Voiko työtön saada sairauslomaa
Olen masentunut ja työtön. Voinko saada sairauslomaa ja paljon sitä voi saada? En viitsi mennä lääkäriin jos se kirjoittaa tyyliin viikon. Jos saisi esim 3 kuukautta voisi jo koittaa keskittyä voinnin kohentamiseen.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
No ei oo. Itse en ainakaan. Lomalla voi rentoutua ja kerätä voimia. Et oo tainnut itse joutua koskaan työttömäksi, jos luulet että se kaikkine pompotteluineen on jotenkin lomankaltaista.
No olen ollut vähän aikaa, mikä pomputtelu?
Vierailija kirjoitti:
vaikka jo huomenna työttömänä työnhakijan ja takaan että samalla tavalla olet pakotettu hakemaan yhteiskunnalta tukea.
Niitä tukia ei ole pakko hakea. Ja oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin säästäminen?
Vierailija kirjoitti:
Jaa pitäisi työttömänä vielä saada sairauslomaa. Ja jos on kokopäivän sairaana, ylityölisät siihen vielä päälle.
Meinaatko oikeasti että jos työtön sairastuu vaikkapa syöpään niin hänen täytyy jatkaa työnhakua, juosta haastatteluissa, pupukursseilla jne?
Itselläni sama tilanne ja laskin että sairauspäiväraha olis monta kymppiä pienempi summa kuin minimi työttömyyspäiväraha. En aio sairauslomaa pyytää enkä hakea, jää laskut maksamatta. Ensi kuussa lääkäriaika, fyysinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on sitä, että olet työmarkkinoiden käytettävissä välittömästi, eli terve. Jos et ole niin olet sairas ja silloin kuuluu olla sairaslomalla.
No kyllähän sairaana oleva työtön on heti työmarkkinoiden käytettävissä, työt vaan alkaisivat sairaslomalla. Jossain koomassa oleva henkilö, joka ei pysty vastaamaan että ottaa työn vastaan (ainoa asia mikä siltä sairaana olevalta työnhakijalta vaaditaan), ei ole työttömänä vaan sairaseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Lomaa mistä?
Työkkärin ja kelan pompottelusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönhän on muutenkin lomalla.
No ei oo. Itse en ainakaan. Lomalla voi rentoutua ja kerätä voimia. Et oo tainnut itse joutua koskaan työttömäksi, jos luulet että se kaikkine pompotteluineen on jotenkin lomankaltaista.
Työttömän elämä on niin stressaavaa, että herpes tuli viime vuonna 4 kertaa. Ei ole herpes laastareihin rahaa ja nyt se tulee kasvoissa myös muualle mitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Voi ja pitääkin saada saikkua, jos ei ole työkykyinen.
Silloin ei voi olla työttömänä työnhakijana vaan saikulla.
Harva lääkäri tätä vain tajuaa.
Kyllä lääkärit tämän asian tajuaa. Mutta byrokratian ongelmat eivät ole lääkärin syy. Vaikka lääkäri todistaisi sinut paperin kera työkyvyttömäksi, et silti pääse väliaikaiselle eläkkeelle, eikä sairaslomaa voi määrätä loputtomiin. Ja jatkuva sairasloma vain pahentaa asioita potilaan kannalta, joten taloudellisesti kannattavampaa on sitten pysyä työnhakijana. Sitten kun saat töitä voit alkaa saikuttaa täydellä palkalla. Näin se ikävä kyllä nykyään menee koska työttömissä työnhakijoissa on nykyään paljon porukkaa jotka eivät sinne kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on sitä, että olet työmarkkinoiden käytettävissä välittömästi, eli terve. Jos et ole niin olet sairas ja silloin kuuluu olla sairaslomalla.
No kyllähän sairaana oleva työtön on heti työmarkkinoiden käytettävissä, työt vaan alkaisivat sairaslomalla. Jossain koomassa oleva henkilö, joka ei pysty vastaamaan että ottaa työn vastaan (ainoa asia mikä siltä sairaana olevalta työnhakijalta vaaditaan), ei ole työttömänä vaan sairaseläkkeellä.
Olet väärässä.
Sairaana oleva ei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Työkyvyttömän ei tarvitse ottaa työtä vastaan koska on työkyvytön.
Sairaana olevan ei tarvitse olla valmis siihen.
Sairaseläke on jotain aivan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomaa mistä?
Edelleen mistä pompottelusta? Se että kerran kuukaudessa täytyy täyttää jonkun kaavakkeen, mihin menee 5 minuuttia, ei ole pomputtelua.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään kirjoiteta pitkiä sairauslomia. Ja sina tähtääminen on kuntoutus ja palaaminen mahd.pian töihin takaisin.
3 kuukautta on aika pitkä sairausloma. Työttömän kannattaa olla mieluummin sairauslomalla silloin, kun saa ansiosidonnaista. Ei sitten kulu korvauspäivät ja tulo on jokseenkin sama. Omavastuupäiviäkään ei ole, jos on ollut tietyn ajan työttömänä ennen sairauslomalle jäämistä.
Työttömän pitää erikseen pyytää sairauslomaa, sillä ei kaikki lääkärit ymmärrä, miksi työtön sitä tarvitsee. Sitä haetaan mm. silloin, kun tulee "työtarjous" juuri silloin, kun on sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtönhän on muutenkin lomalla.
Ei varmasti ole lomalla,on työnhaku rumbaa ja työttömyydestä johtuvaa rahattomuutta ja stressiä.lisäksi työtön työnhakija saa osaksensa perusteetonta halveksuntaa ja mustamaalausta ja muuta ilkeää.itse en ole työtön joten minulle on turha sanoa että mene töihin.
Stressi ei ole työtä. Ymmärrän hyvin, että työttömyys on stressaavaa, olin itsekin päälle vuoden työttömänä. Mutta ei sitä työnhakurumbaa silti voi työksi kutsua. Työn kaltaiseksi mahdollisesti, mutta stressaavuus ja byrokratiarumbs eivät riitä määrittämään sitä työksi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni sama tilanne ja laskin että sairauspäiväraha olis monta kymppiä pienempi summa kuin minimi työttömyyspäiväraha. En aio sairauslomaa pyytää enkä hakea, jää laskut maksamatta. Ensi kuussa lääkäriaika, fyysinen sairaus.
Huomasitko, että sairauspäiväraha maksetaan myös lauantailta? Yksi maksupäivä viikossa enemmän tasaa sen, että päiväraha on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja pitääkin saada saikkua, jos ei ole työkykyinen.
Silloin ei voi olla työttömänä työnhakijana vaan saikulla.
Harva lääkäri tätä vain tajuaa.Kyllä lääkärit tämän asian tajuaa. Mutta byrokratian ongelmat eivät ole lääkärin syy. Vaikka lääkäri todistaisi sinut paperin kera työkyvyttömäksi, et silti pääse väliaikaiselle eläkkeelle, eikä sairaslomaa voi määrätä loputtomiin. Ja jatkuva sairasloma vain pahentaa asioita potilaan kannalta, joten taloudellisesti kannattavampaa on sitten pysyä työnhakijana. Sitten kun saat töitä voit alkaa saikuttaa täydellä palkalla. Näin se ikävä kyllä nykyään menee koska työttömissä työnhakijoissa on nykyään paljon porukkaa jotka eivät sinne kuuluisi.
Ehkä osa tajuaa, mutta osa ei.
Mun kohdalla ihan työkkärissä ja kuntakokeilussakin tietävät ja tajuavat että en ole työkykyinen.
Käskevät lääkäriin koska muuten heidän on pakko laittaa mut esim. kuntouttavaan työtoimintaan.
Ymmärtävät että en kykene siihen mutta jotain on pakko tehdä ellei ole saikulla.
En saa saikkua, lääkäri ei ymmärrä miksi työtön tarvitsee saikkua.
Nuo viranomaisetkin sanoo että tää loukkaa mun oikeusturvaa kun paperilla olen muka työkykyinen vaikka en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa pitäisi työttömänä vielä saada sairauslomaa. Ja jos on kokopäivän sairaana, ylityölisät siihen vielä päälle.
Meinaatko oikeasti että jos työtön sairastuu vaikkapa syöpään niin hänen täytyy jatkaa työnhakua, juosta haastatteluissa, pupukursseilla jne?
On paljon ihmisiä joilla on syöpä, ja jotka ovat töissä. Ja kun syöpä käy niin vakavaksi että ei pysty työhön, niin silloin henkilö jää sairaseläkkeelle ei mihinkään sairaslomalle. Todella naurettavia teidän laiskureiden tekosyyt.
Niin minäkin tunnen monta syöpäsairasta ja kaikki jäivät heti pois töistä koska hoidot ovat raskaita.
Miksi nimittelet minua laiskuriksi, Sanoinko edes olevani työhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomaa mistä?
Edelleen mistä pompottelusta? Se että kerran kuukaudessa täytyy täyttää jonkun kaavakkeen, mihin menee 5 minuuttia, ei ole pomputtelua.
Työttömällä on omat nettisivut minne mennään pankkitunnuksilla ja pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa. Ei hanki olla 4 työpaikkaa auki mihin voi hakea, koska palomieheksi jne. ei voi hakea. Lisäksi on aina noita 3 kuukauden jaksoja jolloin työkkäri soittaa 2 viikon välein. Myös kausityöntekijöille on nuo esim. asfalttimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaseläke on jotain aivan muuta.Ei ole yhtään ainoata järkevää perustetta miksi väliaikaisesti sairaana oleva henkilö ei olisi työmarkkinoiden käytettävissä. Väittämäsi on täysin laiskan tekosyy.
Miksi työttömän pitäisi sairaana olla työmarkkinoiden käytettävissä kun samasta sairaudesta työssäkäyvä on sairaslomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaseläke on jotain aivan muuta.Ei ole yhtään ainoata järkevää perustetta miksi väliaikaisesti sairaana oleva henkilö ei olisi työmarkkinoiden käytettävissä. Väittämäsi on täysin laiskan tekosyy.
Suomessa on 300 000 työkyvyttömyyseläkkeellä ja 1 300 000 vanhuuseläkkeellä.