Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva räkytys työttömistä

Vierailija
01.02.2023 |

Alkaa mennä kuppi nurin näistä aloituksista. Eikö joillakin ole tosiaankaan elämässään suurempia murheita kuin miettiä miten työtön elää? Ja miksi se vain makaa kotona ja ryyppää? Työttömät eivät ole yhtä suurta ihmismassaa, johon sopii vain yksi tietty stereotypia. Tietääkö idiootti mitä stereotypia tarkoittaa? Se opetettiin minulle psykan tunnilla. Ja mielestäni monen muunkin pitäisi mennä opiskelemaan koulun penkille psykologiaa, ja jotakin ihmisluonteesta, ettei tarvitsisi olla niin TYHMÄ. Valitettavasti moni kansanedustajakin sortuu älyttömyyksiin ja lapsellisiin yleistyksiin.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten on vaikea käsittää työttömyyttä, jos eivät ole sitä itse kokeneet.

Olin 4v työtön ja päihdeongelmainen. Kävin tälläkin palstalla valehtelemassa sitä samaa kun te muutkin työttömät, että töitä ei ole ja jos on niin se ei kelpaa syystä x.

Tiedän todella hyvin mitä työttömän elämä on suomessa. Se on äärimmäisen helppoa, kun rahaa tulee todella paljon, vuokrat maksetaan, sähkölaskut maksetaan. Se on liian helppoa, se ei kannusta tekemään töitä.

Syitä on monia, ei pelkästään laiskuus. Mm huonot palkat, mutta sitä en niele kun täällä aina on mitä ihmeellisimpiä syitä miksi työpaikkaa ei oteta vastaan.. esim "miksi menisin tehtaaseen töihin kun siellä on riski että käsi irtoaa".

En IKINÄ ole saanut sähkölaskujani ja vuokraani maksatettua yhteiskunnalla, vaikka olin työmarkkinatuella useita jaksoja aikoinaan. Eli älä valehtele, olet saanut myös toimeentulotukea ja harkinnanvaraista sellaista. Asumistukea kyllä sain kun vihdoinkin tajusin että olen oikeutettu siihen, mutta sitä saavat myös mm. opiskelijat.

Olin kyllä myös ennen alanvaihtoa ansiosidonnaisella ja SE oli huomattavasti helpompaa.

Vierailija
42/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on peräsimestä käydä töissä kun tuotto menee verojen muodossa työttömien ja ulkolaisten elättämiseen.

Työttömiä on ollut aina ja niitä "elätetty" kukin vuorollaan. Tuskin se sinun hyvinvointi on kiinni työttömistä. Suomen työttömyys johtuu yleisestä heikosta työllisyys tilanteesta euroopassa. Työ matkaa kiinaan kiihtyvällä tahdilla ja täällä laitetaan ovia säppiin. Näin kävi myös itselle. Oli firma mutta loppu asiakkaat.

Sama juttu, mutta minun firmani työt veivät vuokratyöfirmat. Ne eivät palkkaa entistä yrittäjää. Ikää on liikaa alan vaihtamiseen, joten olen lopun ikääni työttömänä. Vihaan työttömänä eli rahattomana olemista. Tämä tappaa hitaasti ja kivuliaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen ettei ketään haittaa väliaikainen työttömyys itselle riippumatomasta syystä. Ihmisiä korpeaa 'itseaiheutettu' työttömyys, joka sitten vielä juurtuu ylisukupolviseksi työttömyyselämäntavaksi, samoin kuin sosonkialojen 'ansiosidonnaisshoppailu' joka sekin kuppaa järjestelmää (=muiden rahoja). Ihmisiä korpeaa myös se, että nämä ihmiset ovat ihan oikeasti sitä mieltä, että nämä etuudet *kuuluvat* heille.

Jokainen tuntee sekä näitä elämäntapatyöttömiä että tyyppejä, jotka aina löytävät heti uuden työn, vaikka eivät ole sen koulutetumpia kuin muutkaan.

Vierailija
44/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä enkä ole toistaiseksi onneksi työtöntä päivää joutunut näkemään. Ihan varmasti on tietty osa ns. ideologisesti työttömiä mutta monelle työttömyys on inhottava sosiaalinen stigma joten moni varmasti menisi töihin jos terveys sen sallisi tai jos töitä olisi tarjolla.

Kaikille ei riitä töitä. Ja moni työpaikka on aivan järkyttävä paikka joka tekee pitkällä välillä ihmisistä työkyvyttömiä tai muuten nakertaa ahkerimmankin työntekijän motivaation. Palkat huonoja, verottaja rokottaa, työ vie mehut ja ottaa eikä anna oikein mitään ja se vähäkin kokoajan vähenemissä määrin. Ennen töihin pääsi matalalla kynnyksellä ja työt takasi sen että oma elintaso parani. Ei nykyään. Ne tuet ei ole liian hyvät myöskään vaan palkat liian matalat.

Vierailija
45/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyys on noussut  ERITTÄIN  HYVIN,mutta kokoomukselle se ei riitä pitää saada kaikki RAHAT jotka tulevat omiin taskuihinsa...SE ON KOKOOMUKSEN TAVOITE OLLUT JO VUOSIA....

Vierailija
46/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 4v työtön ja päihdeongelmainen. Kävin tälläkin palstalla valehtelemassa sitä samaa kun te muutkin työttömät, että töitä ei ole ja jos on niin se ei kelpaa syystä x.

Tiedän todella hyvin mitä työttömän elämä on suomessa. Se on äärimmäisen helppoa, kun rahaa tulee todella paljon, vuokrat maksetaan, sähkölaskut maksetaan. Se on liian helppoa, se ei kannusta tekemään töitä.

Syitä on monia, ei pelkästään laiskuus. Mm huonot palkat, mutta sitä en niele kun täällä aina on mitä ihmeellisimpiä syitä miksi työpaikkaa ei oteta vastaan.. esim "miksi menisin tehtaaseen töihin kun siellä on riski että käsi irtoaa".

Jaa.

En ole päihdeongelmainen ja työtä vieroksuva. Olen pahasti mt-ongelmainen ja traumatisoitunut.

Yritän joka hlvetin päivä niin stanasti. Harrastan liikuntaa, syön terveellisesti, syön kiltisti lääkkeeni, pysyn erossa viinasta, vaikka se on ainoa laillinen aine, jolla sais hetken turrutuksen.

Työkkäri ei jostain syystä seuraa mun työnhakija, mutta joka aamu katselen, oisko uusia paikkoja johon hakea.

Ei tämä helppoa ainakaan mulle ole, en nauti vaan haluaisin elättää itseni. Viimeksi töissä ollessani nukuin ja kävin töissä unilääkkeiden ja rauhottavien voimalla, eli sitä yritystä ja halua kyllä löytyy. Sen tiedän, että en työelämästä selviä ikinä ilman lääkkeitä mutta olen nöyrtynyt siihen ajatukseen, että tarvitsen apua asioihin mitkä muilta tuntuu sujuvan kuin vettä vaan.

Eikä mulle kyllä ikinä ole kukaan tullut tarjoamaan töitä, jos olis niin tarttuisin ehdottomasti tarjoukseen!

Vierailija
47/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön jos haluan. En sitä keneltäkään kysy lupaa olla työtön. Sitä paitsi töitä ei saa vaikka haluaisi. Viime kesänä kun tätä kerrostaloa maalattiin niin sitä tekivät vain ulkomaalaiset. ei kelpaa suomalaiset töihin.

Vierailija
48/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks mitä ei myöskään tunnuta ymmärtävän on se, kuinka paljon työttömissä on työkyvyttömiä, jotka eivät vaan pääse eläkkeelle. Esimerkiksi itsellä on liuta sairauksia ja tarvitsen puolison apua arjessa jne., eli toimintakyky on huono. MUTTA tässä on käynyt niin, että vaikka useat kunnallisen puolen lääkärit (pitkän hoitosuhteen kautta) ovat kirjoittaneet B-lausunnot ja todenneet työkyvyttömäksi, niin Kelan lääkäri voi näkemättä hylätä hakemuksen. Voidaan todeta jotain liirumlaarua siitä, kuinka työkyky on heikentynyt, muttei riittävästi tai ettei sairauksien määrällä ole väliä, kun eivät "yksittäisinä tarkasteltuna ole riittäviä" (ikäänkuin olisi sama efekti sairastaa samanaikaisesti kymmentä tai yhtä sairautta). Tai tartutaan yksittäiseen sanaan, että kun on sivulauseessa todettu "hoidon hieman lievittäneen oireita", niin sitä käytetään aseena vastaan ja perusteena hylylle. Tuntuu aika hullulta tapella tuollaisessa prosessissa.  Kuntoutus sitten taas voidaan hylätä Kelan toimesta "liian sairas kuntoutettavaksi" - ristiriitaista, eikös?

Tarkoitus tällä kertoa, että väliinputojia on todennäköisesti pelottavan paljon ja se on aika epätoivoinen asema ihmiselle ja tuleehan tämmöisestä aika orpo ja ihmisarvoton olo. Samalla tietenkin työkkäri kiristää ilmaistöihin (työkokeiluihin/kuntoutuksiin), vaikka aiemmat yritykset ovat johtaneet terveydentilan heikentymiseen. Tästä kaikesta tarvitaan avointa, hyvää keskustelua, jossa ei yritetä hiljentää sellaista kansanosaa, jolla on paljon kerrottavaa systeemissä vallitsevista todella surkeista käytännöistä. Käytännöistä, joita myöskin pyöritetään suurella, verorahoja kuluttavalla koneistolla. 

Tuo on totta, mutta ei ne kaikki työttömät ole mitään ikäloppuja sairaita.

Vierailija
49/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töisä ei kannata olla alle 15 euron tuntipalkan. Kaikki on kallista nykyään ettei muuten tule toimeen.

Vierailija
50/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jatkuva räkyttäminen on helppoa ja tyydyttävää ajanvietettä aika monille. Palstalla ei pahemmin saa parjata vammaisia, sairaita tai muita kohtalon muutenkin potkimia ihmisiä, mutta työttömiä saa. Yleistäminen on näppärä keino nostattaa tunteita. Huomionkipeä ihminen saa juttuseuraa tuntikausiksi.

Vierailija
51/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska! Rahaa tulee mulle, perheelliselle n. 600€/kk. Menisin heti töihin jos olisin työkykyinen, saisin paikan heti huomenna, suorastaan revittäisiin töihin (hoitoala). Me eletään miehen pienellä palkalla ja mun pienellä työmarkkinatuella. ihan itse maksetaan kaikki laskut ja asumiset. Tässä on juuri elävä esimerkki tästä yleistämisestä. Kaikki työttömät ei ole työkykyisiä ja kaikille ei makseta tuollaisia tukia kuin sulle on maksettu! Mulle olisi kannattavaa ihan mikä tahansa työ, vaikka osa-aikainen koska siitäkin saisi enemmän rahaa kuin mitä työmarkkinatuki on. No, mulla on oikaisuvaatimus kuntoutustuesta meneillään, luultavasti se menee läpi.

Vierailija
52/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska! Rahaa tulee mulle, perheelliselle n. 600€/kk. Menisin heti töihin jos olisin työkykyinen, saisin paikan heti huomenna, suorastaan revittäisiin töihin (hoitoala). Me eletään miehen pienellä palkalla ja mun pienellä työmarkkinatuella. ihan itse maksetaan kaikki laskut ja asumiset. Tässä on juuri elävä esimerkki tästä yleistämisestä. Kaikki työttömät ei ole työkykyisiä ja kaikille ei makseta tuollaisia tukia kuin sulle on maksettu! Mulle olisi kannattavaa ihan mikä tahansa työ, vaikka osa-aikainen koska siitäkin saisi enemmän rahaa kuin mitä työmarkkinatuki on. No, mulla on oikaisuvaatimus kuntoutustuesta meneillään, luultavasti se menee läpi.

