Exän testamentti, meneekö tämä nyt ihan oikein?
Minulla ja exällä kaksi lasta, exällä uuden vaimonsa kanssa kaksi, vaimolla yksi aiemmasta suhteestaan. Puolet omaisuudesta testamentattu tälle uudelle vaimolle, puolet lapsille. Eli minun lapseni saavat isänsä perinnöstä yhteensä neljänneksen. Suuri osa exän omaisuudesta on kerrytetty meidän avioliiton aikana, jolloin hoidin lapset ja mahdollistin hänelle hyväpalkkaisen työn tekemisen. Ja tästä minun panoksestani valuu nyt valtaosa sille uudelle puolisolle ja hänen kauttaan myös hänen vanhimmalle lapselleen. Oko tämä nyt ihan oikeudenmukaista?
Kommentit (62)
Laillistahan tuo tietysti on, mutta kyllä muakin ärsyttäisi jos lasteni isä laittaisi uuden vaimonsa ja näiden lapset meidän lasten edelle. Siis että antaa perintöä vaimolle joka on pois omilta lapsilta, tosi kylmää. Ja uudet lapset tietty perii sen omaisuuden lopulta kun äitinsä kuolee, mutta vanhemmat lapset eivät tietenkään peri sitten enää mitään hänen omaisuudestaan, joten saavat lopulta vähemmän. Ymmärrän ap:ta että tuntuu pahalta.
Tietään varmaankin, kun ap:n lapset on kutsuttu perunkirjoitukseen. Jos ositusta ei ole tehty niin myös ap kuuluu kuolinpesän osakkaaksi. Perukirjaan pitää olla liitteenä edellisen liiton ositus, jolloin on tosite, että ositus on tehty eikä exälle kuulu mitään.