Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä lukuaineiden keskiarvo 8.8 hyvä peruskoulun päättärissä?

Vierailija
31.01.2023 |

Vai onko se keskitasoa?

Tai mikä yleensäkin on keskitasoa?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojalla tarkoittaa, että on kympin poika, tytöllä, että on 8.0

Professori Keltikankaan mukaan lähtevät yla-asteelta liian suurilla numeroilla ja pojat liian pienillä taitoonsa ja älynsä nähden.

Olenpa aika varma siitä, että professori ei ole tuollaista aivopierua päästänyt. Tuossahan implisiittisesti väitetään, että pojille pitäisi antaa numeroita älyn perusteella. Eivät ne numerot kenellekään tule älystä, vaan annetusta näytöstä.

On sanonut. Keltikangas sanoo että tytöt saavat liian suuria numeroita tasoonsa nähden. Googlaa itse.

Pärstäkertoimella arvosanat on aina annettu. Nykyään sentään ei tarvitse yliopistoon hakea todistuksella, joka on pärstäarvioitu.

Ei tarvitse, mutta voi hakea, jos on millä hakea.

Vierailija
62/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua näitä, joiden mielestä ei ole hyvä. No onhan, kasikin on hyvä. Ysi on kiitettävä ja 10 erinomainen, joten mitä muuta tuo olisi kuin hyvä tai oikein hyvä.

Omista kouluvuosista on varmasti paljon aikaa. Itselläni on viime vuosilta kokemusta, ja kuopus pääsi yläasteelta pari vuotta sitten. Nykyään 8,8 ei ole mikään kovin ihmeellinen suoritus. Itsellänikin oli peruskoulun päättötodistuksessa tuo keskiarvo, ja vaikka itse sanonkin, osaaminen oli minulla aivan eri luokkaa kuin nykyisillä 8,8:n oppilailla. Silloin 80-luvulla tuo oli myös luokan paras KA, nykyisin olisi keskitasoa.

Höpsis. Olen opettaja ja tuo on keskitasoa parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiverto. Eli ei hyvä eikä huono. Eihän tuossa edes kaikista lukuaineista ole saanut ysiä. Tokihan lukiossa on aikaa parantaa arvosanojaan.

Ennen muinoin peruskoulun yläasteelta sai helpommin hyviä arvosanoja kuin lukiossa, jossa ei ollut enää edustettuna koko ikäluokka.  Yliopistossa voi keskittyä juuri niihin oppiaineisiin missä tietää olevansa hyvä, mutta lukiossa joutuu enemmän hajottamaan voimiaan eri aineiden välillä. Tosin yliopistossa ne tenttikirjat pitää omaksua yhdessä kuukaudessa eikä niihin käytetä koko lukukautta tai lukuvuotta.

Vierailija
64/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika lähti ysiltä 8.88 keskarilla.

Oli enkku., matikka, fyssa ym kympit.

Pojan keskiarvoa laskettiin kevättodistukseen ja tyttöjen nostettiin.

Ovat kaupungin korkeimman keskiarvon lukiossa, jossa poikani vetää kymppejä ja poika parempi mm, enkussa, pitkä matikka on 10, tytöt itkee kokeissa, eivät osaa.

Siis hetki, onko sinulla poika ja useita tyttöjä yhtäaikaa lukiossa?

Vai perustuuko tämä tarina pojan ylivertaisuudesta ja tyttöjen itkusta vain pojan omaan kertomukseen? Olisin aika varovainen ruokkimaan tuollaista tarinointia nuorella ihmisellä.

Vierailija
65/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua näitä, joiden mielestä ei ole hyvä. No onhan, kasikin on hyvä. Ysi on kiitettävä ja 10 erinomainen, joten mitä muuta tuo olisi kuin hyvä tai oikein hyvä.

Omista kouluvuosista on varmasti paljon aikaa. Itselläni on viime vuosilta kokemusta, ja kuopus pääsi yläasteelta pari vuotta sitten. Nykyään 8,8 ei ole mikään kovin ihmeellinen suoritus. Itsellänikin oli peruskoulun päättötodistuksessa tuo keskiarvo, ja vaikka itse sanonkin, osaaminen oli minulla aivan eri luokkaa kuin nykyisillä 8,8:n oppilailla. Silloin 80-luvulla tuo oli myös luokan paras KA, nykyisin olisi keskitasoa.

Ei millään pahalla, mutta opetat varmaan jossain Pielavedellä. Kaupungeissa on hyvinkin keskitasoa.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000008834644.html

Vierailija
66/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskisuurissa kaupungeissa tuolla pääsee heittämällä kaupungin parhaaseen lukioon.

