Monirakkulaoireyhtymä
Millaista lääkehoitoa saatte PCOS:iin eli monirakkulaoireyhtymään? Mitkä ovat olleet parhaita lääkkeellisiä ja ei-lääkkeellisiä keinoja.
Minun oirekirjoni on laaja: runsasta karvankasvua, mielialan vaihtelua, epäsäännölliset ja hyvin harvat kuukautiset, ylimääräisen rasvan kertyminen pelkästään keskivartaloon ja niin edelleen. Androgeenitasoni ovat korkeat.
Onko kokemuksia?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi hoitaa? Ei kaikkia ole tarkoitettu porsimaan
Hakeuduin lääkäriin, koska minulla on oireita laajalla skaalalla: karvankasvu, mielialan vaihtelua sekä rauhattomuutta, hyvin epäsäännölliset ja harvat kuukautiset (osteoporoosi riski? sydän?), kaiken ylimääräisen kertyminen keskivartaloon, hiusten oheneminen (johon myötävaikutti alhainen ferritiini ja hemoglobiini). Jäiköhän jotain mainitsematta. Ylipäätään tunne, ettei kaikki ole ihan kunnossa nyt.
Lasten hankkimista en ole vielä edes miettinyt, kun ei ole edes miestä."Vaara sairastua diabetekseen ja verenpainetautiin myöhemmällä iällä on suurentunut. Laskimotukosriski on PCOS-oireyhtymän omaavilla naisilla 1.52-kertainen ja aivohalvausriski 2-kertainen. Heillä on lisäksi vähän suurentunut riski moniin muihin sairauksiin, kuten kilpirauhassairauksiin, masennukseen, ahdistushäiriöihin ja migreeniin. PCO-oireyhtymään liittyy kohonnut kohdunrungon syövän riski."
Asiaa todellakin kannattaa hoitaa vaikka ei lapsia olisikaan toiveissa.
Mäkin olen lukenut internetistä noita samoja riskejä, mitä PCO aiheuttaa. Ehkä mullekin löydetään jokin toimiva hoitokeino.
apPCO ja PCOS ei oo täysin sama asia. PCO:n ei liity hormonihäiriöitä vaan munasarjat pelkästään ovat rakkulaiset ilman niitä hormoni muutoksia.
Eli mulla on todennäköisesti sitten PCOS tai muu sellainen hormonihäiriö.
ap
Mulla on vaikea pcos. Oireina hirsutismi (liiallinen karvankasvu), epäsäännölliset kuukautiset (vanhemmiten säännöllistyneet, pitkä kierto kyllä edelleen), keskivartalolihavuus ja laihduttamisen vaikeus, uniapnea, nivelkivut (vaikea nivelrikko), hiustenlähtöä (korkea testosteroniarvo), verenpainetta, hyperinsulemia (elimistö tuottaa liikaa insuliinia, joten alhaiset verensokerit, mutta runsas insuliini lihottaa keskivartaloa), migreeni, suolisto - ongelmia, you name it. Mielenterveysongelmia ei onneksi kuitenkaan ole esiintynyt, ajoittaista alakuloisuutta / energianpuutetta lukuunottamatta.
Mutta siis lääkkeinä olen aikoinani syönyt Diane Nova- pillereitä, Terolutia ja Diforminia. Nykyään syön ainoastaan Spironolactonea ja foolihappoa ja d- vitamiinia.
Kunpa lääkärit Suomessa lukisivat aiheesta enemmän ja tutkisivat tätä syndroomaa, koska se pitää sisällään NIIN PALJON enemmän kaikkea, kuin pelkästään epäsäännölliset kuukautiset, karvat ja ylipainon. Vaikuttaa ihan todella moneen asiaan elimistössä ja on tietysti myös henkisesti raskasta kantaa kaikkia mahdollisia oireita ja sairauksia mukanaan vuodesta toiseen. Ja ehdottomasti pitäisi tukea ruokavaliohoidolla (vähähiilihydraatinen, ei keto!) ja ymmärtää, että meillä ei esimerkiksi laihduttaminen toimi niin helposti ja suoraviivaisesti kuin terveillä ylipainoisilla, koska meidän elimistö ei toimi normaalisti. Mutta kanssasiskot, älkää vaipuko epätoivoon, vaan kiinnittäkää huomiota terveelliseen ruokavalioon, liikkukaa niiden lajien parissa, jotka tuntuvat itselle hyviltä, nauttikaa elämästä ja rakastakaa itseänne karvoihin katsomatta! Instagramissa on hyvä tili aiheeseen liittyen, sellainen kuin healty pcos_, jota pitää mies. Suosittelen seuraamaan!
Konkari kirjoitti:
Mulla on vaikea pcos. Oireina hirsutismi (liiallinen karvankasvu), epäsäännölliset kuukautiset (vanhemmiten säännöllistyneet, pitkä kierto kyllä edelleen), keskivartalolihavuus ja laihduttamisen vaikeus, uniapnea, nivelkivut (vaikea nivelrikko), hiustenlähtöä (korkea testosteroniarvo), verenpainetta, hyperinsulemia (elimistö tuottaa liikaa insuliinia, joten alhaiset verensokerit, mutta runsas insuliini lihottaa keskivartaloa), migreeni, suolisto - ongelmia, you name it. Mielenterveysongelmia ei onneksi kuitenkaan ole esiintynyt, ajoittaista alakuloisuutta / energianpuutetta lukuunottamatta.
Mutta siis lääkkeinä olen aikoinani syönyt Diane Nova- pillereitä, Terolutia ja Diforminia. Nykyään syön ainoastaan Spironolactonea ja foolihappoa ja d- vitamiinia.
Kunpa lääkärit Suomessa lukisivat aiheesta enemmän ja tutkisivat tätä syndroomaa, koska se pitää sisällään NIIN PALJON enemmän kaikkea, kuin pelkästään epäsäännölliset kuukautiset, karvat ja ylipainon. Vaikuttaa ihan todella moneen asiaan elimistössä ja on tietysti myös henkisesti raskasta kantaa kaikkia mahdollisia oireita ja sairauksia mukanaan vuodesta toiseen. Ja ehdottomasti pitäisi tukea ruokavaliohoidolla (vähähiilihydraatinen, ei keto!) ja ymmärtää, että meillä ei esimerkiksi laihduttaminen toimi niin helposti ja suoraviivaisesti kuin terveillä ylipainoisilla, koska meidän elimistö ei toimi normaalisti. Mutta kanssasiskot, älkää vaipuko epätoivoon, vaan kiinnittäkää huomiota terveelliseen ruokavalioon, liikkukaa niiden lajien parissa, jotka tuntuvat itselle hyviltä, nauttikaa elämästä ja rakastakaa itseänne karvoihin katsomatta! Instagramissa on hyvä tili aiheeseen liittyen, sellainen kuin healty pcos_, jota pitää mies. Suosittelen seuraamaan!
ap
Vierailija kirjoitti:
Konkari kirjoitti:
ap
Piti laittaa sydän, mutta se ei tulostunut tuohon, joten  näin
ap
Hei, minulla on PCOS todettu vuosia sitten, kun olin teini. Lapsenkin olen saanut sen jälkeen. Jos haluaisin testata hormoonitasoni, mitä testejä minun kannattaisi ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Hei, minulla on PCOS todettu vuosia sitten, kun olin teini. Lapsenkin olen saanut sen jälkeen. Jos haluaisin testata hormoonitasoni, mitä testejä minun kannattaisi ottaa?
Testosteroni
Mulle on määrätty terolut pcos:iin kun yritetään vauvaa. Sen pitäisi lyhentää/säännöllistää kiertoa ja auttaa hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä.
Kotikonstit mitä mulla on auttaneet pcos:Iin on magnesium joka lyhensi mun kiertoa yli 10 päivällä. Ennen kun söin magnesiumia kierto oli tyyliin aina yli 40 päivää. Kun aloitin magnesiumin kierto on yleensä 28-36 päivää (tosin välillä silti satunnaisesti tulee pidempiä kiertoja)
Toinen mikä on auttanut on spearmint tee. Jos juon sitä kun menkkoja ei näy 1-2 kuppia päivässä, menkat tulee aina 1-2 päivän päästä. Myös juon sitä yleensä ennen ovulaatiota kierron alku vaiheessa, kun sen pitäisi vahvistaa ja tukea ovulaatiota.
Testaan nyt vhh-dieettiä, kun sen pitäisi auttaa pcos:iin ja raskautumiseen, mutta en vielä osaa sanoa siitä mielipidettä kun olen syönyt sitä vasta vähän päälle viikon :D
Myös on donaferty ja insitol vitamiineja mitkä pitäisi auttaa pcosiin, mutta itse en ole uskaltanut kokeilla kun mulla on tyroksiini lääkitys kilpirauhassyövän takia. Ja ymmärtääkseni noi donaferty ja insitol jutut jotenkin saattaa vaikuttaa tyroksiini juttuihin (?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testosteroni
Myös verensokeriarvot, rauta-arvot ja tyroksiini arvot, koska pcos voi liittyä liian korkeaan verensokeriin tai jos tyroksiini arvoissa on häikkää
Vierailija kirjoitti:
Mites on painon kanssa? Usein laihdutus auttaa korjaamaan elimistön toimintoja.
En tiedä AP:sta mutta itse olen koko ikäni alipainon ja normaalipainon välimaastossa ja mulla on PCOS 😅 eli ei laihdutus ole kaikille ratkaisu PCOS:iin, joillain se on joka tapauksessa. Ja kokeilen vhh ruokavaliota tällä hetkellä, joka on haastavaa koska mulla ei oo varaa laihtua mutta toisaalta vhh saattaisi auttaa pcos:iä että raskautuisin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites on painon kanssa? Usein laihdutus auttaa korjaamaan elimistön toimintoja.
En tiedä AP:sta mutta itse olen koko ikäni alipainon ja normaalipainon välimaastossa ja mulla on PCOS 😅 eli ei laihdutus ole kaikille ratkaisu PCOS:iin, joillain se on joka tapauksessa. Ja kokeilen vhh ruokavaliota tällä hetkellä, joka on haastavaa koska mulla ei oo varaa laihtua mutta toisaalta vhh saattaisi auttaa pcos:iä että raskautuisin :/
Sama homma. Ei ole mistä laihduttaa. Äidilläni on pcos joten sitä kautta varmaan tullut minullekin. :(
Metformiini auttoi itselläni PCOS:iin. Helpotti myös painonhallintaa.
Voikohan olla PCOS jos on epäsäännöllinen kuukautiskierto ja ylimääräistä rasvaa nimenomaan vatsalla/vyötäröllä, mutta EI hirsutismia tai muita oireita?
Vierailija kirjoitti:
Tuttu halusi tulla raskaaksi, joten laihdutti. Suurin vaikutus oli alkoholin pois jättämisellä, mutta sen oheen hän alkoi harrastamaan liikuntaa ja syömään terveellisemmin. Aikaa vapautui kapakkakierroksilta liikunnalle, keskivartalolihavuus poistui ja samalla parantui myös PCOS. Tuli raskaaksi.
PCOS ei parane. Tuttavallasi on ollut ylipainosta johtuvaa lapsettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään vielä lisää kokemuksia hormonihäiriöistä esim. PCOS tai muista vastaavista sairauksista? Miten olette hoitaneet sairauttanne? Lääkkeelliset ja ei-lääkkeelliset keinot.
ap
Ultrassa gyne totesi tuon pco:n. En ole hoitanut mitenkään. Oireilu lähinnä epäsäännölliset kuukautiset nuorena, nyt yli nelikymppisenä ovat säännölliset. Joskus yritettiin lasta ja söin jotain hormoneja, mutta en tullut raskaaksi. Gyne sanoi että hyvin epätodennäköisesti tulen luonnollisin menetelmin raskaaksi ja pitäisi mennä lapsettomuushoitoihin, jäi menemättä.
PCO ja PCOS ei oo täysin sama asia. PCO:n ei liity hormonihäiriöitä vaan munasarjat pelkästään ovat rakkulaiset ilman niitä hormoni muutoksia.