Pitääkö oikeasti kaikki terveysasiat hoitaa nykyään yksityisellä?
Olen ollut vuosia laajan työterveyden asiakas ja hoitanut kaikki omat asiani siellä. Olin kuitenkin ollut siinä käsityksessä, että lasten asiat sentään hoituisivat julkisella ihan ongelmitta kuten omassa lapsuudessani. Olen kuitenkin saanut huomata, että ei lastakaan suostuta ottamaan vastaan, jos henki jotenkuten kulkee ja pysyy tajuissaan. Lapsi ollut monta kertaa putkeen kipeänä ja nyt yhtäsoittoa yli kaksi viikkoa, mutta aina vaan pitäisi kotona seurailla. Ei suostuta ottamaan vastaan kun edes jotain nestettä menee alas ja henki kulkee. Katselin huvikseen mitä yksityisellä maksaa, niin sehän on yli 150€ yksi lyhyt käynti! Miten täällä pitäisi töitäkään pystyä tekemään, kun lääkäristä ei saa mitään apua lapsen paranemiseksi?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Meillä ainakin yksityinen on sellainen että sinne ei tahdo saada millään aikoja. Julkiseen saa sentään samalle päivälle.
Ei täällä kyllä tunnu pääsevän julkiselle millään. Puoliso ei ole päässyt kertaakaan vastaanotolle asti ja sama juttu näemmä lapsella. Aina sanotaan vaan, että pitää jatkaa seurailua kotona. Onko tämä oikeasti järkevää, että kaiken pitää antaa mennä niin pahaksi, että taju lähtee ennen kuin hoitoa saa?
Meillä ainakin julkiselta puolelta saa hoidon, mutta yksityinen on niin kökkö ettei siellä ole edes lääkäreitä tarpeeksi. Saa vain jonkun etävastaanotto ajan, muttei hoitoa. Yksityiselle pääsisi jos ajaisi sata kilometriä, lähempänä se on niin onneton kuin olla ja voi. Työterveyden siirtyminen yksityiselle on ollut se pahin virhe.
Ihme ajojahti menossa yksityislääkäreitä kohtaan. Putkimieskin saa ilmaisen koulutuksen valtiolta. Soitappa ja sano että tarvis vaan uusia tiiviste, 5 min homma uudenvuodenpäivänä. Ei taida saada ketään paikalle ja tuskin saa alle 200€.
Vierailija kirjoitti:
Viime syksynä pikkukoululainen alkoi oksentamaan ja ripuloimaan, eikä siitä tullut viikkoihin loppua. Hän heräsi lähes joka yö samaan aikaan tekemään tätä, joskus myös päivisinkin. Oli aivan naatti, laihtui myös. Terveyskeskuksen toimenpiteet elo-syyskuun aikana olivat seuraavat:
- Yhdet perusverikokeet
- Epäily 2kk vatsataudista
- Lukuisia yrityksiä saada lasten gastrolääkäriin yhteys
- Yhdet pikaiset neurologiset testitKävimme viikottain päivystyksessä ja myös varatuilla ajoilla. Jäi tunne, että joku leikki portinvartijaa, ja tehokas hoito jäi saamatta, edes gastron konsultaatio ei onnistunut. Tämän jälkeen varasimme 30 minuutin ajan yksityiselle:
- Lääkäri paineli lapsen vatsan ja suoliston huolella läpi, kirjaten kipupisteet
- Hän teki runsaasti muistiinpanoja ja myös kyseli lapselta yksityiskohtia
- Seuraavana päivänä oli kiireellinen lähete vetämässä erikoissairaanhoitoon, meni myös nopeasti läpiOlimme aluesairaalassa kahden viikon päästä tuosta ultrattavana ja tutkimuksissa. Syy oireiluun jäi epäselväksi, mutta mahdollinen allergiaepäily sekä pitkäaikaissairauden pahentuminen jäivät epäilyiksi. Lapsi lakkasi oireilemasta 3,5kk jälkeen.
Uusimaa.
Miksi ihmeessä menette päivystykseen tuossa tilanteessa, ambulanssia paikalle ja heti hoitoon. Meillä ainakin on lähdetty usein yöllä lanssilla ja takuulla saatu hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Nukun n. 20 h päivässä. Varastorauta ollut jo vuoden nollissa eikä imeydy millään.
Sammun kuin saunalyhty ja torkahtelen. Syksyllä putosi hiukset päästä.
Pääsin vihdoin terveyskeskukseen puhumaan lääkärille väsymyksestä ja rauta-asiasta, olin yrittänyt päästä viime kesästä saakka.
Virolainen lääkäri puhui kanssani 3 min, totesi väsymyksen johtuvan stressistä, kehotti ulkoilemaan ja ostamaan koiran tai hankkimaan ystäviä lenkkiseuraksi. Lisäksi vastaanotolta lähtiessäni muisti muistuttaa että minun pitää lopettaa tupakointi.
En polta enkä ole koskaan polttanut.Olen 32v, sairaslomalla kolmatta kuukautta tuon invalidisoivan mysteeriväsymyksen vuoksi.
Jos tämä avunsaaminen on näin vaikeaa nuorena niin kuinkakohan retuperällä (köyhän) milleniaalisukupolven terveys on sitten joskus vanhana.Enää en mene lääkäriin jos ei ole ihan äärimmäisen pakko.
Vaimo kävi saman vaivan takia lääkärissä ja tuli takaisin masennuslääkereseptin kanssa. Siinä sitten lueskeltiin sivuvaikutuksista, ja yksi oli väsymys. Sitäpä onkin sitten hyvä syödä ihan varmuuden vuoksi, kun päällimmäisenä oireena oli nimenomaan väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Meillä ainakin yksityinen on sellainen että sinne ei tahdo saada millään aikoja. Julkiseen saa sentään samalle päivälle.
Yksityiselle saa samalle päivälle erikoislääkärin ajankin.
Miten niin? Tuohan riippuu täysin paikkakunnasta. Esim. meillä saa aikaisintaan yleensä n. viikon päähän jos silloinkaan.
Meillä ei ole koko lääkäreitä yksityisellä. On mehiläistä ja terveystaloa, mutta niissä ei ole lääkäreitä tarpeeksi. Ajan saa joskus jos saa. Julkisesta saa aina samalle päivälle, kunhan muistaa aamulla 8 olla soittamassa, eikä 10 aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ihme ajojahti menossa yksityislääkäreitä kohtaan. Putkimieskin saa ilmaisen koulutuksen valtiolta. Soitappa ja sano että tarvis vaan uusia tiiviste, 5 min homma uudenvuodenpäivänä. Ei taida saada ketään paikalle ja tuskin saa alle 200€.
Eikä tarvitse saada. Jos on hätä mennään lanssilla. Jos putki vuotaa uutena vuotena laitetaan vedet kiinni ja odotetaan arkea.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä yksityisen lääkärimaksuja olekaan järkevää maksaa käteisellä. Lapsille ja tarvittaessa itselle otetaan sairaskuluvakuutus. Niin se maksaa joo ja juu, mutta niin se maksaa tuo lääkärillä käynti käteiselläkin. Miten ihmiset on näin hemmetin yksinkertaisia?! "Ei mulla oo rahaa vakuutukseen". Niin joo, mutta sulla on silti rahaa iskeä noista sataviisikymppisiä tiskiin aina kun tulee tarve lääkärille.
Eihän se maksa mitään kun menee julkiseen. Tyhmä on joka maksaa 150 lääkäristä tai vakuutuksia että on varaa lääkäriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä yksityisen lääkärimaksuja olekaan järkevää maksaa käteisellä. Lapsille ja tarvittaessa itselle otetaan sairaskuluvakuutus. Niin se maksaa joo ja juu, mutta niin se maksaa tuo lääkärillä käynti käteiselläkin. Miten ihmiset on näin hemmetin yksinkertaisia?! "Ei mulla oo rahaa vakuutukseen". Niin joo, mutta sulla on silti rahaa iskeä noista sataviisikymppisiä tiskiin aina kun tulee tarve lääkärille.
Eihän se maksa mitään kun menee julkiseen. Tyhmä on joka maksaa 150 lääkäristä tai vakuutuksia että on varaa lääkäriin
Itseasiassa kyllä se vähän maksaa. Lapsista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Nukun n. 20 h päivässä. Varastorauta ollut jo vuoden nollissa eikä imeydy millään.
Pääsin vihdoin terveyskeskukseen puhumaan lääkärille väsymyksestä ja rauta-asiasta, olin yrittänyt päästä viime kesästä saakka.
Virolainen lääkäri puhui kanssani 3 min, totesi väsymyksen johtuvan stressistä, kehotti ulkoilemaan ja ostamaan koiran tai hankkimaan ystäviä lenkkiseuraksi. Lisäksi vastaanotolta lähtiessäni muisti muistuttaa että minun pitää lopettaa tupakointi.
En polta enkä ole koskaan polttanut.Olen 32v, sairaslomalla kolmatta kuukautta tuon invalidisoivan mysteeriväsymyksen vuoksi.
Jos tämä avunsaaminen on näin vaikeaa nuorena niin kuinkakohan retuperällä (köyhän) milleniaalisukupolven terveys on sitten joskus vanhana.Enää en mene lääkäriin jos ei ole ihan äärimmäisen pakko.
Minä menin aikoinani akuutin kilpirauhastulehduksen takia terveyskeskukseen.
Noin 15-vuotiaalta näyttävä venäläinen poikalääkäri alkoi jankata alkoholista - olla sina aljkoholisti - ja väitti, että verikokeiden tuloksissa ei näy mitään.
Niissä oli punaisella tulehdusarvot ja kilpirauhasarvot päin seiniä.
Menin yksityiselle samojen labratulosten kanssa, tämä sanoi heti, että tulehdushan se siellä ja laittoi myös lähetteen Meilahteen lääkekuurien lisäksi.
Ihan hyvin olen päässyt lääkärille, Helsingissäkin pääsee kyllä lääkäriin, no aina tarvittaissa olen päässyt ihan samana päivänä, ja joskus olen tilannut ennakoon kun tiedän tulevan tarpeen.
En kylläkään jokaiseen pikkuvaivaan hae lääkäriaikaa, tässä iässä tarvetta on 1-3 kertaa vuodessa, ja lisäksi terveysasema on välillä soittanut ja tarkistanut vieläkö se kääkkä on hengissä jos ein ole aikoihin ottanut heihin yhteyttä.
Ehkä olisi hyvä miettiä milloin lääkäri on tarpeellinen ja milloin hoitaja voi neuvoa, ja sitten on palvelunumero joka neuvoo erilaisissa asioissa.
Mummo 96v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiselle saa samalle päivälle erikoislääkärin ajankin.
Miten niin? Tuohan riippuu täysin paikkakunnasta. Esim. meillä saa aikaisintaan yleensä n. viikon päähän jos silloinkaan.
Muuta pois sieltä poronhoitoalueelta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kyllä tunnu pääsevän julkiselle millään. Puoliso ei ole päässyt kertaakaan vastaanotolle asti ja sama juttu näemmä lapsella. Aina sanotaan vaan, että pitää jatkaa seurailua kotona. Onko tämä oikeasti järkevää, että kaiken pitää antaa mennä niin pahaksi, että taju lähtee ennen kuin hoitoa saa?
Meillä ainakin julkiselta puolelta saa hoidon, mutta yksityinen on niin kökkö ettei siellä ole edes lääkäreitä tarpeeksi. Saa vain jonkun etävastaanotto ajan, muttei hoitoa. Yksityiselle pääsisi jos ajaisi sata kilometriä, lähempänä se on niin onneton kuin olla ja voi. Työterveyden siirtyminen yksityiselle on ollut se pahin virhe.
Muuta suureen kaupunkiin äläkä asu siellä metsässä. Turva valittaa kun itse olet sinne muuttanut.
Toivottavasti seuraava hallitus leikkaa valtion kuntien avustuksista jotta pikkupaikkakunnilla ei edes pidetä mitään terveyskeskusta. Sairaalasta puhumattakaan.
Ei nykyään saa hoitoa mistään. Siis sellaista että oikeasti tutkittaisiin. Oon kärsiny jo monta viikkoa pahoista oireista, mutta sanottiin vaan että pitää syödä lääkkeitä monta viikkoa ja sitten takaisin, jos ei auta. Mitään en pysty tekemään ja kauhea ahdistus ja pelko vaan että mikä on, kun kukaan ei suostu edes tutkimaan ja apua ei saa. Ei oo varaa yksityiselle mutta kai se on kohta mentävä
Loukkasin jalkani pahasti niin että jouduin könkkäämään kyynärsauvoilla kun jalalle ei kärsinyt yhtään laittaa painoa. Keskussairaalassa hyvin vihaisesti sanottiin että ei tänne noin vaan tulla, menet omalle terveysasemalle!
Julkiselle saa ajan kuukauden kahden päähän. Joka kerta katsotaan ylimalkaan sitten sieltä sitten käännytetään pois ja sanotaan ettei mikään vaivaa eikä mitään apua saa.
Julkisella ei oteta edes mielenterveysongelmia vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Loukkasin jalkani pahasti niin että jouduin könkkäämään kyynärsauvoilla kun jalalle ei kärsinyt yhtään laittaa painoa. Keskussairaalassa hyvin vihaisesti sanottiin että ei tänne noin vaan tulla, menet omalle terveysasemalle!
Menitkö päivystykseen? Mies kaatui ja jouduimme menemään invataksilla, pääsi heti kuvattavaksi. Miksei päivystykseen voi mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä kyllä tunnu pääsevän julkiselle millään. Puoliso ei ole päässyt kertaakaan vastaanotolle asti ja sama juttu näemmä lapsella. Aina sanotaan vaan, että pitää jatkaa seurailua kotona. Onko tämä oikeasti järkevää, että kaiken pitää antaa mennä niin pahaksi, että taju lähtee ennen kuin hoitoa saa?[/quote :Sama asia koko Itä-Helsingin suurpiiri .johon uuluu useampi alue ja terveyskeskus,kuin julkisen puolen hammashoito,Vanhusten jalka hoito. 3 viimestä vuotta korona aika. Ei ole aikoja. Menkää yksityiselle. Asiakas jolla rahaa,ei varaa aikaa terveyskeskus todella menen yksityinen. Mutta me vähävaraset ikän katsomatta jääme vailla terveyden hoitoa,jäämmet ja tulevaisuuskin jäämme.
Kuka käski olla KÖYHÄ, ryhtykää porvareiksi. äänestäkää KYKYYMYSTÄ niin teistä tulee menestyjiä
En polta enkä ole koskaan polttanut.
Olen 32v, sairaslomalla kolmatta kuukautta tuon invalidisoivan mysteeriväsymyksen vuoksi.
Jos tämä avunsaaminen on näin vaikeaa nuorena niin kuinkakohan retuperällä (köyhän) milleniaalisukupolven terveys on sitten joskus vanhana.
Enää en mene lääkäriin jos ei ole ihan äärimmäisen pakko.