Meidän pojalla oli tuo keskiarvo, ja todellakaan ei heittämällä mennyt mihinkään. Onneksi viimeinen lukiovalinta oli vähän huonompi, varman päälle-valinta, ja sinne pääsi. Kaverinsa, jolla keskiarvo alle 8, joutui lukioon naapurikuntaan, joka päivä 30 km suuntaansa bussissa.

Hui kauhistus, ihan 30km suuntaansa. Kauheeta.

Mulla on 120km sivu.

Terveiset Lapista.

30km/sivu on ihan normisettiä useimmille.

Minunlla on 2 lasta lukiossa, molemmilla saman verran koulumatkaa, molemmat eri paikkakunnilla koulussa.

Itse menin amikseen, matkaa 40km, viikot asuin oppilasasuntolassa.

Minä kävelin kaikki koulumatkat peruskoulun ala-asteen, yläasteen ja lukion aikana kolmeen eri koulurakennukseen, jotka sijaitsivat suunnilleen samassa kaupunginosassa Savon pääkaupungissa. En käyttänyt edes polkupyörää.

Vierailija
67/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta opetat varmaan jossain Pielavedellä. Kaupungeissa on hyvinkin keskitasoa.

Oletko lukenut ollenkaan Pisa-tuloksia? Väität siis, että peruskoulun päättötodistuksen ka on n.8.8, mutta silti oppimistulokset ovat laskeneet kuin lehmänhäntä?

Vierailija
68/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika lähti ysiltä 8.88 keskarilla.

Oli enkku., matikka, fyssa ym kympit.

Pojan keskiarvoa laskettiin kevättodistukseen ja tyttöjen nostettiin.

Ovat kaupungin korkeimman keskiarvon lukiossa, jossa poikani vetää kymppejä ja poika parempi mm, enkussa, pitkä matikka on 10, tytöt itkee kokeissa, eivät osaa.

Lisään : poikani ei koskaan ole lukenut kokeisiin.

Minulla on ilmiöimäinen muisti, hyvä että on periytynyt ;)

Yleensä tällaiset kaltaisesi harvinaiset ja ilmiömäiset yksilöt tunnistaa virheettömästä kirjoituksesta, koska kirjoitustaidon varassa oikeastaan on kaikki koulussa esseevastauksista vieraiden kielten kielioppiin.

Mutta anna kun arvaan: sinä se vaan rennosti täällä kirjoittelet etkä mitään pilkkua viitsi viilata. Osaisit kyllä, eikö vaan...

Vierailija
69/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskisuurissa kaupungeissa tuolla pääsee heittämällä kaupungin parhaaseen lukioon.

Meidän pojalla oli tuo keskiarvo, ja todellakaan ei heittämällä mennyt mihinkään. Onneksi viimeinen lukiovalinta oli vähän huonompi, varman päälle-valinta, ja sinne pääsi. Kaverinsa, jolla keskiarvo alle 8, joutui lukioon naapurikuntaan, joka päivä 30 km suuntaansa bussissa.

Hui kauhistus, ihan 30km suuntaansa. Kauheeta.

Mulla on 120km sivu.

Terveiset Lapista.

30km/sivu on ihan normisettiä useimmille.

Minunlla on 2 lasta lukiossa, molemmilla saman verran koulumatkaa, molemmat eri paikkakunnilla koulussa.

Itse menin amikseen, matkaa 40km, viikot asuin oppilasasuntolassa.

Minä kävelin kaikki koulumatkat peruskoulun ala-asteen, yläasteen ja lukion aikana kolmeen eri koulurakennukseen, jotka sijaitsivat suunnilleen samassa kaupunginosassa Savon pääkaupungissa. En käyttänyt edes polkupyörää.

Isommissa kaupungeissa on käyty jo vuosia keskustelua siitä, miten lukiolaisille riittäisi aloituspaikkoja omassa kaupungissa, ettei tarvitsisi turhaan matkustaa joka päivä kymmeniä kilometrejä. Ei ole ympäristönkään kannalta järkevää, että esim. Tampereella ei pääse tamperelainen opiskelija lukioon alle 8,5 keskiarvolle, joten pakko käydä lukio Valkeakoskella tai muussa pikkukylässä, jossa sisäänpääsyraja 5. Kannattaisi lisätä aloituspaikkoja kaupunkeihin, joissa nykyään valtavat opetusryhmät samaan aikaan kun maalla on 10 oppilasta luokallaan.

Vierailija
70/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut ollenkaan Pisa-tuloksia? Väität siis, että peruskoulun päättötodistuksen ka on n.8.8, mutta silti oppimistulokset ovat laskeneet kuin lehmänhäntä?

Taatusti arvosanat eivät ole laskeneet, vaikka osaaminen onkin.

Vierailija
71/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tietysti on myös niitä 9-10 oppilaita, ei se mikään yllätys ole. KESKIARVO tarkoittaa sitä, että noiden huippuoppilaiden lisäksi on vielä isompi osa niitä 7-8 oppilaita ja lisäksi vielä vielä heikompia. Taidat olla vähän yksinkertainen vaikka epäilemättä oletkin itse kympin oppilas?

Vierailija
72/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa tosiaankin vaikuttaa käyneen jonkinmoinen arvosanojen inflaatio. Ikävä ilmiö. Toivottavasti uusi ohjeistus hieman hillitsisi sitä kymppitulvaa ja samalla yhtenäistäisi arvosanoja eri puolilla maata.

-eri.

Vierailija
73/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

8.8 on pyöristettynä 9.

On tosi hyvä!

Vierailija
74/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tietysti on myös niitä 9-10 oppilaita, ei se mikään yllätys ole. KESKIARVO tarkoittaa sitä, että noiden huippuoppilaiden lisäksi on vielä isompi osa niitä 7-8 oppilaita ja lisäksi vielä vielä heikompia. Taidat olla vähän yksinkertainen vaikka epäilemättä oletkin itse kympin oppilas?

Tuo lehtiartikkeli on melko helppolukuinen. Esim. Tampereella on koettu ongelmaksi se, että lukioon ei mitenkään itsestäänselvästi pääse alle 8,5 keskiarvolla. Hakea voi vain viiteen lukioon, ja kun noin huonolla keskiarvolla ei pääse kuin kuuteen yhdestätoista lukiosta, on aivan mahdollista jäädä ilman opiskelupaikkaa. Omalla lapsella oli 8,8 keskiarvo pari vuotta sitten, ja oli hyvin lähellä, ettei päässyt lukioon lainkaan. Tilanne on melko erilainen syrjäseuduilla ja kaupungeissa, joissa peruskoulun päättävien osaamistaso on erilainen. Pikkukylissä pääsee lukioon, vaikkei osaisi juuri mitään, kaupungeissa mennään amiksen jämäpaikoille tai kymppiluokalle, jos KA on alle 8,5.

Vierailija
75/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Tosi hyvä keskiarvo - esim. fiksun nuoren, jolla muutakin harrastusta kuin kokeisiin lukeminen.

Vierailija
76/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 59 lisää, että pk-seudulla ollaan.

-59-

Vierailija
77/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lehtiartikkeli on melko helppolukuinen. Esim. Tampereella on koettu ongelmaksi se, että lukioon ei mitenkään itsestäänselvästi pääse alle 8,5 keskiarvolla. Hakea voi vain viiteen lukioon, ja kun noin huonolla keskiarvolla ei pääse kuin kuuteen yhdestätoista lukiosta, on aivan mahdollista jäädä ilman opiskelupaikkaa. Omalla lapsella oli 8,8 keskiarvo pari vuotta sitten, ja oli hyvin lähellä, ettei päässyt lukioon lainkaan. Tilanne on melko erilainen syrjäseuduilla ja kaupungeissa, joissa peruskoulun päättävien osaamistaso on erilainen. Pikkukylissä pääsee lukioon, vaikkei osaisi juuri mitään, kaupungeissa mennään amiksen jämäpaikoille tai kymppiluokalle, jos KA on alle 8,5.

Googlasin tässä nopeasti viitisen kaupunkia Suomen kymmenen suurimman joukosta, ja lukioon pääsyn alaraja oli semmoiset 7,0-7,3, eli numeron alempana kuin väität.

Sille ei tietenkään kukaan voi mitään, jos ei pääse juuri sinne minne hakee.

Vierailija
78/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Tosi hyvä keskiarvo - esim. fiksun nuoren, jolla muutakin harrastusta kuin kokeisiin lukeminen.

Sinulla ei varmaankaan kummmoinen ka ollut, jos oletat, että kiitettävä ka=ei muuta tekemistä kuin kokeisiin lukeminen.

Liikuttavan yksinkertaista väkeä.

Vierailija
79/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli 9.4 ja just ja just pääs parhaaseen lukioon.

Vierailija
80/106 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

Sinulla ei varmaankaan kummmoinen ka ollut, jos oletat, että kiitettävä ka=ei muuta tekemistä kuin kokeisiin lukeminen.

Liikuttavan yksinkertaista väkeä.

En nyt ota kantaa kenenkään yksinkertaisuuteen, mutta ettekö te tajua että tuo 8,8 on käytännössä kiitettävä keskiarvo. Siihen vaaditaan, että lähes kaikki numerot ovat kiitettäviä, tai sitten monta kymppiä ja muutama huono numero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme