Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa lapset toimimaan aamulla

Vierailija
31.01.2023 |

Te kenellä aikaiset päiväkotiaamut sujuu, kertokaa miten?? Miten ihmeessä saatte lapset ylös sängystä ja toimimaan? Vai teettekö kaiken heidän puolesta, puette jne.? Riippuu toki iästä myös. Minun pitäisi joka aamu kanniskella 5-vuotiasta, jottemme myöhästy päiväkodista. Hän ei nouse sängystä vaan kääntää kylkeä tai menee peiton alle ja hirveä huuto, sitten lopulta kannan hänet vessaan. Siellä hän menee taas veteläksi ja alkaa makoilemaan lattialla, joten kannan olkkariin pukemaan.... Jos nousee itse nii menee korkeintaan sohvalle makaamaan ja samat jutut. Meidän pitää lähteä kotoa 7:30 ja herään nyt jo 6:30 aamutoimiin. Pitääkö todella herättää lapsi tyyliin kuudelta tai aikaisemmin ja pakottaa lapsi tekemään itsenäisemmin aamutoimia? Ei ole mikään taapero enää kyseessä. Olen aivan loppu.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on nyt negatiivisen energian kierre noissa aamuissa. Lapsi varmasti herätessään muistaa, että tätä tämä taas on, että kohta minä huudan ja minua  kanniskellaan ja kaikki on kamalaa, ja siksikin piiloutuu peiton alle.

Kierteen rikkominen ei tietenkään ole yksinkertaista. Tuo yhdessä keskusteleminen ja suunnitelman laatiminen ei-väsyneenä on hyvä, samoin kuin mm. ajastimet ja sekin, ettei ole maailmanloppu jos hyvin väsyneinä aamuina auttaa lasta pukemalla hänet osittain.

Vierailija
22/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla tietenkin katsotaan yhdessä kaikki mahdollisemman valmiiksi. Kello on soimassa 5 min aikaisemmin, jolloin tullaan vielä hetkeksi meidän viereen halimaan, jne. Tunnistavat kellosta numerot milloin ruvettaan toimimaan. 

Eli heräätte samaan aikaan lasten kanssa? Tämä mielestäni ei taas toimi edes teinien kanssa. Itse heräsin ja herään edelleen 40 min aiemmin ja olen täysin valmis omien aamutoimien osalta.

Kun herätin lapset, pesin joka lasten hampaat sängyssä ja he nousivat sängystä jälkeen. Näin lapsi saa aikaa vanhemmaltaan aamulla ja lapsen ohjeistus ei ole sellaista toisesta huoneesta tulevaa kiireistä komentelua omien aamutoimien lomassa vaan läsnäolevaa lapsen herättämistä uuteen aamuun. Ei tv:tä. Ja aamupalan lapsi söi päiväkodissa. Kotona siis hammaspesu, pukeminen, lasillinen vettä ja sitten hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illalla tietenkin katsotaan yhdessä kaikki mahdollisemman valmiiksi. Kello on soimassa 5 min aikaisemmin, jolloin tullaan vielä hetkeksi meidän viereen halimaan, jne. Tunnistavat kellosta numerot milloin ruvettaan toimimaan. 

Eli heräätte samaan aikaan lasten kanssa? Tämä mielestäni ei taas toimi edes teinien kanssa. Itse heräsin ja herään edelleen 40 min aiemmin ja olen täysin valmis omien aamutoimien osalta.

Kun herätin lapset, pesin joka lasten hampaat sängyssä ja he nousivat sängystä jälkeen. Näin lapsi saa aikaa vanhemmaltaan aamulla ja lapsen ohjeistus ei ole sellaista toisesta huoneesta tulevaa kiireistä komentelua omien aamutoimien lomassa vaan läsnäolevaa lapsen herättämistä uuteen aamuun. Ei tv:tä. Ja aamupalan lapsi söi päiväkodissa. Kotona siis hammaspesu, pukeminen, lasillinen vettä ja sitten hoitoon.

Joo mulla tämä sama, että herään ennen lasta ja olen itse kokonaan valmis, kun on hänen aamutoimiensa aika.

Tuo TV riippuu ihan siitä, miten kiire aamulla on ja tähdätäänkö siihen, että lapsi menee päiväkotiin aamupalalle. Mun lapsi sai päiväkoti-ikäisenä kyllä katsoa aamulla TV:tä ja syödä sen edessä aamupalaakin, jos oli sellainen aamu, että siihen oli aikaa. (Eli emme itsetarkoituksellisesti pidentäneet lapsen hoitopäivää, jos oma työvuoro ei ollut sellainen.) Mutta joo oletan, että aloituksessa puhutaan kiireisistä aamuista.

Vierailija
24/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi aiemmin nukkumaan niin kauan, että alkaa aamut sujua. Kyllä siellä tyhminkin saa itsensä aamulla eteenpäin, jos tietää, että muuten joutuu sänkyyn klo: 15.00.

Vierailija
25/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi aiemmin nukkumaan niin kauan, että alkaa aamut sujua. Kyllä siellä tyhminkin saa itsensä aamulla eteenpäin, jos tietää, että muuten joutuu sänkyyn klo: 15.00.

Tekisin myös niin, että liu'uttaisin nukkumaanmenoaikaa taaksepäin ja yrittäisin löytää pisteen, jossa hän herää useimpina aamuina itse. 

En kuitenkaan tuohon ihmelliseen rangaistuksenomaiseen tyyliin, kuten yllä ehdotetaan. :D Vaan ihan siksi että lapsihan selkeästi EI saa tarpeeksi unta, jos hänet joudutaan ihan joka aamu herättämään sikeästä unesta. Kyse voi olla jopa vain puuttuvasta vartista! Mutta selkeästi unta tarvitaan hiukan lisää.

Vierailija
26/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meidän pitää lähteä kotoa 7:30 ja herään nyt jo 6:30 aamutoimiin."

Meidän pitää lähteä samoihin aikoihin ja mä herään 5:45 (torkutan toki hetken ja nousen hieman ennen kuutta). Tarvitsen ne rauhalliset aamukahvit ja rauhallisen heräämisen. Meillä on tallennuksessa Muumeja ja joskus 6:30 käyn ensimmäisen kerran vähän herättelemässä lasta ja laitan paremmin valoja päälle (huone on keittiön vieressä...) Saatan jopa vähän kolistella ja touhata siinä. Sitten laitan telkkarista muumit ja lapsi havahtuu tunnariin. Kannan sen unenpöpperöisenä sohvalle ja saa katsoa yhdet muumit. Kello on tällöin 7:10. Sitten aamupissat ja pesut, rasvaus ja vaatteiden vaihto. Puoli kahdeksalta ulos ja autoon.

Vierailija
27/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi joko halii hetken sängyssä tai katsoo hetken telkkaria, jonka jälkeen sujuu ne aamutoimetkin paremmin. Eli tarvitsee pienen heräilyhetken. Tv ei kaikilla lapsilla toimi jos eivät malta lopettaa, silloin tuo halihetki on parempi. Meillä 4v herää n. 7 ja 7.30 on lähtö. Joskus herää jo ennen seitsemää ja menee itse katsomaan telkkua. Vaatteet viedään sinne sohvalle ja lapsi pukee siinä, sitten 7.15-7.20 tv kiinni, hampaanpesu ja pukeminen (aikuinen on ottanut kaikki vaatteet eteiseen valmiiksi). Aamupala päiväkodissa. Haasteita on ainoastaan niinä aamuina, kun koululainen menee yhdeksään ja jää kotiin lepäilemään vielä kun toinen lähtee. Ja jos nukuttaa kovasti niin jää tv välistä ja vain halitaan.

Vierailija
28/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illat muutenkin rauhallisia, ei juosta harrastuksissa päiväkodin jälkeen. Ap

Päiväkodin jälkeen kotia lounaalle. Kosk koko pvä hälinässä,melussa.Lasen voi viellä päivälisen jälkeen viedä ulos leikimään edes 1h. Leikssä purkaa enerkiaa,ilman dikimaailma koti ja Tv.Pääsee rauhoitu siellä ulkona. Vahemat pitää äänetön puhelin kun on lapsen lapsien kanssa ja antaa läsnäoloa. Varmasti ukuvat hyvin ja aamulla ei ongelmia herätä.Usein huomaa vanhemille kotikin ja lapsen kanssa oleskelu ulkona missä vaan TÄRKEIN ON PUHELIN.SELATAAN VASTATAN JA SITÄ ILMAN EI VOI ELÄÄ.

Vierailija
29/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin jälkeen kotia lounaalle. Kosk koko pvä hälinässä,melussa.Lasen voi viellä päivälisen jälkeen viedä ulos leikimään edes 1h. Leikssä purkaa enerkiaa,ilman dikimaailma koti ja Tv.Pääsee rauhoitu siellä ulkona. Vahemat pitää äänetön puhelin kun on lapsen lapsien kanssa ja antaa läsnäoloa. Varmasti ukuvat hyvin ja aamulla ei ongelmia herätä.Usein huomaa vanhemille kotikin ja lapsen kanssa oleskelu ulkona missä vaan TÄRKEIN ON PUHELIN.SELATAAN VASTATAN JA SITÄ ILMAN EI VOI ELÄÄ.

Miten aikaisin teillä lounas syödään? Käytännössä 100% lapsista syö lounaan päiväkodissa puolen päivän maissa, ei lähde kotiin lounaalle.

Vierailija
30/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten aikaisin teillä lounas syödään? Käytännössä 100% lapsista syö lounaan päiväkodissa puolen päivän maissa, ei lähde kotiin lounaalle.

Pikkuisen menisi hankalaksi työssäkäynti jos lapsi pitäisi hakea kotiin jo lounasaikaan... Meidän päiväkodissa taitavat aloittaa lounaan jo ennen yhtätoista.

Vierailija
31/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi niin aikaisin nukkumaan, että herää itse aamulla eikä tarvi herättää. Monelta herää viikonloppuisin, kun ei herätetä? Siitä varmaan saa osviittaa unentarpeesta.

Vierailija
32/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi niin aikaisin nukkumaan, että herää itse aamulla eikä tarvi herättää. Monelta herää viikonloppuisin, kun ei herätetä? Siitä varmaan saa osviittaa unentarpeesta.

Tätä rummuttaisin. Lasten unentarpeet todellakin vaihtelevat suuresti. En tosin tiedä, saako viikonlopuista tällä hetkellä osviittaa, koska lapsi voi nukkua univelkaansa pois viikonloppuisin?

Käytän nyt omaa lastani esimerkkinä: tiedän, että lapsellani moni eskarikaveri menee nukkumaan vasta 20.30 tai jopa 21, ja jos vain sitä keskiarvoa kuuntelisin ja laittaisin omani samaan aikaan, kun kerran muillekin riittää, hän olisi AIVAN ROMUNA joka aamu.

Tällä hetkellä meidän kuusivuotias nukkuu sikeää unta klo 19.45 - 7.15 ja tuntuu todellakin tarvitsevan sen unen. (Viikonloppuisin voimme mekin valvoa sinne 20.30 pintaan, ja silloin hän nukkuu aamukasiin.)

Vierailija
33/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unien aikaistamista voisin vielä kokeilla. Lapsi on sellanen että tv;tä ei voi aamuisin laittaa päälle, se lamauttaa lapsen toimintakyvyn vielä enemmän ja aiheuttaa raivoa kun telkkari sammuu ja pitäisi lähteä.

Lapsi herää viikonloppuisin pirteänä, niihin aikoihin kuin päikkyaamuina,eli unirytmi on säännöllinen. Se sängystä nouseminen ja omatoimisuus vaan tuottaa ongelmia arkena.

Vierailija
34/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unien aikaistamista voisin vielä kokeilla. Lapsi on sellanen että tv;tä ei voi aamuisin laittaa päälle, se lamauttaa lapsen toimintakyvyn vielä enemmän ja aiheuttaa raivoa kun telkkari sammuu ja pitäisi lähteä.

Lapsi herää viikonloppuisin pirteänä, niihin aikoihin kuin päikkyaamuina,eli unirytmi on säännöllinen. Se sängystä nouseminen ja omatoimisuus vaan tuottaa ongelmia arkena.

Ap

Vierailija
35/35 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tästäkö huolimatta hän ei päikkyaamuina herää itsestään tähän samaan aikaan? Mystinen yhtälö, että viikonloppuisin herää.

Toisaalta tuo viittaa myös siihen mukavaan asiaan, että ihan vaan vartti aikaisemmin sänkyyn voisi tehdä ihmeitä! Tai edes säännöllisesti tuo 19.30 sen sijaan, että välillä liukuu kasiin asti. Ei varmaan ole hirveitä univelkoja, kun ei viikonloppuisin vetele maratoniunia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän