Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitseeko Suomessa myytäviä kuivahiivoja herättää?

Vierailija
31.01.2023 |

Varmaankin monen mielestä tyhmä kysymys. Suomalaisissa ohjeissa kuivahiiva sekoitetaan vehnäjauhoihin, mutta monen muunmaalaisissa kuivahiiva sekoitetaankin ensin lämpimään veteen ja herätetään muutaman minuutin. Mitenhän on, kumpi metodi on parempi?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tämä hiivahulluus loppuu, leipooko joku ilman?

Mikä hiivahulluus? Jos leivon niin käytän vain itse kotona tekemääni luomuhiivaa.

Ei kai kukaan kaupan myrkkyhiivoja käytä, eikä sattumanvaraisia villihiivoja.

Vierailija
22/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän kuivahiivan nesteeseen ja heti perään jauhot. Hyvin on kaikki kohonneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiivahulluus? Jos leivon niin käytän vain itse kotona tekemääni luomuhiivaa.

Juu aivan, kukaan ei osta kaupasta hiivaa :D

Vierailija
24/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu aivan, kukaan ei osta kaupasta hiivaa :D

Jäi kai mainitsematta "kukaan järkevä".

-sama

Vierailija
25/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee taikinan ilman vaivaamista, niin silloin on hyvä herättää hiiva ripauksella sokeria.

Vierailija
26/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä laitan noin 40-asteiseen veteen sen hiivan. Laitanpa myös suolan ja hiukan sokeria. 10 minuuttia annan olla.

Tämä pätee niin sämpylöiden, pizzan kuin pullan kanssa.

Olen lukenut että suola on myrkkyä hiivalle. Suola vasta jauhojen kanssa,

Liika suola on myrkkyä kaikille eläville soluille. Kuten myös tislattu vesi. Sopiva määrä mineraaleja edistää elämää. Meriveden ja veren suolamäärä on kai 3,5 %.

Ruokaleivän 1-1,5% ja se ei estä hometta.

Vierailija
27/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niinkin kätevä emäntä (oletettu) että tietää kuivahiivan ja osaa sitä hyödyntää leivonnassa niin ihmetyttää että pitää silti tulla tänne kyselemään kuivahiivan ominaisuuksista.

Vierailija
28/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee taikinan ilman vaivaamista, niin silloin on hyvä herättää hiiva ripauksella sokeria.

Sunnuntaina 5. helmikuuta tulee täysikuu - pellon laitaan kun silloin hautaa lehmän sarven sopivilla lisukkeilla, niin siitä pellosta syksyllä korjatusta viljasta tehty jauho nousee hyvin ilman sokerilisäystä. Sokeri on myrkkyä.

Vierailija
29/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on niinkin kätevä emäntä (oletettu) että tietää kuivahiivan ja osaa sitä hyödyntää leivonnassa niin ihmetyttää että pitää silti tulla tänne kyselemään kuivahiivan ominaisuuksista.

Miksi kukaan kätevä emäntä käyttäisi kuivahiivaa??

Vierailija
30/30 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Puhelimen herätyskellolla onnistuu mainiosti. Sitten illalla pitää vain muistaa taas peitellä hiivat lämpimään peiton alle. Iltasadunkin olen joskus lukenut.

Sopivalla tärinällä/värinällä saa muuten hiivasolut helpommin irtoamaan tosistaan ja silloin solut saavat suuremmankosketuspinnan nesteeseen. Lämpimässä peiton alla hiivasolut viihtyvät hyvin, kun ei huonelämpöinen viileä ilma kylmennä pintaa, pinnalla olevat hiivasolut käyttävät peiton alla olevan hapen ja lisääntyvät (sadunluvun ajan). Kun happi loppuu niin hiivasolut alkavat tuottaa hiilidioksidia mikä tekee taikinaan kuplia ja leivonta voi alkaa.