Talvehditko Espanjassa tai jossain muussa aurinkoisessa maassa?
Huomaan, että pitkät, pimeät talvet ovat vuosi vuodelta raskaampia minulle. Sieluni huutaa valoa ja vehreyttä. Näen unia, että kevät on koittanut, ja unissa minut valtaa mieletön helpotuksen tunne. Talvi (vai mikä lie vuodenaika Etelä-Suomessa vallitseekaan...) vie kaikki mehut, olen väsynyt, aikaansaamaton vätys. Keväällä herään taas henkiin. Kenties voisi puhua jonkin asteisesta kaamosmasennuksesta.
Haaveilen mahdollisuudesta viettää pimeät kuukaudet etelässä. Ei tarvitsisi olla erityisen lämmin, mutta pidemmät päivät ja ainakin ajoittaista auringonpaistetta. Oletko sinä tehnyt vastaavan ratkaisun?
Minulla menee vielä pari vuotta, että saan kuopuksen täysi-ikäiseksi. Olen vakituisessa asiantuntijatyössä, josta joutuisin irtisanoutumaan. Suomessa vietetyn ajan voisin työskennellä, minulla on myös tutkinto, jolla saa aina töitä. Etelässä vietetyt ajat voisin olla "vapaana". Tai voisin jotain töitäkin tehdä, mutta se ei olisi välttämättömyys.
Oletko sinä tehnyt ratkaisun, että vietät syys-talvikuukaudet ulkomailla? Miten ratkaisit työ-/asumiskuviot, missä päin vietät talvet jne.. Olisin kiinnostunut kokemuksistasi.
Kommentit (69)
No en, mutta lähtisin viivana, jos olisi varaa. Pidän Suomesta ja lumisesta talvestakin. Mutta se pimeys, joka vaan korostuu, kun luntakaan ei ole :(
Eikö kukaan edes suunnittele talvipakoa?
En. Tykkään vuodenaikojen vaihtelusta enkä voisi edes kuvitella etten pääsisi lumikenkäilemään takaovelta tammikuussa, tai lämmittämään mökillä takkaa maaliskuussa. Saati että viettäisin joulun jossain kuivassa ja kuumassa.
Minä ja mieheni vietämme talvikaudet Espanjassa. Syynä juuri tuo, että Suomen talven pimeys oli liikaa. Aloimme muuttolinnuiksi kun pääsimme eläkkeelle. Talvehdimme lähellä Alicantea.
Meillä on Suomessa omakotitalo, siinä asuu tällä hetkellä tytär. Olemme Espanjassa esimerkiksi nyt välin marraskuu-huhtikuun puoliväli.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni vietämme talvikaudet Espanjassa. Syynä juuri tuo, että Suomen talven pimeys oli liikaa. Aloimme muuttolinnuiksi kun pääsimme eläkkeelle. Talvehdimme lähellä Alicantea.
Meillä on Suomessa omakotitalo, siinä asuu tällä hetkellä tytär. Olemme Espanjassa esimerkiksi nyt välin marraskuu-huhtikuun puoliväli.
Ja asioitte siellä espanjaksi?
Tätä odotan kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi, niin meikä lähtee. Puoli vuotta töitä ja puoli vuotta lämpimässä halvemmin, ellei muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asioitte siellä espanjaksi?
Totta kai, sehän riittää että osaa tervehtiä, tilata kaljaa ja kiittää espanjaksi - tai sinne päin. Kielikursseista on liikaa vaivaa, inhottavaa kielioppia ja sellaista. I
Itä-Ranskassa ja Sveitsissä. Siellä pääsee pakoon puolivillaista harmautta ja kevät on aikainen.
Lähtisin heti jos voisin. Vaatii vielä jonkin verran järjestelyjä.
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi sanottuna rahaa.
Talveksi lomautetuksi tai työttömäksi ja tuilla etelään. Näin on toimittu jo vuosikymmen. Hyvin pärjää.
Mulla ihan samanlaiset mietteet, vaikka harmillisesti vähän pidempi odotusaika kun lapset nuorempia. Mulla on työ jota käytännössä vaikea tehdä ulkomailla, mutta oon miettinyt että voisin vaihtaa määräaikaiseen työsuhteeseen ja olla aina esim. joululoman jatkeeksi 1-2 kk palkattomalla. Joulu on ihan jees Suomessakin, ja sen odotus helpottaa marras-joulukuuta, mutta tammikuuta vihaan erityisesti ja helmikuuta melkein yhtä paljon. Jos ne saisi pois niin helpottaisi paljon!
Oon miettinyt Kanariaa, ilmat keskitalvellakin ok. En tiedä miten sieltä saa vuokra-asuntoja tuommoiseksi ajaksi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelyt on paljon muutakin kuin rahaa.
Asuminen, vuokrasopimukset, kalusteet, Suomen asunnon vuokraus, tai myynti, käytön järjestäminen..
Eri sopimukset ja vakuutukset. Muuttofirmat. Paperit, testamentit tms.
Huikea lista on käytännön asioita, mitä pitää järjestää.
Vaik ois rahaakin, vaatii asiat kunnolla organisointia.
Siksi moni on vaan alle puoli vuotta.
Talvehdinko? Joo, yleensä lennän kotilammelta talveksi Afrikkaan. Huutelen yläilmoista muita mukaan ja parvena suuntaamme kohti lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Talveksi lomautetuksi tai työttömäksi ja tuilla etelään. Näin on toimittu jo vuosikymmen. Hyvin pärjää.
Eikö sinun pitäisi ilmoittautua kohdemaassa työkkäriin? Minulla tämä tieto on estänyt lähtemästä talveksi Espanjaan. Vajaa vuosi ja ensi talvena sen voisin jo tehdä. Mutta kunto alkaa reistailemaan... Kyse ei ole siis rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelyt on paljon muutakin kuin rahaa.
Asuminen, vuokrasopimukset, kalusteet, Suomen asunnon vuokraus, tai myynti, käytön järjestäminen..
Eri sopimukset ja vakuutukset. Muuttofirmat. Paperit, testamentit tms.
Huikea lista on käytännön asioita, mitä pitää järjestää.
Vaik ois rahaakin, vaatii asiat kunnolla organisointia.
Siksi moni on vaan alle puoli vuotta.
Mutta jos on tarpeeksi rahaa, niin ei huolta noista mistään. Köyhillä ne huolet on.
Olen tällä hetkellä lomalla Kanarialla. Tulin siihen tulokseen ettei minusta olisi talvehtijaksi, vaikka osaan espanjaa. Tylsäksi kävisi elämä. Aurinko ei korvaa kaikkea.
Minä vetäydyn talviunille. Saa kerrankin nukkua kunnolla ja keväällä herää laihtuneena.
Suomessa talven yli asumisesta täytyisi maksaa Suomi-lisää. Ehdottakaa EU:ssa tätä, please.
Liian kallista, kun kaikki maksaa enemmän ja täytyy varautua monenlaiseen säähän. Lisäksi tylsää, kun on pimeää ja kylmää.