Teollisuusliitto hylkäsi kaksivuotisen 6,6% palkankorotuksen
4,1% tänä vuonna ja 2,5% ensi vuonna ei riittänyt duunarille. Enemmän tarvitaan, alkaa olla työnantajien kipuraja jo ylitetty tuollakin ehdotuksella. Veroeuroista olisi pitänyt maksaa julkisille samaan aikaan 8,6%.
Tämä maa menee kohti konkurssia.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää samat on haukkuneet hoitsuja ahneiksi koko ajan ja samalla vetäneet isommat palkankorotukset.
Mitä sä höpiset? Jos tuo olisi hyväksytty, hoitajat olisi saaneet tänä vuonna 5,1% ja ensi vuonna 3,5%. Aika huimia korotuksia minusta.
Ei ne ole korotuksia vaan palkan leikkauksia inflaantion ollessa yli 11% Kaikki alle 12% on leikkaus, ei korotus.
Tätä ennen oli taas monta vuotta lähes nolla inflaatiota, ajoittain jopa deflaatiota. Silloin palkkojen ostovoima nousi kohisten. Pitää olla realisti, teollisuudella on varaa johonkin 7 prosenttiin, julkisella sektorilla ei ole varaa edes nykyiseen työvoimaan. Julkinen sektori sitten pistää sitten porukkaa pihalle, kun rahat ei riitä.
1234j ksdöl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi vain yhteisen hyvän eteen tyydyttävä vähempään ja leikattava suosiolla hieman omaa ostovoimaa. Itse olisi tuohon yksityisen sektorin asiantuntijana täysin valmis. Kuntasektori kiristi itselleen merkittävät korotukset nyt sovittavan linjan PÄÄLLE, eli meillä ei ihan oikeasti todellakaan ole varaa.
yli 20vuotta tehty sopimuksia yhteisen hyvän eteen (alle inflaatio korotuksia+kiky) !!! mitä ollaan saatu, suomi konkurssiin, julkisen hallinnon moninkertaistuminen, hintoje moninkertaistuminen ja heikentyneet palvelut. jee natoon !! halpaa on.
Elämme yli varojemme, ja siihen on pakko tulla ja tuleekin korjaus väistämättä. Joko hyvällä tai sitten keskuspankin ohjauksessa.
1234j ksdöl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi vain yhteisen hyvän eteen tyydyttävä vähempään ja leikattava suosiolla hieman omaa ostovoimaa. Itse olisi tuohon yksityisen sektorin asiantuntijana täysin valmis. Kuntasektori kiristi itselleen merkittävät korotukset nyt sovittavan linjan PÄÄLLE, eli meillä ei ihan oikeasti todellakaan ole varaa.
yli 20vuotta tehty sopimuksia yhteisen hyvän eteen (alle inflaatio korotuksia+kiky) !!! mitä ollaan saatu, suomi konkurssiin, julkisen hallinnon moninkertaistuminen, hintoje moninkertaistuminen ja heikentyneet palvelut. jee natoon !! halpaa on.
Yli 20 vuodessa olisit varmasti ehtinyt tehdä itsekin jotain asioidesi ja paremman tulotason eteen.
Paras ratkaisu olisi pieni palkankorotus ja reilu kertakorvaus. Tässä tilanteessa pitää pidättäytyä isoista korotuksista, koska julkinen puoli pääsee siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon lakko tietää työnantajalle isompia menetyksiä ja silloin joutuvat kuitenkin suostumaan parempaan palkkatasoon.
Kahden viikon lakko tietää työntekijälle menetystä, mutta se tulee ajan kanssa moninkertaisesti takaisin.
LAKKOON VAIN. NYT ON PAKKO.
En ole koskaan ymmärtänyt "mulla on vain oikeuksia ja työpaikka on saavutettu etu"-lakkoilijoita, vaikka itsekin kuulun suorittavaan portaaseen. Jos se "huono" palkka itkettää, ottakaa lopputili ja hankkikaa parempi työpaikka.
Jos metallimies vaihtaa konepajasta toiseen niin palkka melkein sana koska sama teknologiateollisuuden tes-taulukkopalkka käytössä. Jos vaihtaisi kokonaan alaa niin vaatii koulutusta ja aloituspalkka entistä pienempi.
Tätä en ymmärrä.. kun itse olen mennyt uusin töihin, niin olen itse sanonut paljonko haluan palkkaa. Aina on menty sen mukaan, eikä minkään TES:in.. jos on saamaton luuseri, eikä saa suutaan auki, niin sille taas ei kukaan muu voi mitään.
Paras ratkaisu olisi työajan lyhentäminen n. 10 % palkankorotusten sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää samat on haukkuneet hoitsuja ahneiksi koko ajan ja samalla vetäneet isommat palkankorotukset.
Mitä sä höpiset? Jos tuo olisi hyväksytty, hoitajat olisi saaneet tänä vuonna 5,1% ja ensi vuonna 3,5%. Aika huimia korotuksia minusta.
Ei ne ole korotuksia vaan palkan leikkauksia inflaantion ollessa yli 11% Kaikki alle 12% on leikkaus, ei korotus.
Tätä ennen oli taas monta vuotta lähes nolla inflaatiota, ajoittain jopa deflaatiota. Silloin palkkojen ostovoima nousi kohisten. Pitää olla realisti, teollisuudella on varaa johonkin 7 prosenttiin, julkisella sektorilla ei ole varaa edes nykyiseen työvoimaan. Julkinen sektori sitten pistää sitten porukkaa pihalle, kun rahat ei riitä.
En tiedä siitä mitään, koska olen ollut vuosia eläkkeellä ja minun tuloni nousi vasta nyt oltuaan täysin jäissä vuosikausia. Eli minä ainakin olen ollut inflaatiopuskurina tässä lähes 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Siitäei ole kyse, vaan siitä, ettei ole oikeutta haukkua toisia ahneeksi, kun itsekään ei mihinkään maltilliseen ole aikeissa tyytyä. Hoitajien kannalta on tietysti aina parempi mitä enemmän vaativat ja saavat, mutta hoitajilla ei sinällään ole nyt osaa eikä arpaa vaikuttaa näihin teollisuuden korotuksiin. Itse ovat nyt yhtä ahneita kuin miksi hoitajia heidän työtaistelussaan haukkuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Siitäei ole kyse, vaan siitä, ettei ole oikeutta haukkua toisia ahneeksi, kun itsekään ei mihinkään maltilliseen ole aikeissa tyytyä. Hoitajien kannalta on tietysti aina parempi mitä enemmän vaativat ja saavat, mutta hoitajilla ei sinällään ole nyt osaa eikä arpaa vaikuttaa näihin teollisuuden korotuksiin. Itse ovat nyt yhtä ahneita kuin miksi hoitajia heidän työtaistelussaan haukkuivat.
Teollisuuden korotukset on vähän eri asia kuin hoitajien korotukset. Toinen tuottaa rahaa valtiolle, toinen vaan kuluttaa.
Oman oksan sahaaminen on silti erittäin tyhmään. Paitsi tietysti julkisella sektorilla, jossa eläkevirka on saavutettu etu.