Yleisten väärinkäsitysten oikaisuketju!
Oikaise yksi väärinkäsitys, jota olet kuullut ihmisten jankuttavan.
Aloitan: " Kuumemittareissa on elohopeaa."
Ei ole käytetty enää vuosiin, ellei vuosikymmeniin.
Kommentit (165)
Autokoulussa puhuttiin tästä pitkään ja opettaja sanoi silloin, että aina voi käyttää vilkkua selvennykseksi muille!
Oikeasti jo vauvat ovat herkkäunisia tai sikeäunisia tai siltä väliltä, riippuen siitä, millaiset geenit ovat sattuneet perimään.
yötä HETI lapsiveden mentyä, jos vesi on vihreää tai ruskeaa väriltään tai jos lapsi on perätilassa. Joku lääkäri, kätilö tai terkkari voi varmaankin vahvistaa tämän " uskomukseni" .
Samoin DI on yliopistotutkinto (vaikka sen saakin Teknillisestä korkeakoulusta) ja insinööri on korkeakoulututkinto.
Jos luet tradenomin tutkinnon ja menet sen jälkeen yliopistoon lukemaan kauppatieteen maisteriksi, niin saat hyväksiluettua vain n. 40 opintoviikkoa. Eli aika eri tasoisia tutkintoja ovat. Se, joka muuta väittää voi lukea samasta aiheesta tehdyn tradenomin lopputyön ja gradun, niin huomaa, että ero on valtava.
Ja väitän että opinnäytetyöni ei häpeä graduille hiukkaakaan. Ne gradut joita lueskelimme oppiaksemme niistä, olivat jopa heikompitasoisia.
Vierailija:
viittomakielistä kanadalaista, brittiä tai ruotsalaista jos suomessa käytetyn viittomakielen hallitsee. Kokeiltu on.
Vierailija:
Sitähän se tai ne eivät ole, vaan joka maassa on oma viittomakielensä.
Kasteen tehtävä on todellakin liittää lapsi seurakuntaan. Toiset eivät kasta lapsiaan ja nimi niillä silti on, toiset julkistavat nimen jo ennen kastetta. On vain yleisenä tapana, että nimi kerrotaan julkisesti ensimmäisen kerran kastetilaisuudessa.
Se menee kastekaavan mukaan näin: Ensin pappi ilmoittaa, että " Te vanhemmat _olette antaneet_ lapsellenne nimen Nyytti Sulo Vauveli." Myöhemmin, itse kastehetkellä: " Nyytti Sulo Vauveli, minä kastan sinut jne."
Tapa johtuu entisaikojen taikauskosta, jonka mukaan kun kastamattoman lapsen nimeä ei lausuta ääneen, eivät pahat hengetkään saa sitä tietoonsa eivätkä voi tehdä lapselle pahaa. Kastettu onkin sitten niiltä jo turvassa.
Se on kuule ihan kiinni proffasta ja jos osaat perustella niin saat todella paljon hyväklukuja + osittain hyväksilukua. Se on vaan tyhmyyttä jos ei saa enemmän kuin 40 ov. Itse sain yli 80 ov.
Se kuka osaa tehdä "kauppaa" pärjää elämässä, näin se vaan on.
Mutta minun juttuni:
Kani on jyrsijä. Väärin, kani on jäniseläin ja jäniseläimet eivät ole jyrsijöitä.
Skinhead on sama kuin uusnatsi ja rasisti. Väärin. Skinheadit eivät ole rasisteja, alkuperäisiä skiniaatteita edustavat muunmuassa SHARP skinit. Saman pukeutumistyylin ja osat aatteista on ottanut ns. Boneheadit, jotka eivät siis ole sama asia kuin skinhead. (kyllä, tämä ärsyttää ihan jo sillä että tunnen monta sharppia)
Kaikki pojat ovat sotkuisia, metelöiviä ja riehuvia riiviöitä. Tytöt taas aina kilttejä, rauhallisia ja siistejä.
Väärin. Temperamenttikysymys, johon sukupuoli ei vaikuta millään tavalla.
Kaikki ravintola-alalla työskentelevät ovat alkoholisteja ja pettävät heti kun tilaisuus tulee.
Väärin. Tunnen monta ravintola-alalla olevaa absolutistia, minä mukaan lukien. Pettämisen suhteen taas, no, ei ammatti siihen vaikuta millään tavalla.
Juhannus, joulu, pääsiäinen jne. ovat kristillisiä juhlia.
Joo ovat kyllä, varsinkin sen jälkeen kun herrat kaavuissaan päättivät näin ja iskivät esim. Jeesuksen syntymän vanhan pakanajuhlan päälle että nekin jotka eivät suostuneet kristityiksi, juhlisivat pakostakin "kirkon" juhlia. Jeesus on muuten muutaman lähteen mukaan syntynyt syksyllä, jossain on kerrottu että keväällä.
(niin, nuo mainitut juhlapyhät ovat vanhoja sapattipäiviä, joilloin on juhlistettu luontoa ja luonnonhenkiä/jumalia)
p.s. Banaani on ruohokasvi.
p.p.s lentoemäntä tekee muutakin kuin tarjoilee kahvia. (olen myös finskillä töissä, en lentoemäntänä kylläkään)
Oikaise yksi väärinkäsitys, jota olet kuullut ihmisten jankuttavan.
Aloitan: " Kuumemittareissa on elohopeaa."
Ei ole käytetty enää vuosiin, ellei vuosikymmeniin.
Meillä on mennyt rikki kuumemittari, jossa oli taatusti elohopeaa. Ne hajosivat sellaisiksi pieniksi helmiksi, joita sitten yritettiin pyydystää pois lattialta.
Koira-asiassa on sikäli perää, että "sekarotuisiksi" on ainakin meillä päin sanottu sellaisia maatiaiskoiria, joiden vanhemmat eivät koskaan ole mitään rotua olleetkaan. Koska niitä ei ole koskaan järjestelmällisesti jalostettu muuten kuin ehkä käyttöominaisuuksiltaan, ne ovat terveempiä. Sen sijaan kahden rotukoiran sekoitus saa pahimmassa tapauksessa riesakseen molempien rotujen vaivat.
reikia tulee, kun on huono hammasluu! Hammasluuta ei ole olemassakaan. Reiat tulevat huonosta kotihoidosta, napostelusta ja siita etta ei pese hampaita. Ja siihen voi itse vaikutta
Olen 33-vuotias ja hampaissani on yksi reikä. Hyvästä hammasluustani johtuen olen pessyt hampaitani koko elämäni todella huonosti ja laiminlyönyt hampaitteni hoidon. Mieheni on taas harjannut hampaitaan kahdesti päivässä tunnontarkasti lapsuudesta asti ja hänen hampaansa ovat reikäiset. Mistäköhän tämä johtuu?
siis peniksen koolla ei ole väliä.
No todellakin on! Ja nimenomaan paksuudella, ei niinkään pituudella. Joka muuta väittää, ei halua pahoittaa pienipeniksisten mieltä. Tai ei ole koskaan päässyt isoa kokeilemaan. Enkä nyt tarkoita mitään luonnonoikkumoloa, vaan ihan tavallisen suurta. Ja vastaavasti naisenkin elimen koolla on väliä, löysä lortto on varmaan miehestä hirveä, etenkin, jos itsellä on ohut (ja tuskin nainenkaan hirveästi siitä saa, jos ei tunne, onko siellä sisällä mitään). Eli kanssasisaret, treenaamaan!
Ja sitten seuraavaksi tulee näitä: "ei se koko, vaan miten sitä käyttää". Joo, ne on niin kuultu. :)
mutta mutans on toki ylivoimaisesti pahin.
Mutta siis mikä tahansa suun bakteeri, joka käyttää sokeria ravinnokseen ja erittää kiillettä liuottavaa happoa, pystyy reikiinnyttämään hampaita.
Vierailija: