Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
5501/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää, että nyky Suomessa on tuollainen naisia alistava lahko. Ei nainen voi oikeasti tehdä omaa päätöstä jos tuohon on kasvatettu eli aivopesty lapsesta saakka. Laitonta tuollaisen pitäisi olla. 

Vielä järkyttävämpiä ovat naiset, jotka omat tyttärensä tähän lahkoon kasvattavat. Kuka rakastava äiti tahtoo tuota omalle lapselleen? Kammottavaa. 

Vierailija
5502/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laitonta, kuuluminen siihen on vapaaehtoista.

Todella "vapaaehtoista" kun lapsesta asti siihen kuulut. Itse ei ole saanut tehdä aitoa päätöstä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5503/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella "vapaaehtoista" kun lapsesta asti siihen kuulut. Itse ei ole saanut tehdä aitoa päätöstä. 

Ei noin voi mielestäni ajatella. Samalla logiikalla ihmisen pitäisi ihan koko ajan kyseenalaistaa kaikkea, mihin on syntynyt ja kasvanut. Kotimaata, kaupunkia, sukua ja sen perinteitä, vanhempia ja heidän kasvatusmenetelmiään jne. Toki näiden kaikkien tekijöiden merkitystä sille, kuka olet tällä hetkellä on jossakin määrin varmasti hyvä käydä läpikin, mutta sekaisinhan siinä itse kukin menee, jos likaa lähtee analysoimaan sitä, mikä on sattumaa ja mikä vapaaehtoista ja mikä kohtalon sanelemaa.

Ja jokainen saa tehdä myöhemmin päätöksen itse, kuuluuko liikkeeseen vai ei. En ole koskaan kuullut yhdestäkään vl-vanhemmasta, joka olisi sanonut alaikäisellekään lapselleen, että sinun on pakko kuulua liikkeeseen, jos lapsi siitä haluaa irtautua. Jos lapsi kieltää uskon, häntä ei vanhempi voi pakottamalla kääntää takaisin uskomaan, sen tietävät kaikki vl:t.

Kenenkään ei ole pakko liikkeeseen kuulua. 

Vierailija
5504/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika järkyttävää, että nyky Suomessa on tuollainen naisia alistava lahko. Ei nainen voi oikeasti tehdä omaa päätöstä jos tuohon on kasvatettu eli aivopesty lapsesta saakka. Laitonta tuollaisen pitäisi olla. 

Vielä järkyttävämpiä ovat naiset, jotka omat tyttärensä tähän lahkoon kasvattavat. Kuka rakastava äiti tahtoo tuota omalle lapselleen? Kammottavaa. 

Vilpittömästi kysyn: mitä kammottavaa on olla vl-nainen? En koe, että elämäni olisi mitenkään erityisen kammottavaa.

-vl

Vierailija
5505/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita lainausmerkkeihin se

" vapaaehtoista". 

Kyllä se on vapaaehtoista. Ketään ei todellakaan pakoteta olemaan liikkeessä. Jos lähtee niin lähtee, kukaan ei estä sinua. 

Vierailija
5506/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noin voi mielestäni ajatella. Samalla logiikalla ihmisen pitäisi ihan koko ajan kyseenalaistaa kaikkea, mihin on syntynyt ja kasvanut. Kotimaata, kaupunkia, sukua ja sen perinteitä, vanhempia ja heidän kasvatusmenetelmiään jne. Toki näiden kaikkien tekijöiden merkitystä sille, kuka olet tällä hetkellä on jossakin määrin varmasti hyvä käydä läpikin, mutta sekaisinhan siinä itse kukin menee, jos likaa lähtee analysoimaan sitä, mikä on sattumaa ja mikä vapaaehtoista ja mikä kohtalon sanelemaa.

Ja jokainen saa tehdä myöhemmin päätöksen itse, kuuluuko liikkeeseen vai ei. En ole koskaan kuullut yhdestäkään vl-vanhemmasta, joka olisi sanonut alaikäisellekään lapselleen, että sinun on pakko kuulua liikkeeseen, jos lapsi siitä haluaa irtautua. Jos lapsi kieltää uskon, häntä ei vanhempi voi pakottamalla kääntää takaisin uskomaan, sen tietävät kaikki vl:t.

Kenenkään ei ole pakko liikkeeseen kuulua. 

😂🤣😭

Tämä vitsi olisi täydellinen, jos olisit vielä väittänyt että olisivat ilman pakkoliittämistä ja aivopesua liittyneet vapaaehtoisesti liikkeeseen. 

Vierailija
5507/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää miksi permanentti sallitaan ja hiusten värjäystä ei? Mikä ero tuossa muka on? Täysin hatusta vedetään tällaisia "määräyksiä" 

Ei varmaankaan nykyaikana kukaan pidä näitä erinä. Permanentti on itseasissa hiuksille rajumpi käsittely kuin värjäys. Keinotekoisia sääntöjä joista voitaisiin jo luopua ja aika moni on ei noudatakkaan koska ei pidä oikeina niitä. Samoin kevyt meikki on nykyisin jo enemmän sääntö kuin poikkeus etenkin nuoremmilla vl-naisilla. Ajat muuttuu ja tavat niiden mukana. Tapojahan nämä on koska eri puolella maailmaa ja jopa Suomea suhtautuminen näissä on ihan eri myös vl:llä.

Kirjoitat vähän huonoa suomea. Joka tapauksessa ihan yhtä älytön ns. sääntö on se, että meikkaaminen olisi vapaan naisen merkki. Miksi sellainen sääntö pitää olla? Miksi olisi parempi meikata kuin olla meikkaamatta?

Vierailija
5508/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäkö pitäisi teinityttöjen liihottaa? No  ensisijaisesti varmaan itseään etsimässä ja ihan vain  kasvamassa, maailmaan tutustumassa. Kukin haluamallaan tavalla. Ainakaan ei neuvoloiden odotushuoneissa,  toistuvien raskauksien rasittamina. 

Näiden takia minusta avioliiton ikärajaa pitäisi nostaa. Ilman papin aamenta ei mennä sänkyyn, niin nuorina avioituvat on yleensä näitä nuoria. Joku 21 vuotta suojaisi uskonnollisten nuoruutta

T. lestadiolainen. Ei me kaikki pidetä nuorta avioitumista toivottavana 

Miksi ihmeessä täysi-ikäisten ihmisten avioitumista pitäisi estää? Ja miten se edes olisi mahdollista? Emme me missään Pohjois-Koreassa elä, vaan vapaassa maassa.

Vierailija
5509/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan näitä alapeukuttaa? Kerroin omia havaintoja nyky-vl:stä että säännöt eivät enää ole ehdottomia ja muutos on tapahtunut. Se näkyy omassa kotikaupungissani selvästi sillä tunnen monia vl. Kuka alapeukuttaa? Tiukempi vl kuka ei hyväksy, että joku ei ole yhtä tiukka kuin hän? Vai joku ei-vl kuka ei hyväksy että vl:tkin voi muuttua ajan mukana?

JOKA, ei kuka.

Vierailija
5510/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhoillislestadiolainen nainen. Käytän ehkäisyä, meikkaan ja meillä on tv. Myytit ovat murtumassa.

Mikä sinusta tekee vanhoillislestadiolaisen?

Vierailija
5511/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän 3- vuotias vaatii niin paljon toimintaa ja virikkeitä, enkä koe pystyväni tarjota niitä tarpeeksi, kun vauva on niin itkuinen ja vaatii syliä 24/7. Esikoinen saa tarvitsemansa virikkeet ja oppii hoidossa hyödyllisiä taitoja. Minä saan pienet hetket levähtää, kun vauva sattuu nukkumaan. Kun esikoinen tulee päiväkodista, pystyn olla paremmin läsnä kun olen saanut pienet levähdyshetket päivään. Olen kokenut asiasta monet kerrat syyllisyyttä, mutta varhaiskasvatuksen opettajan sanoin; Ei kenenkään tarvi kasvattaa lapsia yksin. Siksi meillä on Suomessa laadukasta varhaiskasvatusta tarjolla, joten miksi olla hyödyntämättä sitä. Enkä todellakaan ole ainoa, joka näin toimii. Koko perhe voi paremmin, kun äiti voi paremmin. 

Tämä. Eikä tästä tarvitse kokea syyllisyyttä. Isommat lapset kaipaavat jo ikätoverien seuraa ja monipuolista tekemistä. En tiedä ketään äit

Päiväkodit voivat olla aika levottomia ja meluisia paikkoja. Ei mikään ihanneympäristö pienelle lapselle, jollainen se esikoinenkin vielä on.

Vierailija
5512/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kauhistuttaa vain lukea Eevan instasta hänen mielenterveysongelmistaan nuorena. Noin kova lastenteko tahti ei ole välttämättä mielenterveydelle hyväksi.

Joillekin masennuksesta kärsiville lasten saaminen tuo jopa helpotusta elämään. Lapset tuovat rutiinia ja iloa. Eiköhän Eeva itse tiedä, mikä hänen mielenterveydelleen on hyväksi ja mikä ei. 

No, varmastikin tietää, mutta mitkäs hänen vaihtoehtonsa ovat? Luulen, että on kenelle vain, saati lestadiolaisäidille, kova kynnys sanoa, että en jaksa. En pysty. Varsinkin, kun se sellaisessa tapauksessa tarkoittaisi vakaumuksen vastaisesti toimimista eli ehkäisyä. 

Tuon ikäisten tyttöjen äitinä tuntuu tosi pahalta. Tyttöjen pitäisi tuossa iässä olla vielä vapaita kuin linnut valmiina lentämään maailmaan omia si

Mikä sinä olet sanomaan, millaisia tyttöjen (naisten) pitäisi olla missäkin iässä? Määräätkö omien tyttäriesikin elämää? Mitä, jos joku heistä haluaisikin perustaa perheen jo nuorena, etkö antaisi lupaa?

Vierailija
5513/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 3- vuotias vaatii niin paljon toimintaa ja virikkeitä, enkä koe pystyväni tarjota niitä tarpeeksi, kun vauva on niin itkuinen ja vaatii syliä 24/7. Esikoinen saa tarvitsemansa virikkeet ja oppii hoidossa hyödyllisiä taitoja. Minä saan pienet hetket levähtää, kun vauva sattuu nukkumaan. Kun esikoinen tulee päiväkodista, pystyn olla paremmin läsnä kun olen saanut pienet levähdyshetket päivään. Olen kokenut asiasta monet kerrat syyllisyyttä, mutta varhaiskasvatuksen opettajan sanoin; Ei kenenkään tarvi kasvattaa lapsia yksin. Siksi meillä on Suomessa laadukasta varhaiskasvatusta tarjolla, joten miksi olla hyödyntämättä sitä. Enkä todellakaan ole ainoa, joka näin toimii. Koko perhe voi paremmin, kun äiti voi paremmin. 

Mitä laadukasta se on? Kannattaa seurata tuota varhaiskasvatuksen hätähuuto -ketjua niin ehkä sinullakin silmät vähän aukeisivat virikehoidon ihanteellisuudesta.

Vierailija
5514/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laadukasta se on? Kannattaa seurata tuota varhaiskasvatuksen hätähuuto -ketjua niin ehkä sinullakin silmät vähän aukeisivat virikehoidon i

Tiedän kyllä varhaiskasvatuksen ongelmat ja hoitajapulan isommassa mittakaavassa, mutta se ei meidän lapsen päiväkodissa näy ja koen että siellä varhaiskasvatus todella on laadukasta. Turhaa minusta on syyllistää vanhempia siitä, että laittavat lapsensa päiväkotiin. 

Vierailija
5515/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhoillislestadiolainen nainen. Käytän ehkäisyä, meikkaan ja meillä on tv. Myytit ovat murtumassa.

Se että on uskonut syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Se että on armosta uskomassa, ei tekojensa tähden?

Vierailija
5516/10127 |
28.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että on uskonut syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä? Se että on armosta uskomassa, ei tekojensa tähden?

Tämä riittää. 

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa vaan sitä varten, että maailma pelastuisi hänen kauttaan."

Vierailija
5517/10127 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5518/10127 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksestä vastattiin Ylelle sähköpostitse, että liikkeen virallinen näkemys lasten saamiseen ei ole muuttunut. Ehkäisy ei ole sallittua."

Tuossa Ylen jutussa sanottiin noin. Eihän lestadiolaisilla pitänyt olla mitään ei-sallittuja asioita ja kieltoja, vaan jokainen omassa sisimmässään erottaa oikean ja väärän toisistaan?

Vierailija
5519/10127 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole sallittua"

Jyrkästi sanottu srk:lta. Etenkin kun tuon jutun mukaan vl:stä 1/3 suhtautuu ehkäisyyn myönteisesti.

Vierailija
5520/10127 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ole sallittua"

Jyrkästi sanottu srk:lta. Etenkin kun tuon jutun mukaan vl:stä 1/3 suhtautuu ehkäisyyn myönteisesti.

Joka ryhmään mahtuu mätäpaiseita, huomaa kuitenkin että ne ovat vähemmistö, vaikka liian suuri sellainen.

Ketju on lukittu.