Kiitos samoin tuon haistamisen suhteen. Olisit jo eläkkeellä, jos olisit työkyvytön oikeasti. Mikset mene töihin ja sitten hae sairaslomaa ja sairaseläkettä? Työtön ei sairaseläkkeelle pääse, vaikka aihetta olisi, kaikkihan sen tietää.

Vierailija
53/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Rahaa tulee todella paljon?

No mä olen työtön ja saan pelkän työmarkkinatuen 700e joka ei riitä yhtään mihinkään. Mitään laskuja tai asumista ei kela maksa.

Vierailija
54/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos samoin tuon haistamisen suhteen. Olisit jo eläkkeellä, jos olisit työkyvytön oikeasti. Mikset mene töihin ja sitten hae sairaslomaa ja sairaseläkettä? Työtön ei sairaseläkkeelle pääse, vaikka aihetta olisi, kaikkihan sen tietää.

Olet ihan idiootti jos kuvittelet että nykypäivänä työkyvyttömänä pääset työkyvyttömyyseläkkeelle, se on todella vaikeaa. Olen ollut vuosia sairaslomalla ja olen nytkin. Ja myös määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä joka nyt yhtäkkiä katkaistiin vaikka mitään parannusta toimintakyvyssä ei ole tapahtunut. Siksi oikaisu menossa. 1/3 pitkäaikaistyöttömistä on oikeasti työkyvyttömiä, tästä on tehty Suomessa ihan tutkimuskin.

Vierailija
55/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssä ollessa et myöskään työkyvyttömyyseläkkeelle pääse jos olet kohtuullisen nuori, eli alle 60v ja on pikkiriikkinen, minimaalinenkin mahdollisuus kuntoutua ihan mihin tahansa työhön.

Vierailija
56/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin vuoden ja ansiosidonnaiseni oli suurempi mitä nyt saan palkkaa, kun "pääsin" töihin.

Nyt kun olen asian kokenut, niin mitä minun tulisi siitä ymmärtää?

Vierailija
57/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri olin vuoden ja ansiosidonnaiseni oli suurempi mitä nyt saan palkkaa, kun "pääsin" töihin.

Nyt kun olen asian kokenut, niin mitä minun tulisi siitä ymmärtää?

Et ole kokenut työmarkkinatuella elämistä.

Vierailija
58/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on peräsimestä käydä töissä kun tuotto menee verojen muodossa työttömien ja ulkolaisten elättämiseen.

Mutta onko se työttömien ja ulkolaisten vika?Väitän, että suurin osa heistä haluaisi ihan itse itsensä elättää, mutta siihen ei vaan aina ole mahdollisuutta, kaikille ei ole töitä.

Mitä se itsensä elättäminen muka on kun joutuu nostamaan töiden ohella tukia enemmän kuin maksaa veroja.

Jos palkat ovat kerran niin huonot, että niillä ei elä, niin viimeinen motivaatio viety pois.

Vierailija
59/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön.- kirjoitti:

Olen työtön jos haluan. En sitä keneltäkään kysy lupaa olla työtön. Sitä paitsi töitä ei saa vaikka haluaisi. Viime kesänä kun tätä kerrostaloa maalattiin niin sitä tekivät vain ulkomaalaiset. ei kelpaa suomalaiset töihin.

MOT tutki aikanaan miten esimerkiksi Olympiastadionin korjausta pyöritettiin ulkomaisella työvoimalla. Työntekijöitä peloteltiin ja palkat maksamatta. Juhlapuheissa puhutaan tietysti työvoiman vapaasta liikkuvuudesta ja miten hyvin valvonta toimii Suomessa.

Vierailija
60/109 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kiikun työuupumuksen rajamailla ja tulen ryöstetyksi joka kuukausi palkkapäivänäni. Nämä toimivat muistutuksena siitä, kuka rahani vie. 

Älä huoli, ehkä sinäkin pääset vielä työttömäksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän