Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talvehditko Espanjassa tai jossain muussa aurinkoisessa maassa?

Vierailija
01.02.2023 |

Huomaan, että pitkät, pimeät talvet ovat vuosi vuodelta raskaampia minulle. Sieluni huutaa valoa ja vehreyttä. Näen unia, että kevät on koittanut, ja unissa minut valtaa mieletön helpotuksen tunne. Talvi (vai mikä lie vuodenaika Etelä-Suomessa vallitseekaan...) vie kaikki mehut, olen väsynyt, aikaansaamaton vätys. Keväällä herään taas henkiin. Kenties voisi puhua jonkin asteisesta kaamosmasennuksesta.

Haaveilen mahdollisuudesta viettää pimeät kuukaudet etelässä. Ei tarvitsisi olla erityisen lämmin, mutta pidemmät päivät ja ainakin ajoittaista auringonpaistetta. Oletko sinä tehnyt vastaavan ratkaisun?

Minulla menee vielä pari vuotta, että saan kuopuksen täysi-ikäiseksi. Olen vakituisessa asiantuntijatyössä, josta joutuisin irtisanoutumaan. Suomessa vietetyn ajan voisin työskennellä, minulla on myös tutkinto, jolla saa aina töitä. Etelässä vietetyt ajat voisin olla "vapaana". Tai voisin jotain töitäkin tehdä, mutta se ei olisi välttämättömyys.

Oletko sinä tehnyt ratkaisun, että vietät syys-talvikuukaudet ulkomailla? Miten ratkaisit työ-/asumiskuviot, missä päin vietät talvet jne.. Olisin kiinnostunut kokemuksistasi.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vielä, mutta sitten, kun lapset ovat muuttaneet omilleen, ja olemme myyneet tämän talon, missä nyt asumme.

Isovanhempani viettivät eläkkeelle jäätyään talvet Espanjassa, mutta vain tammi-maaliskuun. Kävin heidän luonaan siellä kylässä. Itse lähtisin viimeistään marraskuussa, ja aikaisintaan huhtikuun puolessa välissä tulisin takaisin Suomeen, jos tulisin.

Siellä saa olla vain 3kk putkeen. Lisäaikaa on haettava eikä sitä kaikille myönnetä.

No ei pidä käytännössä paikkansa. Jos jää pysyvästi asumaan, pitää todistaa että on siihen riittävät varat, kuten eläke. Alle 6 kk voi asua rauhassa, käytännössä moni on pitempäänkin vaikka on kirjat Suomessa. Kunhan maksaa oleskelunsa itse omilla varoilla, eikä ole Kelan asiakas.

Vierailija
42/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvehdin Kauko-idässä Thaimaassa; Kambotseassa, Vietnamissa  vaihtelevasti yleensä 2-3 kuukautta, mutta joskus myös yli 5 kuukautta.  Etätyö mahdollistaa nykyään paljon, mutta aikaisemmin olen tehnyt suomessa urakkatöitä etenkin kesäkausilla ja kerännyt näin matkabudjettia.  Työn sesonkiluontoisuus mahdollisti joinakin vuosina myös ansiosidonnaisen, joten ulkomaan jaksoilla olen voinut nostaa päivärahaa ja palattuani Suomeen työt ovat taas jatkuneet. Nykyään olen kuitenkin etätyökuvio toiminut.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvehdin Kauko-idässä Thaimaassa; Kambotseassa, Vietnamissa  vaihtelevasti yleensä 2-3 kuukautta, mutta joskus myös yli 5 kuukautta.  Etätyö mahdollistaa nykyään paljon, mutta aikaisemmin olen tehnyt suomessa urakkatöitä etenkin kesäkausilla ja kerännyt näin matkabudjettia.  Työn sesonkiluontoisuus mahdollisti joinakin vuosina myös ansiosidonnaisen, joten ulkomaan jaksoilla olen voinut nostaa päivärahaa ja palattuani Suomeen työt ovat taas jatkuneet. Nykyään olen kuitenkin etätyökuvio toiminut.. 

Mitä työtä teet?

Vierailija
44/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin heti jos voisin. Vaatii vielä jonkin verran järjestelyjä.

Suomeksi sanottuna rahaa.

Järjestelyt on paljon muutakin kuin rahaa.

Asuminen, vuokrasopimukset, kalusteet, Suomen asunnon vuokraus, tai myynti, käytön järjestäminen..

Ainakin kaikista noista selviää helpolla juurikin rahalla. Jos on tarpeeksi, ei tarvitse miettiä mitään Suomen asunnon vuokrauksia tai kalustuksia. Monessa maassa on yleistä kalustetun asunnon vuokraaminen, eikä siihenkään kuukausia tarvita, että menee myymälään ja ostaa pöydät, sängyt, tuolit, lipastot, kodinkoneet, lautaset sun muut. 

Vierailija
45/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan edes suunnittele talvipakoa?

Minä haluaisin ja taloudellisesti olisi varaakin, mutta puoliso ei viihdy lämpimässä. 

Ei siellä talvella nyt niin lämmintä ole. Jos ei sitä kestä, ei kestä Suomen kesääkään. 

Vierailija
46/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lämmintä talvella Manner-Espanjassa, mutta on juurikin hyvä ulkoilusää. Yleensä aurinkoista tai ainakin valoisaa, keskitalven päivälämmöt n. +16-18 C. Välillä yli +20 C. Tänä vuonna on satanut poikkeuksellisen paljon, vastaavasti edelliset vuodet lähes täysin kuivia. Tämä Aurinkorannikolla, pohjoisempana ja sisämaassa on kylmempää.

Vierailija
47/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vielä, mutta sitten, kun lapset ovat muuttaneet omilleen, ja olemme myyneet tämän talon, missä nyt asumme.

Isovanhempani viettivät eläkkeelle jäätyään talvet Espanjassa, mutta vain tammi-maaliskuun. Kävin heidän luonaan siellä kylässä. Itse lähtisin viimeistään marraskuussa, ja aikaisintaan huhtikuun puolessa välissä tulisin takaisin Suomeen, jos tulisin.

Siellä saa olla vain 3kk putkeen. Lisäaikaa on haettava eikä sitä kaikille myönnetä.

No ei pidä käytännössä paikkansa. Jos jää pysyvästi asumaan, pitää todistaa että on siihen riittävät varat, kuten eläke. Alle 6 kk voi asua rauhassa, käytännössä moni on pitempäänkin vaikka on kirjat Suomessa. Kunhan maksaa oleskelunsa itse omilla varoilla, eikä ole Kelan asiakas.

Ok, hyvä tietää.  Toki sitten jos on yli 6kk joutuu kaiketi pois Suomen sosiaaliturvasta (?).

Vierailija
48/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain muussa maassa voisin talvehtiakin, missä ulkomaalaisia turisteja ei inhota, mutten Espanjassa. 

Vierailija
49/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin heti jos voisin. Vaatii vielä jonkin verran järjestelyjä.

Suomeksi sanottuna rahaa.

Järjestelyt on paljon muutakin kuin rahaa.

Asuminen, vuokrasopimukset, kalusteet, Suomen asunnon vuokraus, tai myynti, käytön järjestäminen..

Ainakin kaikista noista selviää helpolla juurikin rahalla. Jos on tarpeeksi, ei tarvitse miettiä mitään Suomen asunnon vuokrauksia tai kalustuksia. Monessa maassa on yleistä kalustetun asunnon vuokraaminen, eikä siihenkään kuukausia tarvita, että menee myymälään ja ostaa pöydät, sängyt, tuolit, lipastot, kodinkoneet, lautaset sun muut. 

No ei, mutta ei kai vuokra-asuntoon kaikkea viitsi ostaa, jos ei kovin pitkäksi aikaa siihen jää. 

Vierailija
50/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lämmintä talvella Manner-Espanjassa, mutta on juurikin hyvä ulkoilusää. Yleensä aurinkoista tai ainakin valoisaa, keskitalven päivälämmöt n. +16-18 C. Välillä yli +20 C. Tänä vuonna on satanut poikkeuksellisen paljon, vastaavasti edelliset vuodet lähes täysin kuivia. Tämä Aurinkorannikolla, pohjoisempana ja sisämaassa on kylmempää.

Pitäisi olla +20 läpi talven, että viihtyisi. Mistähän sellaisen paikan löytäisi. 

Vierailija
51/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme vietä Espanjassa koko talvea, mutta lennämme sinne useamman kerran talven aikana ja viivymme 2-6 viikkoa kerrallaan. Mies tekee usein töitä sieltä käsin ja istuu Teams-palavereissa. Eläkeikään on vielä aikaa.

Muuten golfataan, uidaan, lenkkeillään, kuntoillaan, syödään usein ulkona jne. Nautiskellaan. Ostimme ensin kerrostalohuoneiston ja kun huomasimme viihtyvämme, ostimme talon puutarhoineen ja uima-altaineen. Onhan se nyt ihan toista lenkkeillä t-paita päällä auringossa meren kimmeltäessä vieressä, kuin pimeässä liukastellen. Ja appelsiinit sekä sitruunat ja limet aamun tuoremehuun saa omalta pihalta. Papayat ja oliivit myös.

Ensi viikolla mennään taas.

Miten talonvaltaus, eikö pelota?

Ajan tasalla oleva hyvä hälytysjärjestelmä ja vid

Pitää olla hereillä eikä antaa vallata taloa kahdeksi vuorokaudeksi vaan reagoida heti.

Vierailija
52/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla +20 läpi talven, että viihtyisi. Mistähän sellaisen paikan löytäisi. 

EU.n sisällä vain Kanarian saaret, Madeira siinä ja siinä. Tuurilla joskus Malta, Kypros jne.,mutta vain tuurilla.

Vierailija
53/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme vietä Espanjassa koko talvea, mutta lennämme sinne useamman kerran talven aikana ja viivymme 2-6 viikkoa kerrallaan. Mies tekee usein töitä sieltä käsin ja istuu Teams-palavereissa. Eläkeikään on vielä aikaa.

Muuten golfataan, uidaan, lenkkeillään, kuntoillaan, syödään usein ulkona jne. Nautiskellaan. Ostimme ensin kerrostalohuoneiston ja kun huomasimme viihtyvämme, ostimme talon puutarhoineen ja uima-altaineen. Onhan se nyt ihan toista lenkkeillä t-paita päällä auringossa meren kimmeltäessä vieressä, kuin pimeässä liukastellen. Ja appelsiinit sekä sitruunat ja limet aamun tuoremehuun saa omalta pihalta. Papayat ja oliivit myös.

Miten talonvaltaus, eikö pelota?

A

On kyllä stressaavaa elämää.

Vierailija
54/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teet?

No sanotaan että remonttiurakoita ja oma toimistotyön yritys millä laskutan alan muita yrityksiä heille tarjoamastani työpanoksesta etänä.

Vierailija
55/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tyssää kyllä oman hankinta Espanjasta juuri tuohon.

Vierailija
56/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan edes suunnittele talvipakoa?

Minä haluaisin ja taloudellisesti olisi varaakin, mutta puoliso ei viihdy lämpimässä. 

Ei siellä talvella nyt niin lämmintä ole. Jos ei sitä kestä, ei kestä Suomen kesääkään. 

Missä siellä? Minä kirjoitin, että mieheni ei viihdy lämpimässä. En kirjoittanut mitään maata tai paikkakuntaa.

Vierailija
57/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
58/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvehdin osittain Italiassa. Nyt olin Suomessa käymässä marras-joulukuussa ja helmi-maaliskuussa. Nyt taas keväästä nauttimassa, kesäkuussa piipahdan Suomeen 3-4 viikoksi.

Suomen maaliskuu 25 oli aika samanlainen kuin talvi pohjois-Italiassa

Vierailija
59/69 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka mistä, mutta ei Manner-Euroopasta.

Vierailija
60/69 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa, minkälainen on talvi Espanjan eteläisellä Atlantin rannikolla (Cadiz jne.)? Entä onko kesä siellä yhtä paahtava kuin Aurinkorannikolla?

Näkeehän toki googlesta tilastoja, mutta ihmisten omista kokemuksista olisi kiva kuulla.