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit:

-hankkia kirjan

-googlettaa

Molemmat toimii! Tsemiiii

Vierailija
13/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittavat sanat ja puolipisteet on kyllä esitelty ko. osan materiaalissa ennen tehtäviä. Ehkä sinä et osaa yhdistellä niitä niin, että saisit tehtävän ratkaistua.

Vierailija
14/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmointiin kuuluu olennaisena osana kyky etsiä itse sitä tietoa. Jos et löydä siitä matskusta mielestäsi vastausta niin etsi muualta.

Vierailija
15/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko antaa esimerkin tehtävästä ja mitä siinä et ymmärrä?

Vierailija
16/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tuo Mooc onkaan?

Kaikille avoin verkkokurssi. Tämä on Helsingin yliopiston. 

Aikuinen tyttäreni, joka ei ollut aikaisemmin kirjoittanut riviäkään ohjelmakoodia, suoritti tuon kurssin vähän aikaa sitten. Hänen mukaansa kurssi oli helppo. Hän teki suurimman osan tehtävistä noin viikossa, kun oli flunssan takia sairaslomalla töistä.

Vierailija
17/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes kuullut pseudokoodista? Se logiikan ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää ja itse kieli tulee sitten toisena. Syntaksit voi katsoa ohjeista.

Vierailija
18/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmointiin kuuluu olennaisena osana kyky etsiä itse sitä tietoa. Jos et löydä siitä matskusta mielestäsi vastausta niin etsi muualta.

Tuolla HY:n MOOC-kurssilla kyllä kaikki tarvittava tieto löytyy kurssin materiaaleista. Sitä pitää vain soveltaa.

Vierailija
20/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti täytyy sanoa, että jos tuo HY:n ensimmäinen MOOC-kurssi tuntuu sinusta älyttömän vaikealta, niin ohjelmointi ei taida kuulua vahvuuksiisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi