Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Miksi rauhanyhdistyksellä ei ole naisten tilaisuuksia? On äidit tai sisaret, mutta naisen arvo omana itsenään ikäänkuin häivytetään. Mistä se kertoo?
Meillä puhutaan kyllä myös naistenilloista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi rauhanyhdistyksellä ei ole naisten tilaisuuksia? On äidit tai sisaret, mutta naisen arvo omana itsenään ikäänkuin häivytetään. Mistä se kertoo?
Siitä, että = naispuolinen saattomies
Hedelmöityshoitojen salliminen ja ehkäisyn kieltäminen on kyllä sellaista kaksinaismoralismia ettei mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, miten vauvan hytkyttely musiikin tahdissa on rivoa ja pervoa syntiä, mutta perheen aikuiset ei muuta teekään kuin hässi joka välissä ja joka asennossa lasten määrästä päätellen.
Onko sukupuolielämä avioliitossa sinun mielestäsi rivoa, syntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisiko tälläinen keskustelu muslimeista, joita on maassamme jo aimoannos. Pelkään että tukittaisiin suut jo parista lauseesta. 😬 Ovatko maamme lestadiolaiset siis vapaata riistaa😬
Millainen keskustelu? Tässä on ihan asiallisia kysymyksiä esitetty. Se että te koette sen loukkaavaksi että kysymyksiin ei ole mitään järkeviä vastauksia ei tee niistä loukkaavia.
No onhan tämä nyt törkeää, nuori naiivi pariskunta marssitetaan Ylen studioon vastasyntyneen vauvan kanssa ja täällä rääpiminen vaan jatkuu. Edesmennyt tätini oli koko ikänsä lestadiolainen, kunnioitimme häntä ja hän kunnioitti meidän perhettä, vaikka emme samaa uskontoa tunnustaneetkaan.
Minusta kukaan täällä (joitakin viestejä lukuunottamatta) ei pilkkaa heitä. Moni vaan miettii naisen jaksamista ja sitä kunhan he muistaisivat käyttää järkeään päätöksissä. Epäkohdista pitää pystyä puhumaan. Se auttaa myös liikkeen sisällä olevia joilla on vaikeuksia. Näin sen itse koen. Itse kritisoin monesta kaikkea uskonnollisia ryhmiä ja mietin uskontojen oppeja. Tässä kaikessa ei lestadiolaisuus korostu. Usein kaikki menee vaan, että jos joku kritisoi niin hän on sitten valehtelija. Tämä vaikka henkilö olisi itse yhteisössä kasvanut ja sieltä lähtenyt. Ikävästi sanottuna julkisuuteen lähteminen tuo aina myös epäkohtana ja ikävät juttunsa. Sellaiseen törmäisi kuka vaan pariskunta. Bloggarit saavat arvostelua ja esim teini-äidit jos julkisuudessa ovat. Tämä on se siitä seuraava ikävä ilmiö vähän kaikkien kohdalla.
Itseäni on kiusattu paljon joten pilkata en ketään halua. Mietin vaan uskontojen kautta sitä kaikkea. Minulle on jo vaikeaa ymmärtää, että Jumala "antaa ja ottaa" tai kuinka Jumala "päättää" lapsiluvun. Itse, kun mietin vaan biologian yms kautta sitä kaikkea. En usko ihmeisiin sillä tavalla, että jos pyydän jotain niin Jumala sen tuo tai, että jos kuolen niin Jumala on "määrännyt" päivieni määrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vl nainen. Minulla on iso perhe mieheni kanssa, olen ollut kotiäiti omasta tahdostani ja nyt opiskelen yliopistossa. Mieheni ottaa vuorollaan suuremman vastuun perheen arjesta vaativan työnsä lisäksi. Kuulun rauhanyhdistyksen johtokuntaan ja olen päättämässä mm. siitä keitä ehdotetaan puhujiksi tai kysytään mihinkin tehtäviin rauhanyhdistyksellä. Minua ei ole koskaan yritetty vaientaa. Olenko alistettu?
Olet. Kapea-alainen uskonto määrittelee elämässäsi kaiken. Sen missä kohtaa harrastat seksiä, missä kohtaa menet naimisiin, montako lasta teet, asemasi seurakunnassa, mielipiteesi ja lastesi mielipiteet. Se määrittelee kenen kanssa ystävystyt ja kenen kanssa vietät aikaasi. Se rajoittaa ja kaventaa elämääsi eikä sitä tosiseikkaa poista se, että olet tyytyväinen siihen elämääsi.
Okei, me kaikki olemme sitten alistettuja. Emme saa äänestää emmekä ostaa alkoholia alle 18 v. Jos joudumme työttömiksi, joudumme hakemaan tiettyä määrää työpaikkoja, jotta saamme tuet. Emme saa katkoa oksia muiden mailta, vaikka muuten saamme siellä retkeillä jokamiehenoikeuksien puitteissa. Emme saa viuhahdella alasti keskellä kaupunkia, muuten poliisi ottaa kiinni. Etkä saa enää nurisoalea lentolipuista kun olet täyttänyt 26 v (muistaakseni)
Kertomasi säännöt koskevat kaikkia kansalaisia Suomessa riippumatta iästä, uskonnosta, ihonväristä tai varakkuudesta tms. Sitä ei voi sanoa alistamiseksi vaan yhteiskunnan edellytyksiksi. Uskontosi säännöt alistavat vain teitä siihen uskovia.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? On virkistysiltoja tai jopa leirejä pelkästään naisille (kaikille mukaanlukien äidit ja lapsettomat ja naimattomat), toki myös pelkästään miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole? On virkistysiltoja tai jopa leirejä pelkästään naisille (kaikille mukaanlukien äidit ja lapsettomat ja naimattomat), toki myös pelkästään miehille.
Mutta miksi ilmoituksessa lukee "sisarille" tai "sisar-ilta"? Miksi sanaa "nainen" kartetaan?
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä järkyttävää kuunnella tuollaisen aivopestyn "ajatuksia". Joissakin asioissa näkyy selvästi, ettei ajatukset tule itsestä, vaan ulkopuolelta syötettyinä.
Uskonnollinen aivopesu sisältää tekniikoita, joilla heidän mieli saadaan murtumaan ja heidät saadaan muuttamaan uskomuksensa ja asenteensa maailmaa kohtaan.
Lestadiolaisille syötetään propagandaa,jolla säännöt ja kiellot saadaan näyttämään 100 % järkeenkäyviltä. Lisäksi annetaan selkeät ja yksinkertaiset ohjeet joita noudattamalla on hyvä uskovainen, eikä tarvitse itse ajatella. Ja pyritään estämään menemästä mukaan, kriittiseen ajatteluun.
Pyritään iskostamaan kun noudatat näitä ohjeita on se sinun omaksi parhaaksesi, ja saat tuntea olevasi turvassa, kuuluvansa johonkin ja saavasi suojaa. Aivopesty näkee elämänsä ja ajatustensa antamisen toisen ihmisen käsiin hyödyllisenä. Uhrille se on keino saada tasapainoa ja rauhaa.
Heidät pyritään eristämään muusta maailmasta, ja pyritään valtaan henkilön kommunikaatioon muun maailman kanssa. Nykyään tämä on vaikeampaa, kun on esimerkiksi internet. Aivopesu on kuitenkin niin tehokas mielenhallinnan väline, ettei monen ajatusmaailma muutu. Eli se että muut sanovat ettei ajatuksesi ole omia tai että ne ovat järjettömiä, ei voi kilpailla pikkulapsesta asti jatkunutta aivopesua vastaan.
Vaatii siis äärimmäistä painetta saada joku muuttamaan käytöstään. Siihen ei yksi Vauva.fi riitä, aivopestyn pysyvät siis aivopestyinä.
Juuri tätä itsekin mietin. Siitä kaikesta voi olla hyvin vaikeaa toipua. Mietin niitä nuoria jotka voivat huonosti ja haluaisivat lähteä pois. Sitten jos pääsevät irti niin monet menettävät läheisensä ja he eivät hyväksy. Tietysti aina näin ei ole. Kuitenkin se on suuri elämänmuutos lähteä pois. Kaikki menee vähän kuin uusiksi. Ei ole ihme, että moni kärsii paljon vielä jälkeenpäin. Voin kirjoittaa, että itse jo muutenkin vaikeuksia kokeneena (kiusattiin paljon) ja herkempänä olisin jo murtunut tuosta kaikesta. Ei ole ihme, että monella ei vaikeuksia. Siinä saa rakentaa persoonansa uudelleen jos vain siihen pystyy. Ymmärrän aina vaan enemmän tuttuani ja sitä kuinka hän ei selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi ilmoituksessa lukee "sisarille" tai "sisar-ilta"? Miksi sanaa "nainen" kartetaan?
Sisar = vl-uskoinen NAINEN
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vl nainen. Minulla on iso perhe mieheni kanssa, olen ollut kotiäiti omasta tahdostani ja nyt opiskelen yliopistossa. Mieheni ottaa vuorollaan suuremman vastuun perheen arjesta vaativan työnsä lisäksi. Kuulun rauhanyhdistyksen johtokuntaan ja olen päättämässä mm. siitä keitä ehdotetaan puhujiksi tai kysytään mihinkin tehtäviin rauhanyhdistyksellä. Minua ei ole koskaan yritetty vaientaa. Olenko alistettu?
Olet. Kapea-alainen uskonto määrittelee elämässäsi kaiken. Sen missä kohtaa harrastat seksiä, missä kohtaa menet naimisiin, montako lasta teet, asemasi seurakunnassa, mielipiteesi ja lastesi mielipiteet. Se määrittelee kenen kanssa ystävystyt ja kenen kanssa vietät aikaasi. Se rajoittaa ja kaventaa elämääsi eikä sitä tosiseikkaa poista se, että olet tyytyväinen siihen elämääsi.
Okei, me kaikki olemme sitten alistettuja. Emme saa äänestää emmekä ostaa alkoholia alle 18 v. Jos joudumme työttömiksi, joudumme hakemaan tiettyä määrää työpaikkoja, jotta saamme tuet. Emme saa katkoa oksia muiden mailta, vaikka muuten saamme siellä retkeillä jokamiehenoikeuksien puitteissa. Emme saa viuhahdella alasti keskellä kaupunkia, muuten poliisi ottaa kiinni. Etkä saa enää nurisoalea lentolipuista kun olet täyttänyt 26 v (muistaakseni)
Kertomasi säännöt koskevat kaikkia kansalaisia Suomessa riippumatta iästä, uskonnosta, ihonväristä tai varakkuudesta tms. Sitä ei voi sanoa alistamiseksi vaan yhteiskunnan edellytyksiksi. Uskontosi säännöt alistavat vain teitä siihen uskovia.
Lisäksi esimerkit olivat täysin hakemalla haettuja, alkoholin ostorajoitus esim. koskee vain alaikäisiä, minua se ei rajoita. Eikä kyllä mikään nuorisotalo lipuistakaan rajoita mitenkään, joudun vain maksamaan täyden hinnan. Oksiakin olen katkonut muiden mailla, maasta löytyi kuivimmat ja parhaimmat oksat sytykkeiksi.
Onko tuo työn hakupakkokaan verrannolinen synnytyspakkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä järkyttävää kuunnella tuollaisen aivopestyn "ajatuksia". Joissakin asioissa näkyy selvästi, ettei ajatukset tule itsestä, vaan ulkopuolelta syötettyinä.
Uskonnollinen aivopesu sisältää tekniikoita, joilla heidän mieli saadaan murtumaan ja heidät saadaan muuttamaan uskomuksensa ja asenteensa maailmaa kohtaan.
Lestadiolaisille syötetään propagandaa,jolla säännöt ja kiellot saadaan näyttämään 100 % järkeenkäyviltä. Lisäksi annetaan selkeät ja yksinkertaiset ohjeet joita noudattamalla on hyvä uskovainen, eikä tarvitse itse ajatella. Ja pyritään estämään menemästä mukaan, kriittiseen ajatteluun.
Pyritään iskostamaan kun noudatat näitä ohjeita on se sinun omaksi parhaaksesi, ja saat tuntea olevasi turvassa, kuuluvansa johonkin ja saavasi suojaa. Aivopesty näkee elämänsä ja ajatustensa antamisen toisen ihmisen käsiin hyödyllisenä. Uhrille se on keino saada tasapainoa ja rauhaa.
Heidät pyritään eristämään muusta maailmasta, ja pyritään valtaan henkilön kommunikaatioon muun maailman kanssa. Nykyään tämä on vaikeampaa, kun on esimerkiksi internet. Aivopesu on kuitenkin niin tehokas mielenhallinnan väline, ettei monen ajatusmaailma muutu. Eli se että muut sanovat ettei ajatuksesi ole omia tai että ne ovat järjettömiä, ei voi kilpailla pikkulapsesta asti jatkunutta aivopesua vastaan.
Vaatii siis äärimmäistä painetta saada joku muuttamaan käytöstään. Siihen ei yksi Vauva.fi riitä, aivopestyn pysyvät siis aivopestyinä.
Juuri tätä itsekin mietin. Siitä kaikesta voi olla hyvin vaikeaa toipua. Mietin niitä nuoria jotka voivat huonosti ja haluaisivat lähteä pois. Sitten jos pääsevät irti niin monet menettävät läheisensä ja he eivät hyväksy. Tietysti aina näin ei ole. Kuitenkin se on suuri elämänmuutos lähteä pois. Kaikki menee vähän kuin uusiksi. Ei ole ihme, että moni kärsii paljon vielä jälkeenpäin. Voin kirjoittaa, että itse jo muutenkin vaikeuksia kokeneena (kiusattiin paljon) ja herkempänä olisin jo murtunut tuosta kaikesta. Ei ole ihme, että monella ei vaikeuksia. Siinä saa rakentaa persoonansa uudelleen jos vain siihen pystyy. Ymmärrän aina vaan enemmän tuttuani ja sitä kuinka hän ei selvinnyt.
Erittäin vaikeaa on jo pelkästään myöntää olevansa aivopesty, joten asia yleensä vain ohitetaan. Ja napautetaan vain alanuolta meidän viesteihin, joten "asia on loppuun käsitelty".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi esimerkit olivat täysin hakemalla haettuja, alkoholin ostorajoitus esim. koskee vain alaikäisiä, minua se ei rajoita. Eikä kyllä mikään nuorisotalo lipuistakaan rajoita mitenkään, joudun vain maksamaan täyden hinnan. Oksiakin olen katkonut muiden mailla, maasta löytyi kuivimmat ja parhaimmat oksat sytykkeiksi.
Onko tuo työn hakupakkokaan verrannolinen synnytyspakkoon?
Ei ole, meillä on periaatteessa työntekopakkokin, mikäli aiomme saada palkkaa.
Aika hankala on nykypäivänä välttää maailmallista musiikkia. Sitähän kuuluu kaikkialla, mm. tavaratalot, vaatekaupat, ravintolat. Mutta ilmeisesti silloin sen kuuleminen ei ole syntiä, kun ei ole itse päätetty kuunnella kuten tubesta tai radiosta?
Jos oikeasti joku vl haluaa kuulla niin voin kertoa mikä useita ei-vl:ia tympii. Se, ettei teidän yhteisön ongelmista saa edes puhua. Kiellätte heti niiden olemassaolon. Tuokin pariskunta kieltää kaiken ongelmallisen ja korostaa vain hyviä puolia. Kyllä meidän uskonnottomienkin erilaisten yhteisöjen ongelmia tuodaan esille, se on tässä samassa yhteiskunnassa elämisen perusasioita. Ei teidän yhteisö ole siitä erillinen saareke. Ongelmista puhuminen ei ole syrjimistä. Syrjimiseksi sen leimaaminen on yksi keino yrittää vaientaa tuo puhe.
Olen itse kotoisin paikkakunnalta, jossa on paljon vl:ia ja minulla oli myös heitä lapsena kavereina. Osa perheistä hyväksyi minut ei-vl:na mukaan, osa todellakaan ei. Muistan kun erään perheen vanhemmat kielsivät lastaan olemasta kaverini ja se oli lapsille tosi surullista. Lisäksi muistan kun eräs vl-poika tykästyi ei-vl tyttöön, mutta vanhemmat kielsivät häntä valitsemasta tätä, maailman kilteintä ihmistä puolisokseen. Arvatkaa mikä suru tuo oli heille. En pysty ymmärtämään minkä uskon mukaista tuollainen ulos sulkeminen ilman edes tutustumista voi olla? Jos kuitenkin saman Jumalan lapsia kaikki ollaan? Myös täällä esille tulleet vl-lasten tekemä muiden lasten kiusaaminen, ja esim. vl-miesten firmojen laittomuudet vaiettiin ja vaietaan edelleen. Molemmista minulla on kokemusta.
Ja tuon nuoren pariskunnan nainen ei näytä uupuneelta siksi ettei hän käytä meikkiä, meikittömiä naisia näkee jatkuvasti, vaan koska hänen terveytensä ei ole kunnossa. Eikö raudanpuutteesta raskauksien aikana dokumentissa mainittukin? Vai meinaatteko että kaikki meikittömät ihmiset, miehet mukaan lukien, näyttävät tuolta?
Vierailija kirjoitti:
Aika hankala on nykypäivänä välttää maailmallista musiikkia. Sitähän kuuluu kaikkialla, mm. tavaratalot, vaatekaupat, ravintolat. Mutta ilmeisesti silloin sen kuuleminen ei ole syntiä, kun ei ole itse päätetty kuunnella kuten tubesta tai radiosta?
Tuosta tuli mieleen vanha tapaus. Kun olin yläasteella ja koulun keskusradiosta alkoi kuulua "Marraskuu" niminen kappale, lestadiolaiset ryntäsivät ulos. Me muut jäimme sisälle käytävään ja nauroimme asialle. Eli kyllä ennen ainakin olivat erittäin fanaattisia asian suhteen.
Suloinen nuori perhe.
Vielä niin aivopesty, aika näyttää saavatko he omat aivonsa käyttöön.
Olen itse vl-perheestä, parikymppisenä lähdin siitä, kun en kokenut omakseni. Halusin nähdä maailmaa, tutustua eri ihmisiin ja kulttuureihin eri maissa, näillä matkoilla mieleni avartui, että hetkinen, oikeasti on muunlaistakin elämää. Muutin Pohjois-Suomesta Helsinkiiin ja elämäni aukesi. Halusin kuunnella musiikkia josta pidin, halusin meikata ja värjätä hiukseni, halusin katsoa elokuvia ja tv-ohjelmia, halusin käydä teatterissa, festareilla sekä käydä katsomassa jääkiekkomatsia jne.
Tietyllä tavalla olin hengellinen ja uskonnollinen, mutta en kokenut sen liittyvän millään tavalla siihen käynkö elokuvissa tai juonko lasillisen viiniä. Oikeastaan ihan järjetöntä, että joku määrittelee sen saanko tanssia tai käyttää meikkivoidetta ja että se määrittelee saanko olla uskovainen. Edelleenkin olen hengellinen, mutta ehkä nykyään suuntaunut uushengellisyyteen.
Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää. Olen kiitollinen siitä, että sain turvallisen kodin ja lapsuuden. Vaikka perheessämme on 12 lasta niin kukaan ei ollut vastuussa toisista lapsista tai joutunut tekemään kotitöitä orjana. Meillä oli viikkoraha ja sen lisäksi sai ekstraa jos teki jotain kotitöitä tai vahti pikkusisarusta (kohtuuden nimissä esim 15v hoiti pari tuntia 3v ja 4v sisaruksia). Meillä arvostettiin hyviä käytöstapoja, ja koulutusta, harrastuksia jotka sopivat lestadiolaiseen elämään, opeteltiin elämän perustaitoja.
Meistä 12 lapsesta kukaan ei kuulu enää tuohon liikkeeseen. Ainoastaan vanhemmat ovat siinä mukana ja me lapset kunnioitamme sitä toki ja elämme vanhempiemme seurassa niin, että heillä puolestaan on turvallinen ja hyvä olla omien arvojen ja elämäntyylin mukaan. Vanhemmat ovat jokaiselle meistä lapsista edelleen tärkeän ja rakkaat ja sama toisinpäin eli vanhemmille me lapset olemme edelleen kaikki rakkaita ja tärkeitä.
Ihminen saa toki kuulua tuohon liikkeeseen jos todella kokee sen omaksi jutuksi. Mutta mielestäni jokaisen pitäisi aikuisena itse arvioida elämäänsä, että onko tämä todella minun valintani eikä vaan sopeutua siihen, että on syntynyt lestadiolaiseen perheeseen ja elämä lestadiolaisena vaan menee kehdosta hautaan.
Nykyään liikkeen sisällä on paljon hajontaa, etelä vs pohjoinen, nuoret vs vanhemmat. On sallitumpaa hyväksyä niitä mitkä ns on kiellettyä. Tässä monesti tulee se, että liikutaan rajamailla mikä on sallittua ja mikä ei.
On aika yleistä, että dokkarin esimerkin mukaisesti kun ollaan vielä nuoria ja on 1-4 lasta niin kuulutaan liikkeeseen, mutta ikää ja elämänkokemusta kun tulee lisää niin tajutaan ettei liike olekaan juuri heitä varten ja sitten jäteteään se lestadiolaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni upea oopperalaulaja Soile Isokoski oli kanttori. Hän joutui jättämään vlliikkeen ryhdyttyään oopperalaulajaksi. Oopperakin kun on kielletty. Se lista on niin pitkä...
Ehkä oopperassakin on synnillistä seksuaalisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä. Viimeksi toissapäivänä. Kaikille naisille.