Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleisten väärinkäsitysten oikaisuketju!

Vierailija
17.11.2006 |

Oikaise yksi väärinkäsitys, jota olet kuullut ihmisten jankuttavan.

Aloitan: " Kuumemittareissa on elohopeaa."

Ei ole käytetty enää vuosiin, ellei vuosikymmeniin.

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida löytyä tutkimuksia väitteen pohjaksi?

Vierailija:

Hae netistä, äläkä änkytä. JOs et seuraa uutisointeja, ainastaan näitä " meiän lapsi on syöny pelkkää korviketta ja on TOOSI terve" - juttuja, niin oma valintasi.

vaan harhaluulosi, ketä se haittaa. Mutta älä väitä sitä todeksi, kun se ei kerran sitä ole. EI varmasti mene kuukautta, ettei julkaistaisi jotain tutkimusta imetys vs. muu ruokinta, ja vielä yhtäkään en ole nähnyt, jossa korvikeruokinta osoittautuisi paremmaksi, saati edes lähelle yhtä hyväksi, vertaillaanpa sitten terveyttä, myöhempää sosioekonomista asemaa ( brittitutkimus yli 50 v ajalta kattaen yli 30000henkilöä), myöhempää älykkyyttä jne.

Eli mä sanon tässä nyt, että korvikeruokinta ei todellkaan ole yhtä hyvä kuin äidinmaidolla ruokinta, ja jos olet eri mieltä, hae todisteet.

Muita typeryyksiä tässä ketjussa:

miehen kaljuus EI PERIYDY ÄIDILTÄ, vaan se on vain yksi kaljuuden syy, ja kattaa varmaan n. 10-20% kaljuuntumisen syistä. Kaljuus periytyy huomattavasti monimutkaisemmin myös sukupolvien yli ja sieltä isän puoleltakin. Ja kaikki kaljuus ei ole perinnöllistä edes.

Vilustuminen on ihan järkevä termi kuvaamaan sitä, kuinka kylmälle altistuminen alentaa vastustuskykyä, ja sen myötä bakteeri tai virus pääsee jylläämään ja ihminen sairastuu. Ihme lahopäät jaksaa länkyttää muka viisaina, että "ihminen ei vilustu".

Ja karvan leikkaamisen/ajamisen nyppimisen seuraukset on ainakin mulla ihan viime ajoilta itse koettu: Mulla kasvoi varpaiden päässä jokunen vaalea karva, jotka kerran hetken mielijohteesta ajelin epilaattorilla. Seuraavalla kerralla siihen kasvoi mätäs mustaa, pitkää karvaa, ja nyttemmin joudun aina ajelemaan myös nuo varpaan päälliset. En väitä että kaikille näin kävisi, mutta mulle ainakin kävi.

Vierailija
62/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sairausloma, ei sairasloma. (Loma ei ole sairas.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain jotain todisteita (linkkiä uutiseen tms.) siitä, että Ellen Jokikunnas EI muka olisi ollut ennen mies? Miksi tuollaisia asioita sitten totena kerrotaan??

Vierailija
64/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti jo vauvat ovat herkkäunisia tai sikeäunisia tai siltä väliltä, riippuen siitä, millaiset geenit ovat sattuneet perimään.

yleensä niitä herkkäunisimpia, ja seuraavat lapset taas nukkuvat yleensä missä metelissä vain.

Kyllä se niin on, että sekin mihin tottuu, vaikuttaa.

Vierailija
65/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mutans on toki ylivoimaisesti pahin.

Mutta siis mikä tahansa suun bakteeri, joka käyttää sokeria ravinnokseen ja erittää kiillettä liuottavaa happoa, pystyy reikiinnyttämään hampaita.

Vierailija:

Jos bakteeria ei ole suussa, eivät hampaat reikiinny, vaikka kuinka napostelisi.

Monesta tekijästä! Tyhmä saa olla, jos ei tajua jo silmällä eri ihmisten hampaita katsomalla, miten erilaisia ne ovat jo lähtöjään, ja juuri se hammasluu tai kiille siinä pinnassa.

MEidän perheessä on ihan selvä jako: hyvähampaiset naiset ja huonohampaiset miehet. Isäni ja veljeni hampaat ovat ulkoisesti saman näköiset: jhammas on kellertävä ja kuultava ja molemmilla hampaat murenevat suuhun pikkuhiljaa hyvästä hoidosta huolimatta.

Meillä naisilla ( äiti ja minä) Hammas on valkoinen ja kovan näköinen, ei läpikuultavan oloinen, eikä reikiä tule, vaikka hoitoa laiminlöisi kuinka.

Ihan samalla lailla on isäni mua samalla lusikalla syöttänyt ja tutit nuollut, joten bakteereista tuskin on kysymys. Tai siis sama bakteeri toimii eri tavoin eri suissa.

Vierailija
66/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti jo vauvat ovat herkkäunisia tai sikeäunisia tai siltä väliltä, riippuen siitä, millaiset geenit ovat sattuneet perimään.

yleensä niitä herkkäunisimpia, ja seuraavat lapset taas nukkuvat yleensä missä metelissä vain.

Kyllä se niin on, että sekin mihin tottuu, vaikuttaa.

missä?

Mulla ihan omakohtainen "tutkimus", joka osoittaa väitteesi vääräksi.

Vierailija
67/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalassa ei saa imettää, sillä alkoholi imeytyy äidin vedesä maitoon ja näin ollen aiheuttaa vauvalle vatsanväänteitä, koska vauvan suolisto ei osaa pilkkoa vielä tällaisia aineita. Lisäksi alkoholi häiritsee maidon tuotantoa ja vähentää äidin herkkyyttä vastata vauvan viesteihin.

Ja lisäksi imetys suojaa raskaudelta kun imetysväli on AINA alle 6 tuntia, mutta yhtäkään poikkeamaa ei saa tulla.

-terveydenhuollon ammattilainen-

Vierailija
68/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nämä bakteerit vaikuttavat kiilteen kovuuteen ja siitä syystä toisen hampaat reikiintyvät helpommin kuin toiset, on se nyt kumma että tutkimustiedolla ei ole mitään merkitystä..

http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/hampaiden_reikiintyminen/

Vierailija
69/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan leopardi..se että syntyy mustana kutsutaan melanismi ilmiöksi..jos katsoo läheltä (ilman että menettää henkeään) voi nähdä tummat laikut vatsan alla

Vierailija
70/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reikia tulee, kun on huono hammasluu! Hammasluuta ei ole olemassakaan. Reiat tulevat huonosta kotihoidosta, napostelusta ja siita etta ei pese hampaita. Ja siihen voi itse vaikutta

Olen 33-vuotias ja hampaissani on yksi reikä. Hyvästä hammasluustani johtuen olen pessyt hampaitani koko elämäni todella huonosti ja laiminlyönyt hampaitteni hoidon. Mieheni on taas harjannut hampaitaan kahdesti päivässä tunnontarkasti lapsuudesta asti ja hänen hampaansa ovat reikäiset. Mistäköhän tämä johtuu?

Miten sitten kokenut hammaslääkäri pystyy heti sanomaan ensimmäistä kertaa vastaanotolle tulevan asiakkaan hampaiden asennosta, että "ovat sen näköiset, että on paljon reikiä"? Ja oikeassa oli.

Kyse oli sekä hampaiden asennosta että väristä.

Vierailija
71/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minun juttuni:

Kani on jyrsijä. Väärin, kani on jäniseläin ja jäniseläimet eivät ole jyrsijöitä.

Skinhead on sama kuin uusnatsi ja rasisti. Väärin. Skinheadit eivät ole rasisteja, alkuperäisiä skiniaatteita edustavat muunmuassa SHARP skinit. Saman pukeutumistyylin ja osat aatteista on ottanut ns. Boneheadit, jotka eivät siis ole sama asia kuin skinhead. (kyllä, tämä ärsyttää ihan jo sillä että tunnen monta sharppia)

Kaikki pojat ovat sotkuisia, metelöiviä ja riehuvia riiviöitä. Tytöt taas aina kilttejä, rauhallisia ja siistejä.

Väärin. Temperamenttikysymys, johon sukupuoli ei vaikuta millään tavalla.

Kaikki ravintola-alalla työskentelevät ovat alkoholisteja ja pettävät heti kun tilaisuus tulee.

Väärin. Tunnen monta ravintola-alalla olevaa absolutistia, minä mukaan lukien. Pettämisen suhteen taas, no, ei ammatti siihen vaikuta millään tavalla.

skinheadit sitten ovat jos eivät rasisteja? Mielenkiinnosta kysyn, koska olen aina luullut että kaikki skinit on rasisteja pahimmasta päästä.

Vierailija
72/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi pitää ilmoittaa yleensä viimeistään kastetta edeltävänä päivänä.

Me ilmoitettiin nimi papille juuri ennen kastetilaisuuden alkua...

Vierailija
73/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen kuvalehdessä oli juttu Jokikunnaksen leikkauksesta, joskus viime talvena muistaakseni.

Vierailija
74/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

snapairilla 0 onnettomuutta, lentoemoilla osallisuus turvallisuuteen 0 ryanairilla 0 onnettomuutta, lentoemoilla osallisuus turvallisuuteen 0 blue1:lla 0 onnettomuutta, lentoemoilla osallisuus turvallisuuteen 0

niissä matkustamohenkilökunnan osuus on kiistaton.

Vierailija
75/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähän tarkemmin mietit.. Kyllä jopa sillä mäkkärin kassalla on velvollisuus pitää huolta asiakkaiden turvallisuudesta.

Kyll jokaisella on oma osa-alueensa hoidettavana. (hätänapit, palon sammuttaminen, asiakkaiden poistaminen, ensiapu tiettyyn pisteeseen..)

Rasvapaloja sattuu varmasti vähän useammin kuin lentokoneen hätälaskuja.

Vierailija
76/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kimi ei ole tyhmä. Kimi Räikkönen on seitsemän ällän ylioppilas ja ennen formula-uraa

pyrki oikeustieteelliseen, mihin hällä yhä paikka vapaana. "

Paikkaa saa lykättyä vuodeksi erittäin painavasta syystä (asepalvelus, raskaus, sairaus). Vaikea kuvitella että oikeustieteellisessä odoteltaisiin että koskahan Kimi on pärtsäillyt tarpeeksi :D

Vierailija
77/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Jeesuksen syntymäpäivä, siihen ei liity tontut ja pukit millään tapaa..

Ihminen on " kasvisyöjä" , ihmisellä ei ole lihalle sulattavia entsyymejä, joten liha MÄTÄNEE elimistöön ja tulee hitaasti ulos.

myöskään lehmänmaito ei ole niin terveellistä kuin oletetaan...se limoittaa suolistoa...parempi vaihtoehto lapsillekin on soijamaito

Vaan kreikkalaisen auringonjumalan juhla.

Vierailija
78/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lienee yhtä vanhalta tai ehkä jopa vanhemmalta ajalta periytyvä uskomus kuin kuumemittarin elohopea.

Niin elohopea kuin lukionkäyntivaatimus ovat poistuneet jo aikoja sitten.

Toki edelleen on käytössä elohopeaa sisältäviä kuumemittareita, ja suurin osa yliopistoon pääsevistä on käynyt lukion.

Vierailija
79/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen harhaluulo tuntuu olevan, että ihmisalkion ruskuaispussi on ravintovarasto ja sen varassa oleva alkio on turvassa äidiltä tulevilta haitallisilta aineilta.

Vierailija
80/165 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasetamolilla (Panadol) saa tosiaan hengen itseltään, mutta kuolema on hyvin kivulias. Jos alkaa kaduttaa kun oireet ilmenevät, ei tehoavaa hoitoa ole olemassa.

Vastalääkkeenä voidaan käyttää ibuprofeenia. Silloin kun ilmestyy parasetamolin liikakäytöstä aiheutuvia maksavaurioden oireita, on n. 10 h aikaa turvautua vastalääkkeeseen.