Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poissaolo töistä lapsen leikkauksen vuoksi

Kyykytetty hoitaja
30.01.2023 |

Lapsellani on leikkaus klo12 ja minulla olisi aamuvuoro klo7 - 15. Työskentelen sairaalassa hoitajana.
Lapsi on 11v ja tulee valvoa aamulla ettei syö tai juo ja olla koko loppupäivä myös aikuisen valvonnassa.
Esimiehen mukaan en saa tätä sairaspäiväksi ja vaikka saisinkin, minun pitäisi todistaa, että mieheni on ollut töissä aamusta yöhön, että vain minulla on ollut mahdollista lasta hoitaa ja valvoa.
Mielestäni minulla ei ole velvollisuutta todistaa kuin työvuoroni ajankohtana miehen töissäolo, koska esimies ei ole pystynyt minulle myöskään iltavuoroa järjestämään eikä se olisi leikkausajankohdan vuoksi toimiva vaihtoehto muutenkaan.

Ilmoitin leikkauksesta esimiehelle jo kun tätä kyseistä työlistaa suunniteltiin, johon esimies kommentoi vain ettei jaksa enää alkaa suunnitelmaa muokkaamaan ja että katsotaan tilannetta sitten.

No nyt tilanne on se, etten saa vuoroa vaihdettua ja esimiehen mukaan en ole oikeutettu sairaspäivään ja minun pitäisi työpäivä korvata.

Uskon että saan todistuksen päivästä leikkaavalta lääkäriltä mutta en tiedä sitä varmaksi kuin vasta leikkauspäivänä.

Ei kai tämä voi olla totta? Eikö ole lakisääteinen oikeus hoitaa alle 12-vuotiasta lasta kotona jos lapsi sairastuu tai on tällainen tilanne kuin leikkaus?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi mietein saako päivästä todistuksen, jos lista on jo suunniteltu ja esimies ei myönnä palkatonta eikä lomapäivää.

Ja ilmoitin asiasta kun lista oli suunnittelussa vielä, mutta esimies vastasi ettei jaksa alkaa sitä enää muuttamaan.

Minulla on monta lasta enkä ole juurikaan ollut lasten vuoksi äkillisesti saati suunnitellusti ollut pois, joten en tiedä miten näissä toimitaan.

En nyt ymmärrä sitä onko esimiehellä tosiaan oikeus päättää, että minun on korvattava tuo eikä mikään muu sovi vaikka kaikkeni olen ehdottanut.

Tuleeko jolleki tosiaan yllätyksenä hoitoalan epäkohdat ja tällaiset kyykytykset vielä tänä päivänä😆

Vierailija
22/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sairauspäivä, kun on suunniteltu operaatio. Sinun olisi pitänyt pyytää palkaton tai lomapäivä

Näin se valitettavasti menee.

Itse otin viikon palkatonta lomaa lapsen nielurisaleikkauksen takia. Leikkauksen jälkeen piti viikon ajan valvoa lapsen vointia.

Oli todella hyvä, että otin sen valvomisen vakavasti, sillä viikko leikkauksen jälkeen haava alkoi vuotamaan ja piti lähteä kiireesti sairaalaan. Se oli aika dramaattista, sillä verta tuli todella paljon. Sairaalassa lapsi vietiin heti uuteen leikkaukseen.

Siinä vaiheessa työpoissaolo muuttui palkalliseksi sairaan lapsen hoitamiseksi, sillä tämä toinen leikkaus ei ollut suunniteltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kommentissa olen kertonut pyytäneeni, mutta se ei esimiehelle käynyt vaan vaatii korvaamaan vuoron.

Eli vielä kerran, mielestäni ei mene oikein jos olen pyytänyt vapaapäiväksi, en ylimääräiseksi sellaiseksi, kyseistä päivää jo silloin kun listaa vasta suunniteltiin.

Esimies sanoi ettei jaksa enää alkaa melkein valmista suunnitelmaa vuokseni muuttamaan. Jonka jälkeen ehdotin että käytän lomapäiväm joka ei myöskään esimiehelle sopinut vaan sanoi että korvaan vuoron tekemällä sen jonain muuna vapaapäivänäni.

Joka siis aiheuttaa minulle sen, että tulee vähintään seitsemän päivän työputki, koska lista suunniteltu.

Vierailija
24/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykytetty hoitaja kirjoitti:

Siksi mietein saako päivästä todistuksen, jos lista on jo suunniteltu ja esimies ei myönnä palkatonta eikä lomapäivää.

Ja ilmoitin asiasta kun lista oli suunnittelussa vielä, mutta esimies vastasi ettei jaksa alkaa sitä enää muuttamaan.

Minulla on monta lasta enkä ole juurikaan ollut lasten vuoksi äkillisesti saati suunnitellusti ollut pois, joten en tiedä miten näissä toimitaan.

En nyt ymmärrä sitä onko esimiehellä tosiaan oikeus päättää, että minun on korvattava tuo eikä mikään muu sovi vaikka kaikkeni olen ehdottanut.

Tuleeko jolleki tosiaan yllätyksenä hoitoalan epäkohdat ja tällaiset kyykytykset vielä tänä päivänä😆

Ihan millä tahansa alalla on niin, että ennalta tiedetty leikkaus ei ole "sairaan lapsen hoitovapaa", vaan sen järjestelyt pitää hoitaa muuten, joko sisään tekemällä tai palkattomalla vapaalla. Ellei sitten satu olemaan joku äärimmäisen höveli työnantaja.

Vierailija
25/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeellistä, että miehen "ei voi olla poissa töistä" -niellään ilmoitusluonteisena, mutta vaan ap:n työnantaja muka toimii väärin. 

Kukaan ei ole akuutisti sairaana, joten et saa sitä palkallisena tietenkään. Töistä saa olla pois lapsen hoidon järjestämiseksi, mutta koska tämä on ollut tiedossa etukäteen, niin se on voitu järjestää suunnitelmallisesti.

Jos saat lapsen lääkäriltä todistuksen, että vanhemman osallistuminen hoitoon on välttämätöntä, niin sillä voit hakea Kelasta päivärahaa. 

Eli mene nöyränä takaisin esimiehen juttusille ja pyydä palkatonta vapaata. Nyt on sen verran työntekijän markkinat, että harkitse viitsitkö ilmoittaa eroavasi, mikäli et saa vapaaksi. 

Vierailija
26/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuohon olisi pitänyt hakea omaishoitovapaata. Tai sitten tehdä tunnit muuten.

Vierailija
27/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kommentissa olen kertonut pyytäneeni, mutta se ei esimiehelle käynyt vaan vaatii korvaamaan vuoron.

Eli vielä kerran, mielestäni ei mene oikein jos olen pyytänyt vapaapäiväksi, en ylimääräiseksi sellaiseksi, kyseistä päivää jo silloin kun listaa vasta suunniteltiin.

Esimies sanoi ettei jaksa enää alkaa melkein valmista suunnitelmaa vuokseni muuttamaan. Jonka jälkeen ehdotin että käytän lomapäiväm joka ei myöskään esimiehelle sopinut vaan sanoi että korvaan vuoron tekemällä sen jonain muuna vapaapäivänäni.

Joka siis aiheuttaa minulle sen, että tulee vähintään seitsemän päivän työputki, koska lista suunniteltu.

Eli saat sen vapaapäiväksi. Jolloin jokin sinulle suunniteltu vapaapäivä muuttuu vastaavasti työpäiväksi. En kyllä ymmärrä mikä tässä nyt sitten on se ongelma.

Vierailija
28/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat lapsen lääkäriltä todistuksen, että vanhemman osallistuminen hoitoon on välttämätöntä, niin sillä voit hakea Kelasta päivärahaa. 

Onko tämä tullut takaisin? Joskus v. 2009 tätä kyselin itse (kun olin asiasta kuullut) oman lapsen leikkauksen yhteydessä, ja silloin lääkäri sanoi, että se mahdollisuus hakea Kelasta päivärahaa on poistettu.

Vierailija
29/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä v-maisia pikkupomoja oikein tulee.

Vierailija
30/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ongelma ei ole se että et pääsisi leikkaukseen, vaan se että joudut silloin tekemään peräti seitsemän päivää putkeen töitä? Oliko se nyt tärkeää että pääset osallistumaan vai ei?

Vierailija
31/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeus sairaan lapsen hoitamiseen/hoidon järjestämiseen koskee alle 10v lapsen vanhempia.

Ja sinuna ap ottaisin palkattoman vapaan tai olisin itse "sairas".

Ja ottaisin lopputilin kys työnantajalta.

Vierailija
32/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan millä tahansa alalla on niin, että ennalta tiedetty leikkaus ei ole "sairaan lapsen hoitovapaa", vaan sen järjestelyt pitää hoitaa muuten, joko sisään tekemällä tai palkattomalla vapaalla. Ellei sitten satu olemaan joku äärimmäisen höveli työnantaja.

Hän haluaa TODISTAA sille vit**uilevalle esimiehelle että se sairaalareissu on TOTTA!

Vierailija
33/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tuo sama, että tärkeitäkään menoja varten ei saanut palkatonta vapaata, esim hammaslääkäri, lähiomaisen perunkirjoitustilaisuus, asuntokaupan allekirjoitustilaisuus pankissa. Ei vaikka ajoissa pyysi palkattoman vapaan ja kertoi syyn. Muutamalla osastolla sai, mutta meillä ja parilla muulla ei eli epäreiluakin oli eri osastojen välillä. Irtisanouduin mm tuosta syystä. Soteala.

Vierailija
34/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistata paskat tuolle. Työ on vain työtä eikä sille hupakolla sinua ole näinä aikoina varaa menettää. Lapsesi on tärkeämpi. Jos et saa vapaata niin sitten et vain mene.

Vierailija
35/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan harmi, että sinulle iskee juuri tuona päivänä jäätävä päänsärky etkä pääse töihin :)

Vierailija
36/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetin simputusta koko saatanan ala. 

Vierailija
37/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vaan terveydenhuoltoalalle

Vierailija
38/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan sinun pitäisi saada palkatonta vapaata, ilman velvollisuutta korvata työvuoroja. Kyse ei ole lain silmissä sairauspoissaolosta, vaan omaisen hoitamisesta.

7 a (4.3.2011/197)

Poissaolo perheenjäsenen tai muun läheisen hoitamiseksi

Jos työntekijän poissaolo on tarpeen hänen perheenjäsenensä tai muun hänelle läheisen henkilön erityistä hoitoa varten, työnantajan on pyrittävä järjestämään työt niin, että työntekijä voi jäädä määräajaksi pois työstä. Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaan kestosta ja muista järjestelyistä.

Vierailija
39/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi olla pois töistä? Kyllä normaali 11v osaa itse olla syömättä ja juomatta aamun, ei häntä tarvitse vahtia.

Minulta leikattiin umppari tuon ikäisenä aikanaan ja äitini oli myös hoitaja, samassa sairaalassa. Äiti vei minut aamulla osastolle mennessään omaan työvuoroonsa, käväisi moikkaamassa juuri ennen leikkausta ja isä tuli sitten seuraksi oman työpäivänsä jälkeen.

Jos lapsi ei pärjää itsekseen niin sitten korvaat sen vuoron kuten ilmeisen hankala esimies ehdotti. Ei välttämättä mieluisa vaihtoehto mutta tehtävissä kuitenkin ja asiat hoituu.

Vierailija
40/40 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuona päivänä lasta on valvottava koko päivä aikuisen toimesta, oli leikkaavan kirurgin määräys. Ja tietenkin myös haluan olla lapsen tukena.

Äsken esimiehen kanssa katsoin työvuorolistaa uudelleen ja itseasiassa tuleekin 8päivän työputki, kun korvaan päivän toisena vapaapäivänä.

Uhkasin ottaa liittoon yhteyttä asiasta, koska ilmoitin asiasta vielä kun lista oli muokkausvaiheessa ja esimies ei vaan sitä jaksanut alkaa muokkaamaan. Nyt kuulemma saisinkin pitää palkattoman päivän tai käyttää lomapäivän, mutta taidan vetää kahdeksan päivän putken ennemmin.

Eihän sitä tiedä joutuuko sitä burnout saikulle tuollaisesta ja on tuota mahatautiakin liikkeellä ja pieniä lapsia kotona..

Täytyykin alkaa itsekkääksi. Eipä se hyvä johtaminen paljoa vaatisi, mutta tämän se paska johtaminen sitten poikii..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme