Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 1 800 euron palkalla elävä nuori siivooja säästää nyt juustosta ja kananmunista: Mietityttää, onko minulla koskaan varaa hankkia lapsia

Vierailija
31.01.2023 |

https://yle.fi/a/74-20015197

"Vannisella ei ole harrastuksia. Rahat kuluvat asumiseen, puolison autoon, ruokaan, vakuutuksiin sekä laskuihin, kuten puhelimeen. Lisäksi Vanninen lyhentää opintolainaansa kuukausittain.

Kyllä se mietyttää, onko minulla koskaan varaa omakotitaloon, onko varaa hankkia lapsia tai mennä naimisiin. Rahaa ei tunnu ikinä jäävän säästöön tarpeeksi."

Välillä ihan järkevää puhettakin, hyvä miettiä etukäteen onko niihin lapsiin varaa eikä pukata niitä maailmaan liukuhihnalta ja sitten valittaa, kun on niin tiukkaa.

Kommentit (226)

Vierailija
141/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo juttu, että rahaa menee puolison autoon, on aivan älytön. Onko pitänyt taas ostaa joku bimmeri osamaksulla, johon menee tyyliin 650e/kk? Kenen se auto on, kun osari päättyy? Lukeeko siivoojan nimi omistuskirjassa, vai menikö rahat miehen huvituksiin? Mihin muihin miehen laskuihin rahat menee? Baari-iltoihin?

Nyt naiset, vähän rotia. Ennen oltiin nyrkin ja hellan välissä, nykyään näköjään ihan kynnysmattoina. Parempi muuttaa omilleen, kuin kituuttaa jonkun liimaletin peniksenjatkeen mahdollistajana. Nyt äkkiä oma elämä.

Vierailija
142/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole mitään ihmisoikeutta omakotitaloon missään kohtaa elämäänsä. Ei myöskään lapsiin, autoon tai harrastuksiin. Yhteiskunta voi huolehtia siitä, että ravintoa on, katto pään päällä ja jonkinlaiset vaatteet. Mutta muu on sitten pakko kyllä itse hankkia.

Lapsiin kyllä on.

Ja Suomessa yhteiskunta huolehtii siitä, että ne lapsetkin saa ruokaa ja vaatteet ja katon päänsä päälle, ja koulutetaan. Ihmisiä nekin on.

Jos irtisanotaan töistä ja on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea, myöskään lainat ei ole laskuja.

Jos irtisanotaan töistä, ei tipu ihan heti toimeentulotuelle.

Työmarkkinatuki on 745 netto, kun 2 lasta.

Kun työt loppuu niin ensin saa ansiosidonnaista ja normaali työllistyy jo sinä aikana uuteen työpaikkaan ellei jo ennen sitä kun kuluttaa vuosilomapäiviään. Vain heikoin aines kokee toimeentulotuen. 

Minä olen ihan normaali ja silti putosin työmarkkinatuelle.

Ehkä me vain luullaan olevamme normaaleja. Kummasti se normaalius karisee, kun ikä alkaa viitosella.

Itse en ole vielä vuosienkaan työttömyyden jälkeen silti heikointa ainesta eli toimeentulotuella, kun on säästöjä. Niiden avulla suoritan tässä nyt toista korkeakoulututkintoa. Tuskin se minua silti enää työllistää. Kun valmistun, koittaa putoaminen sinne heikoimman aineksen laariin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin alle 3000e/kk bruttopalkka on surkea palkka. Suomeen pitäisi säätää minipalkkalaki joka olisi ettei alle 3000e/kk bruttopalkkaa saisi maksaa.

Ei lapsia kykene tekemään pienellä palkalla ja pienellä palkalla ei elä eli tarvitsee yhteiskunnalta rahaa palkan päälle.

Miehillä taas parisuhdetta on erittäin hankala muodostaa jos palkka on pieni.

Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.

Sun palkka on alle 3000e/kk, koska et selvästi ole penaalin terävin kynä. Tuo minimipalkkalaki ei tietenkään nostaisi vähäarvoisempien töiden palkkoja yli 3000 euroon, koska työn arvo ei ole niin korkea. Ei yritys siinä takkiinsa ala ottamaan. Ne työt jää sitten tekemättä ja työttömyys kasvaa. Mutta sä varmaan vassarina ajattelit, että no sehän on kiva. Valtio sitten maksaa kotona kimblen pelaamisen kaakaomukin äärellä.

Tarkoititko että kaikki, jotka saa alle 3000 e/kk, on niitä "ei-penaalin-terävimpiä kyniä"? Niinku esimerkiksi kaikki terveysasemilla vastaanotossa päivätyötä tekevät sairaanhoitajat? 

Vierailija
144/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison tuloista ei kerrota mitään? Kyllä kaksi aina pärjää jos molemmat työssä. Särähti korvaan tuo omakotitalo. Näin pääkaupunkiseudulla aina asuneena edes ajatellut koskaan omakotitaloa.

Muualla Suomessa omakotitalo on normi.

Vierailija
145/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kuinka paljon hän saa nettona? Entä puoliso?

Meinaan, meidän nelihenkisen perheen nettotulot ovat about 2300e/kk ja pärjätään ihan hyvin. Pystytään ostamaan myös juustoa ja kananmunia. Tuloista menee hiukan päälle 600e asumiskuluihin (laina+yhtiövastike) sekä 120e sähkölaskuun per kuukausi (näillä nykyisillä hinnoilla).

Joo, ei näillä tuloilla ok-taloon muuteta mutta ei sen niin väliä ole.

Teillä on kyllä todella pienet asumiskulut, missä asutte?

Käykö teistä siis kukaan töissä?

Vierailija
146/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs on siivooja. Opiskelisi paremman ammatin eikä vinkuisi.

Entä jos tykkää siivoustyöstä? Kyllä kaikella työllä pitäisi tulla toimeen. Itsekin olen aikoinani joutunut tekemään päätöksen sillä perusteella tykkäänkö työstäni vai en. Kyseessä ei ollut siivoustyö, mutta kuitenkin matalasti palkattu työ. Olisin saanut paremmin palkatun työn, mutta koin sen niin stressaavaksi että olin kotona aina kärttyinen ja väsynyt. Joten palasin takaisin sille huonommin palkattuun työhöni, jolla kuitenkin tuun toimeen. Mutta omakotitalo haave piti silloin suosiolla kuopata.

Kaikkea ei voi saada, se on selvää. Mutta kyllä toimeen pitää tulla jokaisen työssäkäyvän kuitenkin. Ja hitusen verran pitää olla varaa johonkin ylimääräiseenkin, esimerkiksi harrastukseen.

Vierailija
147/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole mitään ihmisoikeutta omakotitaloon missään kohtaa elämäänsä. Ei myöskään lapsiin, autoon tai harrastuksiin. Yhteiskunta voi huolehtia siitä, että ravintoa on, katto pään päällä ja jonkinlaiset vaatteet. Mutta muu on sitten pakko kyllä itse hankkia.

Lapsiin kyllä on.

Ja Suomessa yhteiskunta huolehtii siitä, että ne lapsetkin saa ruokaa ja vaatteet ja katon päänsä päälle, ja koulutetaan. Ihmisiä nekin on.

Jos irtisanotaan töistä ja on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea, myöskään lainat ei ole laskuja.

Kun työt loppuu niin ensin saa ansiosidonnaista ja normaali työllistyy jo sinä aikana uuteen työpaikkaan ellei jo ennen sitä kun kuluttaa vuosilomapäiviään. Vain heikoin aines kokee toimeentulotuen. 

Myös ansiosidonnaisella voi saada karenssin ja ansiosidonnaista ollaan lyhentämässä 200 päivään.

Karenssi on itse aiheutettu, ja joka tapauksessa töissä ollessa säästetään puskuri. Siihen pystyy myös siivooja.

Karenssi voi tulla, jos tekee nettisivuilla virheen tai hakee opiskelemaan ilman lupaa.

Vierailija
148/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa puolison auton kulut

Jep. On rahaa puolison auton maksamiseen, mutta ei ole rahaa kananmuniin. Joku on yksinkertaisesti t-y-h-m-ä. 

Vierailija
149/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin kyllä on.

Myös ansiosidonnaisella voi saada karenssin ja ansiosidonnaista ollaan lyhentämässä 200 päivään.

Karenssi on itse aiheutettu, ja joka tapauksessa töissä ollessa säästetään puskuri. Siihen pystyy myös siivooja.

Karenssi voi tulla, jos tekee nettisivuilla virheen tai hakee opiskelemaan ilman lupaa.

Ne säännöt eivät ole mitkään monimutkaiset. Virheestä tulee ensimmäisellä kerralla huomautus, toisella muutaman päivän karenssi. Kolmannesta voikin jo syyttää itseään. Kolmen kuukauden karenssia ei enää ole, eikä siinäkään mitään pelättävää ollut.

Vierailija
150/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunat maksaa 2e eikä niihin ole varaa?

Vierailija
151/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on kaupoissa hyllyttämässä tavaroita työmarkkinatuella ja 9 euroa/työpäivä kulukorvauksella.

Vierailija
152/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua... mitä säästöjä naimisiin meno tai lasten hankkiminen vaativat?

Yleensä ihmiset kai käyttävät häihin rahaa. Me saimme omiin häihimme tuhlattua noin 8 000 euroa. Tietysti aina voi käydä maistraatissa ja jättää juhlat järjestämättä mutta suurin osa pareista nyt vain haluaa jotain muuta. Ja lapsien kohdalla et ole tosissasi? Tai sitten olet hyvin suurituloinen tai saanut kaiken lahjoituksina

En ole suurituloinen enkä ole saanut lahjoituksia. Elän aika vaatimattomasti, huonekalut ja astiat kirppikseltä jne. Mutta tajuan, että kyllä tämä maa jollakin tavoin lapsista huolta pitää. Kyllä, olen lasten kohdalla tosissani. Jos niitä haluaa, niitä voi tehdä, vaikka ei olisi tuloja ollenkaan.

Se on oma ongelma, jos haluaa isot häät. Jos tärkeintä on vain päästä naimisiin, se onnistuu sen suuremmitta maksuitta. (Myös kirkollinen vihkiminen, jos sellaisen haluaa.) 

Niin se on oma ongelma jos haluaa isot häät joihin tulee kaikki itselleen tärkeät ihmiset. Oikeasti minusta surullista jos jonkun ajatusmaailma tämän kaltainen ettei elämän tärkeintä päivääkään voi jakaa muiden kanssa.

"Tilastokeskuksen ja THL:n laskelmien mukaan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 130 000 euroa. Se on sellainen potti, ettei kukaan heittäydy hankkimaan lasta siksi, että kunta maksaa muutaman satasen synnytyspalkkion tai hallitus laatii uuden vanhempainvapaamallin."

Voihan sitä hankkia lapsia ilman mitään tuloja mutta sääli niitä lapsia. 

Vierailija
153/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. On rahaa puolison auton maksamiseen, mutta ei ole rahaa kananmuniin. Joku on yksinkertaisesti t-y-h-m-ä. 

Kouvolassa siivooja tarvitsee autoa kun liikkuu paikasta toiseen. Kananmunilla ei matka taitu mihinkään. 

Vierailija
154/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin alle 3000e/kk bruttopalkka on surkea palkka. Suomeen pitäisi säätää minipalkkalaki joka olisi ettei alle 3000e/kk bruttopalkkaa saisi maksaa.

Ei lapsia kykene tekemään pienellä palkalla ja pienellä palkalla ei elä eli tarvitsee yhteiskunnalta rahaa palkan päälle.

Miehillä taas parisuhdetta on erittäin hankala muodostaa jos palkka on pieni.

Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.

Sun palkka on alle 3000e/kk, koska et selvästi ole penaalin terävin kynä. Tuo minimipalkkalaki ei tietenkään nostaisi vähäarvoisempien töiden palkkoja yli 3000 euroon, koska työn arvo ei ole niin korkea. Ei yritys siinä takkiinsa ala ottamaan. Ne työt jää sitten tekemättä ja työttömyys kasvaa. Mutta sä varmaan vassarina ajattelit, että no sehän on kiva. Valtio sitten maksaa kotona kimblen pelaamisen kaakaomukin äärellä.

Yritykset sitten vain aikansa itkevät työvoimapulaa, ja sitten pistävät pillit pussiin, jos ei kelpaa se mitä on tarjolla.

On loogisesti mahdotonta, että kaikki, tai edes kovin moni, voisi olla se penaalin terävin kynä. Jotenkin systeemin vain pitää olla sellainen, että suurin osa töistä saadaan hoidettua ihan keskikertaisuuksien voimin, koska suurin osa työntekijöistä on vain keskinkertaisia.

Vierailija
155/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nettotulot 1500€, mistä elatusmaksut 200€ asumiskulut vastike ja laina 750€ sähkö 100€, muut lainat 100€ . Autojen kulut 250€ bensat ja vakuutukset ja ihan hyvin pärjään. Rahaakin jää säästöön.

Vierailija
156/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouvolassa siivooja tarvitsee autoa kun liikkuu paikasta toiseen. Kananmunilla ei matka taitu mihinkään. 

Munamankelilla voisi taittuakin?

Ongelma on siis siinä, että siivoojan pitäisi liikkua paikasta toiseen. Joko Kouvolan yhdyskuntarakenne on ihan pielessä, tai sitten siivousalan työn organisointi. Luulisi, että siivottavaa pintaa löytyisi aina yhden siivoojan läheltä ihan tarpeeksi, jos halua olisi.

Vierailija
157/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se omakotitalo ole mikään avain onneen muutenkaan. Olen itse kasvanut perheessä, jossa vanhemmat olivat pienituloisia ja hankkivat aluksi kerrostalokämpän pihapaitolla, mutta sitten me muutettiin ok-taloon. Muistan kuinka jo silloin lapsena kysyin, että miks meidän pitää muuttaa täältä pois, meillä on niin ihana koti ja kiva pihapatio. No, mun vanhemmat vaan oli sitä mieltä että täytyyhän se olla omakotitalo. No sen jälkeen kun sinne muutettiin, alkoi riitely rahasta, pihatöistä, remonteista jne. Ja sitten erosivat ja myytiin talo.

Mun mielestä me oltaisiin voitu hyvin asua siinä missä alunperin oltiinkin. Se kerrostalokämppä oli oikein ihana ja kodikas. Olin oikein tyytyväinen siihen pieneen omaan huoneeseeni missä oli isoäidiltä saatu vanha peilipöytä ja ukin itse tekemä sänky. En olisi tarvinnut isompaa huonetta ja Ikean huonekaluja. Enkä riiteleviä vanhempia. Lapset tyytyy lopulta todella vähään, lapsille tärkeintä on rakastavat vanhemmat. 

Vierailija
158/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on kaupoissa hyllyttämässä tavaroita työmarkkinatuella ja 9 euroa/työpäivä kulukorvauksella.

Ei ole!

Vierailija
159/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiin kyllä on.

Minä olen ihan normaali ja silti putosin työmarkkinatuelle.

Ehkä me vain luullaan olevamme normaaleja. Kummasti se normaalius karisee, kun ikä alkaa viitosella.

Itse en ole vielä vuosienkaan työttömyyden jälkeen silti heikointa ainesta eli toimeentulotuella, kun on säästöjä. Niiden avulla suoritan tässä nyt toista korkeakoulututkintoa. Tuskin se minua silti enää työllistää. Kun valmistun, koittaa putoaminen sinne heikoimman aineksen laariin!

Minä olin 48v kun jäin tehtaasta työttömäksi kun sulki ovensa. Kouluun ja opiskelin uuden ammatin. Olin yli 50v kun aloitin uudessa ammatissa ja töitä riittää. Ne on niitä valintoja kuten joku täällä niin osuvasti aiemmin sanoi. Oikea ammatti ja työllistyy vielä myöhemmälläkin iällä. 

Vierailija
160/226 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Mitä hän on opiskellut jos on kuitenkin siivooja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi