Isä oli elektroniikka-asentaja, äiti apuhoitaja. Arvatkaa, millainen elintaso meillä 80-luvulla oli?
Asuimme vastavalmistuneessa rivitaloasunnossa. 3h+k. Äiti pystyi käteisellä ostamaan isomman sohvan, vesisängyn ja minulle uudet huonekalut. Meillä oli kaksi telkkaria, Filmnet ja mikroaaltouuni. Isällä oli uusi auto: Nissan Sunny.
Äiti harrasti aerobicciä monta kertaa viikossa, isä kävi kansalaisopistossa englantia opiskelemassa. Minä harrastin ratsastusta ja rytmistä kilpavoimistelua.
Kaikki vaatteeni ostettiin uutena.
Kerran vuodessa käytiin Kreikassa.
Eikä tämä loppunut lamaan, sillä molemmat vanhempani saivat pitää työpaikkansa. Kumpaakaan ei lomautettu. 90-luvun puolivälissä asuntolaina oli maksettu. Molemmat jäivät eläkkeelle päältä 60-vuotiaina, eikä mistään tarvi edelleenkään tinkiä.
Kertokaa, onnistuuko sama vuonna 2023 sähköasentajalta ja lähihoitajalta ilman minkäänlaista sukulaisten yms apua?
Kommentit (107)
"Meidän perheemme sen sijaan oli niin köyhä, että asuimme kenkälaatikossa keskellä moottoritietä ja söimme aamiaiseksi kylmää myrkkyä.". (Monty Python)
Olen elänyt lapsuuteni 80-luvulla eikä kellään luokkatoverilla ollut tuollaista elintasoa kuin enintään niillä rikkaimmille. Että onkohan ap nyt ihan varma ettei vanhemmat esim saaneet suvulta apua...
Joka tapauksessa nykyään noissa ammateissa tienaa jotain pari tonnia netto. Eli yhteensä 4000e nettona. Perusauto osamaksulla maksanee noin 400e kuussa. Uudehkon rivitalokolmion hinta lie isossa osassa suomea jotain 200 tonnia josta tulee karkeasti 1200-1500e kuukausi. Näihin menee siis puolet netosta. Jos säästetään siihen matkailuun 200e kuussa, jää 1800e per kuukausi laskuihin, ruokaan, vaatteisiin jne. Ei kuulosta mitenkään erityisen vähältä minun korviini?
Muistakaa asuntoa ostaessa, että huutokaupasta tekee löytöjä. Pakkohuutokaupassa esim. nyt rivarikolmio, josta tarjottu 200 euroa. Aikaa jäljellä pari pv tehdä tarjous.
https://huutokaupat.com/3935604/ulosmitattu-rivitalohuoneisto-kokkolass…
Tarjouksen summan lisäksi tossa esim. tapauksessa tulee 13 tonnia ulosottovelka maksettavaa.
Hesasta tai Lontoosta tällasia ei sitten saa. Tiedoksi yksioikoiselle kaverille.
Oho, aika korkealla tuntuu elintaso osalla olevan. Olen itse syntynyt -88, isä putkimies ja äiti teki satunnaisesti hoiva-avustajan töitä. Meitä lapsia on 4.
Isä rakensi omakotitalon ja sitä varten oli otettu reilusti lainaa. Autoja oli meillä vain yksi ja sekään ei mikään uusista uusin kosla. Ulkomailla ei käyty koskaan. Vaatteita ei osteltu jatkuvasti uusia. Tietokonekin meille tuli vasta -99. Nykyään tuntuu että elektroniikkaa täytyy olla valtavat määrät ja malleja uusittava koko ajan.
Kurt T U Rose kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei onnistuisi myös nykyään? Matkustaminen on huomattavasti halvempaa nyt kuin 1980-luvulla. Vaatekauppoja on huomattavasti enemmän ja lisäksi on nettikaupat ja aina on tarjouksia jossakin kaupassa.
Elektroniikka on nyt paljon halvempaa kuin 1980-luvulla. Kuntosalikortin saa muutamalla kympillä/kuukausi.Nykyään ihmiset elävät huomattavasti leveämmin kuin 1980-luvulla ja sitten ihmettelevät miksi rahat ei muka riitä. Perheissä on yleisesti kaksi autoa, ravintoloissa ja kahviloissa käydään paljon useammin, elektroniikkaa on enemmän (puhelimet, tietokoneet, televisiot jne.)
Eikä sohvakaan nyt niin kauheasti maksa.
Minä olin kasarilla lapsi ja ainakin minun kuplassa:
- ulkomailla käyminen oli tapaus
- oli max yksi auto, jos sitäkään. Ja se auto oli yleensä käytetty itä-auto
- kaveripiirissä monella äiti oli kotiäiti
- monen kaverin isä vietti useamman illan viikossa kaljakuppilassa
- kukaan ei pelannut missään joukkueessa, sen sijaan höntsättiin keskenämme kesät - talvet
- viimeistään yläasteen loppuvaiheilla alkoi hillitön päihteiden lotraus
- suhtauduttiin avoimen vihamielisesti kaikenlaisiin vähemmistöihin jne...
Ei todellakaan mitään pumpulikuorrutettua onnelaa, jonka kannattaisi haikailla.
Sama, olen syntynyt 79. Max yksi käytetty datsun tai fiat per perhe, lapset jakoivat huoneen, elokuvissa käynti oli Tapaus pari kertaa vuodessa, 25 hengen luokasta ulkomailla kävi vain se rikkaimman perheen lapsi. Ap on joko elänyt jossain ihme kuplassa, tai muistaa asioita väärin.
100 tonnilla myydään rivarista menevää ok taloa yhdessä tasossa 4h plus muut tilat. Rv. kasarilla, tiiliverhous, ydinkeskustaan 2 km. Näitä on usein tarjolla samantyyppisiä.
Ja ei, nämä ei ole Hesan keskuststa 2 km, vaan keskikokoisen kaupungin keskustan lähellä.
Mun äiti oli asfalttimies ja yksinhuoltaja.
rahaa oli niin ettei paskalle taivu.
Suomen kustannuskilpailukyky on kehittynyt EK:n toivomalla tavalla. Kilpailemme palkkojen mataluudessa muiden halpatyövoimaa käyttävien, halpatyövoimaa maahantuovien ja halpatyöaloja luovien maiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemi pari rivaria myynnissä nyt:
3h+k 75m2,KuntoHyväVelaton hinta:35 000 €Toinen:
8 800 € kolme huonetta
Koko
75 / 125 mJa nämä ei ole asumisoikeusasuntoja.
Ei aloituksessa kysytty, pystyykö mistä tahansa pääkaupungista rivarin hankkimaan noissa aloituksessa olevilla tulotasoilla. Esim. Hki, Tukholma, washington
Washington DC ei oo ees kallis paikka asua.
Afroamerikkalaisten asuttamaa slummia joka ei oo mikään elinkeinoelämän ja kulttuurin kehto Yhdysvalloissa toisinku Stogis ja Hesa maissansa
Vierailija kirjoitti:
100 tonnilla myydään rivarista menevää ok taloa yhdessä tasossa 4h plus muut tilat. Rv. kasarilla, tiiliverhous, ydinkeskustaan 2 km. Näitä on usein tarjolla samantyyppisiä.
Ja ei, nämä ei ole Hesan keskuststa 2 km, vaan keskikokoisen kaupungin keskustan lähellä.
Aloituksessa puhutaan vastavalmistuneesta. Se tarkoittaa uutta rivitaloasuntoa.
Miten täällä ei osata lukea?!
Minä tienaan sähkömiehenä 3700€/kk ja vaimo terveydenhoitajana 3000€/kk ja hyvin pärjätään ilman apuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, nämä ei ole Hesan keskuststa 2 km, vaan keskikokoisen kaupungin keskustan lähellä.Aloituksessa puhutaan vastavalmistuneesta. Se tarkoittaa uutta rivitaloasuntoa.
Miten täällä ei osata lukea?!
Luetun ymmärtäminen on nykyisin todella heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan sähkömiehenä 3700€/kk ja vaimo terveydenhoitajana 3000€/kk ja hyvin pärjätään ilman apuja.
Terveydenhoitaja ei ole sama asia kuin lähihoitaja. Voi Jeesus teitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja ei ole sama asia kuin lähihoitaja. Voi Jeesus teitä.
Kumpikin ammatti sopii heikkolahjaisille, joten on niillä jotain yhteistä.
Meillä oli pieni perhefirma, isä ja pari työntekijää.
Elintaso 1989:
- 4 autoa, jotka vaihtuivat vähän väliä, mm. uusia Mersuja, isoja Bemareita, klassikkoautoja..
- Uudehko omakotitalo, 250m2
- Kesämökki halutulla alueella
- Ulkomaanmatkoja aina kun ehdittiin, ravintolassa käytiin tämän tästä koko perhe
- Harrastuksiin sai rahaa niin paljon kuin kehtasi pyytää
- Isosisko aloitti opinnot yliopistossa, isä maksoi käteisellä vuokranantajalle 6 kk vuokran kerralla
- Äiti kotona
- Merkkivaatteita, merkkituotteita, arvohuonekaluja, taidetta...
Titteli apuhoitaja muutettiin perushoitajaksi likimain vuonna 1984.
Mää JUST taas tänään mietin tätä!! Samat setit oli meilläkin. Isä asentaja, äiti virkailija. Normaalin ihmisen palkka oli jotain 8000mk / kk ja sillä rahalla pystyttiin
1) rakentaa talo
2) kaks lasta
3) iso tontti läheltä isoa kaupunkia
4) kissa
5) autot oli romuja koska pihi isä
6) bensaa niin että joka viikko voitiin käydä sadan kilsan päässä maalla morjestaa isovanhempia
7) lama tuli ja sillon menikin sormi suuhun mut meillä mukuloilla oli silti leluja ja vaatteet
Tästä olen tavallaan ollut katkera omalle typeryydelleni. Vanhemmat pystyivät antamaan minulle mallin ja itse lama-ajan kokeneena minun olisi pitänyt ymmärtää, että ei minulle tuollaista omakotitaloporvarielämää suoda. Toisaalta olin myös kokenut sen että rahaa ei ollut ja se velka ja kaikki näkyi oikeesti vanhemmista. Tietysti sitten korkeakouluttauduin luullen, että sillä sitten saa sen oman tuvan ja perunamaan mutta toisin kävi: veikkasin väärää naista, väärää ammattia, väärää kaupunkia...väärää aikaa... Kaikki menikin ihan pipariksi. Edelleen köyhänä kirkon rottana vuokra-kaksiossa. MUTTA lohduttaudun sillä, että olen jo sen velkahelvetin ja omakotiasumisen saanut elämässäni kokea. Valokuvat ja videot ja äänitteet muistona kultaisesta 80-luvusta. Se riittää. Kohta tää elämä on taputeltu. Kunhan oma lapsi vaan ois viisaampi isäänsä.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Niin ja vielä sen verran sanon että tosiaan isä kuoli pennittömänä. Äiti peri isän velat jotka taisi just kuitata. Maksoivat ihan liikaa mummolasta perikunnalle (yli puolet liikaa). Eli perintöä ei ole tulossa eikä tarviikkaan. Niitä kekkereitä kesti sen mitä kesti ja porukat teki oman päänsä mukaan asiat. Jos haluaa elää omakotitaloelämää niin siitä sitten maksaakin. Me lapset saatiin joka tapauksessa hyvä lapsuus ja mää vähän veikkaan että tällä hetkellä, kun faija on tuolla Taivaan isän kodissa, niin sitä ei hirveesti harmita se että tyhjätaskuna kuoli.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Vierailija kirjoitti:
Talossani asuu iso perhe jossa kumpikaan vanhemmista ei käy töissä ja koko perhe käy ulkomailla 2-3 kertaa vuodessa. Iso taulu-tv satelliittiantenneineen löytyy, sekä mikroaaltouuni. Käyvät kielikursseilla(tosin optettava kieli taitaa olla suomi). Autokin perheeltä löytyy(ei tosin aivan uusi mutta 2010- luvun jälkeen valmistettu kuitenkin). Harrastuksista en osaa sanoa, koska lapset ovat kaikki verraittain pieniä. Vaatteet ja lastenvaunut näyttäisivät olevan aina upouusia.
Isot perheet tarvitsevat autoa jälkikasvun kuskaamiseen, kaikki lapset eivät toki mahdu kerralla kyytiin. Auto on ostettu osamaksulla.
Yleensä tällaiset perheet käyvät kerran vuodessa entisessä kotimaassaan, hakevat säännöllisesti oleskelulupaa. Suomenkielen oppiminen sujuu osalla hyvin, osa ei halua edes osata auttavasti. Muutama vuosi sitten esikoulua kävi n. 98 % kuusivuotiaista. Velvoittavan esiopetuksen tarkoituksena on saada ne loput 2 % kotoa pois ja koulunpenkille sen jälkeen.
Ostettiinko 80-luvulla koko ajan jotakin? Oliko nettikaupat ja jopa markettien aukiolo 24h? Oliko älypuhelimet, taulu-tv:t viemässä sähköä ja lisäämässä rahan menoa, useita suoratoistopalveluita, jatkuvaa naaman puunausta ja kampaajalla käyntiä jne.? Voin lyödä vaikka vetoa, että esimerkiksi nykyteinin vaatekaapissa on enemmän vaatetta kuin kolmihenkisen perheen kaapeissa yhteensä 80-luvulla. Samoin ruokaa kulutetaan aivan eri tavalla kuin tuolloin, jolloin perusruoka täytti vatsan ruoka-aikoina.