Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itse tehdyt sämpylät AINA mauttomia

Vierailija
26.01.2023 |

Tykkään leipoa ja tuore leipä tai sämpylä ihan parasta mutta mikä siinä on että itse tehtyihin sämpylöihin ei saa mitään makua? On kokeiltu vaikka mitä reseptejä netistä ja olevinaan herkullisia ja maukkaita mutta ei, aina maistuu vana jauholle ja vedelle.. niistä puuttuu se JOKU maku mikä kaupan tai vaikka leipomon sämpylöissä on. Voisiko joku kertoa mikä SE maku on?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola. Leipomon leivissä on todella usein paljon suolaa. 

Vierailija
2/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola? Kaupan sämpylöissä on niin paljon suolaa että kukaan ei kotona halua käyttää sitä sellaisia määriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola. Leipomon leivissä on todella usein paljon suolaa. 

Sepä se, suolaa pitää laittaa tarpeeksi.

Vierailija
4/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mausteet on unohtunut. Leivissä on muitakin mausteita kuin suola. Fenkoli on hyvää sopii moniin leipiin. Myös kumina on hyvä, mutta toisten mielestä voimakkaan makuinen. Käytä eri jauhoja tai eri nesteitä. Että eikun kokeilemaan.

Vierailija
5/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suola? Kaupan sämpylöissä on niin paljon suolaa että kukaan ei kotona halua käyttää sitä sellaisia määriä.

Ei se suola niin vaarallista ole, että sitä pitäisi tuollein vältellä. Turhaa panikointia tästäkin ihmisillä.

Vierailija
6/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten tekee. Itse käytän rouheista sämpyläjauhoa ja saatan lisätä siemeniä yms makua tuomaan. Suolaa ei laiteta kuten kaupan sämpylöissä.

Vierailija
7/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola, suolan tehtävähän ei ole vain tuoda suolaisuutta, vaan se tuo myös makua esille.

Vierailija
8/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina vanhalla sämpyläohjeella mihin kuuluu siirappia.

Vierailija
9/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sämpylä puolitetaan ja voita väliin, sillä se maku tulee.

Vierailija
10/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tekemät sämpylät on aina ihan hyviltä maistuneet. Ne, jotka ovat maistaneet, ovat sanoneet, että ovat jopa parempia kuin kaupan sämpylät.

Vierailija
11/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolan sanoisin minäkin, ja vinkkinä, että kannattaa kokeilla kylmäkohotusta taikinalle, se minun mielestäni vie sitä hiivaista makua pois sämpylöistä.

Vierailija
12/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka katsot, mitä Kanniston leipomon levain sämpylät sisältävät, niin vastaus saattaa tulla sieltä: VEHNÄjauho, vesi, suola (2,0%), hiiva. https://www.kannistonleipomo.fi/Kanniston+Levainsampyla+L+M+VEG

Vierailija
13/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin vehnähöttösämpyläthän ei miltään maistukaan, edes kaupan sellaiset.

Vierailija
14/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää suolan määrä reilusti ja laita mukaan myös jotain makeaa, sokeria, hunajaa, siirappia jne. 

Vierailija
15/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeissa on aina liian vähän suolaa. Ihan sama mikä resepti netissä kaikissa on liian vähän suolaa oli se sitten keitto tms. 

Vierailija
16/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähintään tuplaan eri reseptien suolan määrän. Lähes kaikki ruoka on mautonta, jos ei lisää suolan ja mausteiden määriä. Kokeile tehdä esimerkiksi porkkanasänpylöitä vähintään tuplasuolalla. Huomaat makueron. Hengissä on pysytty, vaikka suolaa on tullut syötyä.

Vierailija
17/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse leipomani sämpylät ovat paljon parempia kuin kaupan. Käytän nesteenä joko maitoa tai kauramaitoa ja taikinassa on milloin mitäkin, tähteeksi jäänyttä perunamuussia, kaurahiutaleita, ruishiutaleita, vehnäjauhoja, erilaisia siemeniä, hunajaa tai siirappia, fenkolia tai anista, voita tai rypsiöljyä ja vähän suolaa.

Vierailija
18/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan siedettäviä sämpylöitä sotkemalla sekaan kaikkia mahdollisia jauhoja, mitä kaapista löytyy: spelttiä, , leseitä, rouhittua pellavansiementä, ohrajauhoja, ruisjauhoja, mutta vältän vehnäjauhoja. Vehnäjauhot eivät maistu yhtään miltään niin kuin eivät valmiis sämpyläjauhotkaan.

Roiskin sekaan hunajaa tai siirappia tai yrttejä mitä milloinkin. Reilulla kädellä.

Oletko kokeillut perunapohjaisia leivonnaisia? Rieskat, leivät? Ne onnistuvat ihan varmasti ja maistuvat hyviltä. 

Vierailija
19/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolahan se on. Valitettavasti ilman kunnon tujausta suolaa maku on aina hiukan pliisu. Tajusin kun leivoin yhden YouTube reseptin mukaan ekan kerran ja suolaa oli ohjeessa reilusti, vau, maku oli just kohdallaan.

Vierailija
20/56 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitua taikinaan pitää panna eikä vettä. Voita kunnolla ja sokeria pari lusikallista. Suolaa ei tarvita pilaamaan. Sekaan juusto- tai porkkanaraastetta. Hyviä tuloo vaikka itte sanonki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän