Pitääkö oikeasti kaikki terveysasiat hoitaa nykyään yksityisellä?
Olen ollut vuosia laajan työterveyden asiakas ja hoitanut kaikki omat asiani siellä. Olin kuitenkin ollut siinä käsityksessä, että lasten asiat sentään hoituisivat julkisella ihan ongelmitta kuten omassa lapsuudessani. Olen kuitenkin saanut huomata, että ei lastakaan suostuta ottamaan vastaan, jos henki jotenkuten kulkee ja pysyy tajuissaan. Lapsi ollut monta kertaa putkeen kipeänä ja nyt yhtäsoittoa yli kaksi viikkoa, mutta aina vaan pitäisi kotona seurailla. Ei suostuta ottamaan vastaan kun edes jotain nestettä menee alas ja henki kulkee. Katselin huvikseen mitä yksityisellä maksaa, niin sehän on yli 150€ yksi lyhyt käynti! Miten täällä pitäisi töitäkään pystyä tekemään, kun lääkäristä ei saa mitään apua lapsen paranemiseksi?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkasin jalkani pahasti niin että jouduin könkkäämään kyynärsauvoilla kun jalalle ei kärsinyt yhtään laittaa painoa. Keskussairaalassa hyvin vihaisesti sanottiin että ei tänne noin vaan tulla, menet omalle terveysasemalle!
Menitkö päivystykseen? Mies kaatui ja jouduimme menemään invataksilla, pääsi heti kuvattavaksi. Miksei päivystykseen voi mennä?
Minutkin käännytettiin pois kun vamma ei ollut tuore, vaan muutaman päivän takainen tapahtuma. Loukkasin polven pyörällä kaatuessa. Minulle sanotiin että vamman pitää olla juuri tapahtunut, niin silloin pääsee päivystykseen. Lopulta sain kuitenkin ajan terveyskeskukseen ja jalka kuvattiin monen viikon viiveellä.
Kaikilla ei ole työpaikkaa jonka kautta järjestyisi yksityisen terveyspalvelut veloituksetta siten että työnantaja maksaa. Siksi pakko asioida arvauskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Meillä ainakin yksityinen on sellainen että sinne ei tahdo saada millään aikoja. Julkiseen saa sentään samalle päivälle.
Yksityiselle saa samalle päivälle erikoislääkärin ajankin.
Miten niin? Tuohan riippuu täysin paikkakunnasta. Esim. meillä saa aikaisintaan yleensä n. viikon päähän jos silloinkaan.
Meillä ei ole koko lääkäreitä yksityisellä. On mehiläistä ja terveystaloa, mutta niissä ei ole lääkäreitä tarpeeksi. Ajan saa joskus jos saa. Julkisesta saa aina samalle päivälle, kunhan muistaa aamulla 8 olla soittamassa, eikä 10 aikoihin.
Mikä kunta? Itse sain Keravalla kiireellisen ajan viikon päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lapsia edes yrittänyt enää julkiselle. Tosin yksityiseltä puolelta sai lähetteen lastenpolille tyksiin, sen jälkeen alkoi kaikki sujua tosi hyvin. Mun kokemusten mukaan vaikeinta on päästä terveyskeskuksen hoitajan ohi terveyskeskuslääkärin. Tässä yksi esimerkki:Meillekin sanottiin ettei voi olla keuhkokuume toisena flunssapäivänä. Ajettiin sitten 50 km yksityiselle, lapsi alkoi matkalla haukkoa happea. Yksityislääkäri ei siellä enää halunnut /uskaltanut tehdä mitään, sen jälkeen kun huomasi sykkeen oleva tosi korkealla. Siitä sitten lastenpolille missä oli tosi hyvä hoito. Ja keuhkokuume se sitten oli. Terveyskeskukseen ei siis päässyt edes hoitajan vastaanotolle.
No vastaavaa minäkin tässä pelkään! Ei ole normaalia olla kipeänä kaksi viikkoa putkeen ja niin ettei ruoka meinaa maistua ollenkaan. Pakko varmaan oikeasti mennä sinne yksityiselle, kun julkisella hoitaja ei päästä puhelua pidemmälle.
Kysymys kuuluu - miksi et ole jo vienyt???
Yksityisellä lääkärinmaksun lisäksi tulee monen kympin toimistomaksut, kantamaksut jne. Labrat päälle sikahintaisia. Silti lääkäriasemat valittavat huonoa kannattavuutta!
Menisin päivystykseen ilman muuta, kun lapsesta kysymys! On päästävä ehdottomasti tutkimuksiin.
Soitin Helsingissä lähiterveyskeskuksen takaisinsoittoon kiireettömällä asialla kaksi viikkoa sitten. (Lääkityksen muutos ja kroonisen sairauden labrakokeiden tulkinta). Sain puhelinajan viikon päästä jossa asia hoitui. Reseptit uusitaan kannan kautta asian hoitaessa jopa samana päivänä.
Lapsen jatkuvat flunssat myös otettiin tosissaan ja nyt on astmatutkimuksiin lähete. Sieltä tuli kuuden viikon päähän aika.
Käytän myös työterveyshuoltoa ja siellä en päässyt akuutisti lääkäriin kesällä. Koko pk-seudulla ei sillä suurimmalla pörriäisellä ollut yhtään yleislääkärin tai työterveyslääkärin aikaa kolmeen vuorokauteen. Nopeammin pääsin korvakäytäväntulehduksen kanssa julkiselle ja suoraan lääkärille ilman mitään haastatteluja.
Ongelma lienee se, että ylipäätään resursseja on terveyspuolella liian vähän ja homma sakkaa kautta linjan. Myös yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Soitin Helsingissä lähiterveyskeskuksen takaisinsoittoon kiireettömällä asialla kaksi viikkoa sitten. (Lääkityksen muutos ja kroonisen sairauden labrakokeiden tulkinta). Sain puhelinajan viikon päästä jossa asia hoitui. Reseptit uusitaan kannan kautta asian hoitaessa jopa samana päivänä.
Lapsen jatkuvat flunssat myös otettiin tosissaan ja nyt on astmatutkimuksiin lähete. Sieltä tuli kuuden viikon päähän aika.
Käytän myös työterveyshuoltoa ja siellä en päässyt akuutisti lääkäriin kesällä. Koko pk-seudulla ei sillä suurimmalla pörriäisellä ollut yhtään yleislääkärin tai työterveyslääkärin aikaa kolmeen vuorokauteen. Nopeammin pääsin korvakäytäväntulehduksen kanssa julkiselle ja suoraan lääkärille ilman mitään haastatteluja.
Ongelma lienee se, että ylipäätään resursseja on terveyspuolella liian vähän ja homma sakkaa kautta linjan. Myös yksityisellä.
Nii ja siis saman päivänä soittivat takaisin vaikka olin valinnut kiireettömän asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Meillä ainakin yksityinen on sellainen että sinne ei tahdo saada millään aikoja. Julkiseen saa sentään samalle päivälle.
Yksityiselle saa samalle päivälle erikoislääkärin ajankin.
Ei saa. Kesällä en päässyt kolmeen päivään T-talossa yleislääkärille/työterveyslääkärille vaikka olisin ollut valmis ottamaan ajan mistä vaam pk-seudun toimipisteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lapsia edes yrittänyt enää julkiselle. Tosin yksityiseltä puolelta sai lähetteen lastenpolille tyksiin, sen jälkeen alkoi kaikki sujua tosi hyvin. Mun kokemusten mukaan vaikeinta on päästä terveyskeskuksen hoitajan ohi terveyskeskuslääkärin. Tässä yksi esimerkki:Meillekin sanottiin ettei voi olla keuhkokuume toisena flunssapäivänä. Ajettiin sitten 50 km yksityiselle, lapsi alkoi matkalla haukkoa happea. Yksityislääkäri ei siellä enää halunnut /uskaltanut tehdä mitään, sen jälkeen kun huomasi sykkeen oleva tosi korkealla. Siitä sitten lastenpolille missä oli tosi hyvä hoito. Ja keuhkokuume se sitten oli. Terveyskeskukseen ei siis päässyt edes hoitajan vastaanotolle.
Tyksiin voi yleensä mennä lasten päivystykseen ilman tk-käyntiä. Tosin riippuu hieman paikkakunnasta missä asutte. Mutta hengitysvaikeuksissa saa aina mennä suoraan.
Olisipa Suomessa sellainen systeemi, että kaikki päivystykselliset asiat hoidetaan sairaaloissa. Terveyskeskus olisi vain kiireettömille potilaille ja mummoille.
Nykyisessä kiivaassa syntymättömyys/kuolevuustahdissa ei ole mahdollinen toteuttaa. V. 90 seutuvilla alkanut lama tuotti riistovallan ja maamme vain sukeltaa, herrat porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä yksityisen lääkärimaksuja olekaan järkevää maksaa käteisellä. Lapsille ja tarvittaessa itselle otetaan sairaskuluvakuutus. Niin se maksaa joo ja juu, mutta niin se maksaa tuo lääkärillä käynti käteiselläkin. Miten ihmiset on näin hemmetin yksinkertaisia?! "Ei mulla oo rahaa vakuutukseen". Niin joo, mutta sulla on silti rahaa iskeä noista sataviisikymppisiä tiskiin aina kun tulee tarve lääkärille.
Arvon tollukka, kaikki aikuiset tai lapsetkaan eivät saa vakuutusta. Lisäksi osa on voinut elää alueella, jossa terveydenhuolto on toiminut moitteettomasti aiempina vuosina, joten mitään tarvetta yksityiselle palvelulle ei ole ollut.
T. Keski-Uudenmaan kunnasta, jonka hammashoito oli vuosikymmeniä parempaa ja nopeampaa kuin yksityisellä..kunnes tuli sote.
Joo, esimerkiksi itse en saa mitään vakuutusta koska sairastin syövän parikymppisenä. Ja lapseni ei saa koska syntyi keskosena ja siitä jäi pieniä terveysjuttuja. Esim. keuhkot ei ole ihan normaalit. Tästä johtuen tosin julkisellakin saa hirveän hyvää hoitoa.
Aikuisilta pitäisi lopettaa julkinen terveydenhuolto kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on suunnitellut leikkaavansa miljardin terveydenhuollosta ja korottavansa yksityislääkärien kela-korvauksia, joten jatkossa ollaan entistä enemmän yksityislääkärien varassa.
Parempi tuokin on kuin nykytila, jossa julkiselle ei pääse ja vasemmistohallitus pienensi yksityisen käynnin kela-korvauksia.
Aikamoinen välitila sanoisin. Onhan tuo Ruotsi ja Viro tuossa lähellä
Kiva jos mainitsi myös paikkakunnan. Me ollaan Lahessa mutta suomalaisena - sukupuolta voi arvata - tietää että tajuttomana pääsee varmimmin.
Vierailija kirjoitti:
Loukkasin jalkani pahasti niin että jouduin könkkäämään kyynärsauvoilla kun jalalle ei kärsinyt yhtään laittaa painoa. Keskussairaalassa hyvin vihaisesti sanottiin että ei tänne noin vaan tulla, menet omalle terveysasemalle!
Yksi sana: perusterveydenhuolto. Lähes kaikki hoidetaan nykyään sitä kautta.
No ähäkutti, kun takaisin moni palaa sieltä kuitenkin sinne erikoissairaanhoitoon, halusit tai ei.
Päivystyskäynti:menkää oman terveysaseman kautta.
Oman terveysaseman kautta päivystykseen. Sieltä kotiin.
Parin päivän kuluttua oman terveysaseman kautta taas päivystykseen. Vihdoin diagnoosi ja lääkitys. Kyseessä lapsi ja lääkitys suonensisäinen antibiootti.
Hohhoijaa. Oon odottanut Tampereella terveyskeskuksesta soittoa keäkuusta asti. Siis 2022.
Nyt sitten tuli yhteiskunnalle kallis lasku kun lanssi vei TAYS:iin.
Eikä se viikon sairaalassa oleminen ollut itsellekään ilmaista. 50e/pvä ja matkat yht. 50e
Joo. Kotikuolemat lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Oon odottanut Tampereella terveyskeskuksesta soittoa keäkuusta asti. Siis 2022.
Nyt sitten tuli yhteiskunnalle kallis lasku kun lanssi vei TAYS:iin.
Eikä se viikon sairaalassa oleminen ollut itsellekään ilmaista. 50e/pvä ja matkat yht. 50eJoo. Kotikuolemat lisääntyy.
Soitin tänään terkkariin. Soittivat takaisin tunnin kuluttua ja sanoivat että lekuri soittaa tällä viikolla. Kiitos vain palvelusta.
Julkisella puolellahan ei nykyän lääkäriin pääse ollenkaan, vain hoitajalle. Ja oli vaiva mikä tahansa niin hoitaja evää lääkärille pääsyn.
Olen yli 60 vuotias , julkista olen käyttänyt ainoastaan synnytys- ja neuvola -asioissa aikoinaan. Kaikki muu yksityisesti.
Joudun menemään yksityiselle jopa sydänongelmien takia.
N26