Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohjelmoinnin alkeet Mooc!

Vierailija
01.02.2023 |

Onko joku tehnyt sitä? Mä aloitin toistamiseen, kun ekalla kerralla meni hermot ihan samaan asiaan kuin nytkin. Ekat pari tehtävää on aina ok, ja ne pystyy tekemään kun sisäistää juuri opitun asian. Mutta ne loput tehtävät on AINA sellaisia, että niitä ei vaan ole käsitelty vielä ollenkaan ja silti pitäis osata tehdä ne. Siis todella raivostuttavaa! Nyttenkin jäin taas jumiin yhteen tehtävään, jossa pitäisi osata asiaa jota ei ole käyty läpi.

Vai onko tässä tarkoituskin että tehdään ekat pari tehtävää ja jatketaan seuraavaan osioon ja sitten vasta joskus kurssin loppuvaiheessa käy tekemässä ne väliin jäänet tehtävät?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tuo Mooc onkaan?

Kaikille avoin verkkokurssi. Tämä on Helsingin yliopiston. 

Tämäkö? https://studies.helsinki.fi/opintotarjonta/cur/otm-32d80bc7-0bc3-44e9-b…

On kyllä nimeltään perusteet eikä alkeet, joten en tiedä, onko tuo nyt se oikea.

Vierailija
22/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmoinnissa on ideana, että et voi katsoa suoraan mallista, miten jokin ongelma ratkaistaan, vaan sinun pitää osata päätellä se itse. Mieti, miten ratkaisisit saman ongelman kynällä ja paperilla. Sitten kirjoita sama asia ohjelmointikielellä käyttämällä niitä rakenteita (esim. If-käsky), joita siihen asti on opetettu.

Niin, ei paljon auta että ymmärrät logiikan jos ei ole kerrottu millä sanoilla ja puolipisteillä se ilmaistaan milläkin kielellä.

Ohjelmoinnissa on myös tärkeää osata etsiä tietoa itse. Harvoin se ratkaisu tai keinot siihen pääsemiseksi tarjoillaan hopeavadilla. Netistä löytyy kyllä paljon tietoa kunkin kielen syntaksista ja metodeista, kun vaan etsii.

Minun mielestä kaikki pitäisi kouluttaa noin. Jätetään lääkäreiksi, insinööreiksi, sähkömiehiksi ja ihan kaikilla aloilla opiskelevat etsimään tieto itse. Opettajia ei tarvita ollenkaan. Säästetään koulutukseen tarkoitetuista rahoista ihan kunnolla. 

Suomi nousuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kieli siellä on käytössä? Java? C? Jopa Python?

Itse olen aikoinani suorittanut ohjelmoinnin peruskurssin yliopistossa ja se ei kyllä ollut erityisen vaikea.

En tiedä ko. Helsingin yliopiston verkkokurssista, mutta jos ei ole yhtään aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista, niin yliopiston lähtötaso saattaa silti olla hieman teoreettinen. Ei välttämättä väännetä rautalangasta kaikkea.

Suosittelen tekemään niin, että katsot vaikka youtubesta kurssilla käytössä olevan kielen absolute beginner -tutoriaalin. Käytät siihen muutaman tunnin keskittyneesti ja sitten lähdet yliopiston kurssille. Tsemppiä!

Vierailija
24/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmoinnissa on ideana, että et voi katsoa suoraan mallista, miten jokin ongelma ratkaistaan, vaan sinun pitää osata päätellä se itse. Mieti, miten ratkaisisit saman ongelman kynällä ja paperilla. Sitten kirjoita sama asia ohjelmointikielellä käyttämällä niitä rakenteita (esim. If-käsky), joita siihen asti on opetettu.

Niin, ei paljon auta että ymmärrät logiikan jos ei ole kerrottu millä sanoilla ja puolipisteillä se ilmaistaan milläkin kielellä.

Ohjelmoinnissa on myös tärkeää osata etsiä tietoa itse. Harvoin se ratkaisu tai keinot siihen pääsemiseksi tarjoillaan hopeavadilla. Netistä löytyy kyllä paljon tietoa kunkin kielen syntaksista ja metodeista, kun vaan etsii.

Minun mielestä kaikki pitäisi kouluttaa noin. Jätetään lääkäreiksi, insinööreiksi, sähkömiehiksi ja ihan kaikilla aloilla opiskelevat etsimään tieto itse. Opettajia ei tarvita ollenkaan. Säästetään koulutukseen tarkoitetuista rahoista ihan kunnolla. 

Suomi nousuun!

Tuossa HY:n MOOC-kurssilla ei tarvitse etsiä tietoa itse. Kaikki tarvittava on kerrottu materiaaleissa. Sitä pitää vain yhdistellä ja soveltaa.

Vierailija
25/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmointikieli on kuin uusi luonnollinen kieli. Aluksi näyttää siltä, että eteen lyötäisiin A4 arabiaa (oletetaan, että henkilö ei osaa yhtään arabiaa) ja sanottaisiin, että lue nyt vaan siitä ääneen. Kyllä se siitä pikkuhiljaa kuitenkin lähtee ja kurssin lopussa jo ihmettelet, että mikähän siinä for-loopissa oli kummallista vielä pari kuukautta sitten.

Vierailija
26/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen 15 välilehteä auki stackoverflowta ja siitä se lähtee

Vierailija
27/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani suoritti tuon ihan leikiten mutta itse putosin heti kärryiltä.

Vierailija
28/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tehtävät voi periaatteessa päätellä sillä opitulla tiedolla, mutta ei ole välttämättä suoria vastauksia annettu. Osa on tosi vaikeita, helpointa on tehdä ryhmässä. Meillä oli tukena chatti. Tsemppiä!

T. Kurssit 1 & 2 suorittanut

Vierailija
29/43 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kieli siellä on käytössä? Java? C? Jopa Python?

Itse olen aikoinani suorittanut ohjelmoinnin peruskurssin yliopistossa ja se ei kyllä ollut erityisen vaikea.

En tiedä ko. Helsingin yliopiston verkkokurssista, mutta jos ei ole yhtään aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista, niin yliopiston lähtötaso saattaa silti olla hieman teoreettinen. Ei välttämättä väännetä rautalangasta kaikkea.

Suosittelen tekemään niin, että katsot vaikka youtubesta kurssilla käytössä olevan kielen absolute beginner -tutoriaalin. Käytät siihen muutaman tunnin keskittyneesti ja sitten lähdet yliopiston kurssille. Tsemppiä!

Kyllä se lähtee "Hello World!":istä liikeelle. Tosi perusteellinen kurssi ja alkeista lähdetään! Suosittelen!

Vierailija
30/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja täällä hei!

Joo, kyllähän ne asiat tulee eteen kurssilla, mutta tarkoitinkin sitä että ensin on tehtävä a, johon pitäisi osata soveltaa tietoa b, ja se nimenomainen tieto b tulee vastaan kurssilla vasta paljon myöhemmin. Sehän tässä ärsyttääkin, että pitäisi osata jotain asiaa joka esitellään kurssilla vasta paljon myöhemmässä vaiheessa, ja haluaisin kuitenkin tehdä kaikki tehtävät valmiiksi ennenkuin siirryn seuraavaan osioon. 

Tokihan sitten etsin itse vastauksia netistä, mutta sitä tässä just mietin, että mikä järki on laittaa opiskelijat tekemään tehtävät ensin ja vasta sen jälkeen joskus paljon myöhemmin kurssilla kerrotaan, miten se tehtävä tulisi ratkaista. 

Eikä nyt ole kyse jostain yhdestä tietystä tehtävästä, vaan ihan säännönmukaisesta kurssilla esiintyvästä tilanteesta. :) 

Vierailija
31/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin tuon aivan saman ja niin jäi kurssi kesken.

Vierailija
32/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota AI avuksesi, tolla mä kirjoitan koodia, 7200€ kk

https://chat.openai.com/auth/login

Vierailija
33/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen 15 välilehteä auki stackoverflowta ja siitä se lähtee

Pro-vinkki: katso ohjelmointivinkit tuolta vastauksista äläkä kysymyksistä.

(vanha vitsi mutta silti totta)

Vierailija
34/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ja meni ihan kivasti kunnes tuli karkausvuositehtävä, jonka ratkaisua en ymmärtänyt.

Vierailija
35/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti täytyy sanoa, että jos tuo HY:n ensimmäinen MOOC-kurssi tuntuu sinusta älyttömän vaikealta, niin ohjelmointi ei taida kuulua vahvuuksiisi.

Ihanko oikein luulet, että ihminen kuka ei ole eläissään ennen kirjoittanut riviäkään koodia, osaisi soveltaa kaiken tiedon välittömästi saatikka ymmärtäisi mitä asia Y tekee ja miksi? Jopa vuosia alalla olleet ammattilaiset joko joutuvat etsimään tietoa ongelmaansa, taikka ovat tehneet väärin opitulla tavalla vain sutta ja sekundaa. Tuhansia rivejä spagettia ilman kommentteja tai dokumentaatiota.

Vierailija
36/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuonnkin kurssi suorittaneista ei pystyisi koodaamaan ikinä työkseen.

Työkseen koodaaminen on jotain ihan muuta kuin tuo kurssi. Kuin vertaisi sormiväreillä piirrettyä tikku-ukkoa Repinin maalauksiin.

Valitettavasti alalla on työvoimapula ja hätäpäissään palkataan täysin toivottomia tapauksia, joiden jälkiä ammattilaiset joutuvat korjaamaan.

Koodaaminen vaatii ihan omalaisen mielenlaadun ja veikkaan, että heitä löytyy 1/200.

Vierailija
37/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja täällä hei!

Joo, kyllähän ne asiat tulee eteen kurssilla, mutta tarkoitinkin sitä että ensin on tehtävä a, johon pitäisi osata soveltaa tietoa b, ja se nimenomainen tieto b tulee vastaan kurssilla vasta paljon myöhemmin. Sehän tässä ärsyttääkin, että pitäisi osata jotain asiaa joka esitellään kurssilla vasta paljon myöhemmässä vaiheessa, ja haluaisin kuitenkin tehdä kaikki tehtävät valmiiksi ennenkuin siirryn seuraavaan osioon.  

Kun se vaan nyt ei oikeasti mene tuolla kurssilla noin. Jos asiaa b ei ole opetettu ennen tehtävää a, niin tehtävän a pystyy ratkaisemaan käyttämättä b:tä. Voi toki olla, että tehtävän pystyy ratkaisemaan myös käyttämällä b:tä, mutta tehtävän pystyy ratlaisemaan myös toisella tavalla, jossa b:tä ei tarvita. Ohjelmoinnissa - ja varsinkin Pythonissa - monet asiat pystyy ratkaisemaan monella eri tavalla.

Antaisitko esimerkin jostain tehtävästä ja asiasta, jota siihen mennessä ei ole opetettu, mutta jota mielestäsi tarvitsee tehtävän ratkaisemiseen?

Vierailija
38/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi kovasti saada esimerkki tehtävästä, jota ei pysty ratkaisemaan siihen asti opetetuilla jutuilla tai niitä yhdistämällä. Voisin jopa lähettää siitä tiedon ko. kurssin opettajille, jos tällainen tehtävä kurssilta oikeasti löytyy. Tarkoituksella niitä ei ole tälle kurssille laitettu (ellei sitten jossain tehtävässä nimenomaan sanota, että pitää ensin etsiä tietoa asiasta x).

Vierailija
39/43 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein kaikki harjoitukset 1999-2000 lukuvuoden aikana, opettelin samalla C++ - kielen. En osallistunut arviointiin, mitä minä sillä, nyt kuuskymppinen mies...

Ohjelmointi on oivaltamista, kiehtovaa ja luovaa toimintaa. Ihastuin kertaheitolla. Tuon jälkeen olen tehnyt jotain pientä Javalla ja javascriptillä, mutta en oikein ole itsenäisesti päässyt ko. kielen saloihin kiinni, vaikka se tuntuukin yksinkertaisemmalta kuin C++.

Kannattaa laittaa itselleen tavoitteita ja jakaa tavoitteet osiin. Kukaan ei kerralla voi omaksua kaikkea. Ohjelmointi on loogisuutta ja päättelyä. Aivan upea uusi maailma avautui eteeni, ymmärrys sekä perinteiseen ohjelmointiin, olio-pohjaisuuteen ja uusimpiin kotkotuksiin toi ymmärrystä myös muuhun ympäröivään maailmaan.

Vierailija
40/43 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mooc.fi siellä rekisteröityy ja ohjelmoinnin peruskurssi niin pythonia piippuun pääsee ajamaan. Kyllä minusta olivat helppoja tosin lapsena ja nuorena oli jo zx-spectrum jolla ohjelmoin basicilla.

Python on helpompi kuin c++

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi