Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi varhaiskasvatuksen työntekijät ei saa ulkotyövarusteita kunnalta?

Vierailija
27.01.2023 |

Kyllähän muiden alojen ulkona työskentelevät työntekijät saa sadevarusteensa ym. työnantajalta.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän hankkii puolet työvälineistäkin omalla rahalla.

Vierailija
2/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne eivät suostuisi pitämään niitä halvimpia mahdollisia kurahousuja, jotka kunta heille ostaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten joku valmistuu lopulta toiveammattiinsa 35-vuotiaana ja ihmettelee, kun ei saa alansa töitä.

Vierailija
4/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niiden käytännössä pitäisi olla? Toppahaalarit, kuravaatteet, kumisaappaat? Luuletko, että nuoret naiset oikeasti haluaisivat kaupungin valitsemia standardivaatteita?

Vierailija
5/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nykyään työtä varten tehdyt vaatehanginnat vähentää verotuksessa?

Vierailija
6/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa. Itse ainakin ottaisin ilomielin vastaan ainakin takin, vaikka se olisi sellainen tyypillinen "raksatakki" huomioväreillä ja päiväkodin nimellä.

Housut ei aina samanlailla istu kaikille, takki olisi helpompi. Ja pipo! Ja miksei kengätkin.

Yksi päiväkotiketju Suomessa paitsi tarjoaa työntekijöilleen työvaatteet, niin myös kouluttaa henkilökuntaansa. Tai siis sallii lukea avoimessa yliopistossa varhaiskasvatusta, sillä tämä auttaa sitten myöhemmin lain vaatimusten täyttämisessä.

Vierailija
7/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona lähinnä vahditaan lapsia eikä niinkään varhaiskasvateta. Tästä syystä ulkoilu ei ole kovin keskeistä varhaiskasvatusyksikön toiminnalle, eikä siihen siten myöskään haluta panostaa.

Vierailija
8/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi tarhatädin ulkotyövarustus? Toppahaalari, kurahousut, sadetakki ja kumisaappaat?

Vierailija
9/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa on ainakin firma, jolla on tällaisiin hommiin tarkoitettuja vaatteita. Ehkä kunta voisi ostaa suoraan sieltä:

https://www.hoppin.no/

Vierailija
10/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti sitten tulee kysymys että onko talviulkoiluvaatteiden lisäksi ulkoiluvaatteita välikaudelle ja kesälle?

Ja onko ne kesävaatteet sitten myös sisällä käytössä?

Lopulta on koko vaatekerta sisävaatteita myöten työnantajan puolesta.

Vierailija
11/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi tarhatädin ulkotyövarustus? Toppahaalari, kurahousut, sadetakki ja kumisaappaat?

Kelin mukaan kuten lapsillakin.

Vierailija
12/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona lähinnä vahditaan lapsia eikä niinkään varhaiskasvateta. Tästä syystä ulkoilu ei ole kovin keskeistä varhaiskasvatusyksikön toiminnalle, eikä siihen siten myöskään haluta panostaa.

Kaikki toiminta missä varhaiskasvattaja on läsnä lapsille on varhaiskasvatusta.

Vierailija
13/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toppatakki ulkona oleiluun ja kumisaappaat on sellaiset mitkä kestää vuosia. Sellaiset ostaa muutkin työssä käyvät itselle.

Osaan toimistotöistäkin odotetaan että itse ostaa puvun ja kauluspaitoja ja solmioita, jotta on asiaan kuuluvat vaatteet. Ei voi mennä t-paidassa moneen työhön ja nuo bisnesvaatteet ei mitenkään halpoja ole.

Vierailija
14/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kuitenkin järkevintä, että saisi jonkinlaisen vaaterahan kuin että kunta laittaisi kaikille samanlaiset vaatteet?

Vierailija
15/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ulkoilee kaksi kertaa päivässä (toki vuorotellen jos mahdollista, mutta kumminkin) lähestulkoon säässä kuin säässä.

Missä muussa ammatissa on itse hankittava ulkoiluvaatteet? Jos olisi kyseessä miesvaltainen ala, harva nillittäisi tästä ja keksisi tekosyitä ettei nuorille miehille kelpaisi önnönnöö.

Vierailija
16/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat vässyköitä.

Jatkuvasti jeesustelevat sitä kuinka koulutettuja ovat, mutteivät saa työyhteisössään organisoitua jotain ulkoportin lukon korjausta tai pihalampusta törröttävän sähköjohdon korjausta.

Kuukausikaupalla lähettelevät vanhemmille kuitenkin asiasta sähköposteja että "varokaa sähköjohtoa ja muistakaa ettei portti mene lukkoon jne".

Ilmeisesti koulussa ei opeteta terveen järjen käyttöä tai organisaation sisäistä viestintää ja päätöksenteon organisointia ollenkaan.

T. Kolmen päikkylapsen isä

Vierailija
17/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako työnantaja edes näitä?

"Sote- ja opetusalaa ajatellen kehitetty turvatakki suojaa käyttäjäänsä lyönneiltä, puremiselta ja raapimiselta. Turvahiha ajaa samaa asiaa, mutta sen pinta on viiltosuojattua materiaalia. Molemmissa on solumuovi pehmentämässä iskuja."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06043de9-25ca-417e-8bff-40b74ace093d

Vierailija
18/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toppatakki ulkona oleiluun ja kumisaappaat on sellaiset mitkä kestää vuosia. Sellaiset ostaa muutkin työssä käyvät itselle.

Osaan toimistotöistäkin odotetaan että itse ostaa puvun ja kauluspaitoja ja solmioita, jotta on asiaan kuuluvat vaatteet. Ei voi mennä t-paidassa moneen työhön ja nuo bisnesvaatteet ei mitenkään halpoja ole.

Lain mukaan työnantaja on velvollinen hankkimaan riittävät suojavarusteet työn vaaroja vastaan.

Se, että jossain edellytetään puvun käyttöä on kahdenvälinen sopimus, eikä työsuojainasia.

Vierailija
19/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suunnitellaan työkokeilua päiväkodissa. Mielenkiintoista mennä vaatteissa, jotka ei sovellu ulos. Ei minulla ole toppahousuja, tai oikein kunnon takkia. Ihan syystä, että olen 162cm pitkä ja sairaalloisen ylipainoinen ja vyötärönympärys on yli 170cm. En ole löytänyt kaupasta sopivia ja ei ole vara teettää. Jos joutuu näihin pakkotöihin niin varmaan värjöttelen ulkona gollegehousuissa tai leggareissa, jotka ainoat, jotka sopii. Toppatakki mikä on menee juuri ja juuri kiinni, muttei sillä kyykistellä. Löytyyköhän sadevaatteita minun kokoa? 

Vierailija
20/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjan ulkoiluvarusteet toimisi myös Suomessa. Talvihaalari olisi hyvä ratkaisu näin alkuun. Talvivaatteet ovat muutenkin kalliimpia kuin kesävaatteet.