Tein syksyllä sähkösopimuksen - hirveä virhe
Taitaa olla koti menossa myyntiin. Sähkösopimus 2vuotta 30 snt/kWh!!Nyt saisi tosi halvalla.
Onkohan mitään tehtävissä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten haetaan sähkötukea?
Menemällä töihin ja maksamalla omat laskut niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu.
Se tuki on seitsemänkertaisiin sähkölaskuihin eikä normaalihintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein saman virheen syksyllä, kun panikoin nousevia hintoja. Mun mielestä täysin vastuutonta medialtakin pelotella ihmisiä sillä sähkön hinnan nousemisella pilviin. Mun sopimus vielä on sellainen, että sitä ei edes muutto katkaise ja sopimussakko aivan järkky.
Voiko tuollainen olla edes laillista? Mitä jos olisi pakko muuttaa?
Näitä asioita kannattaisi miettiä ENNEN kuin laittaa suu vaahdossa nimensä SOPIMUKSEEN. Sopimukset KANNATTAA aina lukea ja sisäistää ennen allekirjoitusta. Meillä nämä asiat opetetaan jo lapsille.
Kyllä tottakai. Mutta tuossa tilanteessa se sopimus oli halvin vaihtoehdoista. Ja niin kuin sanoin, panikoin.
Olisin sen myöhemmin perunut, mutta 14 vrk olo jo kulunut.
Että kiitoksia vaan näsäviisastelusta.
Et todellakaan ole yksin. Taitaa sähköyhtiöiden työntekijät olla täällä näsäviisastelemassa.
Itse tein ihan saman virheen kuin sinä mutta pääsin siitä eroon muuttamalla. Ja "muuttamisen" voi feikata, kunhan siirtää kirjansa eri osoitteeseen vähäksi aikaa, jonkun sukulaisen tai tutun luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein saman virheen syksyllä, kun panikoin nousevia hintoja. Mun mielestä täysin vastuutonta medialtakin pelotella ihmisiä sillä sähkön hinnan nousemisella pilviin. Mun sopimus vielä on sellainen, että sitä ei edes muutto katkaise ja sopimussakko aivan järkky.
Voiko tuollainen olla edes laillista? Mitä jos olisi pakko muuttaa?
On toki laillista. Sähkösopimus sitten seuraa perässä.
Eikä seuraa. Jos sä muuttaisit tänne mun kämppään, niin ei mun sähkösopimus mihinkään katoa. Kahta ei voi olla samassa osoitteessa.
Sopimuksen voi kuitenkin irtisanoa esimerkiksi muuton vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet sähkötukea tietenkin. Omavastuu on 90€
Ei ole veronmaksajien tehtävä kustantaa jonkun tekemiä typeriä valintoja asumis- ja lämmitysmuotojensa ja sopimustensa suhteen. Miksi tyhmyydellä ja perseilyllä pitäisi muka ansaita jotain taloudellisia vapaalippuja?
Kyllä nyt vaan on näin, että valtio on päättänyt nämä hyvitykset antaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on nyt vuorossa todella tärkeä elämänvaihe nimeltä oppirahojen maksu.
Sinäkö se siellä olet Susanna Koski? Aina yhtä inhimillisenä heikkoja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Sopimuksen voi kuitenkin irtisanoa esimerkiksi muuton vuoksi.
Määräaikainen sähkösopimus päättyy määräajan umpeutuessa. Sopimuksen voi kuitenkin irtisanoa esimerkiksi muuton vuoksi, jos ei ole sovittu toisin.
Eli ei koske kaikkia määräaikaisia sopimuksia.
Sähköyhtiöt repivät rahaa kahdessa vaiheessa. Ensin nuo pörssisähköä ostavat (kuten minä), jossa hinta on lähinnä heijastusvaikutusta Saksan tilanteesta. Tämä vaihe on nyt ohi. Seuraavaksi kupataan vielä kaksi vuotta niitä epäonnekkaita jotka eivät halunneet sietää lainkaan riskiä. Noilla määräaikaisilla ne todelliset massit tehdään. Tuplahuijaus = profit.
Katkeaako sopimus ihan sillä jos muuttaa päiväksi pois? Tänään pois, huomenna takaisin. Tälläistä oon kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet sähkötukea tietenkin. Omavastuu on 90€
Ei ole veronmaksajien tehtävä kustantaa jonkun tekemiä typeriä valintoja asumis- ja lämmitysmuotojensa ja sopimustensa suhteen. Miksi tyhmyydellä ja perseilyllä pitäisi muka ansaita jotain taloudellisia vapaalippuja?
On se niiden tehtävä.Sähkö oli halpaa vielä reilu vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten haetaan sähkötukea?
Menemällä töihin ja maksamalla omat laskut niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu.
Käyn töissä ja tienaan sua enemmän, mutta en nyt kysynyt sitä. Mutta ehkä se vassarihallitus ei ole osannut päättää.
Voin lyödä hyvin isosta summasta vetoa ettet takuulla tienaa enempää kuin minä..
Vierailija kirjoitti:
Katkeaako sopimus ihan sillä jos muuttaa päiväksi pois? Tänään pois, huomenna takaisin. Tälläistä oon kuullut.
Teet postiin muuttoilmoituksen osoitteena Poste restantae=noutoposti.
Asuntoon jäävä ilmoittaa taloyhtiöön poismuutosta, osoite tuntematon.
Puoliso tekee uuden sähkösopimuksen, jonka seurauksena vanha katkeaa ja simbsalabim, olette päässeet ylihintaisesta sähkösopimuksesta eroon muutamassa viikossa (irtisanomisaika).
Muutaman viikon kuluttua muutat takaisin kotiisi ja olette uuden edullisen sähkösopimuksen onnelliset omistajat :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet postiin muuttoilmoituksen osoitteena Poste restantae=noutoposti.
Asuntoon jäävä ilmoittaa taloyhtiöön poismuutosta, osoite tuntematon.
Puoliso tekee uuden sähkösopimuksen, jonka seurauksena vanha katkeaa ja simbsalabim, olette päässeet ylihintaisesta sähkösopimuksesta eroon muutamassa viikossa (irtisanomisaika).
Muutaman viikon kuluttua muutat takaisin kotiisi ja olette uuden edullisen sähkösopimuksen onnelliset omistajat :-)
Samalla tavalla toimii asumistuki huijaus, johon aikoinaan syyllistyin obaut 10 vuotta.
Yksinhuoltaja avopuolisoni sai asunnottomuuteni vuoksi täydet asumistuet ja yksinhuoltajakorvaukset vaikka käytännössä asuimmekin samassa osoitteessa.
Hain postini poste restantesta ja virallisissa papereissa olin asunnoton.
Vierailija kirjoitti:
Sähköfirmoilta todella törkeetä toimintaa. Mullekin soitti ja tarjosi 17 cnt/kWh erikoistarjouksena kahdeksi vuodeksi, mutta sanoin, ett mullahan on toukokuun loppuun 4,7 c/kWh, ett en tod vaihda, koska markkinat voivat taas heilua alaspäin. Sikamaista rahastusta. Hae apua ahdinkoosi.
No on kyllä 🐷 touhua! Loppuvuodelle arvioitu pörssisähkön hinnaksi 5-10c./kWh.
Alla oleva sopimusehto? Pitääkö olla lainoppinut lukemaan tämä? Mummo on 74 vuotias.
1.4.-30.6.2023 (Q2) snt/kWh hinta pitää sisällään neljännesvuosittain muuttuvan arvon (6,74 snt/kWh), sopimuskohtaisen marginaalin (2,13 snt/kWh) volyymimaksun (0,19 snt/kWh) sis.alv. 10 %. Hintaan lisätään kuukausittainen perusmaksu 3,89 €/kk (alv. 10%). 1.5.2023 alkaen muuttuvan: 7,595 snt/kWh, marginaali: 2,41 snt/kWh, volyymimaksu: 0,15 snt/kWh, sis alv. 24 %. Hintaan lisätään kuukausittainen perusmaksu 4,39 €/kk (alv. 24%). -arvo määritetään kvartaaleittain seuraavan kaavan mukaisesti: ENOQx-yy + SYHELQx-yy + käsittelykulu 0,50 snt/kWh. Kaavassa ENOQx-yy on tulevan kvartaalin Nasdaq kvartaalijohdannaisen päätöshinta (closing price) ja SYHELQx-yy on tulevan kvartaalin Nasdaq aluehintaerotuotteen kvartaalijohdannaisen päätöshinta (closing price),arvoon lisätään arvonlisävero.
Vierailija kirjoitti:
Mun sopimus vielä on sellainen, että sitä ei edes muutto katkaise
Tota nyt ei usko erkkikään.
Ei asialle voi mitään, sopimus on sitova. Tein itse samoin ja tekisin uudelleen mikäli olisin samassa tilanteessa. maalämpötalossa asuvana en voi jäädä pörssisähkön enkä toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen varaan kun vaarana on jopa 4 euron kwh-hinta. Kaksi vuotta on vaan sinniteltävä kalliin sopimuksen kanssa. Mutta nythän on kesä tulossa eikä sähköä kulu juuri mitään, eli helpotusta hetkeksi.
Minulla on kahden vuoden sopimus ja sitä voi sitä kerran kauden aikana tarkistuttaa, jos hinnat alenevat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olet tehnyt kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen. Sopimus sitoo sekä sinua että sähköyhtiötä.
Eikö sopimuksissa ole enää purkamismahdollisuutta jotain tiettyä seuraamusta vastaan. Ennen ainakin helenillä oli tuollainen mahdollisuus.
Ai jos sä muutat vaikka äitis luo niin hänen sähkösopimus korvataan sun sopimuksella? No ei.