Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Täällä on yli 400 sivua täyttä mutuilua ja liikkeestä syystä tai toisesta eronneiden juttua. Onko jotenkin vaikea ymmärtää, että joku voi oikeasti haluta 10 lasta? Onko hyväksyttävämpää saada 10 lasta ei uskonnollisella taustalla? Näitäkin on ihan Suomessa. Minua ei mies eikä kukaan pakota synnyttämään, teen sen omasta halusta. Vaikka raskaudet olleet välillä haastavia, en tiedä elämässä mitään ihanampaa kuin lapset. Viihdyn kotiäitinä, mutta olen ollut töissä lasten välillä. Meillä ei vielä lapsia ole kylläkään kuin viisi. Ja mitä seksistä on jankattu, sitä on vain molempien halutessa. Piste. Ja kummastakin saa tuntua hyvältä. Ihan vahingossa eksyin tänne yhden Vauva.fi sivuston artikkelin jälkeen enkä kyllä toista kertaa tule.
Missä kohtaa raamattua annetaan vastuuvapauslauseke omaan seksuaalikäyttäytymiseen liittyen? Ei missään nähdäkseni. Elämä on lahja, se on totta, mutta se ei vapauta ihmisen osuutta raskautumisessa. Vai ajatko silmät kiinni autolla ja jätät asian Jumalan käsiin? Tuskin. Pitää tunnistaa ja opetella tunnustamaan oma vastuu elämässä, niissä asioissa, joihin voi itse vaikuttaa. Muu valheessa elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yli 400 sivua täyttä mutuilua ja liikkeestä syystä tai toisesta eronneiden juttua. Onko jotenkin vaikea ymmärtää, että joku voi oikeasti haluta 10 lasta? Onko hyväksyttävämpää saada 10 lasta ei uskonnollisella taustalla? Näitäkin on ihan Suomessa. Minua ei mies eikä kukaan pakota synnyttämään, teen sen omasta halusta. Vaikka raskaudet olleet välillä haastavia, en tiedä elämässä mitään ihanampaa kuin lapset. Viihdyn kotiäitinä, mutta olen ollut töissä lasten välillä. Meillä ei vielä lapsia ole kylläkään kuin viisi. Ja mitä seksistä on jankattu, sitä on vain molempien halutessa. Piste. Ja kummastakin saa tuntua hyvältä. Ihan vahingossa eksyin tänne yhden Vauva.fi sivuston artikkelin jälkeen enkä kyllä toista kertaa tule.
Ei tuo ole se ongelma vaan kun on vaadittu synnyttämään henkensä ja terveytensä uhalla. Ikävä muistuttaa, mutta tälläkin vuosituhannella eräs ison perheen äiti kuoli synnytykseen. Riskit oli tiedossa etukäteen. Tähän se johtaa kun opetetaan ehdottomia oppeja. Myöskään kaikki ei yksinkertaisesti jaksa kasvattaa isoa perhettä, voi olla erityisherkkyyttä, tunnistamaton autismin kirjoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit sanoa että yli 400 sivua on pelkkää mutuilua, sinähän olet nyt ensimmäistä kertaa tässä ketjussa?
Tuskin kukaan jaksaa lukea yli 400 sivun ketjua läpi kerralla. Palon helpompi on lukea 400 sivun kirja, jos on mielenkiintoinen.
Tämä eroaa kirjasta siinä, että keskustelusta ei kannata jättäytyä pois, vaikkei pitäisi siitä. Päinvastoin, kannattaa olla enemmän mukana, ja antaa oma panoksensa keskusteluun.
Ja sitten kun vanhemmilla on mt-ongelmia tai fyysistä uupumista, kuka siitä kärsii eniten? No lapset tietysti. Sekään ei ole oikein.
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa raamattua annetaan vastuuvapauslauseke omaan seksuaalikäyttäytymiseen liittyen? Ei missään nähdäkseni. Elämä on lahja, se on totta, mutta se ei vapauta ihmisen osuutta raskautumisessa. Vai ajatko silmät kiinni autolla ja jätät asian Jumalan käsiin? Tuskin. Pitää tunnistaa ja opetella tunnustamaan oma vastuu elämässä, niissä asioissa, joihin voi itse vaikuttaa. Muu valheessa elämistä.
No tämä! Eihän muissakaan asioissa olla, että "Herran huomaan, Hänhän se päättää elämästä ja kuolemasta " ja tosiaan ajeta kuin kaistapäiset ilman turvavyötä. Tai hypätä lentokoneesta ilman laskuvarjoa.
Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että henkiset syytkin voi ottaa huomioon ehkäisyyn liittyen. Jos vanhemmat esim. jatkuvasti raivoaa lapsille niin sehän jo kertoo, että tilanne on liian kuormittava. Saattaa olla myös fyysistä väkivaltaa. Nykyään hyväksytään jo fyysiseen terveyteen liittyvät syyt ehkäistä, miksi ei suoraan myös henkisiä? Kovin hitaasti tämä laiva kääntyy. Miksi ei ajatella, että ihmisen tehtävä on arvioida asioita parhaansa mukaan ja sitten asia on Jumalan käsissä. Eikö kukaan ihan oikeasti näe miten ristiriitaista on sanoa, me jätämme lapsimäärän Jumalan käsiin, ai, vaimon terveys onkin uhattuna, no, kyllä tässä täytyy ehkäistä. Eli ei jätetä asiaa Jumalan käsiin. Mitäpä jos sitä harkintaa käyttäisi vähän laajemminkin, kantaen oman vastuunsa. Moraalista vastuuta oppii kantamaan vain tekemällä itse moraalisia valintoja, aikuinen ihminen ei voi ulkoistaa omaa moraalista harkintaa ja päätöksentekoa millekään uskonnolliselle yhteisölle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että henkiset syytkin voi ottaa huomioon ehkäisyyn liittyen. Jos vanhemmat esim. jatkuvasti raivoaa lapsille niin sehän jo kertoo, että tilanne on liian kuormittava. Saattaa olla myös fyysistä väkivaltaa. Nykyään hyväksytään jo fyysiseen terveyteen liittyvät syyt ehkäistä, miksi ei suoraan myös henkisiä? Kovin hitaasti tämä laiva kääntyy. Miksi ei ajatella, että ihmisen tehtävä on arvioida asioita parhaansa mukaan ja sitten asia on Jumalan käsissä. Eikö kukaan ihan oikeasti näe miten ristiriitaista on sanoa, me jätämme lapsimäärän Jumalan käsiin, ai, vaimon terveys onkin uhattuna, no, kyllä tässä täytyy ehkäistä. Eli ei jätetä asiaa Jumalan käsiin. Mitäpä jos sitä harkintaa käyttäisi vähän laajemminkin, kantaen oman vastuunsa. Moraalista vastuuta oppii kantamaan vain tekemällä itse moraalisia valintoja, aikuinen ihminen ei voi ulkoistaa omaa moraalista ha
Minä olen ymmärtänyt, että nykyään kyllä hyväksytään myös henkiset syyt ehkäisemiselle ts esimerkiksi masennus. Siinäkin on vain se ongelma, mielestäni, että pitää odottaa, että ne ongelmat ovat jo aika vakavia. Aika moni nainen kyllä tuntee itsensä ja voimavaransa. Minä esimerkiksi kahden lapsen äitinä näkisin, että jos minulla olisi ollut vauva-aikaa vuosikausia ja taas uudestaan vuosikausia eikä loppua olisi näkyvissä, niin ihan varmasti olisin masentunut. Pitäisi voida olla mahdollista valita laillani se laillani, että minulla on kaksi lasta. Olen onnellinen ja tyytyväinen näin enkä enempää lapsia halua. Eikä odottaa, että lapsia tulee lisää ja voimavarat ovat ihan loppu ja masennus iskee. Ihan samalla tavalla pitäisi voida sanoa esimerkiksi, että nainen kärsii korkeasta verenpaineesta ja perintötekijätkin ottaen vanhempien sairaushistoria huomioon viittaavat mahdollisiin sydän- ja verisuoniperäisiin ongelmiin. Kolestroli on myös koholla. Nyt olisi järkevää todeta, että ei enempää lapsia, eikä odottaa sitä, että nainen saa sydäninfarktin tai muun verisuonitapahtuman.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että henkiset syytkin voi ottaa huomioon ehkäisyyn liittyen. Jos vanhemmat esim. jatkuvasti raivoaa lapsille niin sehän jo kertoo, että tilanne on liian kuormittava. Saattaa olla myös fyysistä väkivaltaa. Nykyään hyväksytään jo fyysiseen terveyteen liittyvät syyt ehkäistä, miksi ei suoraan myös henkisiä? Kovin hitaasti tämä laiva kääntyy. Miksi ei ajatella, että ihmisen tehtävä on arvioida asioita parhaansa mukaan ja sitten asia on Jumalan käsissä. Eikö kukaan ihan oikeasti näe miten ristiriitaista on sanoa, me jätämme lapsimäärän Jumalan käsiin, ai, vaimon terveys onkin uhattuna, no, kyllä tässä täytyy ehkäistä. Eli ei jätetä asiaa Jumalan käsiin. Mitäpä jos sitä harkintaa käyttäisi vähän laajemminkin, kantaen oman vastuunsa. Moraalista vastuuta oppii kantamaan vain tekemällä itse moraalisia valintoja, aikuinen ihminen ei voi ulkoistaa omaa moraalista ha
Ehkä se on sitten uskottava että ylivoimaisesti suurimmalla osalla (Suomen) naisista fyysinen ja henkinen terveys kestää vain 1-3 lasta. Sitten kroppa prakaa tai luhistuu lapsille huutavaksi hermoraunioksi.
Ehkä se on sitten uskottava että ylivoimaisesti suurimmalla osalla (Suomen) naisista fyysinen ja henkinen terveys kestää vain 1-3 lasta. Sitten kroppa prakaa tai luhistuu lapsille huutavaksi hermoraunioksi.
Nyt en ihan ymmärrä, että mikä olikaan pointtisi tässä. Joku vinoilu naisille? Paljonko mahtaa itselläsi olla kokemusta raskaana olosta ja synnyttämisestä?m
"suurimmalla osalla (Suomen) naisista"
miten niin suurimmalla osalla?
Suurimmalla osalla Suomen äideistä on 1-3 lasta. Täällä kerrotaan syyksi ehkäisylle fyysiset ja henkiset vaivat. Siksi pitää käyttää järkeä.
Eikö tuosta siis voi vetää johtopäätöksen, että terveys ei kestä enempää lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla Suomen äideistä on 1-3 lasta. Täällä kerrotaan syyksi ehkäisylle fyysiset ja henkiset vaivat. Siksi pitää käyttää järkeä.
Eikö tuosta siis voi vetää johtopäätöksen, että terveys ei kestä enempää lapsia?
Eiköhän suurimmalla osalla ole muut kuin ihan suoraan terveydelliset syyt kyseessä. Ja se on hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että henkiset syytkin voi ottaa huomioon ehkäisyyn liittyen. Jos vanhemmat esim. jatkuvasti raivoaa lapsille niin sehän jo kertoo, että tilanne on liian kuormittava. Saattaa olla myös fyysistä väkivaltaa. Nykyään hyväksytään jo fyysiseen terveyteen liittyvät syyt ehkäistä, miksi ei suoraan myös henkisiä? Kovin hitaasti tämä laiva kääntyy. Miksi ei ajatella, että ihmisen tehtävä on arvioida asioita parhaansa mukaan ja sitten asia on Jumalan käsissä. Eikö kukaan ihan oikeasti näe miten ristiriitaista on sanoa, me jätämme lapsimäärän Jumalan käsiin, ai, vaimon terveys onkin uhattuna, no, kyllä tässä täytyy ehkäistä. Eli ei jätetä asiaa Jumalan käsiin. Mitäpä jos sitä harkintaa käyttäisi vähän laajemminkin, kantaen oman vastuunsa. Moraalista vastuuta oppii kantamaan vain tekemällä itse moraalisia valintoja,
Sen tietää jokainen nainen ja mieskin itse mitä jaksaa. Naapurin Liisa saattaa jaksaa kymmenen lasta mutta Pirjo vain 2. Niin se vaan on. Eipä sekään uskovaisen ihmisen käytöstä ole, että pahoinvoivat vanhemmat purkaa oman pahoinvointinsa lapsiin, sitten hurskaasti todetaan, että ollaan tässä niin hyviä uskovaisia kun on otettu kaikki 10 lasta vastaan. Juu, pitäisi vielä jaksaa hoitaa ja kohdella niitä rakkaudella, hyvin ja kunnioittaen.
Paitsi ketjun kirjoittajat tietävät vl-naisia paremmin kuinka monta lasta vl-äidit jaksavat.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ketjun kirjoittajat tietävät vl-naisia paremmin kuinka monta lasta vl-äidit jaksavat.
Jokainen tietää itse, mutta jos on opetettu, että omaa oloa ei saa kuunnella niin huonosti siinä käy.
Ikävää jos jollekin on niin opetettu. Minä en koskaan ole sellaista opetusta kuullut ja olen 50 vuotta käynyt vl-seuroissa <3
Vierailija kirjoitti:
Ikävää jos jollekin on niin opetettu. Minä en koskaan ole sellaista opetusta kuullut ja olen 50 vuotta käynyt vl-seuroissa <3
Älä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Miten yhdistetään "ehkäisy on syntiä", mutta että kuitenkin "omaa oloa saa kuunnella" lasten tuloon liittyvissä asioissa? Kerropas se. Oikeasti kiinnostaa.
Alapeukuttaja on valmis synnyttämään 15 lasta, kaikki luopuu vl-uskosta aikuisena eli helvettiin matkalla. Kannattiko? Tuntuuko hyvältä ajatukselta, että olisi itse menossa taivaaseen mutta on synnyttänyt 15 lasta helvettiin? Kukaan lapsiaan rakastava ei kestä tuota ajatusta.