Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys varmaan mutta miten pääsiäistä juhlitaan?

Vierailija
01.02.2023 |

Muutenkin kuin syömällä suklaa munia ?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tavallinen perhe, missä uskonto ei ole kovin merkittävässä asemassa pääsiäisenä.

Kauden värit ovat heleä vihreä ja keltainen. Koti koristellaan pääsiäiseksi usein keltaisilla kukilla, tulppaaneilla ja narsisseilla. Myös pääsiäisaiheisia koristeita ja itse maalattuja munia laitetaan pöydille ja lamppuihin. Meillä on myös keltainen ovikranssi.

Pääsiäinen alkaa meillä palmusunnuntaina, jolloin varataan pikkuvirpojille suklaamunia tai muita pääsiäisnamuja. Olen itse vienyt tutuille vanhuksille virpomisvitsoja. Pitkänäperjantaina meillä on ns. paastopäivä eli syödään kalaa. Sen kummempaa paastoa ei pidetä.

Pääsiäissunnuntaina aamulla lapset saavat suklaamunia (kukko muninut), jotka useimmiten syövät sängyssä, mukana Kindermunia miniatyyrileluineen.

Juhlava pääsiäispäivällinen nautitaan ystäväperheen kanssa vuorotellen heillä tai meillä, katetaan kauniisti ja syödään alkuruoka ja pääruuaksi lammasta perinteisesti Mysi Lahtisen reseptin mukaan ja pashaa jälkiruuaksi. Viinit ruokien mukaan. Lapset tasavertaisina pöydässä mukana, vanhemmat saattavat kyllä viipyä juttelemassa pöydässä pitempään, kun on syöty.

Siinäpä se pääpiirteittäin. Juhlapyhät ovat mielestäni tärkeitä perinteitä uuvuttavan arjen katkaisemiseksi.

Kuulostaapa stressaavalta.

Vierailija
22/24 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon hautajaiset oli pääsiäismaanantaina.

Vähän erilainen pääsiäinen, mutta hyvin aiheesta liittyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen, Jussi joulu

Vierailija
24/24 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaan syöminen pääsiäisenä ei ehkä ole kovin vanha tapa. Ainakaan en muista että meillä olisi yleensä ollut lapsuudenkodissa lammasta. Meillä oli 70-80-luvulla ehkä pääsiäisenä jokin kokonaisena uunissa paistettu broileri, riisiä ja salaattia. Muistan ainakin kerran nuorena opiskelijana tehneeni jauhelihasta tipun muotoisia jauhelihapihvejä. En tiedä oliko se ohje jostain vai omasta päästä, mutta se ei jäänyt tavaksi, vaan palattiin broileriin. Sittemmin olen pari kertaa saanut niin huonoa lammasta että ei oikein ole innostanut sekään. Nykyään ostan lammasta, jos onnistuu saamaan jostain laadukasta lampaan tai karitsan lihaa. Sitä ei välttämättä saa helposti Suomesta, eikä villasukan makuisesta sitkeästä pakastelihasta saa hyvää vaikka sille tekisi mitä. Mutta jos ei saa, niin siinä tapauksessa se broileri on edelleen ihan ookoo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan