voi rähmä, tajusin että olen hakenut kahta osa-aikaista työpaikkaa, kun niiden neljän pakollisen pitää olla kokopäivätöitä
Huomenna määräaika. Saako ne vaihdettua sinne työmarkkinatoriin, kun ennätin jo merkitä ne?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tekstarilla kysymyksen omalle virkailijalle, onneksi on numero hänelle.
Katsotaan mikä on vastaus.
ap
Vastaus on se, että minkä tahansa yli 2 vko kestävän työsuhteen hakeminen riittää. Ja sen lisäksi voit tehdä avoimen hakemuksen tai ilmoittautua vuokrafirmaan jne.
Miksi on niin vaikea kuunnella sitä virkailijaa, kun tehdään suunnitelmaa ja kirjataan asioita?
Näissä virkailijoissa on valitettavasti eroja. Mulle sanottiin, että riittää myös osa-aikatyön haku, kun taas puolisolle sanottiin, että vain kokopäivätyö kelpaa. Samaa lakia tulkitsevat eri tavalla eri toimipisteissä.
Tässä kohdassa lakia ei ole mitään tulkintaa tai harkintavaltaa, kyse on yksiselitteisesti yli 2 vko kestävästä työsuhteesta, kokoaikatyön reunaehtoa ei ole vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tekstarilla kysymyksen omalle virkailijalle, onneksi on numero hänelle.
Katsotaan mikä on vastaus.
ap
Vastaus on se, että minkä tahansa yli 2 vko kestävän työsuhteen hakeminen riittää. Ja sen lisäksi voit tehdä avoimen hakemuksen tai ilmoittautua vuokrafirmaan jne.
Miksi on niin vaikea kuunnella sitä virkailijaa, kun tehdään suunnitelmaa ja kirjataan asioita?
Näissä virkailijoissa on valitettavasti eroja. Mulle sanottiin, että riittää myös osa-aikatyön haku, kun taas puolisolle sanottiin, että vain kokopäivätyö kelpaa. Samaa lakia tulkitsevat eri tavalla eri toimipisteissä.
Tässä kohdassa lakia ei ole mitään tulkintaa tai harkintavaltaa, kyse on yksiselitteisesti yli 2 vko kestävästä työsuhteesta, kokoaikatyön reunaehtoa ei ole vaadittu.
Joo ei pitäisi olla tulkintaa, mutta valitettavasti näin nyt vain on. Vastaukseni oli tuohon "miksi on vaikea kuunnella sitä virkailijaa" - kohtaan eli osa noudattaa juurikin sitä mitä se virkailija on sanonut.
Eikös se työnhakuvelvollisuus ole, että on haettava yli kaksi viikkoa kestävää työtä. Sitten taas erikseen on, että on otettava vastaan kokoaikatyötä, jos sellaista tarjotaan. Minusta ap on toiminut jo riittävän oikein.
Eikö kaksi osa-aikaista olisi sama kun yksi kokoaikainen.
Tuossa taittaa olla virallinen ja käytännön toiminta aika kaukana toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa taittaa olla virallinen ja käytännön toiminta aika kaukana toisistaan.
Kuntakokeilut on keksineet ihan omia tulkintojaan ja vetoavat siihen, että kunta on itsenäinen toimija. Siellä saa kokoaikaopiskelijatkin työttömyysetuutta, koska on helpompi tehdä maksava lausunto kuin korjata sellaiseksi, että ei makseta. Sitten menee tuhansia euroja takaisinperintään, kun maksaja huomaa, että tässä oli virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitää olla kokopäiväisiä töitä? Mikäs järki tuossa on? Eikö se nyt kuitenkin olisi parempi, että ihminen saa työn, jossa tekee esim. 80% työaikaa mieluummin, kuin että on täysin työttömänä?
En ole siis perehtynyt tähän systeemiin sen enempää, mutta kuulostaa siltä, että jollain päättäjällä on järki taas unohtunut jonnekin. Joillakin aloillahan osa-aikatyö on normi ja täyspäivästä haettavaa voi olla vaikeakin löytää.
Tää on vähän sama, kuin ettei työtön saisi opiskella ja siten edistää työllistymistään. Että ihmiset on paniikissä, että saako joku tietää, jos suoritan jonkun avoimen yliopiston kurssin, ettei vaan mene työttömyyspäivärahat.
Tuota opiskelujuttua en ymmärrä siis ollenkaan. Jokuhan suorittaa myös täyspäivätyön ohella noita avoimen yliopiston kursseja, niin on se kumma, ettei ymmärretä, että niitä voi myös työnhaun ohella suorittaa olematta täyspäiväinen opiskelija.
Tämän vuoden alussa on tullut muutos, jonka mukaan sivutoimista opiskelua työttömyysturvalla on sallittu 2-6 kuukaudeksi, kunhan siitä sopii omavirkailijan kanssa. Ei ole iso ponnistus pistää meiliä, jossa kertoo opintojensa tiedot ja pyytää niille hyväksynnän.
Ihan uteliaisuudesta, miten te-toimisto (tai kuntakokeilu, jos on sen piirissä, kuten itse olen) teillä oikein seuraa mitä töitä on hakenut ja missä ajassa? Omista ilmoituksista varmaan, mutta itse en ole vain tullut ilmoittaneeksi mitään. Ehkä, jotten "herättäisi nukkuvaa karhua"?
Olen silti silloin tällöin hakenut (ja välillä saanutkin) keikkatöitä, jolloin tulorekisteritietoja käyttäen Kela on maksanut työmarkkinatuen sovitellusti. Te-toimistosta/kunnasta ei kuulu yhtikäs mitään. Sivustolta näen, että työnhakuni on voimassa, tehtäviä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaksi osa-aikaista olisi sama kun yksi kokoaikainen.
No EI ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, miten te-toimisto (tai kuntakokeilu, jos on sen piirissä, kuten itse olen) teillä oikein seuraa mitä töitä on hakenut ja missä ajassa? Omista ilmoituksista varmaan, mutta itse en ole vain tullut ilmoittaneeksi mitään. Ehkä, jotten "herättäisi nukkuvaa karhua"?
Olen silti silloin tällöin hakenut (ja välillä saanutkin) keikkatöitä, jolloin tulorekisteritietoja käyttäen Kela on maksanut työmarkkinatuen sovitellusti. Te-toimistosta/kunnasta ei kuulu yhtikäs mitään. Sivustolta näen, että työnhakuni on voimassa, tehtäviä ei ole.
Kun asiakaspalvelumalli uudistui toukokuussa 2022, se tarkoitti käytännössä että asiakkaisiin ollaan aiempaa tiiviimmin yhteydessä. Toki se samalla tarkoitti, että kaikkia jo työnhakijoina olevia asiakkaita alettiin kontaktoida - ja se taas ei ihan viikoissa eikä kuukausissakaan käy, koska työnhakijoita on niin runsaasti. Se ettei sinulla ole työnhaun tehtäviä, tarkoittaa että olet kontaktoitavien jonossa jossain kaaaaukana - mutta että kyllä sullekin soitetaan vielä ja päivitetään suunnitelma vastaamaan sitä, millaiseksi uusi laki velvoittaa. Sinulla ei nykyisellään ole oikein mahdollisuuttakaan ollut ilmoittaa, miten/mihin olet hakenut - eikä TE-toimisto oikein tässä kohtaa kaipaakaan sellaisten asiakkaiden aloitteesta tulevia ilmoituksia, joilla ei ole vielä nykymallin mukaista suunnitelmaa. Eli työnhakijana olet toiminut ihan toivotulla ja hyväksyttävällä tavalla: odottele vain virkailijan soittoa rauhassa. Sitten aikanaan haetuista paikoista ilmoittaminen tapahtuu Oma asioinnissa, ja virkailijasta riippuen hän tarkistaa tai ei tarkista mihin olet hakenut ennen säännöllisesti tapahtuvien työnhakukeskustelujen ajankohtia, ja ottaa kenties hakuihisi näissä sitten kantaa.
Lähde: sisäpiirin tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitää olla kokopäiväisiä töitä? Mikäs järki tuossa on? Eikö se nyt kuitenkin olisi parempi, että ihminen saa työn, jossa tekee esim. 80% työaikaa mieluummin, kuin että on täysin työttömänä?
En ole siis perehtynyt tähän systeemiin sen enempää, mutta kuulostaa siltä, että jollain päättäjällä on järki taas unohtunut jonnekin. Joillakin aloillahan osa-aikatyö on normi ja täyspäivästä haettavaa voi olla vaikeakin löytää.
Tää on vähän sama, kuin ettei työtön saisi opiskella ja siten edistää työllistymistään. Että ihmiset on paniikissä, että saako joku tietää, jos suoritan jonkun avoimen yliopiston kurssin, ettei vaan mene työttömyyspäivärahat.
Koska tarkoitus ei ole, että työtön ottaa osa-aikatyön ja nostaa muulta ajalta soviteltua päivärahaa.
Mä en tiennytkään, että jos alkaisin tehdä osa-aikaisesti, voisin saada jotain päivärahaa lisäksi. Good to know. Edelleen luulisi, että se olisi kuitenkin huomattavasti parempi kuin ei mitään ja sen osa-aikaisenkin työkokemuksen jälkeen täyspäivätyön saaminen on paljon todennäköisempää kuin jos mitään työkokemusta ei kerry.
Voi saada, jos tunnit jää alle 80%:n.
Mutta silti olet velvollinen hakemaan ja ottamaan vastaan kokopäivätyötä.
Nyt en tajunnut? Jos sovin työnantajani kanssa, että teen 75% ja nostan osapäivärahaa, niin ne saattaa etsiä mulle jonkun toisen työn tilalle? No jopas on systeemit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tarkoitus ei ole, että työtön ottaa osa-aikatyön ja nostaa muulta ajalta soviteltua päivärahaa.
Mä en tiennytkään, että jos alkaisin tehdä osa-aikaisesti, voisin saada jotain päivärahaa lisäksi. Good to know. Edelleen luulisi, että se olisi kuitenkin huomattavasti parempi kuin ei mitään ja sen osa-aikaisenkin työkokemuksen jälkeen täyspäivätyön saaminen on paljon todennäköisempää kuin jos mitään työkokemusta ei kerry.
Voi saada, jos tunnit jää alle 80%:n.
Mutta silti olet velvollinen hakemaan ja ottamaan vastaan kokopäivätyötä.
Nyt en tajunnut? Jos sovin työnantajani kanssa, että teen 75% ja nostan osapäivärahaa, niin ne saattaa etsiä mulle jonkun toisen työn tilalle? No jopas on systeemit.
Etuuden maksaja (Kela tai kassa) voi tosin älähtää, jos ilmenee että osa-aikaisuutesi on itsesi sopimaa, sen sijaan että se on sinulle saneltua. Ja tuskin sinä silloin päättäisit olla te-toimiston asiakaskaan enää, kun se ei näkyisi kuitenkaan tilissä.