Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rauhanyhdistyksellä ei ole naisten tilaisuuksia? On äidit tai sisaret, mutta naisen arvo omana itsenään ikäänkuin häivytetään. Mistä se kertoo?
Onhan niitä. Viimeksi toissapäivänä. Kaikille naisille.
Tämän ketjun turhin väittelynaihe, mikset puhu merkityksellisiä mistä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi rauhanyhdistyksellä ei ole naisten tilaisuuksia? On äidit tai sisaret, mutta naisen arvo omana itsenään ikäänkuin häivytetään. Mistä se kertoo?
Onhan niitä. Viimeksi toissapäivänä. Kaikille naisille.
Tämän ketjun turhin väittelynaihe, mikset puhu merkityksellisiä mistä asioista?
Merkityksellisemmistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat nuoria, ja heille on vasta toinen lapsi tulossa. On ihanaa, että ovat tuossa vaiheessa onnellisia. Tiedän VL naisia, jotka ovat aidosti onnellisia suurperheen äidin roolistaan, ja nauttivat sekä raskaana olemisesta että vauvan hoitamisesta.
Yksi asia, mikä dokumentissa pisti korvaan, on se, että ei ole sääntöjä. Että uskovaiset vaan eivät halua tehdä niitä asioita. Käytännössä asia on niin, että tärkein sääntö on: "älä halua näitä asioita". Eli jos haluat tanssia, mutta haluat myös olla VL uskovainen, sinun pitää valehdella itsellesi, että et halua tanssia.
Ei tarvitse valehdella, ettei halua tanssia. Itse haluaisin tanssia. Haluaisin hyvää seksiäkin. Ne nyt vaan eivät ole vaihtoehto. Np, se seksi kyllä, jos löytyisi puoliso.
Koska usko on elämän arvokkain asia, ei tee niitä uskoa vaarantavia asioita, joita haluaisi tehdä. Vrt olet naimisissa ja ihastut ja ihastuksesi olisi saatavilla. Et petä, vaikka mieli teksi, koska avioliittosi joutuisi ongelmiin. Jos petät (ihmiset lankeavat synteihin), se vaarantaa avioliittosi.
Vaatisin kyllä jotain dataa siitä mitä pahaa tanssimisessa on, enkä ihan noin vain suostuisi siihen etten saa tanssia kun mieli tekee. Säännöt täytyy perustella järkevästi. Mitä varten meillä edes on rytmitaju? Miksi Jumala on luonut noin turhan ominaisuuden jos siitä ei saa iloita?
Olen kuullut sanottavan, että tanssiminen on seksiä vaatteet päällä. Toki oman miehen kanssa voi tanssia. Tanssisinkin jos osattaisiin :)
Tanssin seksuaalisuus jonkun muun kuin aviopuolison kanssa on se, jota vältetään. Samoin musiikki on usein huonoa.
Voi hyvää päivää! Jos näin ajatellaan niin kai se sitten on seksiä hammaslääkärin vastaanottotuolissakin, kun siinä ollaan makuuasennossa.
Niinpä ja olisiko se oikein ryhmäseksiä kun aikoinaan olimme tyttöporukalla diskossa ja laitoimme laukut lattialle ja aloimme porukalla tanssia diskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat nuoria, ja heille on vasta toinen lapsi tulossa. On ihanaa, että ovat tuossa vaiheessa onnellisia. Tiedän VL naisia, jotka ovat aidosti onnellisia suurperheen äidin roolistaan, ja nauttivat sekä raskaana olemisesta että vauvan hoitamisesta.
Yksi asia, mikä dokumentissa pisti korvaan, on se, että ei ole sääntöjä. Että uskovaiset vaan eivät halua tehdä niitä asioita. Käytännössä asia on niin, että tärkein sääntö on: "älä halua näitä asioita". Eli jos haluat tanssia, mutta haluat myös olla VL uskovainen, sinun pitää valehdella itsellesi, että et halua tanssia.
Ei tarvitse valehdella, ettei halua tanssia. Itse haluaisin tanssia. Haluaisin hyvää seksiäkin. Ne nyt vaan eivät ole vaihtoehto. Np, se seksi kyllä, jos löytyisi puoliso.
Koska usko on elämän arvokkain asia, ei tee niitä uskoa vaarantavia asioita, joita haluaisi tehdä. Vrt olet naimisissa ja ihastut ja ihastuksesi olisi saatavilla. Et petä, vaikka mieli teksi, koska avioliittosi joutuisi ongelmiin. Jos petät (ihmiset lankeavat synteihin), se vaarantaa avioliittosi.
Vaatisin kyllä jotain dataa siitä mitä pahaa tanssimisessa on, enkä ihan noin vain suostuisi siihen etten saa tanssia kun mieli tekee. Säännöt täytyy perustella järkevästi. Mitä varten meillä edes on rytmitaju? Miksi Jumala on luonut noin turhan ominaisuuden jos siitä ei saa iloita?
Olen kuullut sanottavan, että tanssiminen on seksiä vaatteet päällä. Toki oman miehen kanssa voi tanssia. Tanssisinkin jos osattaisiin :)
Tanssin seksuaalisuus jonkun muun kuin aviopuolison kanssa on se, jota vältetään. Samoin musiikki on usein huonoa.
Voi hyvää päivää! Jos näin ajatellaan niin kai se sitten on seksiä hammaslääkärin vastaanottotuolissakin, kun siinä ollaan makuuasennossa.
Niinpä ja olisiko se oikein ryhmäseksiä kun aikoinaan olimme tyttöporukalla diskossa ja laitoimme laukut lattialle ja aloimme porukalla tanssia diskoa.
Lepakot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? On virkistysiltoja tai jopa leirejä pelkästään naisille (kaikille mukaanlukien äidit ja lapsettomat ja naimattomat), toki myös pelkästään miehille.
Mutta miksi ilmoituksessa lukee "sisarille" tai "sisar-ilta"? Miksi sanaa "nainen" kartetaan?
Mikä sulla on tässä pointtina? Oletko joku "naiseus ollaan kieltämässä"-tyyppi? Kai nyt kuka tahansa tajuaa että sisar = nimenomaan nainen. Ja on hyvä että naisille on omiakin juttuja, varsinkin jossain vanhoillisissa piireissä, joissa miehiä kuunnellaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin tämä sanonta osuu. Nyt osuu.
Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
On kysytty vaikeita. Kyllä. Siinä mielessä symppaan palstalla olevia vltyyppejä, että eihän näihin järjettömyyksiin - oikea usko on osunut Pohjois- Pohjanmaalle jne - osaa kukaan muukaan vastata. Tietenkään.
Tämä on nyt täysin itseköstä ja toisaalta onnittelen itseäni siitä, koska yleensä palvelen muita liiallisuuteenkin asti.
Kun "sain parannuksen", aikuisena, joten nähnyt myös sen normaalin elämän ja elänyt sitä aikuisena, sain sisälleni jotain sellaisia tunteita ja olotilan, jota en aiemmin tiennyt olevan olemassakaan. Kuvittelin, että voisin harjoittaa uskoani miten ja missä vaan, mutta omalla kohdallani osoittautui, että se olitila on sidoksissa vl-uskoon. Joten siitä olotilasta ja uskosta pidän kiinni.
Minulla ei ole kapasiteettia sellaiseen, että psyykeeni kestäisi miettiä koko maailman kokemaa tuskaa ja asioita, maallisia tai hengellisiä. Toivon jokaisen löytävän itselleen sopivan tavan elää ja olla sopusoinnussa itsensä kanssa.
Jos joku ilmaisee halunsa löytää sama tasapaino, turva ja onni, mikä minulla on, olen valmis auttamaan ventovierastakin, vaikka keskellä yötä.
Minä siis en vietä elämääni miettien, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei. Usko on jokaisen oma henkilökohtainen valinta, mikä tahansa usko.
Aika raskasta sitä olisikin miettiä jos uskoo noin että kaikki muut menee kadotukseen. Ylipäätään vaikuttaa että miettiminen ei ole mitenkään kova sana siinä porukassa. Sen verran paljon noita ristiriitoja.
Eikö sinua häiritse, että kaikkien kristillisten kirkkokuntien ydinoppia on se, että muut kuin kristityt joutuvat ikuiseen kadotukseen?
Ihan viime vuosikymmeniin saakka kadotukseen on joutunut virallisten oppien mukaan myös muiden kirkkokuntien edustajat. Katoliset ovat uskoneet, että protestantit joutuvat helvettiin ja päinvastoin.
Muista uskonnoista ja uskonnottomista näin ajatellaan kristinuskossa edelleen.
Kristinusko ei ole mikään yksittäinen monoliitti. Evlut-kirkossa on ainakin paljon ihmisiä, jotka eivät usko kaikkien muiden joutuvan kadotukseen.
Kieltämättä tuo on tyhmimpiä asioita kristinuskossa ja toivon että siitä vähitellen luovuttaisiin kokonaan. Eihän kukaan voi olla varma, että juuri se oma lapsena omaksuttu usko on ainoa oikea. Tulee mieleen South Park -jakso, jossa kaikki joutuivat helvettiin paitsi mormonit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten vauvan hytkyttely musiikin tahdissa on rivoa ja pervoa syntiä, mutta perheen aikuiset ei muuta teekään kuin hässi joka välissä ja joka asennossa lasten määrästä päätellen.
Onko sukupuolielämä avioliitossa sinun mielestäsi rivoa, syntiä?
Ei. Seksi ei ole syntiä,
Mutta koska ehkäisy on pannassa ,,väkisinkin tulee mielikuva, että seksi/ lempiminen/ rakastelu ( mitä nimeä nyt haluaa käyttää ), on vain tarkoitettu lasten tekoon.
Olen aina ihmetellyt miksei esim lasketa päiviä, tai käytetä mielikuvitusta lempimisasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmöityshoitojen salliminen ja ehkäisyn kieltäminen on kyllä sellaista kaksinaismoralismia ettei mitään rajaa.
Toinen vähentäisi jäsenmäärä, ja toinen lisää. On siis loogista sallia hedelmöityshoidot ja kieltää ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? On virkistysiltoja tai jopa leirejä pelkästään naisille (kaikille mukaanlukien äidit ja lapsettomat ja naimattomat), toki myös pelkästään miehille.
Mutta miksi ilmoituksessa lukee "sisarille" tai "sisar-ilta"? Miksi sanaa "nainen" kartetaan?
Tuo on yleinen tapa muissakin kirkkokunnissa puhua toisista uskovista. Ollaan veljiä ja siskoja, yhtä perhettä jonka isä on Jumala. Ei siinä mitään sanaa varsinaisesti karteta. Sisko-sanaan sisältyy että kyseessä on nainen.
Kyllä nykyään ainakin Helsingissä on naistenillat. Ei sisarillat. Se koettiin outona, että oli miestenillat ja sisarillat ja nimitys muutettiin. Pieniä juttuja mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä järkyttävää kuunnella tuollaisen aivopestyn "ajatuksia". Joissakin asioissa näkyy selvästi, ettei ajatukset tule itsestä, vaan ulkopuolelta syötettyinä.
Uskonnollinen aivopesu sisältää tekniikoita, joilla heidän mieli saadaan murtumaan ja heidät saadaan muuttamaan uskomuksensa ja asenteensa maailmaa kohtaan.
Lestadiolaisille syötetään propagandaa,jolla säännöt ja kiellot saadaan näyttämään 100 % järkeenkäyviltä. Lisäksi annetaan selkeät ja yksinkertaiset ohjeet joita noudattamalla on hyvä uskovainen, eikä tarvitse itse ajatella. Ja pyritään estämään menemästä mukaan, kriittiseen ajatteluun.
Pyritään iskostamaan kun noudatat näitä ohjeita on se sinun omaksi parhaaksesi, ja saat tuntea olevasi turvassa, kuuluvansa johonkin ja saavasi suojaa. Aivopesty näkee elämänsä ja ajatustensa antamisen toisen ihmisen käsiin hyödyllisenä. Uhrille se on keino saada tasapainoa ja rauhaa.
Heidät pyritään eristämään muusta maailmasta, ja pyritään valtaan henkilön kommunikaatioon muun maailman kanssa. Nykyään tämä on vaikeampaa, kun on esimerkiksi internet. Aivopesu on kuitenkin niin tehokas mielenhallinnan väline, ettei monen ajatusmaailma muutu. Eli se että muut sanovat ettei ajatuksesi ole omia tai että ne ovat järjettömiä, ei voi kilpailla pikkulapsesta asti jatkunutta aivopesua vastaan.
Vaatii siis äärimmäistä painetta saada joku muuttamaan käytöstään. Siihen ei yksi Vauva.fi riitä, aivopestyn pysyvät siis aivopestyinä.
Tuo aivopesu on järkyttävimpiä asioita lestadiolaisuudessa, silti siitä ei juuri keskustella. Voiko omalle lapselleen tehdä pahempaa henkistä väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä järkyttävää kuunnella tuollaisen aivopestyn "ajatuksia". Joissakin asioissa näkyy selvästi, ettei ajatukset tule itsestä, vaan ulkopuolelta syötettyinä.
Uskonnollinen aivopesu sisältää tekniikoita, joilla heidän mieli saadaan murtumaan ja heidät saadaan muuttamaan uskomuksensa ja asenteensa maailmaa kohtaan.
Lestadiolaisille syötetään propagandaa,jolla säännöt ja kiellot saadaan näyttämään 100 % järkeenkäyviltä. Lisäksi annetaan selkeät ja yksinkertaiset ohjeet joita noudattamalla on hyvä uskovainen, eikä tarvitse itse ajatella. Ja pyritään estämään menemästä mukaan, kriittiseen ajatteluun.
Pyritään iskostamaan kun noudatat näitä ohjeita on se sinun omaksi parhaaksesi, ja saat tuntea olevasi turvassa, kuuluvansa johonkin ja saavasi suojaa. Aivopesty näkee elämänsä ja ajatustensa antamisen toisen ihmisen käsiin hyödyllisenä. Uhrille se on keino saada tasapainoa ja rauhaa.
Heidät pyritään eristämään muusta maailmasta, ja pyritään valtaan henkilön kommunikaatioon muun maailman kanssa. Nykyään tämä on vaikeampaa, kun on esimerkiksi internet. Aivopesu on kuitenkin niin tehokas mielenhallinnan väline, ettei monen ajatusmaailma muutu. Eli se että muut sanovat ettei ajatuksesi ole omia tai että ne ovat järjettömiä, ei voi kilpailla pikkulapsesta asti jatkunutta aivopesua vastaan.
Vaatii siis äärimmäistä painetta saada joku muuttamaan käytöstään. Siihen ei yksi Vauva.fi riitä, aivopestyn pysyvät siis aivopestyinä.
Tuo aivopesu on järkyttävimpiä asioita lestadiolaisuudessa, silti siitä ei juuri keskustella. Voiko omalle lapselleen tehdä pahempaa henkistä väkivaltaa?
En näe sitä itse lainkasn niin, jos kasvatus tehdään lasta kunnioittaen ja annetaan lapselle selvästi vapaus valita itse.
Kyllähän jokainen lapsi ympäröidään vanhempien arvomaailmalla, oli se mikä tahansa. Olen itsekin joutunut irrottautumaan lapsuusperheeni ja sukuni arvoista ja tavoista, kun en kokenut niitä omikseni.
Pakkoko on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten vauvan hytkyttely musiikin tahdissa on rivoa ja pervoa syntiä, mutta perheen aikuiset ei muuta teekään kuin hässi joka välissä ja joka asennossa lasten määrästä päätellen.
Onko sukupuolielämä avioliitossa sinun mielestäsi rivoa, syntiä?
Ei. Seksi ei ole syntiä,
Mutta koska ehkäisy on pannassa ,,väkisinkin tulee mielikuva, että seksi/ lempiminen/ rakastelu ( mitä nimeä nyt haluaa käyttää ), on vain tarkoitettu lasten tekoon.Olen aina ihmetellyt miksei esim lasketa päiviä, tai käytetä mielikuvitusta lempimisasioissa.
Seksi on tarkoitettu avioliiton liimaksi ja samalla antamaan mahdollisuuden Luojan luomistyölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on yleinen tapa muissakin kirkkokunnissa puhua toisista uskovista. Ollaan veljiä ja siskoja, yhtä perhettä jonka isä on Jumala. Ei siinä mitään sanaa varsinaisesti karteta. Sisko-sanaan sisältyy että kyseessä on nainen.
Kyllä nykyään ainakin Helsingissä on naistenillat. Ei sisarillat. Se koettiin outona, että oli miestenillat ja sisarillat ja nimitys muutettiin. Pieniä juttuja mutta kuitenkin.
Onko niissä naistenilloissa joku mies puhujana / vetäjänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niissä naistenilloissa joku mies puhujana / vetäjänä?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En näe sitä itse lainkasn niin, jos kasvatus tehdään lasta kunnioittaen ja annetaan lapselle selvästi vapaus valita itse.
Kyllähän jokainen lapsi ympäröidään vanhempien arvomaailmalla, oli se mikä tahansa. Olen itsekin joutunut irrottautumaan lapsuusperheeni ja sukuni arvoista ja tavoista, kun en kokenut niitä omikseni.
Varmasti ymmärrät itsekin, ettei se tällöin ole kyse aivopesusta, jos lapsi vain kasvaa jonkin arvomaailman omaamassa perheessä. Minun ei ole tarvinnut irtautua vanhempien arvomaailmasta, ne eivät ole koskaan olleet osa minua, koska olen saanut ajatella aina itse.
Lue aiemman kirjoittajan viestistä, millaisen aivopesun kohteeksi lestadiolaiset lapset yleensä joutuvat.
Tuollaisessa sinun harjoittamasta harhaanjohtamisessa ei ole mitään järkeä, ei ne lasten ajatukset ole heidän omiaan, eli lapsi ei pysty päättämään itse. Kyseessä on heidän mieleen aivopesun keinoin syötetetyt ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annoin kastaa lapseni, joka sekin on kuulemma väkivaltaa lasta kohtaan. Vauva ei ei osaa sanoa juuta eikä jaata.
Rippikouluun lapseni meni omasta tahdostaan, opiskelut aloittaessaan erosi kirkosta.
Nyttemmin on liittynyt kirkkoon ja vaimonsa kanssa pävällisille tullessa kysyi taannoin, että onko minulle se Raamattu tallessa. Tietysti minulla oli häen rippiraamattunsa tallessa ja olen onnellinen, että iltarukoukseni on kuultu.
Jumalan kiitos lapseni ei ole nyt tarhassa tai ala-asteella aivopestänä kaiken maailman huuhaalle. Olisi ollut hirveää jos lapsi lapsi olisi tullut kotiin joka toinen päivä tyttönä ja joka toinen päivä poikana, puhumattakaan nyt kaiken maailman sateenkaari pesistä.
Millähän dokumentin pariskunta rahoittaa tuon asumisen ja elämisen? Omakotitalo, kasvava perhe. Mikä koulutus? Onko työtä?
"Jumalan kiitos lapseni ei ole nyt tarhassa tai ala-asteella aivopestänä kaiken maailman huuhaalle. Olisi ollut hirveää jos lapsi lapsi olisi tullut kotiin joka toinen päivä tyttönä ja joka toinen päivä poikana, puhumattakaan nyt kaiken maailman sateenkaari pesistä."
Lestadiolaisissa on sukupuolisiin vähemmistöihin kuuluvia, jotka esittävät olevansa normaaleja heteroita, koska heidät on aivopesty ajattelemaan niin. Yhteisöstä eroamisen/erottamisen syynäkin saattaa olla tämä "kaapista ulostulo".
Varmaan hänet on sitten sinun näkökulmastasi aivopesty luulemaan kuuluvansa johonkin sukupuoliseen vähemmistöön?