Kuinka usein käytät isovanhempia lastesi ilmaishoitajana??
Tiesittekö että tuoreimman tutkimuksen mukaan viikottain lapsenlastaan hoitavat tekevät sen " pitkin hampain" ?
Kommentit (42)
Mummo haluaa hoitaa ja on ihan itse sitä meille ehdottanut niin miksipä ei. Jos joku sitä sairaana pitää niin siitä vaan ;)
työelämässä vielä. Suoranaista tarvetta lapsenkaitsennalle meille on kerran kuussa. Etenkin nämä eläkkeella olevat isovanhemmat haluavat tosi paljon olla lastenlapsiensa kanssa, nauttivat siitä. Mutta ymmärrän kyllä, että esim. päivätolkulla hoitaminen voisi käydä hermoille, koska viettävät muutenkin aika aktiivista elämää.
Eräs kommentoi, että on sairasta hoidattaa lapsensa isovanhemmilla, kun itse käy töissä... Vähän kalskahti korvaan. Minut on lapsuudessa hoidettu niin, että mummo katsoi meitä kun vanhemmat olivat päivätöissä. Mummo asui samassa pihapiirissä kuin me. Se oli ihanaa!! Ja tiedän, että myös mummomme oli onnellinen, se antoi merkitystä hänen muuten ehkä niin yksinäisiin eläkevuosiinsa.
Kaikille (kateellisille?) tiedoksi- kerran vuodessa- JUHANNUKSENA! Silloin mieheni kanssa pidämme kahden kesken vapaata!
Joku on vissiin vähän kade. No, mut kato tasan ei käy onnen lahjat. :D
No varmasti nostatte sitten kotihoidontuenkin, vai mitä? Annattehan sen kuitenkin mummolle?
tottakai olen kateellinen kahdelle kaverilleni, joilla on isovanhempien apua, kun meillä ei ole koskaan, mutta jos olisi, en sitä ihan noin käyttäisi kuin he. Lapset viedään viikonloppuna yöksi isovanhemmille, vaikka he olisivat sairaita, tai sanoisivat, etteivät jaksa. Viedään vaan, koska vanhemmat " ovat niin väsyneitä, että tarvitsevat lepoa" . Mitään asiaa ei voi lasten kanssa tehdä, joka kauppareissun ajaksi lapset pitää kipata isovanhemmille, ja jos he eivät suostu jonkun menon aikana hoitamaan, vaan heillä on itsellään vaikka joku meno, niin haukutaan sitten puistossa heidän toisille äideille, koska isovanhemmista ei ole mitään apua.
Tuskinpa he itsekään kieltäisivät isovanhempia hoitamasta omia lapsenlapsiaan ihan vain periaattesta jos nämä vain olisivat halukkaita hoitamaan ja se olisi käytännössä mahdollista.
Mummo pyytää lapsenlapssiaan yökylään hoitoon ja saa vastaukseksi;
" Jokainen hoitakoon omat penskansa niin ei me kyl teille näitä anneta kylään vaikka polvillanne ruinaisitte!"
Aika utopistista.
Viedään lapsi hoitoon ja nostetaan itselle kotihoidontuet, josta isoäiti on täysin tietämätön että sellaistakin voi saada....
Minun äitini hoitaa lapsia pari kertaa vuodessa 5-6 tuntia kerrallaan. Esikoista hän on hoitanut hieman enemmän, maksimissaa 3 tuntia kerraan mun kampaamo, lääkäri tms. pakollisten menojen ajan.
Miehen vanhemmat ovat hoitaneet esikoistamme kerran.
Hoitoapua ei siis pahemmin saada, muunlaista tukea (taloudellista, henkistä) kyllä saadaan isovanhemmilta ja viikottain ollaan tekemisissä. He ovat aidosti kiinnostuneita lapsenlapsistamme.
meillä isovanhemmat hoitavat n. kerran viikossa kun mulle sattuu iltavuoro töissä. Jos menee pidempi tovi etteivät näe lapsia niin soittavat että koska taas sais lapset sinne.
Mummi jää kohta eläkkeelle ja suunnittelee jo että rupeaisi päivittäin lapsia hoitamaan kun ei silloin 60-luvulla ollut äitiyslomaa paljon mitään eikä pystynyt hoitamaan silloin lapsiaan. Mutta minä en halua sitoa häntä siihen, ehkä max. 1-2 päivää viikossa jos välttämättä haluaa, muina päivinä vietäisiin lapset tarhaan. Haluan että hänellä on omaakin aikaa, voi lähteä reissuun tai harrastuksiin.
Ja noin 2 kertaa vuodessa pyydän äitini lastenhoitajaksi ja vietämme kahden kesken viikonlopun kahdestaa, jossain hotellissa, laivalla tms.
Muuten äitini tarjoutuu ottamaan lapsia silloin hoitoon, yleensä 1-2 lasta kerrallaan. Joskus tarvitsen iltaisin hoitajaa, kun on esim. vanhempainilta ja mieheni on töissä ja tällöinkin usein pyydän äitiäni.
kun esikoinen on kerhossa ja minä teen töitä. Maksan siitä, koska mielestäni ei ole kohtuullista muuten.
Sama se, millä mielellä he ovat. Eivät ole meille valittaneet.
Pyrimme itse hoitamaan, mutta aina ei onnistu.
Jos menee pitkäkin aika ettei tarvita (alta viikko..) niin mummi soitaa lasta kylään. Joten ei vaikuta että kauhean vastenmielistä touhua olisi.
Esikoisen syntymän jälkeen vanhempani ovat olleet lapsenvahteina kaksi kertaa. Asuvat suhteellisen kaukana ja ovat vielä työelämässä.
Anoppi on ollut lapsenvahtina noin 10 kertaa. Yhteensä ehkä 30 tuntia.
isovanhemmat hoitavat kun eivät ole ainakaan valittaneet?!
Oma äitini on hullu. Hänelle en antaisi edes kultakalaa hoitoon. Lapsia on kolme. Kolmas syntyi kesällä.
ja todellakin toista lasta voivat melko pitkin hampain hoitaa parin tunnin ajan kerran neljässä kuukaudessa
mutta sille en voi mitään, että ne jatkuvasti pyytävät lasta hoitoon. Ja jatkuvasti joudun kieltämään. Nyt vuoden vanhana on ollut 3 yötä siellä. Ja vanhemmat pyöritellyt peukaloita kotona
Sairaana ne menee sinne välillä hoitoon, koska mummo itse pitää tätä järkevänä ratkaisuna. Mummo on keikkatyötä tekevä sairaanhoitaja, joten en kehtaa lapsia sinne kovin usein roudata. Toinen syy on se, että anoppini on melko rasittava, enkä jaksa olla tekemissä liikaa.
Oma äitini asuu kaukana, mutta hoitaa lapsia ihan innoissaan, jos olemme hänen luonaan tai hän on meillä. Mulla on ihan sellainen olo, kuin olisin taas 18-vee ja asuisin kotona vanhempien luona.