Monirakkulaoireyhtymä
Millaista lääkehoitoa saatte PCOS:iin eli monirakkulaoireyhtymään? Mitkä ovat olleet parhaita lääkkeellisiä ja ei-lääkkeellisiä keinoja.
Minun oirekirjoni on laaja: runsasta karvankasvua, mielialan vaihtelua, epäsäännölliset ja hyvin harvat kuukautiset, ylimääräisen rasvan kertyminen pelkästään keskivartaloon ja niin edelleen. Androgeenitasoni ovat korkeat.
Onko kokemuksia?
Kommentit (56)
Diane Novaa söin vuosia. En tiedä vieläkö sitä käytetään.
En ole saanut yhtään mitään hoitoa.
Olen siis alle 30-vuotias. Odotan lääkärin arviota tilastani. S-TesMSV1 on 29 pmol/l (9-30/naiset), S-TestoMS 1,9 nmol/l (0,4-2/naiset), S-SHBG  33 nmol/l  (12-137/naiset), S-DHEAS  5.7 umol/l  (3-13.5/naiset), S-LH ja S-FSH otettu.
Miltä teistä vaikuttaa? Ultratutkimuksessa Lääkäri kai havaitsi monirakkulaisuutta.
ap
Tyroksiiniarvot olivat minulla kunnossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Yhdistelmäehkäisy ja spironolactone (hiustenlähtöön).
Kokeilitko montaa eri valmistetta vai löytyikö sopiva valmiste heti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap siis yllä.
Minulla ultrattu munasarjat ennen ja jälkeen diane novan, ekassa ultrassa näkyi ne helminauhamaiset rakkulat, myöhemmässä ultrassa ei näkynyt enää. Joidenkin mielestä tämä ei ole mahdollista mutta omalla kohtaa kävi näin. Nyt olen syönyt pillereitä jo yli 10v.
-1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diane novalla menty alusta asti. Haittoja en ole huomannut. Itsellä oli tuo kaljuuntuminen pahinta mutta se on onneksi pysähtynyt spironon myötä.
Vierailija kirjoitti:
Diane Novaa söin vuosia. En tiedä vieläkö sitä käytetään.
Näyttää olevan vielä myynnissä mitä googlettelin.
ap
Tuttu halusi tulla raskaaksi, joten laihdutti. Suurin vaikutus oli alkoholin pois jättämisellä, mutta sen oheen hän alkoi harrastamaan liikuntaa ja syömään terveellisemmin. Aikaa vapautui kapakkakierroksilta liikunnalle, keskivartalolihavuus poistui ja samalla parantui myös PCOS. Tuli raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ultrattu munasarjat ennen ja jälkeen diane novan, ekassa ultrassa näkyi ne helminauhamaiset rakkulat, myöhemmässä ultrassa ei näkynyt enää. Joidenkin mielestä tämä ei ole mahdollista mutta omalla kohtaa kävi näin. Nyt olen syönyt pillereitä jo yli 10v.
-1
Kiva lukea hyviäkin kokemuksia, kun huonot kokemukset valtaavat aina keskustelut. Minkälaisia oireita sulla oli ennen kuin hakeuduit lääkäriin? Oliko verikokeissa paljon heittoa helminauhamaisten rakkuloiden lisäksi.
ap
Tupakka pois, alkoholi pois, laihdutusta ja raskaaksi. Normaalipainoon ei ehtinyt, kun oli raskaana. Raskaana ollessaan tavoitteena oli säilyttää sama alkupaino synnytykseen saakka, sillä ylipainoa oli. Siinäkin onnistui.Ei kuitenkaan tullut nopeasti raskaaksi. Meni yli vuosikin laihduttaen. Kolme kertaa toisti saman ja kolme lasta sai. PCOS on eleinen juuri ylipainoisilla ja alkoholia käyttävillä. Alkoholista kertyy helposti liikaa kaloreita myös. Kyllä ne on elintavat, jotka merkitsevät suurelta osin!
Olen kiinnittänyt nyt tavallista enemmän huomiota liikkumiseen ja monipuoliseen ravitsemukseen, ylipainoa minulla on noin viitisen kiloa. Laihdutuskuurilla olen.
ap
En käytä alkoholia enkä tupakkaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-1
Kiva lukea hyviäkin kokemuksia, kun huonot kokemukset valtaavat aina keskustelut. Minkälaisia oireita sulla oli ennen kuin hakeuduit lääkäriin? Oliko verikokeissa paljon heittoa helminauhamaisten rakkuloiden lisäksi.
ap
Kuukautiset alkoi paria viikkoa ennen kuin täytin 16v, se oli selvin merkki että jotain pielessä. 16-vuotiaana myös alkoi raju hiustenlähtö ja verikokeet paljasti että hormonit aika epätasapainossa (mieshormonit koholla).
En tupakoi ja olen hoikka joten muuta en oikein voi tehdä kuin napsia pillereitä. :/
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia arvelet sairastavasi jotain hormonisairautta? Millaisia oireita sulla on?
ap
Vierailija kirjoitti:
Olen siis alle 30-vuotias. Odotan lääkärin arviota tilastani. S-TesMSV1 on 29 pmol/l (9-30/naiset), S-TestoMS 1,9 nmol/l (0,4-2/naiset), S-SHBG 33 nmol/l (12-137/naiset), S-DHEAS 5.7 umol/l (3-13.5/naiset), S-LH ja S-FSH otettu.
Miltä teistä vaikuttaa? Ultratutkimuksessa Lääkäri kai havaitsi monirakkulaisuutta.
ap
Viitearvoissa, osa lähellä viitearvojen ylärajaa. 5% on terveitä, vaikka olisi vähän yli tai alle viitearvojen, mutta 90% asettuu viitearvojen sisälle normaalijakaumalle eli Gaussin käyrälle. En voi sanoa mitään, kun puuttuu tulokset S-LH ja S-FSH ja lisäksi en ole koulutukseltani lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia arvelet sairastavasi jotain hormonisairautta? Millaisia oireita sulla on?
ap
Siis se on todettu ultraamalla yksityisellä puolella. Mulla on lukuisia autoimmuunisairauksia. Kerran mulla oli 6kk kuukautiset pois siihen söin terolutia. On mulla keskivartalolihavuutta, mutta ei mitään muuta. Nuorena sain lapsen luomusti ja toisen lapsen luomusti 35v. Gynekologian erikoistunut lääkäri totesi, kun olin 28v etten saa lapsia. Sainpa kuitenkin.
Minä sain diagnoosin jo 11-vuotiaana, nyt olen 19.
Paras apu minulle on ollut laihdutus, säännöllinen liikunta sekä tiukka karppaaminen heti diagnoosista lähtien.
Heti jos vähänkään lipsun näistä, iho kukkii ja parta alkaa kasvaa.
Terolutia olen myös syönyt satunnaisina kuureina.