Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kaatui koulun pihalla ja mursi käden. Oliko oikein lähettää 11v lapsi yksin päivystykseen?

Vierailija
26.01.2023 |

Mä kuljen junalla Helsinkiin töihin päivittäin enkä sieltä niin nopeasti pääse lähtemään. Koulusta ilmoitettiin että jos en pääse hakemaan heti niin lähettävät pojan yksin päivystykseen ihan eri puolelle kaupunkia. Niin se lähti mutta soitti mulle kipujaan koko ajan eikä se tiennyt edes mihin pitää mennä. Ei tainnut mennä koululla tämä homma ihan putkeen?

Kommentit (621)

Vierailija
541/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27 sivua vastauksia selkeään trolliin

Huoh

Trolli tai ei, niin tämän maan julkisella sektorilla tapahtuu kummallisempiakin asioita.

542/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitteillejättö käytännössä, koululta olisi pitänyt laittaa aikuinen mukaan, koska kyseessä on lapsi. Amerikassa voisit mennä oikeuteen ja tienata miljoonia, nyt saat tyytyä toteamaan, että paska juttu. Koulun asennetta selittänee se, että koululla on vastuu pitää alueet kunnossa, ettei lapset liukastele ja katko luitaan, ja jos kyse on koulukiusaamisen yhteydessä tapahtuneesta murtumasta, vielä suurempi syy vetäytyä kuvioista takavasemmalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis kirjoitti:

Heitteillejättö käytännössä, koululta olisi pitänyt laittaa aikuinen mukaan, koska kyseessä on lapsi. Amerikassa voisit mennä oikeuteen ja tienata miljoonia, nyt saat tyytyä toteamaan, että paska juttu. Koulun asennetta selittänee se, että koululla on vastuu pitää alueet kunnossa, ettei lapset liukastele ja katko luitaan, ja jos kyse on koulukiusaamisen yhteydessä tapahtuneesta murtumasta, vielä suurempi syy vetäytyä kuvioista takavasemmalle.

Heitteillejättö? 11v lapsesta oli kyse, ei 1v.

Vierailija
544/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka olisi saattanut hänet?

Viime kädessä rehtori. Näin on tehty monta kertaa muuallakin.

Jos ei ole terveydenhoitajaa, eikä ketään opettajaa tai ohjaajaa voida irrottaa tehtävistään, vastuu on rehtorilla.

Vierailija
545/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta, tai välttämättä edes aikuista, saa lähettää yksin, jos on kovin kivuissa. Kuten joku sanoi, kivusta voi lähteä vaikka taju.

Mua alkoi kerran kivuissa huimaamaan, kun olin juuri apteekissa hakemassa kipulääkettä. Farmaseutti ei päästänyt mua lähtemään julkisilla kotiin, vaan soitti taksin, varmisti, että kuski haki mut sisältä ja varmisti multa, että en ole kotona yksin. Ja olin aivan aikuinen. Farmaseutti teki täysin oikein.

Ei varsinkaan lasta saa lähettää itsekseen loukkaantuneena etsimään päivystystä.

Vierailija
546/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lasta, tai välttämättä edes aikuista, saa lähettää yksin, jos on kovin kivuissa. Kuten joku sanoi, kivusta voi lähteä vaikka taju.

Mua alkoi kerran kivuissa huimaamaan, kun olin juuri apteekissa hakemassa kipulääkettä. Farmaseutti ei päästänyt mua lähtemään julkisilla kotiin, vaan soitti taksin, varmisti, että kuski haki mut sisältä ja varmisti multa, että en ole kotona yksin. Ja olin aivan aikuinen. Farmaseutti teki täysin oikein.

Ei varsinkaan lasta saa lähettää itsekseen loukkaantuneena etsimään päivystystä.

Jos ambulanssi ei olisi tullut, olisivat soittaneet taksin ja antaneet kuskille ohjeet, että saattaa lapsen päivystykseen traumapolille. Koulun vakuutus on sitä varten mikä korvaa lääkäri ym.kulut.  Suorastaan idioottimaista toimintaa laittaa lapsi yksin liikenteeseen tuossa tilanteessa. 

Vierailija
547/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen huoltaja olisi lähettänyt lapsen yksin päivystykseen, niin se olisi ollut heti lasun paikka. Kun koulu taas sen tekee niin mitään seuraamuksia ei tule vaikka koulupäivän aikana koulu on isossa vastuussa oppilaistaan. Muutenkin, ei 11v todellakaan ole tarpeeksi kehittynyt hoitamaan jotain päivystyskäyntiään yksin. Vasta 15v alkaa olemaan sillä rajalla, että hänen voi antaa hoitaa tuollainen itse eikä niistäkään suurin osa vielä osaa hoitaa omia asioitaan tarpeeksi hyvin.

Me asutaan terveyskeskuksen vastapäätä ja kerran 14v leikkasi veitsellä sormensa, johon tarvittiin lääkärin apua. Omatoiminisena lapsi itse ilmottautui päivystykseen, kun minä jäin suustani kiinni erään vanhuksen kanssa, kun etsin vesipistettä hänelle.

Lääkärin mukaan siitä hänen olisi pitänyt tehdä ilmoitus poliisille/lastensuojeluun, kun lapsi on heitteellejätetty loukkaantuneena ja sain pitkään selitellä, miksi en tullut lapsen kanssa tiskille ilmottautumaan.

Jos ap. tarina on totta, tuossa laiminlyönti on opettajan lisäksi tapahtunut hoitavalle lääkärillä, jos asiasta ei ole ilmoitettu eteenpin.

Vierailija
548/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla edes kovin hienossa lentäjän tai käräjätuomarin työssä, että ei pääse irrottautumaan heti työstään viemään lasta lääkäriin.

Rekkakuski voi olla satojen kilsojen päässä. Roskakuski saattaa olla lähistöllä mutta ei voi hylätä roska-autoaan kadulle vaan joutuu viemään sen kauas varikolle. Hsl:n bussikuski ei voi vain jättää bussia matkustajineen jonnekin ja sanoa heippa. Leikkaussalihoitaja ei voi edes vastata kännykkään kesken työn. Päiväkodin lastenhoitaja ei voi jättää lapsiryhmää yksin ja lähteä koululle (pienissä päiväkodeissa ei saa toisesta ryhmästä tuuraajaa).

Hirveän vaikeaa on sun myös ymmärtää, että opettaja ei myöskään voi sanoa muulle luokalle heippa ja jättää 20 lasta vahtimatta. Jos lapsen vaiva on kiireetön eli ambulanssia ei tarvita, niin vanhempi tulee hakemaan lapsen sitten kun töiltään ehtii ja vie lääkäriin. Tai soittaa vaikka lapsen toisen vanhemman hakemaan. Samalla tavalla päiväkodista soitetaan vanhempi hakemaan, jos lapsi sairastuu. Jos on kiire ja oikea hätä, niin sitten tilataan ambulanssi. Ei tämä nyt rakettitiedettä ole.

Höh. Koululla on systeemit sitä varten, että opettaja joutuu äkillisesti poistumaan koululta. Toinen opettaja tai rehtori ottaa vastuun luokasta. Yleensä tosin luokan oma opettaja ei ole paras valinta saattajaksi sairaalaan vaan työstä irroitetaan sitä varten vaikka erityisopettaja, avustaja, koulusihteeri tms. Tarvittaessa opettaja soittaa reksille joka päättää kuka lähtee sairaalaan ja kuka ottaa vastuulleen luokan.

Ambulanssia ei voi tilata. Hätäkeskukseen soitetaan, kerrotaan tilanne ja siellä arvioidaan lähetäänkö paikalle ambulanssi vai ei.

Niin. No, jos on kyse kiireettömästä hoidosta, niin vanhempi vie lapsen lääkäriin. Ihan turhaan nyt lässytät muuta. Siellä luokassa on 20 muutakin uniikkia lumihiutaletta.

Tietenkin jos on kyse kiireettömästä hoidosta niin huoltaja vie. Mutta tämä aloitus ja tämä keskustelu ei koske kiireetöntä hoitoa, niin miksi yhtäkkiä puhutkin kiireettömästä hoidosta. Raajamurtuma, erityisesti lapsella, on päivystyksellinen asia ja vaatii nopean lääkärin arvion ja akuuttihoidon.

Silloin soitetaan 112. Voi jestas! Kiireettomissä asioissa vanhempi vie lääkäriin.

Häkä arvioi aina tilannekohtaisesti onko ambulanssi tarpeen vai riittääkö taksi. Soittaja ei sitä päätä.

Vierailija
549/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti (anteeksi kiroilu), tähänkö on nykyään menty?!?!?!?!

Tarkoitatko nyt lasten avuttomuutta vai sitä että ambulanssia halutaan ajeluttaa pikkuasian takia?

Kyllä taksin pitäisi riittää.

Murtuma ei ole pikkuasia. Voi jäädä vaivaksi loppuiäksi, jos ei hoideta kunnolla. 

Se ambulanssi ei auta mitenkään käsimurtumaan. Ambulanssi ei ole taksi.

Taksiko sitten auttaa vai? Kyllä kädenmurtumassa voi tilata ampulanssin, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Mutki on viety sairaalaan ampulanssilla käden murtuman takia

Vierailija
550/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei helvetti (anteeksi kiroilu), tähänkö on nykyään menty?!?!?!?!

Tarkoitatko nyt lasten avuttomuutta vai sitä että ambulanssia halutaan ajeluttaa pikkuasian takia?

Kyllä taksin pitäisi riittää.

Murtuma ei ole pikkuasia. Voi jäädä vaivaksi loppuiäksi, jos ei hoideta kunnolla. 

Se ambulanssi ei auta mitenkään käsimurtumaan. Ambulanssi ei ole taksi.

Taksiko sitten auttaa vai? Kyllä kädenmurtumassa voi tilata ampulanssin, jos muuta vaihtoehtoa ei ole. Mutki on viety sairaalaan ampulanssilla käden murtuman takia

Niin on viety minutkin ambulanssilla sairaaaan, kun käsi murtui, enkä edes itse tiennyt sitä.

Minulla matkaa autolla terv.keskukseen 5min. ja siellä alkoi huimata ja kuulema puhuin sekavia eikä ollut lainkaan kipua tai kädessä turvotusta, mutta silti lääkäri tilasi ambulassin ja vietiin lanssikyydillä 40km päähän sairaalaan.

Vierailija
551/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et itse oo valmis lähtemään töistä ja hakemaan lasta koulusta niin kyllä heidät laitetaan yksin kotiin/lääkäriin. Ei koululla ole henkilökuntaa tuollaisen varalta.

Se vanhempi voi olla vaikka leikkaava kirurgi, tai lentokapteeni tai muuten vaan sellaisessa hommassa mistä ei lähdetä kesken.

Koulun velvollisuus on hoitaa kaikki se, mitä koulupäivän aikana sattuu. Vanhemmat hoitavat sitten muut ajat.

Lapset telovat itseään tämän tästä, joten on merkki suuresta epäpätevyydestä jos ei ole suunnitelmaa valmiina niiden tilanteiden varalle, että joku lapsi pitää viedä ensiapuun.

Vierailija
552/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi murtui, niin mikä osa kädestä.  Olen ollut ope yli 25 vuotta, ei ole ikinä koulussa sattunut mitään onnettomuutta-eikä koulun retkilläkään.  Joten epäilen jutun todenperäisyyttä vahvasti.

Eli koska sun ope-uran aikana ei ole mitään sattunut, niin ei voi missään muuallakaan sattua

Vierailija
553/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä menee niin, että vanhemmille ilmoitetaan ja he järjestävät sitten vaikka jonkin sukulaisen tai kaverin hoitamaan asian. Ainakin näin oli lasteni kanssa. Olin totaaliyhäri mutta onneksi sukulaiset saattoivat esim hakea koulusta, kun lapsi oli sairastunut.

Vierailija
554/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asia on teidän koulussanne/kunnassanne ohjeistettu? Meidän kaupunki ohjeistaa, että lapsi on huoltajan vastuulla sairastuttuaan ja lähtiessään pois koulualueelta.

Joo joo mutta lasta joka selvästi tarvitsee lääkärin apua ei päästetä yksin harhailemaan kaupungille. Sanoohan tuon jo maalaisjärkikin.

Niin, siis huoltajan maalaisjärki. Hänen pitää hoitaa joku avuksi lapselle, ei koulun

Vierailija
555/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin missä lapsen isä?

Miten se tähän liittyy? Vai oletko niin pieni lapsi, että luulet kaikilla lapsilla olevan kaksi vanhempaa samassa kodissa? :D

Miksi pitäisi olla samassa kodissa?! Vastuu lapsesta on molemmilla vanhemmilla tietenkin.

Vierailija
556/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla sattui itsellekin koulussa onnettomuus ja lähettivät luokkakaverin kanssa taksilla terveyskeskukseen paikattavaksi, ei tullut ketään opettajaa tms. mukaan.

Vierailija
557/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla sattui itsellekin koulussa onnettomuus ja lähettivät luokkakaverin kanssa taksilla terveyskeskukseen paikattavaksi, ei tullut ketään opettajaa tms. mukaan.

Ai niin ja olin varmaan samoja ikiä ala-asteella, kymmenen hujakoilla.

Vierailija
558/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten asia on teidän koulussanne/kunnassanne ohjeistettu? Meidän kaupunki ohjeistaa, että lapsi on huoltajan vastuulla sairastuttuaan ja lähtiessään pois koulualueelta.

Joo joo mutta lasta joka selvästi tarvitsee lääkärin apua ei päästetä yksin harhailemaan kaupungille. Sanoohan tuon jo maalaisjärkikin.

Niin, siis huoltajan maalaisjärki. Hänen pitää hoitaa joku avuksi lapselle, ei koulun

Jos lapsi loukkaantuu koulussa, hänkö on siellä oman onnensa nojassa loukkaantuneena, kunnes vanhempi tulee viemään lääkäriin?

Monella vanhemmalla jo työmatka voi kestää yli tunnin, vaikka pääsisi heti lähtemään töistä.

Ja nyt kun pienet koulut on lakkautettu ja lapset siirretty isoihin kouluihin, se koulun ja vanhemman työpaikan välimatka voi olla jopa yli 100km ja helposti aikaa menee 1.5-2h.

Onko nyt niin, että alaikäiset lapset ovat koulussa heitteillä ja oman onnensa nojassa, jos lapsi saa allergisen reaktion, sairaskohtauksen tai tapaturman ja vanhemmat hoitavat.

Ja mitä tapahtuu, jos opettaja saa tunnilla sairaskohtauksen, kun kukaan ei auta, kun siellä ollaan niin kiireisiä.

Vierailija
559/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka olisi saattanut hänet?

En tiedä, en mä tiedä miten tuollainen tilanne kuuluisi hoitaa. Maalaisjärjellä ajateltuna kuitenkin ymmärrän että tuo ei voinut olla oikein. Onneksi mä pystyin pitämään puhelimen auki ja lähtemään heti töistä niin saatoin edes sitä kautta olla tukena ettei lapsi periaatteessa ihan yksin jäänyt. Säälitti vaan toinen kun itki kipujaan eikä hän tiennyt minne hänen piti mennä. Oisin ennemmin toivonut että poika olisi jäänyt koululle ja olisin tunnin päästä hänen kanssaan lähtenyt lääkäriin. Tuo yksin meneminen oli ihan liian jännää meille etenkin tuossa mielentilassa ja kivuissa.

Ap

Taksi? Miksi et ottanut taksia ja noutanut häntä? Missä lapsen isä?

Vierailija
560/621 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on varmaan yli 10 vuottaa aikaa , kun koululla oli liikunta tapahtuma päivä. Oma poika valitsi laskettelun. Kaatui rinteessä ja opettaja soitti tulenko hakee ja jos en poika joutuu odottaa siihen asti kun lähtevät kaikki bussilla pois eli noin 5 tuntia. Joten pakko oli lähteä hakee. Mentiin lastenklinikalle ja poika suoraan leikkaussaliin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä