Miten saa lapset toimimaan aamulla
Te kenellä aikaiset päiväkotiaamut sujuu, kertokaa miten?? Miten ihmeessä saatte lapset ylös sängystä ja toimimaan? Vai teettekö kaiken heidän puolesta, puette jne.? Riippuu toki iästä myös. Minun pitäisi joka aamu kanniskella 5-vuotiasta, jottemme myöhästy päiväkodista. Hän ei nouse sängystä vaan kääntää kylkeä tai menee peiton alle ja hirveä huuto, sitten lopulta kannan hänet vessaan. Siellä hän menee taas veteläksi ja alkaa makoilemaan lattialla, joten kannan olkkariin pukemaan.... Jos nousee itse nii menee korkeintaan sohvalle makaamaan ja samat jutut. Meidän pitää lähteä kotoa 7:30 ja herään nyt jo 6:30 aamutoimiin. Pitääkö todella herättää lapsi tyyliin kuudelta tai aikaisemmin ja pakottaa lapsi tekemään itsenäisemmin aamutoimia? Ei ole mikään taapero enää kyseessä. Olen aivan loppu.
Kommentit (35)
Aikaisemmin nukkumaan ja illat rauhoitetaan hyvissä ajoin. Lapsen kanssa myls puhutaan asiat selviksi ja kaikkea ei tarvitse hyväksyä. Viisi vuotias tajuaa kyllä asioita ja hänen pillinsä mukaan ei kannata alkaa tanssimaan.
Meneekö lapsi liian myöhään nukkumaan ja on väsynyt? Mun lapsi herää itse ennen herätystä, koska menee aikaisin nukkumaan. On ihan pirteä eikä aamuissa ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö lapsi liian myöhään nukkumaan ja on väsynyt? Mun lapsi herää itse ennen herätystä, koska menee aikaisin nukkumaan. On ihan pirteä eikä aamuissa ole ongelmaa.
Tämähän se ja vanhemmat ovat nyt vastuussa tilanteesta. Lapsiparka.
Lapsi menee sänkyyn 19:30-20, eli unta saa ihan hyvin.. Ap
Illat muutenkin rauhallisia, ei juosta harrastuksissa päiväkodin jälkeen. Ap
Jos lapsi menee tarpeeksi aikaisin nukkumaan, niin olisiko mahdollista esivalmistella aamua paremmin? Kaikki vaatteet katsottu valmiiksi, aamupala valmis kun lapsen pitää herätä.
Paras on, jos aamussa pystyy olemaan suuttumatta, sillä siitä tulee kierre. Lapsi ei halua tehdä mitään kun äiti on vihainen -> äiti on vihaisempi -> lapsi suuttuu ja kieltäytyy yhteistyöstä vielä vihaisemman äidin kanssa.
Sitten voisi ottaa sellaisen lähestymistavan, että yhdessä juttelisitte aamun toimista. Keskustelu vaikka alkuillasta. Tyyliin mitä sinun mielestäsi voisimme parantaa meidän aamuissa? Meidän täytyy lähteä klo 7.30 ja nyt aamut ovat ikäviä. Minä voisin yrittää laittaa tavarat paremmin valmiiksi, miten sinä voisit auttaa? Ja vaikka joku yhteinen palkinto. Saa helmen kun aamu sujuu ja kun 10 helmeä niin uimahalliin.
7 jatkaa
Moni lapsi lähtee luonnostaan mukaan, jos saa itse olla mukana jonkin asian suunnittelussa. Ja kokee, että saa vaikuttaa asioiden kulkuun.
Ja tämä ei tarkoita, että pompitaan lapsen pillin mukaan. Vaan ikään kuin johdatellaan lapsi oikeaan suuntaan antamalla ymmärtää, että hänelläkin on oma osansa asioiden suunnittelussa. Silloin myös on helpompi pitää erillään ne asiat, joissa aikuinen sanoo, miten tehdään.
Onneks meillä puoliso hoiti aikaset aamut ja oli armeija meinikiä. Ei siinä vetkuiltu vastaan.
Laitan joka ilta seuraavan päivän kamppeet valmiiksi, vaatteet on valittu lapsen kanssa yhdessä jne. Tuota edellisen illan keskustelua täytyykin kokeilla. Ap
Illalla tietenkin katsotaan yhdessä kaikki mahdollisemman valmiiksi. Kello on soimassa 5 min aikaisemmin, jolloin tullaan vielä hetkeksi meidän viereen halimaan, jne. Tunnistavat kellosta numerot milloin ruvettaan toimimaan.
Lapset 3 ja 5 vuotta heräävät noin kuudelta, pesevät hampaansa ja valitsevat vaatteensa. Sitten loppuajan voikin leikkiä ennen tarhaa.
Minä vanhempi nousen noin 7:30 ja tottakai tarkistan, että aamutoimet on todella tehty. Nykyään ei tarvitse korjata oikeastaan koskaan mitään edes vaatetuksesta.
Pukevat yhdestä kehotuksesta ulkovaatteet ja eikun menoksi. Ei tämä tietenkään aina näin helppoa ole ollut, asia on yhdessä tähän hiottu. Ja kyllä nykyäänkin voi vielä itku tulla jossain kohtaa.
Saa alapeukuttaa, mutta meillä kannetaan aamuisin lapset sängystä olohuoneen sohvalle torkkupeiton alle telkkarin lastenohjelmia katsomaan. Sitten kun siitä heräilevät, saavat aamiaistarjottimet ja vaatteet vierelleen puettaviksi.
Muut ateriat syödään yhdessä ruokapöydässä, lapset tekevät kotitöitä ja ruutuajan kanssa ollaan tarkkoja. Aamut on vaan niin vaikeita meille pöllöihmisille. Itsekään en kestä jos en saa kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Saa alapeukuttaa, mutta meillä kannetaan aamuisin lapset sängystä olohuoneen sohvalle torkkupeiton alle telkkarin lastenohjelmia katsomaan. Sitten kun siitä heräilevät, saavat aamiaistarjottimet ja vaatteet vierelleen puettaviksi.
Muut ateriat syödään yhdessä ruokapöydässä, lapset tekevät kotitöitä ja ruutuajan kanssa ollaan tarkkoja. Aamut on vaan niin vaikeita meille pöllöihmisille. Itsekään en kestä jos en saa kahvia.
On ihan hyvä tiedostaa, että toimintatyylejä on yhtä monia kuin perheitäkin, kiitos siis myös sinun kommentistasi.
Jotkut lapset eivät aikataulupaineen alla pysty yhteistyöhön, jos heitä kiukkuisesti painostetaan. Siinä ei auta, että joku naapuri sanoo, että kun käsket ni kyllä se pentu tottelee kun ei ole vaihtoehtoa. Ei, kun lapsi menee sellaisesta ihan jumiin. Sellaisille lapsille toimii paremmin yhteistyö. Lapsi kokee, että on aikuisen kanssa yhdessä siinä tilanteessa.
5-vuotias joka käyttäytyy tuolla tavalla tarvitsisi rangaistuksen käytöksestään. Ja tuntuvan sellaisen, eli sen tyyppisen joka oikeasti kirpaisee ja motivoi lapsen muuttamaan käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi menee sänkyyn 19:30-20, eli unta saa ihan hyvin.. Ap
Nukkuuko päiväunet lisäksi päiväkodissa? Tuo klo 20 - 6.30 ei pakosti ole tarpeeksi kaikille (huom, kaikille! tiedän, että joillekin on) viisivuotiaille, jos ei nuku päiväunia lisäksi.
(T. pitkäunisen lapsen vanhempi)
Meillä auttaa ajastimet. Voi kuulostaa hassulta ja robottimaiselta, mutta niitä lapsi uskoo eri lailla kuin käskyttävää vanhempaa. Eikä itsekään tartte stressata, että jäädäänkö vahingossa myöhään.
Eli yksi ajastin tarkoittaa, että nyt pitää pukea päivävaatteet, toinen, että nyt aletaan pukea ulkovaatteita, kolmas, että nyt pitää lähteä ulos ovesta. Meillä tämä vähentää kitkaa ja kiistelyä TOSI paljon.
(Ja tietysti lisäksi pitää varmistaa, että lapsi oikeasti saa tarpeeksi sitä unta eikä aamun toimintakyvyttömyys johdu unenpuutteesta.)
Vierailija kirjoitti:
Kunhan saatte aamut sujumaan ilman hermojen menetystä.
Itse välillä puin osan vaatteista (sukat yms) jo sängyssä samalla kun herättelin. Mikä sun lapsen lempijuttu on, jokin mistä innostuu? Yritä jutella sellasista niin ehkä muksun helpompi herätä.
Talviaamut on kalsoja.
Tää hassu keino toimii myös meillä. Eli jos lapsi on poikkeuksellisen väsynyt ja joudun hänet sikeästä unesta herättämään, poikkeuksellisesti alan pukea häntä siinä sängyssä unenpöpperössä. Hän tykkää siitä! Hänelle tulee siitä ilmeisesti mukava hoidettu vauvamainen olo. :D Samalla jutustelen mukavia ja vähitellen virkistytään päivään hyvässä hengessä, kunnes hän on valmis siirtymään hammaspesulle.
Reippaampina ja vähemmän kiireisinä aamuina hän TIETENKIN pukee itse ja osaa sen kyllä mainiosti. Myös ulkovaatteet pukee itse. Mutta tuo pelastaa meidän yliväsyneet aamut, että suostun siinä alussa lempeästi pukemaan isoakin tyttöä.
Kunhan saatte aamut sujumaan ilman hermojen menetystä.
Itse välillä puin osan vaatteista (sukat yms) jo sängyssä samalla kun herättelin. Mikä sun lapsen lempijuttu on, jokin mistä innostuu? Yritä jutella sellasista niin ehkä muksun helpompi herätä.
Talviaamut on kalsoja.