Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi varhaiskasvatuksen työntekijät ei saa ulkotyövarusteita kunnalta?

Vierailija
27.01.2023 |

Kyllähän muiden alojen ulkona työskentelevät työntekijät saa sadevarusteensa ym. työnantajalta.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi minimi, mitä pitäisi saada? Olisiko kolmet ulkovaatteet riittävä, välikauteen takki ja housut, talveen toppahaalari, märälle sadetaki ja kurahousut? Entäs kengät  sitten, pitäisikö nekin saada? Lenkkarit ja kumisaappaat? Hatut ja hanskatkö myös, millaiset?

Ei tarvi keksiä pyörää uudelleen tai alkaa näsäviisastelemaan. Ei työvaate ole niin uusi ja ihmeellinen keksintö. On paljon ammattiryhmiä, joille hankitaan ulkovaatteet. Myös kuntatyöntekijöissä. Sieltä voi ottaa mallia, saman vaatelistan kanssa kauppaan.

Yleensä päähineet voi olla omia, ne ei ole vaarassa likaantua tai hajota. 

Vierailija
82/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toppatakki ulkona oleiluun ja kumisaappaat on sellaiset mitkä kestää vuosia. Sellaiset ostaa muutkin työssä käyvät itselle.

Osaan toimistotöistäkin odotetaan että itse ostaa puvun ja kauluspaitoja ja solmioita, jotta on asiaan kuuluvat vaatteet. Ei voi mennä t-paidassa moneen työhön ja nuo bisnesvaatteet ei mitenkään halpoja ole.

Lain mukaan työnantaja on velvollinen hankkimaan riittävät suojavarusteet työn vaaroja vastaan.

Se, että jossain edellytetään puvun käyttöä on kahdenvälinen sopimus, eikä työsuojainasia.

Armeijan palveluksessa olevat henkilöt joutuvat itse maksamaan omat työvaatteensa. Sama taitaa olla myös VR:n työntekijöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavatko peruskoulun liikunnan opettajat liikuntavaatteet kunnan puolesta vai onko omat?

Liikunnan opettajina on usein miehiä.

Liikunnan opettajina on sekä että, naisia ja miehiä. Sattuneesta syystä. Mutta ihan totta, että kaikki työvälineet pitäisi tulla koulun puolesta. 

Ei liikunnanopettaja yleensä itse juokse mukana. Meidänkin koulussa liikunnanope on useimmiten farkuissa. Iso osa opettaa myös muuta kuin liikuntaa esim. terveystietoa.

Vierailija
84/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalta saa 600€ vuodessa rahtihameen hankintaan jos ilmoitat olevasi ravikansaa. Tätä olen käyttänyt työvaatteiden hankintaan.

Vierailija
85/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toppatakki ulkona oleiluun ja kumisaappaat on sellaiset mitkä kestää vuosia. Sellaiset ostaa muutkin työssä käyvät itselle.

Osaan toimistotöistäkin odotetaan että itse ostaa puvun ja kauluspaitoja ja solmioita, jotta on asiaan kuuluvat vaatteet. Ei voi mennä t-paidassa moneen työhön ja nuo bisnesvaatteet ei mitenkään halpoja ole.

Lain mukaan työnantaja on velvollinen hankkimaan riittävät suojavarusteet työn vaaroja vastaan.

Se, että jossain edellytetään puvun käyttöä on kahdenvälinen sopimus, eikä työsuojainasia.

Armeijan palveluksessa olevat henkilöt joutuvat itse maksamaan omat työvaatteensa. Sama taitaa olla myös VR:n työntekijöillä.

Ei ole ihan totta. Armeijassa maastovaatteet saa talolta, lainaan, rättivarastolta. Samoin maiharit ja kaikki muu mikä nyt maastovarustukseen kuuluu. 

Työvaatteista muut, ne mitä sisällä toimistossa käytetään, osan saa kyllä ilmaiseksi, mutta siinä on joku raja, kuinka monta kauluspaitaa ja housua ja kuinka usein. En muista varmaksi tätä mitkä ne rajat ovat. Ylimenevät joutuu ostamaan itse.

Ja kengät joutuu ostamaan itse. 

Mukavuussyistä monet ostaa kauluspaitoja kyllä useamman kuin ne jotka talo maksaa. Muistelen että kauluspaitoja saa kaksi uutta vuodessa mutta voi olla että muistan väärinkin, en mä niistä huolehdi. :)

t. kapiaisen vaimo

Vierailija
86/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ammattisotilaat saavat työnantajaltaan valtaosan työssään tarvittavasta materiaalista. Tietoteknisten

laitteiden osalta työnantaja antaa työntekijälle tarvittavat laitteet, kuten tietokoneen ja puhelimen.

Tietoturvavaatimusten takia ammattisotilaat eivät voi käyttää omia tietokoneitansa työtehtävien

tekemiseen. Myös monet muut työssä käytettävät laitteet ovat sotatarvikkeita, joiden hankkiminen

omatoimisesti on kiellettyä. Käytännössä ammattisotilaat joutuvat itse hankkimaan etenkin maastossa

käytettävää vaatetusta ja varusteita. Yleisiä varusteita, joita ammattisotilaat joutuvat itse hankkimaan

ovat esimerkiksi työssä tarvittavat kengät, kellot, reput, majoittumistarvikkeet ja liikuntavarusteet.

Ammattisotilaan tehtävä vaikuttaa siihen, minkälaisia varusteita hänen on mahdollista saada

työnantajalta käyttöönsä. Tehtävän lisäksi palveluspaikka vaikuttaa useasti saatavaan materiaaliin.

Usein jotkut ammattisotilaat saavat työnantajalta veloituksetta käyttöön tarvikkeita. joita muut

joutuvat omatoimisesti hankkimaan ja kustantamaan. Puolustusvoimat ei tue rahallisesti omien

varusteiden tai tarvikkeiden hankkimista pois lukien virkavaatteiden, esimerkiksi palveluspuvun tai

juhlapuvun hankintaa."

"Vähennyskelpoisuutta arvioitaessa toinen tärkeä arvioitava tekijä on se, kohdistuuko menot

tavanomaisiin elantomenoihin. Tuloverolain perusteella elantomenot ovat vähennyskelvottomia.

Verohallinnon ohjeistuksen perusteella verovelvollisen tehtävänä on esittää ne perusteet, joiden

mukaan tavanomaisia elantomenoja tulisi katsoa verotuksessa vähennyskelpoisiksi

tulonhankkimismenoiksi. Ammattisotilaiden osalta etenkin vaatetusmenot ovat vähennyskelpoisia,

sillä sotilaan vaatteita ei voi käyttää työn ulkopuolella. Ammattisotilaiden osalta pohdinnan aiheena

on se, muuttaako laissa asetetut vaatimukset elantomenot vähennyskelpoisiksi menoiksi. Esimerkkinä

tällaisesta menosta on sotilaan ulkonäköön liittyvät menot. Asiasta ei ole soveltuvaa oikeuskäytäntöä

tai -kirjallisuutta."

https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124581/KorpelaTeemu-Taneli…

Vierailija
87/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla niille tulisi maksaa sisävaatteet ja vaikka rannekellokin.

Vierailija
88/98 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ulos lähtiessä tarhatädit itkupotkuilisivat, kun pitäisi pukea ne työnantajan hankkimat kurikset.

Ei tietenkään. Pitää olla esimerkkinä lapsille myös pukeutumisen suhteen. Asianmukainen vaatetus kuuluu ammatillisuuteen ihan samalla lailla kuin vaikkapa se, että ei kiroilla lasten kuullen.

Vierailija
89/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvaako lapsi jotenkin paremmin, kun se viedään ulos?

Kyllä, ulkoilu on osa lapsen huolenpitoa ja hyvinvointia, olisi kotonakin, mutta ei ne vanhemmat jaksa viedä lapsiaan puistoon. Parempi, että joku muu hoitaa sen.

90/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olis epäreilua yksityisellä olevia kohtaan.

No oikeasti, eiköhän kaikilla ole muutenkin ulkoiluvaatteet omasta takaa, sellaiset joista tykkää.

Vierailija
91/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla myös sukset, luistimet ym. varusteet.

Vierailija
92/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työnantaja koetti mussuttaa jostain liian avonaisesta topista tai lyhyistä shortseista/hameesta helteellä.

Totesin etten omista muita.

Vierailija
93/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

No oikeasti, eiköhän kaikilla ole muutenkin ulkoiluvaatteet omasta takaa, sellaiset joista tykkää.

Raksamiehilläkinkö?

Vierailija
94/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niiden käytännössä pitäisi olla? Toppahaalarit, kuravaatteet, kumisaappaat? Luuletko, että nuoret naiset oikeasti haluaisivat kaupungin valitsemia standardivaatteita?

Nuoret ja vanhat naiset sekä miehet yhtälailla pitävät mm. hoitotyössäkin työnantajan määräämiä standardivaatteita.

Vierailija
95/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisillä on varaa. Omistaja laittaa hankinnat verotukseen.

96/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raksamiehilläkinkö?

No luulis 🤔

Vierailija
97/98 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvaako lapsi jotenkin paremmin, kun se viedään ulos?

Ulkoilu kuuluu päivähoitoon.

Vierailija
98/98 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo norjalainen Hoppin tekee kyllä hyviä vaatteita ja kohderyhmänä on nimen omaan päiväkotien ja koulujen henkilökunta. Itse ostin sieltä mm. toppahaalarin ja kurahousut silloin kun vielä toimittivat Suomeen (nykyään eivät enää toimita). Eipä tule lapsilta valitusta pukeutumisesta kun tätikin vetää kurahousut jalkaan kenkälenksuineen päivineen (ja tätikin pysyy lämpimänä ja kuivana ulkoilun ajan). Vaikka olen se kolmekymppinen, kyllä minä haluan pukeutua järkevästi ulos. En silti kannata kaikkien ahtaamista samanlaisiin varusteisiin, jokainen saa pukeutua kuten haluaa. Toki, pakko on johonkin pukeutua eivätkä ne ulkovaatteet kyllä ilmaisia ole. Ehkä sellainen optio, että saa halutessaan tilauttaa vaikka tuolta Hoppinilta ulkovaatteet, muttei ole pakko.