Pieni kiista perheen kasvis/lihansyönnistä, kun lapsi päätti alkaa kasvissyöjäksi. Kuka tekee ruoat?
Lyhykäisesti tilanne on se, että lapsi haluaa ryhtyä kasvissyöjäksi. Tämä ok. Mitä luultavimmin ryhdyn myös itse, koska en liiemmin välitä lihasta. Eli tällöin meillä on kaksi kasvissyöjää perheessä jatkossa. Mutta mies ei aio ryhtyä, hän ei tykkää kasviksista paljoa muutenkaan, jotain kurkkua ja tomaattia syö vain. Ja haluaa, että ruokana on aina jotain liharuokaa tai kanaruokaa vaikka lihamakaronilaatikkoa, lasagnea, kanapastaa, lihamureketta ja perunoita tms.
Nyt on pieni kiista siitä, että kuka tekee perheen ruoat, kun jatkossa mies ei aio syödä minun ja lapsen kasvisruokia ja me taas emme hänen liharuokia. Sanokaa kaikille osapuolille reilu ratkaisu tähän.
Kommentit (67)
Minkähän ikäisestä lapsesta kysymys? Lapsi voisi vallan hyvin opetella itse kokkaamista.
Meillä tehdään niin, että sekasyöjät kokkaa itelleen muutaman kerran viikossa ruokaa, jota voi lämmittää. Vegaanit tekee samoin. Eli jos mä kokkaan jotain kasvislasagnea maanantaina, niin sekasyöjät syö edellisenä päivänä tekemäänsä sapuskaa. Tiistaina vegaanit lämmittää lasagnea ja sekasyöjät kokkaa itelleen. Ei ole ongelmia, koska meillä ei asu joustamattomia ihmisiä. Toisaalta aika usein ne sekasyöjätkin syö vegaaniruokaa, koska se on niiden mielestä niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä soijarouhetta jauhelihan tilalla, äijä ei huomaa mitään.
Tämä. Toimi meillä. Ihan älytöntä on tuo sekasyöjien vouhkaaminen joskus, ja lopulta ne ei edes huomaa eroa. Joo niin paljon just sitä lihaa kaipaa ja tarvii. Niin paljon ettei edes tajunnut että tässä ruoassa ei ollut lihaa ollenkaan.
Ja jos ei kelpaa niin jokainen tekee omat, tottakai sekin käy.
Tästä on jotain 15v aikaa kun puhuin kaverille soijasta...joo joo ukko ei syö,sanoi. Kokeile, paista osa jauhelihaa, osa soijaa....nyt on sen 15v tehnyt niin ja ukko huokailee kun on niin hyvää! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Toimi meillä. Ihan älytöntä on tuo sekasyöjien vouhkaaminen joskus, ja lopulta ne ei edes huomaa eroa. Joo niin paljon just sitä lihaa kaipaa ja tarvii. Niin paljon ettei edes tajunnut että tässä ruoassa ei ollut lihaa ollenkaan.
Tästä on jotain 15v aikaa kun puhuin kaverille soijasta...joo joo ukko ei syö,sanoi. Kokeile, paista osa jauhelihaa, osa soijaa....nyt on sen 15v tehnyt niin ja ukko huokailee kun on niin hyvää! :D
Minusta nää on outoja: minä maistan sen soijan heti, vaikka miten olisi mausteita yli suositeltujen annosten. Jo suuntuntuma on erilainen. Eihän kasvissyöjätkään sano, että ei erota soijaa jauhelihasta.
Meillä on periaate, että kokkaaja päättää, mitä tekee. Allergioita ei ole, joten niitä ei tarvitse ottaa huomioon. Jos aiottu ruoka ei maistu, voi tehdä itse jotain muuta. Koskee kaikkia, niin minua, puolisoa kuin lapsiakin. Kaikki ovat aika kaikkiruokaisia, mutta toisinaan on "nirsoilupäiviä", jolloin päätetään jo etukäteen, että minä teen jotain mitä muut eivät halua syödä ja joku toinen jotain, mitä minä en halua syödä ja kaikki voittavat. Oman ruokavalionsa saa aatesyistä vaihtaa siinä vaiheessa, kun voi itse ottaa vastuun ruuastaan. Tarvikkeet kyllä voidaan ostaa (ostoslista tietysti tulee tehdä itse), mutta muuten samat säännöt pätevät, kokkaaja päättää mitä tekee. Eineksillä ei kuitenkaan jatkuvasti eletä, vaan jos ruokavaliotaan haluaa oikeasti muuttaa, on ruokavalio suunniteltava järkeväksi ja itse opeteltava tekemään. Minä kyllä teen laidasta laitaan, kasvista, kalaa, kanaa ja lihaa, mutta teen vain yhden ruuan ja minullakin on oikeus päättää, mitä ruokavaliota haluan noudattaa. Vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä, myös syömisten osalta.
Vierailija kirjoitti:
Paista miehelle erikseen jauhelihat tai kanat, ja hän voi ne lisätä sitten ateriaansa. Ite oon kasvissyöjä ja kokkaan aina kasvisruokaa. Mies ei osallistu ruuanlaittoon, mutta saa halutessaan tehdä liharuokia. Ei se oi niin justiinsa jos illalla kotona syö kasvissafkaa, kun työpaikalla voi lounaalla syödä liharuokia. Ei lihaa muutenkaan tarvitse olla joka aterialla.
Hyvä yritys varmaan, mutta onhan tuo keinotekoista, ensimmäisen maailman ongelmia ja täysin ruokaa halventavaa päättää erikseen, mitä syödään. Meillä käydään töissä ja silti ei ole varaa valkata monenlaisia ruokia. Hyvä, kun teillä monella on. Ei ole puutetta teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen soijakusettajan mieli muuttuu siinä vaiheessa, kun soijasta aiheutuvat suolikaasut alkavat saavuttaa hajuaistimuksen. Ja se ei tunnissa ohi mene.
Meidän perheessä on viimeiset 20 vuotta ollut kasvissyöjiä ja lihaa syöviä, ja nykyisin on myös vegaani. Minä olen tehnyt kaikki ruoat, tai sitten mies tai teiniväki. Meillä se on ihan normaalia, ei siitä tarvitse vääntää. Jos joku lihaa syövistä lapsista päättää tehdä makaronilaatikon, hän saattaa tehdä sen kaikille kasvisversiona. Jos hän sillä kertaa haluaa tehdä välttämättä jauhelihamakaronilaatikon, sitten hän tekee kaksi, toisen kasvisversiona. Ei ole tuottanut mitään kiistoja koskaan.
Jotenkin tuntuu omasta näkökulmasta kauhean vanhanaikaiselta tuo olettamus että naisen on pakko laittaa ruokaa koko perheelle. Meillä kokkaa molemmat, ja se joka kokkaa saa myös luonnollisesti päättää mitä syödään. Jos ei kelpaa, niin aina voi itse tehdä omat ruokansa, ei se sen vaikeampaa ole :D
Kokeilkaa soijasuikaleita, muistuttavat paljon lihaa maultaan : ) Lihansyöjä-isäni oli positiivisesti yllättynyt mausta myös.
Toivottavasti löydätte hyviä kasvisreseptejä, joita koko perhe voisi syödä! Omia suosikkejani on pad thai: https://www.kasviskapina.fi/reseptit/pad-thai
Mies tekee jatkossa omat ruuat.
Jos perheessä on ruoka-allergiaa tai keliakiaa niin vänkääkö samaan tyyliin että kyllä hänen on saatava joka aterialla pähkinää ja vehnää?
Itse en syö lihaa, mutta kalaa, maitotuotteita etc. Miehelleni kokkaan normaalia ruokaa ja usein paistan lisäksi sitä lihaa/kanaa. Tosin mieheni ei ole kovin nirso ja syö myös kasviksia.
Sitä ruokaa syödään, mitä on tehty. Meillä ei nirsoilla.
eikö mies voi syödä työpäivinä liharuokaa jossain laadukkaassa lounaspaikassa ja sitten illalla kotona muiden kanssa ituja. viikonloppuna sitten ituhipit syövät vastaavasti lihaa yhdessä perheen kanssa.
Sehän on miehen ongelma, jos ei ruoka kelpaa.
Kuulostaa siltä, että hankalin syöjä perheessä on mies. Ei syö muita kasviksia kuin jotain kurkkua ja tomaattia.
Meillä tyttö tekee pää-asiassa itse, minä ostan kaupasta mitä tarvii ja tekee reilun annoksen kun tykkään itsekkin syödä välillä vegaania niin voin ottaa siitä. Mutta teen myös itse ruokia mistä on helppo tehdä sekä vegaaninen ja liha versio eli sama pohja ja sitten vaan eri proteiinit.
Meillä tuli sama tilanne, mutta sillä erolla, että me rakastamme toisiamme. Jos teen soijakastiketta, toisessa pannussa muhii jauhelihakastike. Jos teen nakkikeittoa, siinä vaiheessa kun nakit lisätään, jaetaan keitto kahtia, toiseen lisätään kadvisnakit, toiseen lihanakit jne. Ei ole vaikeaa, eikä erityisen työlästäkään. Kumpikin laittaa omalla vuorollaan molemmat ruuat.
Se joka tekee ruokaa tekee kaikille