11v lyö päivittäin mua tai veljeään
En tosiaan tiedä mistä tuo on alkanut. Meillä ei kukaan lyö tai ole lyönyt lapsia eikä hänkään ennen sitä tehnyt. Koulussakin on ollut tappeluissa mukana, mutta vaikka sielläkin ollaan asiaa puitu, ei olla saatu selville, mistä se johtuu. Kuulema vaan ärsyttää.
Kotonakin lyöminen tai läpsiminen on päivittäistä. Minun mielestä hänen ei tarvitse edes pahemmin suuttua ja kiukustua, kun käsi jo käy.
Olen yrittänyt tehdä kaikkeni, mutta tuntuu että en saa tätä loppumaan. Oikeastaan tuntuu, että mitä enemmän olen kieltänyt ja rankaissut häntä (puhelin pois, kotiaresti, ei karkkipäivää), sitä enemmän hän lyö.
Kommentit (136)
Nykyään on paljon huonosti tai jopa väkivaltaisesti käyttäytyviä lapsia. Kyse ei aina ole siitä, että lasta kiusattaisiin koulussa. Joskus on niin, että lapsi syystä tai toisesta käyttäytyy huonosti, jonka seurauksena hän ajautuu JATKUVASTI ja PÄIVITTÄIN kahnauksiin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa tuosta äitiään ja veljeään lyövästä 11-vuotiaasta tuli tämän tarinan uhri?
Siinä vaiheessa kun selvisi, että lasta kiusataan.
Lueskelin ketjun viestejä. Aluksi ongelmana oli se, että lapsi lyö äitiä ja veljeä. Keskustelun edetessä tässä keskusteluketjussa on päätetty, että lasta kiusataan rajusti koulussa ja joku jo ehdotti rikosilmoituksen tekemistä. Huh!
Ap, nyt kannattaa selvittää asiaa oman lapsen kanssa. Jos häntä kiusataan, asia täytyy selvittää. Lyöminen ei ole hyväksyttyä toimintaa edes pahan olon purkamiseen.
Lapsella on paha olla. Todennäköisesti kiusaamista, epävarmuutta siitä omasta olosta ja isoksi kasvamisesta. Älä rankaise vaan kohtele entistä hellemmin. Juttele, anna aikaa, palkitse kaikesta pienestäkin hyvästä. Meillä alkoi samassa iässä, aika pohja mudissa käytiin. Ei vahingoittanut muita mutta sen sijaan itseään vahingoitti. Haettiin välittömästi ja aika alussa apua ja sitä saatiin. Nyt hyvinvoiva 17v. jolla opiskelut sujuu hyvin.
Ehdoton ei lyömiselle. Ennakoi ja palkitse kun ei lyö.
oliko hän tyttis voiko olla että pari sormea tungetaan johonkin lähellä oleiin reikiin kotimatkalla pitserian ohi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut mikään huitoja koskaan, mutta helposti hermostuva ja itkuherkkä hän on aina ollut. On myös eräs diagnoosi ja siihen lääkitys.
En aio jättää lastani yksin. Ap
Ja tässä on selitys, miksi lapsesi on valittu kohteeksi. Ole hyvä, sinä sen itse sanoit.
Kyseinen lapsi vaikuttaa tunneihmiseltä. Minullakin on sellainen erittäin herkkä poika. Laitoin hänet vastustelustaan huolimatta erääseen kamppailulajiharrastukseen. Tein paljon töitä hänen suostuttelemiseksi. Perusteluissa en maininnut paranevaa kykyä hyökätä kamppailutilanteissa vaan puhuin fyysisen voiman kehittymisestä, motoriikan kehittymisestä, statuksen noususta ja kyvystä suojautua hyökkäykseltä. Luokan häirikkö jätti lapseni rauhaan ilmeisesti statuksen nousun myötä. Jos jotain kamppailutreeniä voisi suositella niin kannattaa käydä juttelemassa asioista junnu Krav Magaa valmentavan henkilön kanssa. Heillä on yleensä kokemusta vastaavien haasteiden päihittämisestä monipuolisilla keinoilla.
Jos lasta palkitsee siitä, ettei lyö eli käyttäytyy kuten normaaleilta ihmisiltä odotetaan, oppii hän ennen pitkää mallin, jossa edellyttää muilta ihmisiltä "palkintoja" samaan tapaan. Eli tulevan puolison pitää pahimmassa tapauksessa "käyttäytyä kunnolla" ja tehdä mieliksi, jotta säästyy lyömiseltä. Lapsi oppii manipuloimaan:"Anna peli niin en enää lyö".
Kiinnipito niin kauan että rauhoittuu. Tyttärellä oli aivan sama ongelma ja se ratkaistiin näin. Sitten juteltiin. Kiinnipitoja jatkettiin niin kauan että oppi olemaan.
Lyömisen pitää loppua heti. Ei ole mitään (teko)syytä sallia lapsen lyömistä. 11-vuotias on jo todella iso ymmärtämään, että lyöminen on väärin. Muutamien vuosien kuluttua hän on jo rikosoikeudellisessa vastuussa väkivaltaisesta käytöksestään. Nyt pitää toimia tai pian on liian myöhäistä. Nyrkit kuriin!
Vierailija kirjoitti:
Lyömisen pitää loppua heti. Ei ole mitään (teko)syytä sallia lapsen lyömistä. 11-vuotias on jo todella iso ymmärtämään, että lyöminen on väärin. Muutamien vuosien kuluttua hän on jo rikosoikeudellisessa vastuussa väkivaltaisesta käytöksestään. Nyt pitää toimia tai pian on liian myöhäistä. Nyrkit kuriin!
Jos se lyöminen halutaan saada loppumaan niin pitäisi ymmärtää mitä sen taustalla on. Lapsella on ollut itselläänkin mustelmia, ei kai hän sentään ole lyönyt itse itseään?
semmoisen olet sitten kasvattanut
pisa tulokset laskevat samaa tahtia kuin yh:t lisääntyvät
Lapsen ei pidä koskaan antaa lyödä vanhempaansa. Se kertoo siitä, että vanhempi on menettänyt auktoriteettinsa, lapsi ei enää kunnioita vanhempaansa, eikä siis voi myöskään enää luottaa vanhempansa olevan itseään vahvempi. Lapselle on hyvin turvatonta olla vanhempaansa vahvempi. Lyöminen on haaste äidille: Laita minulle rajat, ole luja, pidä minusta huolta. Tässä ketjussa vyörytetään syytä kouluun eli johonkin pois itsestä, mutta kyllä se syy voi löytyä ihan sieltä omasta kodistakin.
Ja ihmeen nössöä nykyvanhemmuus on. Tarpeeksi lujat rajat kun laittaa, kyllä lapsi oppii olemaan.
Missä kohtaa tuosta äitiään ja veljeään lyövästä 11-vuotiaasta tuli tämän tarinan uhri?