Talvehditko Espanjassa tai jossain muussa aurinkoisessa maassa?
Huomaan, että pitkät, pimeät talvet ovat vuosi vuodelta raskaampia minulle. Sieluni huutaa valoa ja vehreyttä. Näen unia, että kevät on koittanut, ja unissa minut valtaa mieletön helpotuksen tunne. Talvi (vai mikä lie vuodenaika Etelä-Suomessa vallitseekaan...) vie kaikki mehut, olen väsynyt, aikaansaamaton vätys. Keväällä herään taas henkiin. Kenties voisi puhua jonkin asteisesta kaamosmasennuksesta.
Haaveilen mahdollisuudesta viettää pimeät kuukaudet etelässä. Ei tarvitsisi olla erityisen lämmin, mutta pidemmät päivät ja ainakin ajoittaista auringonpaistetta. Oletko sinä tehnyt vastaavan ratkaisun?
Minulla menee vielä pari vuotta, että saan kuopuksen täysi-ikäiseksi. Olen vakituisessa asiantuntijatyössä, josta joutuisin irtisanoutumaan. Suomessa vietetyn ajan voisin työskennellä, minulla on myös tutkinto, jolla saa aina töitä. Etelässä vietetyt ajat voisin olla "vapaana". Tai voisin jotain töitäkin tehdä, mutta se ei olisi välttämättömyys.
Oletko sinä tehnyt ratkaisun, että vietät syys-talvikuukaudet ulkomailla? Miten ratkaisit työ-/asumiskuviot, missä päin vietät talvet jne.. Olisin kiinnostunut kokemuksistasi.
Kommentit (69)
En, mutta kesehdin Norjassa helteitä paossa. :) Tuolle tarvittaisiin myös sana.
Iho-ongelmieni takia haluaisin mielelläni talviaikaan muualle. Tähän ihon kuivuuteen ei auta mikään. Kesällä ongelmia ei ole.
Lottovoiton tarttis. :(
En vielä, mutta sitten, kun lapset ovat muuttaneet omilleen, ja olemme myyneet tämän talon, missä nyt asumme.
Isovanhempani viettivät eläkkeelle jäätyään talvet Espanjassa, mutta vain tammi-maaliskuun. Kävin heidän luonaan siellä kylässä. Itse lähtisin viimeistään marraskuussa, ja aikaisintaan huhtikuun puolessa välissä tulisin takaisin Suomeen, jos tulisin.
Emme vietä Espanjassa koko talvea, mutta lennämme sinne useamman kerran talven aikana ja viivymme 2-6 viikkoa kerrallaan. Mies tekee usein töitä sieltä käsin ja istuu Teams-palavereissa. Eläkeikään on vielä aikaa.
Muuten golfataan, uidaan, lenkkeillään, kuntoillaan, syödään usein ulkona jne. Nautiskellaan. Ostimme ensin kerrostalohuoneiston ja kun huomasimme viihtyvämme, ostimme talon puutarhoineen ja uima-altaineen. Onhan se nyt ihan toista lenkkeillä t-paita päällä auringossa meren kimmeltäessä vieressä, kuin pimeässä liukastellen. Ja appelsiinit sekä sitruunat ja limet aamun tuoremehuun saa omalta pihalta. Papayat ja oliivit myös.
Ensi viikolla mennään taas.
Saan hyviä neuvoja kun katson true crime ohjelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni vietämme talvikaudet Espanjassa. Syynä juuri tuo, että Suomen talven pimeys oli liikaa. Aloimme muuttolinnuiksi kun pääsimme eläkkeelle. Talvehdimme lähellä Alicantea.
Meillä on Suomessa omakotitalo, siinä asuu tällä hetkellä tytär. Olemme Espanjassa esimerkiksi nyt välin marraskuu-huhtikuun puoliväli.
Ja asioitte siellä espanjaksi?
Aika pitkälle. Onko siinä jotain ihmeellistä?
Oma kielitaitoni on suomi, englanti, saksa, ruotsi, viro, espanja. Tällä reissulla suomea olemme kuulleet viimeksi Suomessa. Ei ole ollut minkään sortin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Emme vietä Espanjassa koko talvea, mutta lennämme sinne useamman kerran talven aikana ja viivymme 2-6 viikkoa kerrallaan. Mies tekee usein töitä sieltä käsin ja istuu Teams-palavereissa. Eläkeikään on vielä aikaa.
Muuten golfataan, uidaan, lenkkeillään, kuntoillaan, syödään usein ulkona jne. Nautiskellaan. Ostimme ensin kerrostalohuoneiston ja kun huomasimme viihtyvämme, ostimme talon puutarhoineen ja uima-altaineen. Onhan se nyt ihan toista lenkkeillä t-paita päällä auringossa meren kimmeltäessä vieressä, kuin pimeässä liukastellen. Ja appelsiinit sekä sitruunat ja limet aamun tuoremehuun saa omalta pihalta. Papayat ja oliivit myös.
Miten talonvaltaus, eikö pelota?
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kesehdin Norjassa helteitä paossa. :) Tuolle tarvittaisiin myös sana.
Hyvä huomio.
Talvi talvehtia, kesä kes(ä)ehtiä, syksy syksyillä, kevät kevähtiä 🙂
Vierailija kirjoitti:
En vielä, mutta sitten, kun lapset ovat muuttaneet omilleen, ja olemme myyneet tämän talon, missä nyt asumme.
Isovanhempani viettivät eläkkeelle jäätyään talvet Espanjassa, mutta vain tammi-maaliskuun. Kävin heidän luonaan siellä kylässä. Itse lähtisin viimeistään marraskuussa, ja aikaisintaan huhtikuun puolessa välissä tulisin takaisin Suomeen, jos tulisin.
Siellä saa olla vain 3kk putkeen. Lisäaikaa on haettava eikä sitä kaikille myönnetä.
En pidä auringon paisteesta. Pilvinen sää kesälläkin olisi kivempi. Mutta nyt se taas alkoi tuo porotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan tasalla oleva hyvä hälytysjärjestelmä ja videovalvonta sekä talovahdin säännöllinen käynti auttavat/estävät talonvaltaamisen.
Meille ei kukaan pääse siten, etteikö olisi huomattu 48 tuntiin, että joku on tullut sisälle tai edes puutarhaan. Ja 48 h on raja sille, että olisi pitänyt kutsua poliisit paikalle, jos okupat yrittävät sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Ranskassa ja Sveitsissä. Siellä pääsee pakoon puolivillaista harmautta ja kevät on aikainen.
Harmaata ja märkää täällä talvella on. Miten muka pakoon?
T. Annecy
Espanja ei ole todellisuudessa aurinkoinen. Valtavat rankkasateet ja tulvat nyt koko maaliskuun.
Vierailija kirjoitti:
Olen tällä hetkellä lomalla Kanarialla. Tulin siihen tulokseen ettei minusta olisi talvehtijaksi, vaikka osaan espanjaa. Tylsäksi kävisi elämä. Aurinko ei korvaa kaikkea.
Pitää olka tekemistä toki, ei löhöillä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Espanja ei ole todellisuudessa aurinkoinen. Valtavat rankkasateet ja tulvat nyt koko maaliskuun.
Vaakakupit heilahtivat kunnolla touseen asentoon viime vuoden kuivuuden jälkeen.
Tulvat pahoja mutta vesi tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan edes suunnittele talvipakoa?
Minä haluaisin ja taloudellisesti olisi varaakin, mutta puoliso ei viihdy lämpimässä. Tämän takia en sentään eroa. Ei mieskään talvesta varsinaisesti tykkää, joten mielellään matkustetaan edes jonnekin. Minua jo se piristää. Helmikuussa on jo mukavan keväistä monessa paikkaa.
Fuengirolan seudulla on paljon talvehtijoita ja tietysti myös ympäri vuoden asuvia suomalaisia. Voit vuokrata asunnon vaikka suomalaiselta välitystoimistolta haluamallesi ajalle, asunnot vuokrataan kalustettuina. Eli tarvitset lähinnä lentolipun ja oman kapsäkkisi. Alkaen 1000 e/kk saat siistin 1 mh asunnon kuukausivuokralla. Vastaavasti muut kustannukset ovat jonkin verran Suomea edullisemmat.
Talven vietto etelässä ei juuri voi helpompaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni vietämme talvikaudet Espanjassa. Syynä juuri tuo, että Suomen talven pimeys oli liikaa. Aloimme muuttolinnuiksi kun pääsimme eläkkeelle. Talvehdimme lähellä Alicantea.
Meillä on Suomessa omakotitalo, siinä asuu tällä hetkellä tytär. Olemme Espanjassa esimerkiksi nyt välin marraskuu-huhtikuun puoliväli.
Torreviejassa tai sen ympäristössä ilmeisesti asustelette. Ei sitä kauneinta Espanjaa, mutta onhan ainakin seuraa muista suomalaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan tasalla oleva hyvä hälytysjärjestelmä ja videovalvonta sekä talovahdin säännöllinen käynti
Talonvaltaus on kyllä todellinen ongelma. He tietävät hälytys järjestelmät, videovalvonnat etc. On hyvinkin järjestäytynyttä touhua. Kerran, kun kotiisi ovat tunkeutuneet, et heitä edes suurella summalla rahaa kovinkaan helposti ulos saa. Tavalliset taloon kohdistuneet varkaudet+ nämä talonvaltaajat ; aina saa vähän pelätä...
Ulkomaalaisperhe oli ollut Espanjassa neljä vuotta. Ottivat kaikki mahdolliset Kelan tuet mm.kotouttamistuen. Tästä päättelin etteivät mahda olla suomalaisia, mutta tuet kelpasivat. Nyt maksavat kaikki takaisin kun paljastuivat. Espanjaan saa muuttaa, mutta turha inistä tukia Suomesta.(paitsi eläkkeen). Ja kaippa siellä saa lomailla, mutta neljä vuotta