Itse tehdyt sämpylät AINA mauttomia
Tykkään leipoa ja tuore leipä tai sämpylä ihan parasta mutta mikä siinä on että itse tehtyihin sämpylöihin ei saa mitään makua? On kokeiltu vaikka mitä reseptejä netistä ja olevinaan herkullisia ja maukkaita mutta ei, aina maistuu vana jauholle ja vedelle.. niistä puuttuu se JOKU maku mikä kaupan tai vaikka leipomon sämpylöissä on. Voisiko joku kertoa mikä SE maku on?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Suola? Kaupan sämpylöissä on niin paljon suolaa että kukaan ei kotona halua käyttää sitä sellaisia määriä.
Suola avaa maun. Jos haluaa maukkaita sämpylöitä, suolaa pitää olla riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjeissa on aina liian vähän suolaa. Ihan sama mikä resepti netissä kaikissa on liian vähän suolaa oli se sitten keitto tms.
Miksi olet pilannut makuaistisi liiallisella suolankylvämisellä? Suolaton on hyvää kun siihen tottuu ja suolainen on sitten syömäkelvotonta.
Miksi mennä ääripäästä toiseen?
Eri
Makua vie myös liian kova taikina eli löysä taikina kannattaa tehdä.
Itse teen niin löysän ettei sitä voi pyöritellä vaan lohkon paloja pellille.
Laitan myös usein kananmunan taikinaan ja yleisesti herkutellaan minun sämpylöitä lähipiirissä.
Putaan Pullan moniviljasämpylät ovat maailman parhaita. En vaan tiedä, mistä niitä saa muualta kuin Kuusamosta.
Vierailija kirjoitti:
Suola, suolan tehtävähän ei ole vain tuoda suolaisuutta, vaan se tuo myös makua esille.
Opettele leipomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suola, suolan tehtävähän ei ole vain tuoda suolaisuutta, vaan se tuo myös makua esille.
Opettele leipomaan.
Opettele itse, jos et kerta tiedä tai ymmärrä, mikä on suolan tehtävä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka katsot, mitä Kanniston leipomon levain sämpylät sisältävät, niin vastaus saattaa tulla sieltä: VEHNÄjauho, vesi, suola (2,0%), hiiva. https://www.kannistonleipomo.fi/Kanniston+Levainsampyla+L+M+VEG
No nämä nyt ei ainakaan ole hyvänmakuisia sämpylöitä.
Teen juusto-tai porkkana-tai sipulisämpylöitä.
Suolaa kannattaa laittaa runsaasti!
Vierailija kirjoitti:
Ohjeissa on aina liian vähän suolaa. Ihan sama mikä resepti netissä kaikissa on liian vähän suolaa oli se sitten keitto tms.
Siinä kohtaa kun ihminen väittää, että ohjeissa on liian vähän suolaa. On syytä ryhtyä tarkkailemaan omaa suolan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele leipomaan.
Opettele itse, jos et kerta tiedä tai ymmärrä, mikä on suolan tehtävä.
Eri
Ei tarvitse kun osaan. Ja en tee mitään suolalla pilattua roskaa ikinä. Suolaa sopivasti niin tulee maistuvaa. Mutta tunne ihmisiä jotka ovat pilanneet makuaistinsa liiallisella suolan käytöllä. Siitäkin pääsee eroon ja alkaa taas ruoat maistumaan hyviltä eikä suolalta.
Esimerkiksi kilon painoisessa taikinassa 10 g suolaa -kaksi teelusikallista -tuo vasta 1% suolapitoisuuden. Moni laittaa paljon vähemmän.
Nykyinen suolasuositus on tehty pientä väestön vähemmistöä silmälläpitäen. Suolaa ei tarvitse karttaa, ellei ole erikseen todettua sairautta.
Resepteissä on yleensä liian vähän suolaa. Ja ei, suolaa ei tarvitse niin paljon, että se maistuu, vaan niin paljon, että se taittaa veden ja jauhojen makua.
Mitä jauhoja laitat? Jos pelkkää vehnää, niin ei niissä juuri makua ole. Kannattaa kokeilla eri jauhoja. Ja sitten voi lisätä myös erilaisia makuaineita taikinaan esim. juuresraaste, kumina, juusto.
Voisiko ero tulla siitä, että leipomoissa taikinat tehdään raskiin, eli ns. taikinajuureen?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten tekee. Itse käytän rouheista sämpyläjauhoa ja saatan lisätä siemeniä yms makua tuomaan. Suolaa ei laiteta kuten kaupan sämpylöissä.
Minusta niistä jauhoista tulee mauttomia sahajauhokokkareita. Siemenet kyllä ovat plussaa.
Suola tosiaan varmaan on se tärkein ja se että käyttää jotain hyvää rasvaa. Itse tykkään joko niin että nesteenä on maito ja sitten rasvana voi, tai sitten vesi + oliiviöljy ja vähän hunajaa vielä. Molemmat on hyviä. Mutta vesi + voi ei jotenkin ole ollenkaan niin hyvä kuin vesi ja maito. Tuorehiivalla tulee myös minusta parempaa kuin kuivahiivalla. Sitten uunissa riittävästi että tulee paahteinen maku pintaan.
Noin saa sellaista "leipää joka maistuu leivältä", mikä on minusta kaikkein parasta, eli ei mitään tympeitä kikkailuja kuten jyviä, siemeniä, raaasteita vaan rasvan, suolan ja viljan herkullinen maku. Nämä myös täyttää paremmin kuin usein ilmaa täynnä olevat kaupan sämpylät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet pilannut makuaistisi liiallisella suolankylvämisellä? Suolaton on hyvää kun siihen tottuu ja suolainen on sitten syömäkelvotonta.
Suolaton leipä ei todellakaan ole hyvää, eikä edes vähäsuolainen. Toki niiden joiden on terveyssyistä pakko sellaista syödä, on pakko, ja täytyy sitten käyttää maukkaampia leivän päällysteitä, mutta muuten ei mitään syytä pelätä suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten tekee. Itse käytän rouheista sämpyläjauhoa ja saatan lisätä siemeniä yms makua tuomaan. Suolaa ei laiteta kuten kaupan sämpylöissä.
Hyi kammo näitä rouhe-, siemen yms. sötkötyksiä. Pelkkää luomuvehnäjauhoa, suolaa, tuorehiivaa, maitoa ja voita ja ripaus sokeria niin tulee ihanaa.
ruoka maistuu siltä mistä ja miten se on tehty