Lapsi kaatui koulun pihalla ja mursi käden. Oliko oikein lähettää 11v lapsi yksin päivystykseen?
Mä kuljen junalla Helsinkiin töihin päivittäin enkä sieltä niin nopeasti pääse lähtemään. Koulusta ilmoitettiin että jos en pääse hakemaan heti niin lähettävät pojan yksin päivystykseen ihan eri puolelle kaupunkia. Niin se lähti mutta soitti mulle kipujaan koko ajan eikä se tiennyt edes mihin pitää mennä. Ei tainnut mennä koululla tämä homma ihan putkeen?
Kommentit (621)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattajaksi nyt voi lähteä vaikka siivooja tai vahtimestari. Taatusti löytyy joku aikuinen, joka voi irrottautua siksi aikaa, että lapsi saadaan turvallisesti hoidettavaksi ja vanhempi ehtii paikalle.
Noilla koulutuksella ei lasten ohjauksessa saa työskennellä.
Ei niin. Mutta koulussa kyllä ja saattamiseen päivystykseen ei tarvita erillistä koulutusta. Sen osaa kuka tahansa täysipäinen aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka olisi saattanut hänet?
En tiedä, en mä tiedä miten tuollainen tilanne kuuluisi hoitaa. Maalaisjärjellä ajateltuna kuitenkin ymmärrän että tuo ei voinut olla oikein. Onneksi mä pystyin pitämään puhelimen auki ja lähtemään heti töistä niin saatoin edes sitä kautta olla tukena ettei lapsi periaatteessa ihan yksin jäänyt. Säälitti vaan toinen kun itki kipujaan eikä hän tiennyt minne hänen piti mennä. Oisin ennemmin toivonut että poika olisi jäänyt koululle ja olisin tunnin päästä hänen kanssaan lähtenyt lääkäriin. Tuo yksin meneminen oli ihan liian jännää meille etenkin tuossa mielentilassa ja kivuissa.
Ap
Kuka esti jäämästä koululle odottamaan?
Vierailija kirjoitti:
En usko sekunttiakaan tähän trollaukseen. Aivan varmasti koululta olisi soitettu ambulanssi hakemaan lapsi, jos käsi on ollut murtunut.
Tai sitten se lapsi lähti ambulanssilla ammattitaitoisen henkilökunnan kanssa, mutta ap närkästyi, ettei se tuttu opettaja jättänyt luokkaansa ja tullut pitämään kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattajaksi nyt voi lähteä vaikka siivooja tai vahtimestari. Taatusti löytyy joku aikuinen, joka voi irrottautua siksi aikaa, että lapsi saadaan turvallisesti hoidettavaksi ja vanhempi ehtii paikalle.
Miksi pitäisikään? Nythän ei puhuta lasten ohjauksesta, vaan oppilaan saattamisesta sairaalaan. Siihen ei tarvita koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
En usko sekunttiakaan tähän trollaukseen. Aivan varmasti koululta olisi soitettu ambulanssi hakemaan lapsi, jos käsi on ollut murtunut.
Ja ambulanssi tulee viemään lääkäriin? Ei kaikkialla ole ambulansseja nopeasti saatavilla ja usein silloinkin vaikka on, on ambulanssikuskeilla kiireellisempiäkin keikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ambulanssi tulee viemään lääkäriin? Ei kaikkialla ole ambulansseja nopeasti saatavilla ja usein silloinkin vaikka on, on ambulanssikuskeilla kiireellisempiäkin keikkoja.
Ei lääkäriin, vaan sairaalaan. Murtumaan ei pelkkä lääkärikäynti riitä. Ja sehän se on ambulanssien työtä, että kuljettavat hoitoa tarvitsevia sairaalaan. Jos ei ehdi, sitten tilataan koululle taksi ja joku aikuinen lähtee lasta saattamaan. Missään todellisuudessa ei lasta laiteta yksin julkisilla menemään. Ei edes Porvoossa.
Juu mulle ei edes soitettu kun opettaja oli päättänyt lähettää lapsen linkkaavana terkalle, joka oli toisessa koulussa n. kilsan päässä.
Myöhemmin vein lääkäriin. Oli murtuma.
Muutenkin ihme meininkiä. Esim. Ip ohjaaja oli sanonut että hae itse ruokas kun jalka oli kipsissä ja joutui pomppimaan yhdellä jalalla. Opettaja sentään pyysi jonkun toisen oppilaan tuomaan. Tapu tapu Helsingin koulut ja henkilökunta! Oli kyse tokaluokkalaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en mä tiedä miten tuollainen tilanne kuuluisi hoitaa. Maalaisjärjellä ajateltuna kuitenkin ymmärrän että tuo ei voinut olla oikein. Onneksi mä pystyin pitämään puhelimen auki ja lähtemään heti töistä niin saatoin edes sitä kautta olla tukena ettei lapsi periaatteessa ihan yksin jäänyt. Säälitti vaan toinen kun itki kipujaan eikä hän tiennyt minne hänen piti mennä. Oisin ennemmin toivonut että poika olisi jäänyt koululle ja olisin tunnin päästä hänen kanssaan lähtenyt lääkäriin. Tuo yksin meneminen oli ihan liian jännää meille etenkin tuossa mielentilassa ja kivuissa.
ApKuka esti jäämästä koululle odottamaan?
No ei kai kukaan mutta siinä hetkessä kun koulusta soitettiin niin mulle sanottiin että jos en heti pääse hakemaan niin lähettävät pojan yksin päivystykseen. En minä tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä. Sanoin että oon puhelimen päässä jos tulee jotain. Tietysti luotin että koulussa tiedetään mitä näissä tilanteissa tehdään.
Ap
Minun 11-vuotias poika tuli yksin kotiin koulussa tapahtuneen pahoinpitelyn jälkeen. Oli lyöty päähän. Tulomatkalla pyörtyi ojaan. Virkosi siitä ja selvisi kotiin. Tämä minusta on heittelejättöä pahimmillaan. Ei ilmoitettu mitään meille vanhemmille mitä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Niin missä lapsen isä?
Miten se tähän liittyy? Vai oletko niin pieni lapsi, että luulet kaikilla lapsilla olevan kaksi vanhempaa samassa kodissa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssit kuljettavat potilaita sairaalaan. Se on niiden duuni. Ei se voi tulla yllätyksenä aikuiselle ihmiselle. Tämä oli pk-seudulla arkena päiväsaikaan. Todellakin kätensä murtaneelle lapselle, jolla ei ole mitään muuta keinoa päästä lääkäriin, löytyy ambulanssi.
Ei voi pitää paikkaansa tämä. Olishan koululta soitettu vähintään taksi viemään lapsi sairaalaan. Todennäköisemmin joku koulunkäyntiavustaja, terkkari tms olisi lähtenyt viemään lasta. Kerran mun kouluaikana sattui tällainen, opettaja lähti oppilaan kanssa itse. Muulle luokalle annettiin lennosta lukutehtävä ja rehtori tuli valvomaan tuntia. Seuraavalla tunnilla yhdistettiin luokat toisen ryhmän kanssa ja yksi opettaja ohjasi kahta luokkaa jossain piirtämishommassa. Hyvin näitä voi soveltaa päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan mutta siinä hetkessä kun koulusta soitettiin niin mulle sanottiin että jos en heti pääse hakemaan niin lähettävät pojan yksin päivystykseen. En minä tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä. Sanoin että oon puhelimen päässä jos tulee jotain. Tietysti luotin että koulussa tiedetään mitä näissä tilanteissa tehdään.
Ap
Et tiennyt mitä tehdä`??? No totta hitossa tuolloin sanotaan, että lapsi ei lähde yhtään mihinkään yksinään ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäriin, vaan sairaalaan. Murtumaan ei pelkkä lääkärikäynti riitä. Ja sehän se on ambulanssien työtä, että kuljettavat hoitoa tarvitsevia sairaalaan. Jos ei ehdi, sitten tilataan koululle taksi ja joku aikuinen lähtee lasta saattamaan. Missään todellisuudessa ei lasta laiteta yksin julkisilla menemään. Ei edes Porvoossa.
Ihmettelin kun tuli lasku lapsen ambulanssikäynnistä. Oli kaverin kanssa ja solisluu meni sijoiltaan. Kaveri oli soittanut ambulanssin. Emme olleet lähellä tuolloin, joten eivät soittaneet meille. Eikö tuo ollutkaan siis tarpeellinen ambulanssikyyti eli lapsi voi odottaa kunnes vanhempi ehtii paikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin missä lapsen isä?
Miten se tähän liittyy? Vai oletko niin pieni lapsi, että luulet kaikilla lapsilla olevan kaksi vanhempaa samassa kodissa? :D
Kyllähän se liittyy jos vaikka isä on töissä vartin matkan päässä koululta. Tarviiko sen olla samassa kodissa HÄH?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aktiivisesti kieltäydyt vastaamasta, että millä se lapsi meni sinne sairaalaan. Siitä voi päätellä, että lapsi meni sinne ambulanssilla ja tämä koko keskustelunavaus on pelkkää huomion hakemista.
Haluaisin uskoa, että ap on sairas ihminen, joka trollaa tällaisella asialla. Valitettavasti epäilen, ettei ole.