Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monirakkulaoireyhtymä

Vierailija
30.01.2023 |

Millaista lääkehoitoa saatte PCOS:iin eli monirakkulaoireyhtymään? Mitkä ovat olleet parhaita lääkkeellisiä ja ei-lääkkeellisiä keinoja.
Minun oirekirjoni on laaja: runsasta karvankasvua, mielialan vaihtelua, epäsäännölliset ja hyvin harvat kuukautiset, ylimääräisen rasvan kertyminen pelkästään keskivartaloon ja niin edelleen. Androgeenitasoni ovat korkeat.
Onko kokemuksia?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ultrattu munasarjat ennen ja jälkeen diane novan, ekassa ultrassa näkyi ne helminauhamaiset rakkulat, myöhemmässä ultrassa ei näkynyt enää. Joidenkin mielestä tämä ei ole mahdollista mutta omalla kohtaa kävi näin. Nyt olen syönyt pillereitä jo yli 10v.

-1

Kiva lukea hyviäkin kokemuksia, kun huonot kokemukset valtaavat aina keskustelut. Minkälaisia oireita sulla oli ennen kuin hakeuduit lääkäriin? Oliko verikokeissa paljon heittoa helminauhamaisten rakkuloiden lisäksi.

ap

Kuukautiset alkoi paria viikkoa ennen kuin täytin 16v, se oli selvin merkki että jotain pielessä. 16-vuotiaana myös alkoi raju hiustenlähtö ja verikokeet paljasti että hormonit aika epätasapainossa (mieshormonit koholla).

En tupakoi ja olen hoikka joten muuta en oikein voi tehdä kuin napsia pillereitä. :/

Mullakin näyttäisi olevan mieshormonit ylärajalla. Hiuksiakin on lähtenyt paljon, varmaan johtuen juurikin hormoneista ja toisaalta yhdessä vaiheessa mulla oli matala ferritiini ja alentunut hemoglobiini johtuen yhdestä toisesta sairaudesta, joka mulla on. Mullakin kuukautiset alkoivat verraten myöhään. Tosin tällä hetkellä hiustenlähtö on hidastunut ja hieman uusiakin hiuksia kasvanut :/

ap

Vierailija
22/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis alle 30-vuotias. Odotan lääkärin arviota tilastani. S-TesMSV1 on 29 pmol/l (9-30/naiset), S-TestoMS 1,9 nmol/l (0,4-2/naiset), S-SHBG 33 nmol/l (12-137/naiset), S-DHEAS 5.7 umol/l (3-13.5/naiset), S-LH ja S-FSH otettu.

Miltä teistä vaikuttaa? Ultratutkimuksessa Lääkäri kai havaitsi monirakkulaisuutta.

ap

Viitearvoissa, osa lähellä viitearvojen ylärajaa. 5% on terveitä, vaikka olisi vähän yli tai alle viitearvojen, mutta 90% asettuu viitearvojen sisälle normaalijakaumalle eli Gaussin käyrälle. En voi sanoa mitään, kun puuttuu tulokset S-LH ja S-FSH ja lisäksi en ole koulutukseltani lääkäri.

En tiedä, miksi kyseiset arvot puuttuvat. /:

Ehkei niitä edes saatu määritettyä? Olen kehitellyt mielessäni syyn: LH ja FSH stimuloivat testosteronia, joten koska mulla on korkea testosteroni, niitä (LH ja FSH) ei eritetä lähestulkoon ollenkaan. Huolestuttaa aika lailla. Saatan olla ihan hakoteillä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites on painon kanssa? Usein laihdutus auttaa korjaamaan elimistön toimintoja.

Vierailija
24/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis alle 30-vuotias. Odotan lääkärin arviota tilastani. S-TesMSV1 on 29 pmol/l (9-30/naiset), S-TestoMS 1,9 nmol/l (0,4-2/naiset), S-SHBG 33 nmol/l (12-137/naiset), S-DHEAS 5.7 umol/l (3-13.5/naiset), S-LH ja S-FSH otettu.

Miltä teistä vaikuttaa? Ultratutkimuksessa Lääkäri kai havaitsi monirakkulaisuutta.

ap

Viitearvoissa, osa lähellä viitearvojen ylärajaa. 5% on terveitä, vaikka olisi vähän yli tai alle viitearvojen, mutta 90% asettuu viitearvojen sisälle normaalijakaumalle eli Gaussin käyrälle. En voi sanoa mitään, kun puuttuu tulokset S-LH ja S-FSH ja lisäksi en ole koulutukseltani lääkäri.

En tiedä, miksi kyseiset arvot puuttuvat. /:

Ehkei niitä edes saatu määritettyä? Olen kehitellyt mielessäni syyn: LH ja FSH stimuloivat testosteronia, joten koska mulla on korkea testosteroni, niitä (LH ja FSH) ei eritetä lähestulkoon ollenkaan. Huolestuttaa aika lailla. Saatan olla ihan hakoteillä.

ap

Toisaalta pelkään, jos kyseessä onkin jokin aivolisäkkeen sairaus. Mutta täytyy odottaa, mitä lääkäri on mieltä /:

ap

Vierailija
25/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites on painon kanssa? Usein laihdutus auttaa korjaamaan elimistön toimintoja.

Minulla on noin 5 kiloa ylimääräistä, en ole laiha, mutta en juuri lihavakaan. Syön monipuolisesti ja liikun.

ap

Vierailija
26/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi hoitaa? Ei kaikkia ole tarkoitettu porsimaan

Vierailija
27/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää oireita.

Vierailija
28/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se porsiminen onnistuu luomusti pcos.tä ja lääkkeettömyydestä huolimatta .T. Nro 19

Vierailija
29/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin mielummin saan säännöllisesti melko kivuttomat ja niukat menkat kuin 3-4 kertaa vuodessa ylläri-veriputouksen. Mielelläni myös säilytän kohtuullisen tukan päässä vs. säännöllinen peruukkien uusiminen.

-1

Vierailija
30/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeuduin lääkäriin, koska minulla on oireita laajalla skaalalla: karvankasvu, mielialan vaihtelua sekä rauhattomuutta, hyvin epäsäännölliset ja harvat kuukautiset (osteoporoosi riski? sydän?), kaiken ylimääräisen kertyminen keskivartaloon, hiusten oheneminen (johon myötävaikutti alhainen ferritiini ja hemoglobiini). Jäiköhän jotain mainitsematta. Ylipäätään tunne, ettei kaikki ole ihan kunnossa nyt.

Lasten hankkimista en ole vielä edes miettinyt, kun ei ole edes miestä.

Vierailija
31/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se porsiminen onnistuu luomusti pcos.tä ja lääkkeettömyydestä huolimatta .T. Nro 19

Minunkin äidille gyne sanoi että lapsia ei tule tai se olisi hyvin vaikeaa mutta luomusti tuli 3 muksua 8v aikavälillä.

-1

Vierailija
32/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakeuduin lääkäriin, koska minulla on oireita laajalla skaalalla: karvankasvu, mielialan vaihtelua sekä rauhattomuutta, hyvin epäsäännölliset ja harvat kuukautiset (osteoporoosi riski? sydän?), kaiken ylimääräisen kertyminen keskivartaloon, hiusten oheneminen (johon myötävaikutti alhainen ferritiini ja hemoglobiini). Jäiköhän jotain mainitsematta. Ylipäätään tunne, ettei kaikki ole ihan kunnossa nyt.

ap siis yllä

Vierailija
33/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään vielä lisää kokemuksia hormonihäiriöistä esim. PCOS tai muista vastaavista sairauksista? Miten olette hoitaneet sairauttanne? Lääkkeelliset ja ei-lääkkeelliset keinot.

ap

Vierailija
34/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap nostaa vielä kerran.

Vierailija
35/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaara sairastua diabetekseen ja verenpainetautiin myöhemmällä iällä on suurentunut. Laskimotukosriski on PCOS-oireyhtymän omaavilla naisilla 1.52-kertainen ja aivohalvausriski 2-kertainen. Heillä on lisäksi vähän suurentunut riski moniin muihin sairauksiin, kuten kilpirauhassairauksiin, masennukseen, ahdistushäiriöihin ja migreeniin. PCO-oireyhtymään liittyy kohonnut kohdunrungon syövän riski."

Asiaa todellakin kannattaa hoitaa vaikka ei lapsia olisikaan toiveissa.

Vierailija
36/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään vielä lisää kokemuksia hormonihäiriöistä esim. PCOS tai muista vastaavista sairauksista? Miten olette hoitaneet sairauttanne? Lääkkeelliset ja ei-lääkkeelliset keinot.

ap

Hei. Minulla PCOS ja olen 34-vuotias. Lääkkeettömänä hoitona laihdutus (olen ylipainoinen) ja lisänä metformiinihoito, on ollut myös ehkäisypillerit apuna.

Vierailija
37/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Kannattaa pitää ruokavalio vähähiilarisena, pco:n kanssa monesti tulee insuliiniresistenssiä. Itse laihduin muutamassa kuukaudessa 22kg (70kg-48kg) kun rajoitin hiilarit ja yleinen vointi parani.

Olen hakenut kaiken mahdollisen tiedon 15v ajan mutta eipä tässä muuta voi tehdä kuin olla tupakoimatta, pysyä mahdollisimman hoikkana ja ehkä syödä pillereitä. Oireita voi hoitaa rogainella tai karvojen laseroinnilla jne.

Tämä voi olla vähän kyseenalaista, mutta minulla todettiin aurallinen migreeni sinä aikana kun söin yhdistelmäehkäisyä. Neurologin mielestä isompi haitta elämänlaadulleni on kaljuuntua kuin ottaa joku promillen riski siitä että saan veritulpan. Eli se riski on melko liioiteltu mutta kukin ottaa ne riskit mitä haluaa.

Vierailija
38/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kannattaa pitää ruokavalio vähähiilarisena, pco:n kanssa monesti tulee insuliiniresistenssiä. Itse laihduin muutamassa kuukaudessa 22kg (70kg-48kg) kun rajoitin hiilarit ja yleinen vointi parani.

Olen hakenut kaiken mahdollisen tiedon 15v ajan mutta eipä tässä muuta voi tehdä kuin olla tupakoimatta, pysyä mahdollisimman hoikkana ja ehkä syödä pillereitä. Oireita voi hoitaa rogainella tai karvojen laseroinnilla jne.

Tämä voi olla vähän kyseenalaista, mutta minulla todettiin aurallinen migreeni sinä aikana kun söin yhdistelmäehkäisyä. Neurologin mielestä isompi haitta elämänlaadulleni on kaljuuntua kuin ottaa joku promillen riski siitä että saan veritulpan. Eli se riski on melko liioiteltu mutta kukin ottaa ne riskit mitä haluaa.

Tämä viesti tuli vastaajalta -1 :)

Vierailija
39/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaara sairastua diabetekseen ja verenpainetautiin myöhemmällä iällä on suurentunut. Laskimotukosriski on PCOS-oireyhtymän omaavilla naisilla 1.52-kertainen ja aivohalvausriski 2-kertainen. Heillä on lisäksi vähän suurentunut riski moniin muihin sairauksiin, kuten kilpirauhassairauksiin, masennukseen, ahdistushäiriöihin ja migreeniin. PCO-oireyhtymään liittyy kohonnut kohdunrungon syövän riski."

Asiaa todellakin kannattaa hoitaa vaikka ei lapsia olisikaan toiveissa.

Mäkin olen lukenut internetistä noita samoja riskejä, mitä PCO aiheuttaa. Ehkä mullekin löydetään jokin toimiva hoitokeino.

ap

Vierailija
40/56 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvät elintavat, kuten terveellinen ruokavalio ja liikunta auttavat pitämään taudin aisoissa, sillä munasarjojen monirakkulaoireyhtymä pahenee painoindeksin kasvaessa. Jo viiden prosentin painonpudotus voi korjata hormonitasapainoa niin, että kuukautiskierto säännöllistyy ja raskaus pääsee alkamaan."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan